Etuhaarukan optimikulma... jotta olis edes jotenkin ajettava

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja makke, 28.10.2004.

  1. chev37

    chev37 1st gear

    Varsinaisesti ei mulla ole kysymykseen mitään vastausta, vaan kiitän sivustakatsojana asiantuntijoita vastauksista. Ja painan nöyränä opit mieleeni.

    En myöskään usko Makken aikoneen pitää luomuksessaan tota tuomittua geometriaa, vaan hankkivan lisätietoa tehdäkseen sen sitten kerralla oikein. Homman visualisoimeksi vaan on parempi tehdä "koekappale."[/b]
     
  2. makke

    makke 1st gear

    Näin se asia juuri oli. Halusin vaan hahmotella pyörän näköä silloin kun haarukka on loivassa jne.
     
  3. Hexa

    Hexa 1st gear

    Ootko Makke nähny Electra (polkupyörä) Rat Finkin mallin? Saattaisi samanoloinen geometria toimia sulla prätkässä, ehkäpä tulisi myös ihan ajettava versio. Meinaan, että arvio rungon sivuheilunnasta tuli just villinä ajatuksena Electra Revil -fillarin liikunnasta. Kuvista ajatellen voisi olla aika hyvä ajettava, vaikkakaan keulasta ei tulisi tolkuttoman pitkä. Ulkonäköäkin piisaisi.

    Nettiosoitetta fillarille ei tähän hätään oo, mutta saan sen duunista kyllä, jos tarviit. Vaikka saattaisi se löytyä hakukoneellakin.

    Ja jos joku vaikka haluaisi semmoisen fillari-Rat-Finkin, niin saan tilattua aika äkkiä. Vaihteeton matta-liekki -Revil on kylläkin tulossa keväällä riviin, saapi käydä katsomassa, on COOL 8)
     
  4. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

  5. hd 76

    hd 76 1st gear

    En myöskään usko Makken aikoneen pitää luomuksessaan tota tuomittua geometriaa, vaan hankkivan lisätietoa tehdäkseen sen sitten kerralla oikein. Homman visualisoimeksi vaan on parempi tehdä "koekappale."[/b][/quote] Kaikella kunnioituksella.Mutta miksi ihmeessä pitää laittaa pyörä esille useille sivustoille näinkin sekavana virityksenä.Varsinkin jos kyseessä koekappale,eikä miltään osin kovin onnistunut sellainen?
     
  6. makke

    makke 1st gear

    No, harmi jos tuo projektikuva on levinnyt usealle sivustolle, kun sitä en itse ole lähetelleyt.
    Mutta jos sen perusteella, että projekteista ja välivaiheista ei saisi kuvia laittaa, niin monta mielenkiintoista kuvaa jäisi näkemättä projektista kuin projektista.
    Ja eihän tyystin keskeneräinen muutaman tunnin kokeilu voi vielä kovin onnistunut ollakaan varsinkin kun on tietänyt itse, ettei se sellaiseksi jää.
    No, loppu onkin sitten jokaisen katsojan määriteltävä itse jääkö lopulliseksi, olen aina luottanut katsojan arvostelukykyyn myöskin.
     
  7. Swine

    Swine Gearhead

    Herroille ja hulluille kun ei saisi näyttää keskeneräistä työtä...
    Moni pyöräharrastaja on vetänyt herneet nenuun tuon kuvan takia ja en oikeastaan ihmettele että miksi.Siitä kun saa sellaisen käsityksen että mopedi on kokolailla nipussa tuon keulakulman kanssa.Oletetaan että joku rakentaa ihan tosissaan tuollaisen pelin,laittaa nettiin kuvia rakennusvaiheista ja koeajolla survaisee nesteen säiliöauton kylkeen virityksellään.
    Seuraavana päivänä saadaankin sitten lukea iltasanomien lööpeistä että choppermoottoripyörä kolaroi rajusti säiliöauton kanssa ja kahden sivun tositarina rakennettujen moottoripyörien vaarallisuudesta.
    Sellainen peliveto tuskin edistäisi pyöräharrastusta helpompaan suuntaan täällä kekkoslovakiassa,päinvastoin.Kyllä projektikuvia on mukava katsella,ei siinä mitään.Mutta mieluumin sellaisia kuvia esille joista kukaan ei saa sellaista mielikuvaa että nyt on rakennettu täysin laiton ja hengenvaarallinen peli,joka pahimmassa tapauksessa voi vahingoittaa kuskin lisäksi harrastetoimintaa.
     
