Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. smgt

    smgt 3rd gear

    Webastot kuuluu asentaakki niin että kuuma vesi kennoon ja sieltä moottoriin. Tai ainakin itse olen kaikki niin laittanu. Kovemmilla pakkasilla laittaa puhaltimen vaan pienemmälle jos tuntuu ettei koneeseen tule tarpeeksi lämpöä.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaa, liittyen polttoainetoimiseen lisälämmittimeen ja sen tehoon totean: tootta oikias, moon vääräs.:(
     
  3. simu_l

    simu_l Gearhead

    Mullon itellä 5kw webasto ja oon kyllä pärjänny sen kans oikee hyvin, kahenkympin pakkasella puolisko tunti nii moottori käenlämpönen. Sisälle en puhalluta ollenkaa lämmintä, mulle riittää kun se alkaa heti käynnistyksen päälle puhaltaa lämmintä.

    Tuntuu melko turhalta lämmitellä moottori johonki 40c tarkoituksella, sehän meinais sitä että sillä menolla sitä moottoria pitäs lämmittää ympäri vuoden... ja kuinka moni oikeasti käyttää lämmitintä esim. jo 5c ulkolämmöissä..?
     
  4. duel

    duel 3rd gear

    Osaisiko joku kertoa missä sijaitsee 94-97 mallin sähkösäätöisten peilien sulake? Säätökatkaisin on ja johdot tulee, mutta virtaa ei. Autossa ei ole ollut aiemmin käytössä sähkösäätöisiä peilejä.
     
    Muokattu: 26.10.2018
  5. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Itse murehtisin huomattavasti enemmän moottorin käynnistämistä "raakana", kuin sitä, että riittävän tehokkaalla termostaattiohjatulla lämmittimellä kierrätetään loppuvaiheessa +70 asteista nestettä ympäri lohkoa. Itellekkin maistuisi tommonen Binar, vaikkakin tämä talvi on kyllä pakko pärjätä pelkällä lohkolämmittimellä. Oliskohan ihan hirveä ajatus tommosen lämppärin kanssa jos sille olisi oma polttoainesäiliö, jos hirvittää toi polttoainelinjan haaroittaminen? Ja voisi säästäväisenä käyttää polttoöljyä lisälämmittimessä?

    Otin molemmat koot niin näkee sitten, kumpi se oli. Vai tarviiko tuota tulpan tiivistettä edes vaihtaa, jos toi härveli on tarkoitettu raotettavaksi sen verran, että öljyt pääsee jotain sopivia uria pitkin pois? Otin IKH:ltä dodgeram.orgista löytämääni 24V Cumminsin osanumeroon täsmäävän Donaldsonin öljynsuodattimen, toivottavasti sopii :)
     
    Muokattu: 26.10.2018
    ReDDot tykkää tästä.
  6. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    Itse asiassa siinä tulee mukana oma polttoainesäiliö sille. Ite en sitä kyllä käyttäny, mutta sellainen kuuluu tosiaan pakettiin. Oliskohan joku 15l tilavuudeltaa.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Käyttäjä simu_I kanssa samaa mieltä. Riittää semmonen lämmitys että raaskii käynnistää ja se helpottaa sitä. Sekin riittää minulle että autossa tarkenee sisällä talvitakissa. Ei siinä tartte lumi sulaa maasta auton ympäriltä.

    Ai, nii. Se 15L lisätankkihan on kätsä jos käy vennäinmaalla...
     
  8. Ranee

    Ranee Gearhead

    5kw eberi itellä ja tuntuu vähän tehottomalta, lämmittää kyllä moottorin käynnistyskelpoiseksi ja melkolailla sulattaa pätkä hytillisestä lasit puolessa tunnissa, puhallin ykkösellä ja kenno kunnossa.

    Mutta vain kerran on käynyt puolellateholla, silloin ulkona +15 ja minuutin jälkeen meni takaisin täydelle teholle.

    Olen laskeskellut että tehokkaampi lämmitin saattaisi mennä vähemmällä löpöllä ja sähköllä.
     
  9. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Meinasin pudottaa tankin alas, että saan linjan lämppärille, mutta oli pultit niin ruostunu,että olis katkennu, hätä ratkasuna hain ikh:lta 1,5l säiliön, paluu linjasta täyttyy tuo säiliö. Pitää laittaa tankkiin oma imu, kun joskus ehtii/viihtii käyttämään lavan pois päältä. Tuo ollu käytössä jo vuojen päivät, jännä nähä jääkö pysyväksi :rolleyes:
     
  10. smgt

    smgt 3rd gear

    2koppasessa rammissa on tankin päällä tyhjä lähtö. Siellä taitaa olla kaks natsaa ja pienempi oli mistä saa imettyä evästä.
     
