Maalaus ohjeita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Jummijammi, 9.10.2018.

  1. 401

    401 2nd gear

    Eli onko mahdollista että ku saa hinkan pintaan niin sitten voi huoleta ajella vuoden pari ja kun on saanu säästettyä rahat pintaväriin ja lakkaan niin pyyhkäsee hioa joku perjantai ilta koko lossin ja lauantai iltana ennen saunaa ruilauttaa värit pintaan.sunnuntai aamuna purkaa suojaukset pois ja vippaa puskurit paikalleen ja päästelee töihin maanantai aamuna?
     
    Jussi289 ja stealth tykkäävät tästä.
  2. GS

    GS Gearhead

    Hinkka ei ole UV suojattua, eli hapertuu auringonvalosta melko nopeasti.
     
  3. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Tässä yksi maalausohje, jos ei ole jo ollut.
    Kun maalaat metallihohtoväriä, niin muista sekoittaa ruiskua lähes koko ajan, koska ne flaket valuu pohjalle ajan myötä ja kun maalaa ruiskun tyhjäksi niin loppupäässä maalausta on vähemmän flakea kuin alussa.
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    normi metallihohtovärin hiput eivät ehdi valua maalauksen aikana käytännössä mihinkään jos ei piirrä samalla kannullisella koko päivää.

    flakelakan kärpiäisten kokoset metallikiteet kylläkin tuppaavat pakkaantumaan varsinkin notkeessa lakassa kannun pohjalle jos ei oo rivakat liikkeet ja joskus silloinkin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  5. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Joskus kasarin lopulla maalikauppias neuvo että fleikkikannuun kannattaa laittaa pari haulia, mutteria tms niin voi ravistella hileita sekasin maalatessa. Hänkin oli huomannu sakkautumisen. Ite en ole koskaan kokeillu moisia enkä kokeile. Maalauksen helppo korjattavuus menee aina edelle noista.
     
    DX tykkää tästä.
  6. Doorslammers

    Doorslammers 3rd gear

    Itse oon vetäny isoakin flakea ja kyllä kannua on pitäny ravistella vähän väliä, mitään kuulaa tai muuta en ole kannuun laittanu. 0.6l kannua kun ei laita täyteen niin helpompi ravistella. Maalauksen aluksi teen koko satsin alkuun useampaan mixeri kuppiin valmiiksi sekoitettuna, oon huomannu että on helpompi saada tasainen flake levitys. Normi metalli sävyä en hirveesti sekoittele ruiskutuksen aikana. Kaikki candyt ja flake pulverit oon tilannu ebaystä ja tehny niistä seoksen sekoitettavaksi lakkaan. Pulvereilla ollu hintaa 5-15€ ja sillä saa 5-25g pulveria.
     
    DX tykkää tästä.
  7. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Kyllä mä sain pilattua yhden auton siten että piti maalata toiseen kertaan, koska en tajunnut sekoittaa ruiskua, ja ihan normi ppg:n metalliväri oli kyseessä.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    kun alan levittää metalliväriä auton päälle, viihtyy yks kannullinen ruutassa muutaman minuutin, ei se ehdi siinä ajassa kerrostua,
    joku poikkeushomma tai väri sit kyseessä, saatoikko jopa ohentaa väriä liikaa,
    totta kyllä, että jokkut hiput kyllä ovat poikkeuksellisen painavia ja/tai maalarit hitaita

    tossa ite levittelin sateenkaarimirraa, kyseessä hottentottimussen paikkamaalaus, se oli sellasta satunnaista suhauttelua ja kyttäilyä vähän joka suunnasta, jätin kannusta kannen veke ja pyörittelin lakkaa kertakäyttökupissa josta lisäilin ruuttaan sitä mukaa ku sitä meni

    tossa ja ennenku ehditte ihmetellä, häivytin eka hiontaväripaikat ja vanhaa hippua mustalla massalla, jonka päälle sit häivytin hippua ja koitin saaha uuden ja vanhan liukumaan limiin saumattomasti, siihen nähen että en ole moista temppua ennen flakella kokeillut, se onnistui vallan mainiosti

     
    Muokattu: 23.11.2018
  9. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Hyvä tuli.
    Arvostan hyviä maalareita, itse osaan joten kuten, joten tiedän että muuttujia maalauksessa on paljon.

    Esim. ykskomponettiväri, jota oot maalannu päivällä ja teet samanlaisen satsin illalla niin jos maalaat samallalailla niin se valuu, koska ilma on ehtiny jäähtyä.

    Lämpötila onkin erittäin tärkeä muuttuja maalauksessa ylipäätään, 20-25 astetta lie se optimi.
     
  10. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Komeeta jälkee! Itse lähinnä vain pohjia enempi maalaillut ja niissäkin huomannut, että moni asia vaikuttaa, kuten esim. tuo mainittu lämpötila... Pahaa vaan teki kattella, kun ilman suojaimia tohdit värjätä.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Ilman suojaimia? Olihan sällillä ainakin kuulosuojaimet ja tarttuuhan partaankin osa lakasta, ettei kaikki mene henkeen.
     
    DX ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  12. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Mites ruiskukitti? Netti on pullollaan pelottelua sen ominaisuuksista, kuten kutistumisesta. Jossain luki että parin viikon kuivattelu talliolosuhteissa olisi riittävä ongelman välttämiseksi. Tosin omassa tallissa on vain +10 näin talvella.

    Konepellin pohjia rakentelen. Kolme neliötä pinta-alaa. Epoksi pohjilla, kitattu ja toinen kerta epoksia. Loimuilee sen verran että hiontapohjamaalilla ei ehkä ainevahvuus riitä, tai sitä pitää vetää monet kerrat. Onkos siis parempi useampi kerros hiontamaalia kuin ruiskukitti? Vai ruiskukitti, riittävä kovettumisaika, hionta ja sen pintaan vielä hiontamaali?
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei se kyllä oikeen hirveen havaittavasti sais loimuilla enää fillerin vetovaiheessa...
    E: Tarkottaa siis, että nyt kun siinä on mattaepoksi, niin sen pitäs jo näyttää silmään hyvältä.
     
  14. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Kuivana näytti jo paremmalle. Pyyhkäisin kokeeksi pitkällä hiontahöylällä ja tasoittuuhan se. Tosin ei voinut kokonaan vielä hioa, kun ei ole täysin kovettunut ja paakkuuntuu. Pari pientä painaumaa siihen jäi, mutta ne voi paklata. Jostain syystä näytti märkänä ihan karmealle.
    (edit typo)
     
    Muokattu: 8.12.2018
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Oisko sama ku akkojen ja hinttien meikkauksessa, et saadaan nenä pienemmäksi ja kasvot paremmiksi
     
  16. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Nuo edellä mainitut liikkuu julkisilla paikoilla vissiin pelkässä pakkelissa. Mutta konepelti kesti tänään hioa ja epoksi muuttui pölyksi. Kyllä se siitä, ilman ruiskupakkelia hoituu.
     
    Nikuzai, DX ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  17. GS

    GS Gearhead

    Paakkuuntuu?? Et kai nyt vedä pohjille jotakin 1-K sotkua?
     
  18. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Teknoksen 2K epoksia. Kestää tovin kovettua, kun on vähän viileät olosuhteet.
     
  19. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Oletko varma siitä mitä muuta ne viileät olosuhteet mahdollisesti tekee maalille. Itse en tiedä, onko täällä tietäjiä moisesta asiasta.
     
  20. GS

    GS Gearhead

    Onko Teknoksella autokäyttöön tarkoitettu 2K epoksi?
     

Kerro tästä muillekin!