  8. makke

    makke 1st gear

    No jopas herättää tunteita mun pyörän rakentaminen ja siitä otetut välivaiheen kuvat.
    Ei tarvii olla edes ameeban tasolla kun koittaa edes ajaa pyörää noilla haarukan kulmilla niin huomaa ettei sillä voi ajaa laisinkaan. Eli tuo rakennelmani on hyvinkin turvallinen esimerkki. Jos joku sen mukaan pyöräänsä muuttaa, niin se ei voi ainakaan liikenteessä olla vaaraksi kun sillä ei yksinkertaisesti voi edes ajaa.
    Vois siis ottaa vaikka bonk taiteena vaikka nyt musta pyörän oma rekisterikilpi jossain kuvassa saattaa näkyäkin.
     
  9. Hexa

    Hexa 1st gear

    Haloo, saisi jossain olla välillä jotain järkeäkin. Makken fillari on prototyyppi ja sillä siisti. Mitä varten siitä pitää vääntää jokin liikenneturvallisuus-stereotyyppi? Eikö kukaan muu ole ikinä "kokeillut" mitään uutta?

    Monesti ompi kyllä niinkin käynyt, että mitä kummemman näköinen keksintö on alkuvaiheessa niin sitä siistimpi on lopputulos. Odotamma mielenkiinnolla...
     
  10. Swine

    Swine Gearhead

    Rakentavalla kritiikillä ja vittuilulla on kuulema hiuksenhieno ero.En koittanut mitenkään vittuilla,vaan esitin miten asian näen.
    Niinpä niin,prototyyppihän tuo on,tiedetään.Mutta kyse onkin siitä että tajuaako kaikki sen prototyypiksi.Kyllä niitä ameeban tasolla olevia otuksia on(vaikkei ihan heti uskoisi),joilla on kova halu tehdä,muttei välttämättä tietämystä.Muistelisin että jossakin vanhassa tuulilasissa oli (tositarina tuulilasin mukaan)artikkeli eräästä sankarista,joka päätti tehdä 70-lukulaisesta brittipyörästään ehdan chopperin.Runko muutettiin swingiperäisestä jäykkäperäiseksi ja pidempi keula tietty asennettiin.Jättöihin ei kiinnitetty ihmeempää huomiota,pääasia että näyttää "hyvältä" ja sitten testilenkille.Kaveri ajoi sitten itsensä hengiltä sillä koeajolla,joku mutka menikin suoraksi kun mopo ei enää kääntynytkään.Yllättäen siitä tuulilasin artikkelista sai sellaisen kuvan että kaikenlainen rakentelu on hengenvaarallista jauholakkien hommaa ja on parempi että tulpatkin vaihdetaan jossain merkkiliikkeessä. :odroll:
     
  11. Piru

    Piru 1st gear

    kyllä ne pyörän rakentelu hommat on parempi aloitella aiheeseen tutustumalla ennenkuin sahaa ensimmäistäkään runkoputkea poikki.hommaa vaikka "custom chopper cookbook" nimisen teoksen sisältää yleishyödyllistä tietoutta aika kivasti ainaski stormilta löytyy jos ei halua tilata ulkomailta,kopteri lehtiin kannattaa tutustua ja hdcf:n foorumilla käydä kyseleen tietoa...siellä muuten toimii hakukin kätevästi.
    [/url]
     
  12. vesku383

    vesku383 Gearhead

    keulakulmasta..

    Ittellä -80 shoveli, saksasta tullessa oli keulakulmaa muutettu t-kappaleilla 2-3 astetta ja keulaa jatkettu 8" , Oli kauhee ajaa isolla tiellä ja pienemmilläkin rekka kun tuli vastaan satasen vauhis meinas vetää väärälle kaistalle, käänty kyllä suht helposti! Ihan kuin ois koko ajan ajanu ylämäkeä, monissa tuontipyörissä tehty sama resepti: liikaa jatkettu keulaa ja vaihdetttu vain t-kappaleet, alaputket(vaakatason) nousevat ylöspäin keulaa kohti. Nyt rungon kulmaa taivutettu lisää ja kattelin tossa että jättöpiste sattuu n.8cm etuakselin eteen.Alaputket on melkein vaakatasossa nyt. On hyvä ajaa vaatii vaa rohkeutta taivuttaa mutkiin!
     

Kerro tästä muillekin!