Hehkutus aikareleellä, miten se kannattaisi tehdä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja sensei, 12.10.2004.

  1. sensei

    sensei 1st gear

    Kyseessä 6.2D jossa kylläkin toimiva hehkutus (päähehkutus + jälkihehkutukset). On kuitenkin osoittautunut että riittämätön talvipakkasella koska vain yksi päähehkutus. Tavoite olisi että voisi hehkuttaa ohi ns.automatiikan, hehkutus aikareleellä jolloin jokainen hehkutus samanpituinen. Miten tämän voisi järjestää yksinkertaisesti, onko kellään kokemuksia?
    Kiitokset etukäteen tipseistä ja mahdollisesti jopa kytkentäkaaviosta.

    T:Junnu
     
  2. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Virrat pois välillä ja uus hehkutus?

    Ei kannata ruveta kikkailemaan mitään omia systeemejä, nuo hehkut nimittäin on perkeleen kalliita!

    Mulla on pikahehkut napin takana, ja nyt oon laitellu semmosta systeemiä että nappia kun kerran painaa, niin hehkuttaa sen 5-6 sec.

    nuo pikahehkut kyrvähtää jo aika lyhyillä hehkutuksilla, ikinä en oo yli 7sec hehkuttanu, ja taas oli puolet palanu kun tuosta vanhasta koneesta otin hehkuja uuteen...
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tämä uudelleen hehkutus ei jostain syystä tahdo toimia kunnolla. Kun hehkuttaa uudelleen heti perään, hehkutusaika on tosi lyhyt ja tämä ei tahdo riittää kunnolliseen käynnistykseen.
    Hehkut vaihdettu uusiin, toimnta tarkastettu siten että hehkut irrallaan omissa johdoissaan maadotettuna, hehkutuksessa päähehkun aikana kärki punoittuu jokaisessa hehkussa samalla tapaa, jälkihehkut taas eivät punastuta kärkiä.
    Uudelleen hehkutus (virrat pois/päälle) likimain jälkihekujen kaltainen, jolloin hekujen päät eivät tule tarpeeksi punaiseksi. Tästä syystä olin suunnitellut aikaviiveellä toimivaa hehkutusta jolloin jokainen hehkutus olisi samanpituinen esim 6-7sec.

    t.junnu
     
  4. v20064

    v20064 1st gear

    On tullu rakennettuu noit hehkuajastimia säädettävistä tihkukytkimistä ja tavallisista lisä releistä silleen et se toimii vain kerran tietyn aikaa kun kytkee virran päälle,sammuta virta,laita virta ja taas hehkuttaa.Hyvin toiminu picupissa jo 6 vuotta.(tihku made by biltema,yök mutta toimii)
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    hehkusyklin pituus on 40 sek.päähehku+jälkihehku.jos haluaa uuden pitäkän hehkun niin pitää odottaa tämä 40sek.tai muuten tulee vain juuri näitä lyhyitä pätkiä.jos laitat nappihehkun saadaksesi pitemmän hehkutusajan niin silloin kannattaa vaihtaa g60 hehkut.ne kestää pitkiä hehkutusaikoja.jenkit testaili niitä joskus ja ei niitä saanu millään rikki vaikka hehkutti tuntikaupalla.g9 ja g11 on pikahehkuja ja eivät siedä paljon 7-10 sek. pitempiä hehkutusaikoja.palaa päät patille helposti ja sitten kun hajoaa niin niitä onkin kiva alkaa onkimaan pois.pahimmillaan joutuu irrottaan kannet jos ei edes etukammion kautta lähde.
     
  6. capriceman

    capriceman Gearhead

    Moikka,

    Multa löytyy printti siihenkin, laita YV.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taitaa ongelmasi olla siinä et vaik hehkutus pelaa, niin kaikki hehkutulpat ei pelaa! kyllä se toimii ilman kikkailuja kun kaikki kunnossa, ja huonoon käynnistyvyyteen syynä voi olla pumppupuolellakin. TARKISTA HEHKUT! unohda kyhäykset!
     
  8. hyty

    hyty 1st gear

    on tullu ton hehku ongelman kans itsekki pelleiltyä... ongelmat alko heti auton hommattuani :mad: eli vika oli jo olemassa. ei suostunut läpimänä aina hehkumaan (n.tunnin seisonnan jälkeen) no sit jossai vaihees ei hehkunu kylmänäkään, eli uus rele tuli hommattua. toimi kohtalaisesti n.2kk. sit vaihdoin hehkut g60.siin (on muute hyvät ja kestäneet). mut sit rupes tekee samaa kuin aikaisemmin et ei hehku tietyn ajan jäähdyttyään:) siitä viisastuneena kaikkien kiellost huolimat laitoin suoran hyppy johdon releeseen napilla, ja-avot :lol: kun ilmasto laskee pakkasen puolelle annan n.3-5sekunnin lisä hehkutuksen kylmänä, ni kehrääku murmeli. eikä tarvi jäädä esson pihaa venaa vartiks et päästäskö lähtee jo kotia kohti...


    -90 6.2d vani
     
  9. kane

    kane 1st gear

    60G hehkut tarvii muutaman sekunnin lisää ollakseen yhtä punehtuneita :oops: verrattuna vaikka 11G tulppiin.

    Releeseen voi tehdä helpon viriksen pienellä tehovastuksella joka tuo 3-4 sek lisää aikaa.

    Puolilämpimänä hehkuttamattomuuteen vois katsoa tuleeko releen c-pinniin 12v suoraan hehkuille/merkkivalolle tulevasta releen ulos syötöstä vai lämpötunnistimen kautta. Jos kytkee suoraan, rele hehkuttaa myös kuumana mutta selvästi lyhyemmän ajan kuin kylmänä.

    Voin lähettää artikkelin releviriksestä sähköpostilla.

    Uudelleen hehkuttaessa kannattaa odottaa ~30sek virrat pois. Sykli on 10s hehkutus + 4-5 kpl 2s jälkihehkuja.
     
  10. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Niinkuin "kane" sanoi laita G60 hehkut niin ei tarvi leikkiä ja toimii varmasti. :lol:
     

Kerro tästä muillekin!