Valiant -65 426cid

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tero2, 1.7.2018.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Jos sulla on 0.050 kohdalla duraatiot 266/274, niin first movement kohdassa: lue mainosasteet nokassasi on duraatioita reilusti yli kolmensadan ja se ei katuautolle ole kovinkaan järkevää.

    Esim tässä on eräs comp camsin nokka, joka on varmasti kireä ja siinä on silti selvästi vähemmän 0.050 duraatioita kun tossa sun esimerkissä.

    Basic Operating RPM Range:2,800-7,000
    Intake Duration at 050 inch Lift:250
    Exhaust Duration at 050 inch Lift:256
    Duration at 050 inch Lift:250 int./256 exh.
    Advertised Intake Duration:294
    Advertised Exhaust Duration:306
    Advertised Duration:294 int./306 exh.

    Tässä nokassakaan ei duraatioita ole 0.050 kohdalla kuin 250/256, jos olisi 266/274, niin siinä alkaisi tehoalue jossain 4000rpm kohdalla, mikä ei liene tavoite.
     
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    Luulisin että Shining Whit tietää mistä puhuu.
    Tehny jo moparin moottoreita kun ite taputtelin pöydän alla paskaa. ;)
     
    FuryIII '71, Gary Grand, jariha ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    No mutta kun ei oo tietokoneella dataillu ja simuloinu etkä teoretisoinu ni eihän se yksinkertasesti voi toimia :D
     
    jariha tykkää tästä.
  4. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ajattelin vaan, että tulee hirmuisen jyrkkä nokka, en ala nostamaan itteäni alustalle, mutta oon minäkin jo neljänkymmenen ja näiden kanssa ikäni värkänny.

    Jos haluaa ajaa noin jyrkällä nokalla, niin no problem, ite ottaisin vähän miedomman.
     
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Lukee vaan kirjoi ni tietää kaiken, vähän viel tietokoneohjelmaa messiin. Teoria voittaa aina käytännön. Kai noit joku sata on tehty ja dynottu, ja testattu kelloa vastaan. No, kelloo vastan en sentään sataa, mut kymmeniä ite tehtyjä. Mä ajaisin sellasella nokalla joka antaa sitä mitä tavotellaan.
     
    FuryIII '71, Naumasto, Gary Grand ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Herje

    Herje Double Gearhead

    Eikä siitä sen enempee. :rotfl: :poff: :odeek:
     
    Naumasto, jariha ja Kalu tykkäävät tästä.
  7. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Pakko sen verran kompata, että kyllä joku 230-tasonen nokka ja rpm imari ois jo vittuilua tämmöseen alakertaan. Ruotsalaista vittuilua (sanos Vierikko). Veikkaan että tämän moottorin väkertäjällä on jo jonkinnäköinen ajatus millanen kärsä on hyvä.


    Jottei koko keskustelu ois vain nokasta/imusarjasta vänkäämistä niin annetaan nyt tsemppipeukut tälle rojektille.

    Valiantit on aina Jees.
     
    Tero2, wilburi, jariha ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. jariha

    jariha Double Gearhead

    vituttaa tollaset omanelämänsä kaarnet ku pilaa kaikki hyvät topikit viisasteluillaan? itte kyllä uskoisin tästä vielä kiihdytyskelpoisen tulevan vaikka "kaarne2" muuta yrittää väittääkkin;) eli elä usko tota homoo:D

    ps. kaarne mulla on slantissa yli 300astetta nokassao_O ja toimii katukäytössä?
     
    '68Hearse ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  9. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    No jos se kiihdytyskäyttöön tulee, niin sitten on vähän eri juttu, mä kun luulin että katuautoon.
    Ja edelleenkään minä en ole mikään kaarne.

    Satuin vaan luulemaan että tulee ihan cruising peliin, joka olis kyllä tuommosella nokalla ihan ylinokitettu. Niin se vaan on.

    Ja olen minäkin moottoreita rakentanut, en tosin kaseja, mutta kai ne neloskoneet samalla periaatteella toimii, ainakin ennen on toiminut!
     
