Lämpimän auton anatomia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Karpov, 1.12.2018.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Muutaman kaverin kanssa on väännetty ja pohdittu tovi talvella lämpimistä autoista. Niistähän on ketjuja jo ollutkin ja aika monella on suurinpiirtein tiedossa ne ultimaattiset talviautot sisälämmön suhteen.

    Vaan mistä se lämpö sitten tulee? Varsinkin kun jo muutaman asteen pakkasilla sisään tulevassa ilmassa ln autokohtaisia eroja. Kova pakkanen sitten karsii vielä enempi jyviä akanoista.


    Monelle ei niin lämpimälle autolle on kuitenkin ominaista, että moottorin lämpötila on normaali n 90 astetta eli se ei selitä miksi sisälle tulee "viileämpää" ilmaa kuin toisissa. Myös internetin osasivujen mukaan aika monessa autossa on suht saman kokonen lämmityslaitteen kenno. Toki on niitä järkyn kokoisiakin mutta esimerkiksi ysäri pickupin kenno on samaa kokoa kuin opel omegassa.

    Omasta pickupista saan 87-90c ilmaa sisälle mökkiin infrapunalla mitaten, kun taas omega alkaa olla vilpoisa ajettava jo -15 kelillä.


    Ettei hyötysuhde ja suuri polttoaineen kulutus tulisi avainasemaksi, niin on ollut myös todella pihejä mutta lämpimiä autoja (ilman mitään sähkövastuksia siis)



    Voiko lämmityslaitteen kotelo ja putkisto kusta lämmöntuoton? Siis toimivana ja tiiviinä.



    Sitten on vielä oma mysteerinsä miksi tietyt muuten lämpimät autot ei tyhjäkäynnillä kummoisesti moottorin lämpöjä kehitä, mutta ajossa ei ole ongelmaa.


    Tai tuttavan useampi saab 9-5 jotka muutaman minuutin tyhjäkäynnillä nostavat moottorinlämmöt +40 mutta ajoon lähdettäessä lämmöntuotto on 70 asteen jälkeen vaikeaa ellei ajo ole kovaa maantieajoa. Puhallin pois päältä taas kone aukaisee termarin jo reilun 10minuutin tyhjäkäynnillä.


    Oma pontiac lämpenee tyhjäkäynnillä hyvin kovassakin kelissä , 4.3 pickup taas saa käydä iät ajat ja koneen lämpö paikallaan ei nouse juuri yli 40-50 asteen.


    En tiedä kiinnostaako tai onko kukaan miettinyt mutta sana on vapaa.
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    Tollo!

    Ilmastonmuutoksesta tietysti.. :odbiggrin:
     
    sdfsd, valpas, Volvo_5.7 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. MudMax

    MudMax Gearhead

    En oo sen tarkemmin joutunut perehtymään asiaan muuten kun ei oo Moparissa kylmänyt, mutta kun ensimmäistä autoa ostaessa kynnet eivät yltäneet Mopariin, vaan joutui tyytymään geeämmään (ja viälä euruupassa tehtyyn eli a-mallin ooppelmantaan) niin siinä lämppärin kenno oli niin harva, että siitä näki läpi ja oli muuten kylmä auto.
    Teetin uuden tiheän kennon vanhoihin päätyihin ja sen jälkeen lämpoä riitti aivan eri tavalla ulkomitoiltaan melko pienestä kennosta huolimatta. Eikä ollut yksilövika, kun sama homma täytyi tehdä velipojan a-askonaankin.
    Eli lukitsen vaihtoehdon, lämmityslaitteitten kennoissa voi olla eroa koosta riippumattakin.
     
    Jape105, Sounderi ja Karpov tykkäävät tästä.
  4. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    A Mantalla alkoi munkin harrastu ja vieläkin löytyy yks kappale

    omaan laitoin ladan kennon ja fiiaatti uunon puhaltimen ja lämpöö riitti paremmin vaikka eihän se lämmin siltikään ollut
     
  5. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Periaatteessa mielestäni näin:
    -Iso moottori,iso lämpö ,iso hukkalämpö
    -Huono moottorin hyötysuhde,iso hukkalämpö,esim.bensa vs.diesel
    -Moottorin pieni vesimäärä=lämpii nopeesti
    -Iso tiheä lämppärin kenno=tulee kuumaa ilmaa
    -Vesi kiertää huonosti lämppärin kautta,lämpii huonosti
    -Suunnitteluvika,ei oo viititty miettiä sen kummemmin
    -Moottorin kuormitus,iso kuorma,iso lämpö
    Noh,kyllähän periaatteessa pienestäkin koneesta sen verran hukkalämpöä pitäis tulla ainakin ajossa että riittää,toteutus vaan huono.
     
    valpas tykkää tästä.
  6. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Laitoin -69 Cortinaan 140 sarjan Volvon lämppärin ,joka kierrätti vain sisäilmaa.6 km jälkeen oli niin kuuma että joutui laittamaan sen pienimmälle nopeudelle vaikka oli -25 pakkasta
     
  7. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Volvo 240 on ylivertainen tässäkin asiassa.:poff:
     
    Jooli, valpas, Volvo_5.7 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Luin aluks ton otsikon väärin... "läpimädän auton anatomia"
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Omegassaha löytyy esim kiertovesipumppu mikä ei ainakaan sitä pelasta. No omega nyt vaan esimerkki.

    Outoa olis että nykymaailmassa ois kennot enää harvoja kun ei luulis olevan iso kustannuslisä?

    Veden kierto hyvä pointti, mutta passatissakin on aikamoinen letkuhässäkkä (kierto voisi olla suoraviivaisempi) mutta silti lämpöä riittää.


