275/60/15 mahtuuko Capriceen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja CapriceClassic, 28.5.2006.

  1. herrakani

    herrakani 1st gear

    [​IMG]

    Around tällee se olis akseli runkoa vasten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Niinku kuvasta näkyy, 11,5" vanteella on tilaa vielä vitusti joka suuntaan, tossa on sentti runkopalkkiin sisältä ja noin tuuma lokarinkaareen.
     
  2. anakonda93

    anakonda93 1st gear

    itellä vähän hakusessa tuo mitä tuo BS-luku tarkoittaa. 90' Capriceen ois tulossa tämmöiset vanteet taakse :http://www.vannetukku.fi/rocky-at-p-48216.html

    (eteen on tulossa samanlaiset 8 tuumaa leveänä ja et -20 ja luulisin ettei niiden kans ole mitään ongelmaa)

    laskurilla sain että et-44 vastaa BS 3.77. mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Kuinka leveä nakki mahtuu tuohon vanteelle, 275 vai mahtuko ihan 295? madaltaa ois tarkotus hillitysti, lähinnä sitä ajattelin että onko näissä liian pieni et-luku, ottaako kiinni jossain sisäpuolelta..
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    BS 3.77 tarkoittaa että vanne tulee ton verran tuumina sisäänpäin kiinnitystasostaan. Ja luonnollisesti loput vanteen leveydestä menee sit ulospäin. Valitsemasi 10" leveä vanne -44 ET:llä on semmonen maasturivanne, levittää ihan simona ulospäin. Tuskin pysyy lokarin kaaren alla rengas kaprisessa.

    295 leveä kumi menee oikein nätisti tollaselle vanteelle, tietty 50 sarjalaisena voi näyttää hieman matalalta. 276/60 vois olla parempi kaprisen kokoiseen peliin.

    Kapriisin alkuperäinen vanne lienee 15x7, ET 10. Jos ET on -20 eli miinusmerkkinen, tulis 7" levee vanne jo 30mm ulommas. Ja jos se on 8" levee, niin se ulkoreuna tulee jo 42,5mm ulommas. Näin siis edessä.

    Takana toi 10" vanne tulis ulospäin 54mm ton ET muutoksen takia + puolet leveyden kasvusta eli ulkoreuna tulee noin 92mm ulommas kuin vakiovanteella..!

    Eli laitappa kuvia kun saat pallot alle, voi olla ihan näkemisen arvoinen juttu.
     
  4. anakonda93

    anakonda93 1st gear

    Eikös mitä pienempi ET luku on niin sitä enemmänhän se jääpi kaaren sisälle? Jotain todella räyhäkkää ois tarkotus luodakin :webmaster:
     
  5. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mitä pienempi ET, niin sitä ulompana rengas on. Positiiviset arvot, esim. ET+20 vanteen keskilinja on 20mm sisempänä kuin kiinnitystaso ja ET-20 vanteen keskilinja on 20mm ulompana kuin kiinnitystaso.
     
  6. anakonda93

    anakonda93 1st gear

    Aivan. Meni puurot ja vellit nyt sekaisin. Täytyypä siis tilata taaksekin tuo 8" vanne -20 ET:llä.
     
  7. HT

    HT Gearhead

    Käytin 84 sedan capricessa taka-akselilla 15x10 vannetta, jossa oli 275/60-15 rengas, vanteen BS oli 6,0. Sopi alle. Yhtään sisemmäksi ei olisi voinut ottaa, eikä kyllä juuri ulommaksikaan. Korkeintaan bs 5,5 voisi mennä, silloin kyllä olisi joutunut jo muokkaamaan sisälokaria. 3,77 bs vanteella tulisi rengas 5,6 cm ulommaksi kuin kokeilemallani 6,0 bs vanteella. Luulen että olisi lokarin kaaren ulkopuolella. Tietysti, jos tarpeeksi nostaa perää niin meneehän se. :D
     
  8. HT

    HT Gearhead

    Huomioi vanteita tilatessasi, että takana raideleveys on kapeampi (tuuman) kuin edessä, joten samalla et tai bs arvoilla menee takavanteet sisemmäksi kuin edessä. Siis jos haittaa että ne on sisempänä, itse laitoin vanteet samaan tasoon. Eteen 4,5 bs ja taakse 4,0.
     
  9. anakonda93

    anakonda93 1st gear

    Juu. En oo vielä ehtiny tilatakkaan kun pitää vielä koittaa ettiä.

    Mulle voi kyllä tarjotakin jotain vanteita 15-17". Mielellään kiiltäviä. Tuon tyyliset vois olla hakusessa.