  11. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Tuo on kyllä ovela keksintö.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  12. Ranee

    Ranee Gearhead

    Mulla on kanssa pikkutankki paluulinjassa mutta turhaan oikeastaan, ykköskoppasessa ainakin menee paluu tankin pohjalle niin käytännössä imee evästä tankista asti.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  13. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Joo, niin näyttäs papereiden mukaan olevan, käsin kopeloimalla sieltä löytyy natsa, tuikkasin siihen letkun, eikä siellä ollu vastusta puhaltamalla eikä imemällä, joten totesin ettei siihen kannata binaria kytkeä. Tarkoitus olis käyttää tuo lava irti, sais monta pikku juttua tuon lisäks tehtyä.
     
  14. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Mikä polttoinesuodatin ilman water in fuel anturia menis 12v cumminsiin?
     
  15. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Paluuputki menee aina lähes tankin pohjalle. Nafta vaahtoutuu, jos se jäis tankin yläosaan.
     
  16. simu_l

    simu_l Gearhead

    "Villeri"llä oli paluulinjatankki eberille ja muistelen että se ei ollu oikeen hyvä ratkaisu, taisi jopa särkeä eberin pumpun....?


    Kyllä mulla saa koppiin ihan t-paita kelit jos niikseen tulee, kennon vaihdon jälkeen ei ole palellut päivääkään. Webastolla alkulämmöt nii ei tarvi montaa km ajaa nii normaalissa lämmöt.
     
  17. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mä laitoin joskus 25kW Masterin dodgen alle, vartti nii kone öljyjä myöden lämmin vaikka pihalla 20 pakkasta. Toimi tosi hienosti, mut laite jouti romukoppaan vuoden käytön jälkeen, myyjä väitti että ne on tarkoitettu tilalämmitykseen, ei lämpötilan nostoon (ei siis kestä pakkasta pätkääkään) Joopajoo..

    Olikos se taas simu_l se uus kennos alumiinia vai kuparia vai messinkiä? Mikä niistä nyt sitte olikaan paras. Tuntuu että sisarvehkeessä Jeepissä on samaa tyyppivikaa..
     
  18. Ck

    Ck Gearhead

    Alkuperäinen lienee on messinkiä tai kuparia. Tarvikkeet alumiinia. Sisäkenno sem veerrv työläs vaihtaa että laittaisin alkuperäisen. Suomessa tarvike 150e, rokkiautosta alkuperäinen 200e kotiovelle. 2gen pari viikkoa sitten tilasin
     
  19. simu_l

    simu_l Gearhead

    Tarvike alumiini kenno siellon, spectra premium, siinon ne kääntyvät sarvet nii helpompi asentaa. seo nyt ollu vissii jotai 6-7v ja pikkusen meinaa joskus neste haiskahtaa, että joko tuo ruoja vuotaneisi niistä sarvien tiivisteistä. Seuraavaksi laitan kyllä sen oem osan, niitä on toisinaan ebay tosi sopivaan hintaan.
    Iteku kennoa ostelin niin se oli suomessa vajaa 300e ja prikulleen sama osa rokkarilta n.50e ovelle... ei tarvinu montaa sekuntia miettiä kumman ottaa o_O

    En mä ny nii tiiä että työläs se ois vaihtaa, koelauta ei oo monella pultilla kiinni ja tommonen kääntyvä sarvinen kenno menee paikalleen ilman että tarvii sitä koko lämppäri koteloa irrottaa, löysäys riittää. Oem kennolle varmaan joutuu irrottaan koko pömpelin, jossei tee kuten "pertura" että tekee kumiputki liitoksen kapiinin puolelle.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Fleetquard ff5089 esmes.

    Minä kun oon laiskuuksissani vältelly kojelaudan purkua ku keksin mistä saan halpaa r134 lisäykseen. Se kun ilmeisesti vuotaa kennolta kun tutkin. Samalla varmaan pitäs panna lämppäärinkin uus, sekin on varmaan samoja aikoja ollu ku käyttäjä simu_I. Ei se niin kamalan lämmin o että varmaan oemin kennon materiaali luovuttas paremmin hyttiin lämpöä.
     

Kerro tästä muillekin!