    Sekin oli outoa että kaksi samanlaista autoa, ford escort. 1.6 diesel missä oli kehuttu ylisuuri jäähdytin tarpeisiin nähden ja täten vesitila, lämpesi talvellakin pirun hyvin ja -25 ajoin tpaidassa. Näitä mulla oli kaksi joten en usko sattumaan. Bensamalleissa taas ei saunottu enää -20 jälkeen. Kulutus oli bensamalleilla 7+ litraa ja dieselillä 4-5.


    Sitten taas identtisessä bensa ja diesel passatissa lämmöntuotto oli samaa luokkaa, mutta bensassa tässä taas paljon nopeammin mikä käy järkeen.


    Pikapissa taas autto se kun lämppärin letkun otti pois syyläristä ja kytki vesipumpun natsaan. Tosin kiertohan on vastaavissakin amerikkalaisissa tosi selkeä.


    Sitten on vielä niitä vehkeitä missä puhalluksen lisäys lisää tai pitää sisälämmön samana tai viilentää sitä. Nämäkään ei aina tunnu loogisesti menevän...
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Minulla oli testimielessä -65 Valiantissa kattovalosta roikkumassa vanhanaikainen kapillarilämpömittari, joka pamahti rikki ja sinkosi alkoholinsa ympäri autoa, auto tyhjäkäynnillä -20 pakkasessa sisäkierto päällä ;)
     
  11. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Moparin pikkulohkolla varustettu Dodge oli todella lämmin kun vähän modas bypass linjaa, vedellä on tossa normaalisti valittava että meneekö isoa letkua (bypass) alaspäin vai pientä letkua pitkin ylös päin ( lämmitys laite), no vesihän menee mielellään tonne isoon letkuun ja vain kun kun on enemmän kierroksia niin menee kyllä lämmitys laitteellekin, tein bypass linjaan rajoituksen ja johan alkoi kabiiniinkin tulee lämpöä niin tyhjäkäynnillä kuin pienimmilläkin kierroksilla, puhallinta kun piti isommilla nopeuksilla ja suuntauksen alas niin alko kumin haju leijailla kabiinissa ( kumiset lattiamatot)
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kokemukset 80-90 luvun VW, että ne lämpösiä riippumatta onko bensa tai diesel. Sit 2010-> VW dieselit, kylmä tulee kun pakkasta alle -15c. Varsinki T5 ja T6, isokoppi, niin ei vaan riitä teho lämpärissä. Lämpösiä on ollut myös Saab ja Lada.
    -87 Fleetside on ihan suht lämpönen, mutta puhalluksessa ja ilmanvaihtumissa olisi reilusti toivomisen varaa. Ei auta, että koppi on lämmin, kun et nää mitään ulos :D
     
    Karpov tykkää tästä.
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuntuu jenkeissä muuttuvan puhallukset modernimmiksi juuri tuossa 80-90 taitteessa. Ei ole enää se lehmänhönkä just millä saa saunan mutta ei laseja auki.
     
  14. Bukero

    Bukero Gearhead

    haa..volvo kortti otettu käyttöön, eli muilla ei enää mitään mahkuja.piste.
     
  15. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    En ole koskaan omistanut Volvoa enkä näillänäkymin tulekkaan omistamaan ,mutta lämppäri oli aivan huippu Cortinaan.-30 asteen pakkasella lämpötila lähes 40 astetta lämpösellä.Lämpimin käyttis mitä olen omistanut
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onkos kukaan mitannut kuinka lämmintä volvosta tulee? Pickup antaa 90c mikä on koneenlämpö ja jos ilman flektiä haluaa nostattaa koneen lämpöjä niin sisälle saa vaikka 100c. Tuskin Volvo kuumempi on mutta voi toki aiemmin lämmitä 0-90c
     
  17. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Vanhakoppainen V70 tdi on kylmin auto millä oon ikänä ajanut. 945 tdic heti kakkosena. Kaikki dieselhiaset, landcruiserit ja bensaHonrat meni sisälämmössä heittämällä ohi. DieselLandcruiserissa tuntui että lenkkareista sulaa pohja irti.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Osittain totta! alle 5 Litraa/100km kulutuksella (talvellakin) ei paljo ylimääräistä riitä lämmitykseen. Kone kyllä lämpiää normaaliin, jos on pahvi nokalla noin -25 asteeseen asti silloin, kun Ardic ei toimi. Kun Ardic pelaa, niin kyllä silloin tarkenee Volvossakin.
    Ardic ei näy kulutusmittarissa muuten, kuin pienentää ajokulutus lukemaa.
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mul on Blazerissa orkkislämppärin lisäks 2kpl hiacen takakontin lämppäreitä. Takajalkatilojen ulkolaitoihin asennettuna. Mielenvikainen lämmitysteho!
     
    Jussi289 ja Karpov tykkäävät tästä.
  20. Bukero

    Bukero Gearhead

    vakavasti puhuen kyllä volvon 200-sarja aikoinaan 70-luvun puolesta välistä eteenpäin markkinoille tullessaan nosti senaikaisten autojen lämmitysjärjestelmän ja nimenomaan huurteenpoiston aivan "käsittämättömälle" tasolle, ja oli vertailukohde ainakin sen parikymmentä vuotta eteenpäin ja monessa tapauksessa vieläkin.

    kyllähän niitä sisältä kuumia autoja on aina ollut mutta se ei läheskään aina tarkoita että lasit pysyy huurteettomina ja lämpötila tasaisena/haluttuna eri puolilla sisätiloja.

    se kokonaisuus kun vaatii muutakin kuin että lämppärinpuhaltimessa on vaihtoehtoina
    äänekäs ja vielä äänekkäämpi asento.
     
    Sounderi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!