    [​IMG]
     
  10. väpä_

    väpä_ 1st gear

    [​IMG]

    Tuossa cäpin alla 10x15 295/50 ja 235/60 8,5x15

    Yksin ajeli, lastin kanssa ei niinkään..

    Seuraavaksi voisi kokeilla jotain tämän tyylistä:

    [​IMG]

    Eli 17"...
     
  11. chevy-kane

    chevy-kane 2nd gear

    Onko ketään laittanut 20" vannetta sedaniin taakse? Itsellä ajatuksena kokeilla -79 2 oviseen 20 x 10 vannetta.
     
  12. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Kukaan, ei ketään!!!

    Tossa on semmonen Suomenkielen kukkanen joka ottaa mua aina päähän.

    Sori Ot.
     
    ASaari ja '68Hearse tykkäävät tästä.
  13. chevy-kane

    chevy-kane 2nd gear

  14. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Lainaus heti alusta:
    Eräs viime kevään abiturientti kuvaili ylioppilasaineessaan sairaalatyötä mm. näin: ”Aamulla keräillään sängystä yön aikana putoilleet mummot ja katsotaan, ketä tarvitsee röntgeniä.” Opettaja oli, aivan oikein, vetänyt punakynällä viivan ketä-sanan alle. Kirjakieli ei tunne tällaista ketä-sanan käyttöä.

    Kuitenkin jutussa mainittiin että puhekielessä sanaa on käytetty noin jo 1920-luvun stadin slangista lähtien ja sitä käytetään edelleen..

    Mutta foorumeilla yleensä käytetään kirjakieltä. Mitä siittäki mahtas tulla jos mää käyttäsin aina Oulun murretta kirjoituksissani, esim. tuossa mun Volovo rojektissa, ku siellä joutus koko ajan kirijottammaan että volovo sitä ja volovo tätä. Mun mielestä ihan millä tahansa murteella kirijotettu teksti on pölijän näköistä. Eikös netiketissäkin sanota, että vältä murteen käyttyä kirijotuksissa, käytä kirijakieltä, koskapa se on siihen tehty. Pahimpia murrehirmuja on just pohojos pohojammaan murre, sitte tietty nämä ns. lounaismurteet ja lapin murre ja tampereen murteen voisi vaikka Jumala ottaa pois kokonaan, se on nin pölijän kuulosta. Helepoiten sulateltava murre on tämä ns. uudenmaan murre koska se on lähimpänä kirijakieltä. Paitsi Jumala voisi iskiä salaman perseelle aina niille jotka käyttää ketä sannaa kuka sanan tilalla.
     
  15. chevy-kane

    chevy-kane 2nd gear

    Ei puututa muiden kirjoituksiin jos omissa kirjoituksissa myös paljon kirjoitusvirheitä. Tän foorumin tarkoitus ei kai ole se että seurataan ketä kirjoittaa kaiken kirjakielellä oikein ilman mitään virheitä.
     
    north ja kapa73 tykkäävät tästä.
  16. chevy-kane

    chevy-kane 2nd gear

    Takaisin aiheeseen. Eli hankin 20x10 vanteet et 6 ja kokeiltiin 315/35R20 rengasta. Hyvin mahtuu pyörimään. Ulos päin olisi vielä varaa tuoda ja lokasuojan sisäreunan ja renkaan väliin jäi noin sentti väliä. Ajorenkaaksi taitaa silti tulla joko 295 tai 285 levee rengas.
     
  17. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Olet osittain oikeassa, heitin vaan mielipiteeni. Kaikilla on omansa.

    Mahtui siis 315/35/20 kumi capriceen, paljonko on hintaa moisella renkaalla.
    Kuinka isot pyöränkotelot siinä oikein on?
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jumankeka, kaverin vanha Caprice, ompa hienossa kunnossa ! :odcool:

    Tuossa oli makea kone, Crate 350 L05 Truck alakerta, Trick Flow 56cc alukannet, LT-1 nokka, TBI ruutta Cop Car suuttimilla ja EBL-boxi ohjaamassa...niin ja vielä Mudracer:n päivittämä TH-200r4 toosa :odrazz:

    Mahtaako olla vielä sama tekniikka keulilla ?
     
  19. chevy-kane

    chevy-kane 2nd gear

    Yllätyin itsekin että mahtui alle. Otin vielä jouset pois ja nostin akselin ylös, niin vielä mahtui pyörimään vaikka renkaat oli syvällä lokasuojan sisällä.
     
  20. chevy-kane

    chevy-kane 2nd gear

    Vanteena oli american racing TT2
     

Kerro tästä muillekin!