  10. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Pistä veekasi, äläkä valita... :p
     
  11. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ja niitä mainosasteita jos on 300, niin nokka voi olla 0.050 kohdalla melkein mitä vaan, ne mainosasteet ku ei kerro mitään, millinostolla tai 0.050 kohdalla kun mitataan duraatiot, niin sitten voi jo vähän tietääkkin, minkälaisesta nenästä on kysymys.

    Ja tulee mullekkin 289 asteinen nokka, millinostolla onkin sitten enää 250/244, ja tuokin on ahdettuun koneeseen aika jyrkkä, mutta niin pitääkin jos kierroksia halutaan. Ja tämä ei ole mitän teorisointia, vaan mulla on tuo nenä, ihan irl.
     
  12. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Sä tunnut jankkaavan joka ketjussa, et ne mainosasteet ei kerro mitään. Niistä nyt lasketaan imun sulkeutumis kohta ja se täytyy tietää mottia rakentaessa.
     
    jariha ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  13. jariha

    jariha Double Gearhead

    mun ei tarvi valittaa/laittaa... ja joo maksimit on 300+ ja 50asteetkin 264tms(ehkä oli 284);) :rotfl:

    mut anteeksi offtopikki tässähän puhuttiin v8-moottoreista:odwink:
     
  14. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ehkä, mutta silti nokan luonteesta kertoo enemmän 0.050 asteet.

    Voitaisiinko yksissä tuumin todeta, että molempia tarvitaan, vai mitä sanot?
     
  15. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Sori, jos kävin hyökkääväksi, mutta kyllä mullekkin on vittuiltu ja aikalailla syyttä, kun asiallisestikkin voidaan asiat sanoa.

    Pienemmässä motissa jyrkkä nokka ei oo niin paha pilaamaan alakierroskäyntiä kuin isommassa motissa, niin ainakin monet sanoo.

    Esim jossain 4age toyotassa voidaan käyttää huoletta 330asteisia nokkia ja silti se käy tyhjää huoletta ja jarrutehostinkin toimii...
     
  16. '68Hearse

    '68Hearse Gearhead


    Kyllähän nyt on niin et tuollainen taivaarannan maalarilla ois syytä poistua overdriveltä ja muualtakin virtuaalista ja siirtää jaada jaada hypoteettisen roskahöpötykset käytäntöön ja itse se tajuten Suomessa vallitsevasta sanan vapaudesta huolimatta.
     
    altzu tykkää tästä.
  17. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Jaa, no sinä et siitä päätä. Ja kovastikko se sua haittaa jos mä välillä oonkin taivaanrannan maalari?

    Jos et ite osaa olla taivaanrannan maalari niin kovastikko se sua haittaa jos mä osaan.

    Ja kyllä tarkoitus on siirtää asiat käytäntöön, projektini etenee kokoajan, vaikka suunnittelenkin kovasti kaikkea.
     
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kyl se niinpäin menee et tilavuus antaa nokkaa anteeks. Moottorin perusvääntö on yleensä tilavuussidonnainen, luokkaa 85-100nm litra noin tyypillisesti. Eli 2 litranen limsapullo, maksimivääntö 170-200nm luokkaa yleensä. Sit 426 eli seitenlitranen moottori, samalla kaavalla 500-700nm. Se saa olla jo aika rajusti pois alueelta ja se silti murskaa sen limsapullon. Mut juu, ehkä parempi keskittyy sihen miten se paineilam kulkee kaasarin läpi ja katellaan sit tuloksii joskus.
    '
     
    FuryIII '71, '68Hearse ja altzu tykkäävät tästä.
  19. SauliK

    SauliK Gearhead

    Mulla on tuollainen 294/306-250 256 asteinen nokka 468cid motissa ja tehoalue ei todellakaan veny 7000 asti eikä ala vasta 2800 kierroksesta.. Nuo luvut on varmasti arvioituja pienemmälle tilavuudelle, mulla on ollut pykälää pienempi nokka pykälää isommassa motissa ja se oli jo kesy käytökseltään
     
  20. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Pienemmässä koneessa tehoalue ei kärsi niin paljon kun isossa ja venyy pitemmälle, sitä tarkoitin.
     

Kerro tästä muillekin!