Pyöränpultteja vasenkätisellä kierteellä, mistä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Yogi, 2.7.2018.

  1. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Myös Alfa-Romeoissa on eri suuntaan kierretyt 12,5/1,5mm pyöränmutterit kuskin puolella noin vuoteen 1972 saakka, jolloin 2000 Berlinan ja 2000 GTV:n tuotanto alkoi ja malleja uusittin muutenkin. Arvaisin olleen aika yleistä ainakin hieman kalliimmissa autoissa, varmasti myös Lanciassa ja Pösössä? Eiköhän tästäkin ole yleisesti luovuttu kustannussyistä.

    Rengasliikkeissä työskennellessäni painittiin usein liian kireälle raskaankaluston pulttikoneilla väännettyjen pulttien kanssa, samoin täysin turhien lukkopulttien hylsyn löytäminen asiakkaalta oli ikuinen riesa.
     
    Muokattu: 21.11.2018
  2. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ei ollut Lancioissa ainakaan enää 60-luvulla. Flavian pölykapseleiden kiinnitysrenkaassa sen sijaan kyllä on toisella puolella vasemman käden kierre. Yllättäen ne tuppaa olemaan hieman rikottuja...

    Lancia käytti muttereita, jotka on jotain messinkiseosta. Ei jumitu kiinni ja näyttävät hienoilta siellä pölykapseleiden alla.
     
  3. Aslak

    Aslak Gearhead

    Oli niitä itäautoissakin..
    80-luvun lopun Transitista joskus kaverin kans koitettiin pitkähkön jatkovarren kanssa aukoa renkaan pultteja kunnes kaverin isä tuli kattomaan ja sanoi "Eiköhän ne jo kohta pysy, siinä on vasenkätiset kierteet" :p
     
    Vuokralainen tykkää tästä.
  4. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Ah Flavia, kerran oli tilaisuus tehdä vaihtokaupat Betaa vastaan ruosteisemmasta Flavia Coupesta ja meni sivu suun, se jäi kaihertamaan mieltä. Beta happanee edelleen varastossa ja se englannista tuotu Flavia taitaa olla jo entisöity. Myös Fulvia on aina kuulunut suosikkeihini, vaan niidenkin arvo on noussut minulta ulottumattomiin. Onneksi on liuta Alfoja ja Fiatteja tallessa ja niistä en luovu...
     
  5. lpr

    lpr 2nd gear

    Mulla oli Barracudassa samassa navassa vasen- ja oikeakätisiä pultteja, kun ostin sen. Oli muuten suhteellisen v....mäinen vaihdella pyöriä, ennen kuin muutin kaikki oikeakätisiksi.
     
  6. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Olen nähnyt työssäni kaikenlaista ja senkin kun Suomen nopeimman Alffan omistaja Leif tulee kysyyn et miten hitossa nuo Toyo dynan pari pyörät oikeen irtoo ku pultti pyssys ei voima meinaa riittää, en tiennyt minäkään mut tyhmänä heitin et ku sisemmät nakit niin sit vastakierre ja oli.
     
    1300TI tykkää tästä.
  7. lpr

    lpr 2nd gear

    Se muuten osaa joskus juuttua kiinni tuo Dynan sisempi mutteri. Ei ole yks eikä kaks kertaa, kun on 2 m jatkovarrella hyppimällä avattu, kun 3/4" I&R pulttipyssyssä voima ole riittäny.
     
    Belve67 tykkää tästä.
  8. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Leifin rujo Twinspark-GTV on elävä legenda, vaikka oli niitä ennen vielä nopeampia samankorisia Alfoja radalla , jos muistaa aidot GTA:t ja vaikka aiemmin Siljan väreissä kilpailleen 2000 GTV:n. Ettei mene ihan ohi suun niin mun tarttis löytää juuri Giuliaan molemmankierteisiä 12x1,5mm ja melko pitkiä (40 mm?) muttereita mutta toiseen settiin ilman vakiota kartiokantaa vanhojen magnesiumvanteiden kaveriksi, eBaystä katselin jotain halpoja kiinalaisia, mutten oikein löytänyt sopivia, täytynee kysellä Alfaholicsista tms. merkkiliikkeestä.
     
  9. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Mistä sä sait tuon sanan rujo sehän on tehty vimpanpäälle.
     
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ei ole, ja tuskinpa tuleekaan olemaan. Sijainti on siis tiedossa.
     
  11. zero

    zero 3rd gear

    On kyllä ihan saatanasta nämä vasuri kierteet, varsinkin jos pultti on piukassa etkä ole varma kumman kätinen kierre... Siinä sitä sitten vuorotellen paukutat myötään ja vastaan ja toivot että joskus aukeaa. Raskaassa kalustossa näkee viellä aika paljon vasuri jenkaa, varsinkin kärryissä.
     

Kerro tästä muillekin!