Vetopainot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Big_Rocker, 9.12.2018.

  1. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Olisi jossain vaiheessa tarkoitus hommata 4x4 vetoauto kahden hevosen trailerille kun ei omassa Chevyn c1500 riitä vetopainot.Kyseisien automallien vetopainosta olisin kiinnostunut:K5 Blazer,Tahoe,1500 Suburban,Ford Bronco ja Dodgen Ramcharger.Jeepin ZJ on tällä hetkellä kärjessä 3300-3500kg vetopainojen suhteen mutta ison kokoni puolesta siinä on hieman ahtaat sisätilat verrattuna esim.tuohon c1500.Vetopaino saisi olla 2600-2800kg luokkaa vähintään.
     
  2. El 60

    El 60 Gearhead

    Täälläkin letukkamies joutu siirtymään pickupeista Jeeppiin. Ei vaan keksinny muuta "järkevää" BE kortilla.
     
    three hundred tykkää tästä.
  3. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Excursion. Ei lopu tila eikä vetokyky :)
     
  4. username

    username Gearhead

    Itellä vastaavassa käytössä ml mese vetopaino vajaa 3400 kg ja
    yhdistelmän kokonaismassa reilut 6200kg.
    Sisätilat ei kuitenkaan ehkä vastaa isoa jenkkiä.
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Pitääkö olla Be-kortillinen?

    Oikea vetoautohan olisi paripyörä pick up. Nehän on suunniteltu vetämiseen.
     
  6. Seejii

    Seejii Gearhead

    Mersun ML on kova paperilla, mutta ennen trailerin vetoa kannattaa verrata jakolaatikkoa onko se isompikokoinen kuin oma nyrkki.
    Eli sanoisin, että kun tulee enemmän vetotarpeita niin vähimmällä vaivalla pääsee kun valitsee noista mitä sanotaan (perustellen) maastureiksi.
     
  7. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Mulla oli joskus neliveto Astro siinä vetopaino 2720kg 8 rekisteröity henkilöauto.
     
  8. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Jeep wj 3500kg, jeep kj 3300kg.
     
  9. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Sähköautokiimaisille tiedoksi kaveri yritti hommata sähköautoa mutta niissäpä ei ole vetopainoja eli kärryn saa jättää pihalle tai myydä.
    Näin se maailma pelastuu Toyotan osalta.
     
  10. fennia

    fennia Gearhead

    Os
    Ostin kanssa Mersu koneisen wj:n En tiedä minkälainen jättiläinen ketjun aloittaja on, mutta kyllä tossa ainakin 2 metrin ja 115 kilon mitoilla mahtuu ajelemaan. Hyvin riittää väännötkin, vaikka on vain tommonen 5 pyttynen.
     
  11. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Ei tässä nyt jättiläisiä olla mutta Jeepin ZJ:ssä ottaa hartiat ja käsivarsi ikkunaan ja oven toppauksiin kiinni, pitäsi ajaa ikkuna auki :) Taitaa olla parempi ajaa C-kortti ja hommata vaikka k3500 tms.
     
    eilhik tykkää tästä.
  12. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    mutku ei se C riitä kun laitat sen trailerin perrään
     
  13. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Totta, unohdin tyystin.12kk pitää olla C et saa ajaa pikku e;n

    Paitsi sen pikkusen 750kg +max75kg aisapainoa. Jarrutonta.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ei kyllä kortti riitä itellä ku siihen ”terveiskärryyn” eli 750kg mutta -96 4x4 dodge cumminsilla vetävät ameriikois 16000 pounds eli noin 7257kg. Tämä harvemmilla perillä niinku minulla. Tiheemmillä voipi vettää vielä enemmän. Luulen että Suomessa melko turvallinen vetää se laillinen 3500kg vaikka joka päivä. C-kortti tietysti tarttee. Uudemmilla rameilla antavat vetää vielä enämpi rapakon takana.
     
  15. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Tohon 3500kg vetämiseen tarvii ison E:n
     
  16. DslCat

    DslCat Gearhead

    F250 2010. Yhdistelmämassaa saa olla reilu 10tn - Suomessa tosin työntöjarrullisena max 3.5tn.
    Samoin Suomessa riittää C1E lisenssi tähän (max 12tn yhd. massa kun auto max 7.5tn).
    Maastureilla (..G lisäkirjain ajoneuvoluokassa, esim F250 mulla N2G) tarkoittaa, että kytkentämassa saa olla 1.5x auton kok. massa (ellei jokin muu rajoita; valmistaja, koukku).

    Yleensä autonvalmistajat eivät aseta kuin yhdistelmämassan. Kytkentämassa on siis laskennallisesti yhdistelmämassan ja auton kokonaismassan erotus.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tietysti se E jäi pois siitä kun yrittää kirjoittaa toisella kädellä ja toisella tehdä töitä.

    Suljetulla alueella suoritetuissa kokeissa (hml-valkeala välillä, rikos vanhentunut) arviolta 1500-2000kg puukuorma ei tuntunut missään kyseisellä autolla. On sitä 89-93 välillä tehtyä 1gen dieseliä pakuksi rekattu muutama Suomessa.
     
  18. DslCat

    DslCat Gearhead

    Pikku-E = BE. Väli-E = C1E ..

    Näihin 825kg (O1 jarruttomiin) liittyy aika kurjia piirteitä.. siis kun kokonaismassa otteessa on tuo 825kg. Näitä jossain välissä myytiin.
    Jotta aisapainoa voi olla 75kg samalla kun akselipainoa 750kg (1 aks.), pitää otteessa kokonaismassa liikenteessä olla niiden summa eli 825kg. Sitten jos se on, niin katsastettava joka 2. vuosi (raja 750kg oli jarrut tai ei). Myöskään se, ei ole "enää" 75okg, joten vedettäessä yli 3.5tn veturilla, vaatii aina vähintään C1E:n (toki CE:kin käy), koska ajokorttivaade luetaan aina rek.otteista. Lisäksi vielä (ainakin joku vuosi sitten) yli 0.75tn jarruttoman max.nopeus oli 60km/h, ja ainoastaan kuorma-autoilla (N2, N3) sai vetää yli 0.75tn jarrutonta..

    Pykälät tuon "aukon" osalta vähän epäsynkassa (tieliik.laki ja laki ajoneuvon rakenteesta) :rolleyes:
     
  19. mcmies

    mcmies Gearhead

    Noei nyt ihan noin...

    AjoneuvoL 17 §:n mukaan O1-luokan ajoneuvon (kevyt perävaunu) luokittelumassa on enintään 0,75 tonnia. AjoneuvoL 3 §:n mukaan luokittelumassalla tarkoitetaan suurinta teknisesti sallittua kuormatun ajoneuvon pyörien välityksellä maahan kohdistuvaa massaa. Keskiakseliperävaunussa luokittelumassaan ei kuulu hanskapaino, se menee maahan vetoauton pyörien kautta.

    KatsA 3 §:n mukaan määräaikaiskatsastusvelvollisuus koskee O2-, O3- ja O4-luokkien perävaunuja. Ei O1-luokkaa.

    Sen sijaan ajokorttipuolella viitataan kokonaismassaan. Jos keskiakselikärryn kokonaismassa on se 825 kg, vaaditaan BE tai C1E. Ajokorttilaissa on tässä kohtaa virhe, sielläkin pitäisi käyttää keskiakseliperävaunun kohdalla luokittelumassaa.

    Sitä ei oikein pysty ymmärtämään, että mihin tarvitaan näin monta erilaista määrittelyä massoille.
     

Kerro tästä muillekin!