Project Sitsueison ;)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Camino'79, 15.10.2017.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tuo tallihomma se itelläkin on prioriteettilistalla nyt ykkösenä niin saa vermeet katon alle talveksi ja jos viimeistään ensi kesänä saisi sitten tallin "valmiiksi" niin että siellä on kaikki jo käyttökunnossa. Valmishan tuollainen ei liene ikinä vaan aina keksii paranneltavaa o_O

    Plus että ensi kesän ohjelmaan kuuluu myöskin 4 auton katoksen teko että saa sitten pyhittää tuon tulevan tallin pelkkään rassuukäyttöön ettei siellä sit enää säilöttäs autoja :)
     
  2. LPV

    LPV 3rd gear

    Mä rakensin kymmenen vuotta sitten talon ja tallin niin että on tilaa sekä käyttiksille, että harrasteelle ja sen rassaamiselle. Aika ja raha vaan on koko ajan kortilla... Talolaina ja muksujen yms. tarpeet. Tulilintu on ollut melkein joka kesä ajossa, paitsi silloin kun muksut oli kärryissä => Buick RoadMaster STW. Kyllä se siitä taas tasaantuu. Toivottavasti saat koneen laitettua!
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mites kun mä nyt oon yrittäny vaikka mistä löytää fiksuja nokka/venakoneistoromuja mutta aika huonosti ainakin nokkia tuntuu olevan tarjolla? Mekaaninen rolleri siis hakusassa ja tosiaan rajotin tarkotus pitää siellä ~6000rpm pinnassa niin onko heittää ajatuksia, ja onko joku kokeillu että mimmosella kombolla tommost mark6 kannet sais skulaamaan säädettävällä yläkerralla? Vakionahan siis tosiaan kiinteä yläkerta o_O
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    https://www.summitracing.com/parts/lun-40110730

    Mitä mieltä raati on tommosesta nokasta? Riittääkö hengitys sinne 700hp+ konetehoon ahdettuna? o_O

    Ja toimiiko tommonen nokka yleensä ahdettuna koska jos hakuehtoihin laittaa boosted tms. Niin ei löydy summitilta ainuttakaan nokkaa tohon mottiin mekaanisena rollerina :confused:
     
  5. fenix

    fenix 3rd gear

    Onko kyseessä roots vai centrifugaali-ahdin?
    Overlap tuossa nokassa on maltillinen 44 ja sen puolesta passaa hyvin centrifugaaliahtimen kanssa ja varmaan myös rootsin.
    Vuosi sitten yritin perehtyä ahdinnokkiin ja ohjeistus oli, että turbot ja rootsit pienellä overlapilla ja centrifugaali ei ole yhtä ronkeli overlapin suhteen.
    Laske vielä dynaaminen puristus kyseiselle nokalle.
     
    Muokattu: 18.10.2018
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ajatus olisi hommata vortech v7 ysi tms. Vastaavan kokoluokan centrifugaali koska rootsiin en ala kun ei mahdu ensinnäkään pellin alle ja hyötysuhde puoltaa centrifugaalia. Turbot on sit nou nou jos se jollekin on jäänyt epäselväksi :D

    Olikos jollain joku hyväksitodettu laskuri sille dynaamiselle purkalle? Kun niissäkin vissiin on jonkinverran eroja o_O
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Wallaceracingillä pitää ilmottaa inlet valve closes abdc ni mites se tosta nokkakortista saadaan kun bbc:ssä vakio vippasuhde on se 1.7:1 ? Ja tosiaan onkos tossa huomioitava välykset yms. Kun on mekaaninen rolleri? Paljon tyhmiä kyssäreitä mutta pakkohan se on kysyä kun itelle uus tuttavuus tämmönen konsepti :D
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Oho, käytitkin sitä jo.

    Eikö nokkakortissa ole suoraan imun sulkeutumisasteita?
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Jos mä nyt yhtään ymmärsin ni ilman välyksen vaikuttamisen kompensointia sain että dynaaminen ois 7.93? Että onkos se nyt hyvä vai huono ahtamista ajatellen? :D
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En välttämättä olis huolissaan välyksen vaikutuksesta laskelmaan, se on kuitenkin verraten pieni tekijä.

    Kyllä toi vois mun silmään olla ihan ok ahdettuun, on toki mielipidekysymys vahvasti. Joku optimoi huipputehoa jonkun kalkulaattorin avulla, joku toinen miettii millainen se olis ajella arkiajoo?

    Ahtamista on niin monenlaista, polttoaine, kansimateriaali, ahtopaine, aohtoilman lämpö, yms. itessään vaikuttaa, ja sit tulee vielä käyttökohde.

    Mutta jos autosi on painava ja pitkällä perällä ja tiukalla turbiinilla niin eihän sen nokan kanssa kannata liioitella. Centrifugaalihan on vielä luonteeltaan sellainen että vasta keskialueelta ylöspäin tulee puhtia, alakierroksilla se ei vielä tuota painetta nimeksikään. Ehkä siinä mielessä harkitsisin jotain muuta ahtamistyyppiä, vaan kyllähän se tuollaisellakin pelaa, kun vastaavalla koneella vois ajella vaparinakin.

    Mitään absoluuttista totuutta ei ahtamishommissa mun mielestä ole, vaan valitaan palikat suurinpiirtein käyttötarkoituksen mukaan ja sit tehdään sille kombolle niin hyvät säädöt/toimintamahdollisuudet kuin mahdollista.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Konseptihan on öbaut kerrassaan seuraava: 2600-2800kg auto, kokorautainen kone, kilo ahtopainetta (tarvittaessa välijäähyllä), th400 tai th700nen aski ja limppu nokkaan mätsääväksi mutta ei yli 3000rpm missään nimessä, peränä olkoon qlkuun tuo 2.73 vällärillä oleva omansa eli 8.75" "kymppipultti" ja vaihdetaan sit KUN särkyy ni prepattuun 12pulttiseen ja mahdollisesti fiksumpaan välläriin jos siltä näyttää.

    Ajorenkaina varmaan 295/50/15" o_O
     
    palontie tykkää tästä.
  13. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ei tota turbiinin stallia tarvii pelätä jos on laatu turbiini.
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Lunatillekin saat sen oikean imun sulkeutumishetken jakamalla perusasteet (261) kahdella, lisäämällä siihen intake centerlinen (106) ja vähentämällä 180.
    Tulokseksi tulee 56.5 astetta ja jos sulla on staattinen 9 (?) niin dynaamiseksi tulee 7.6.
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Staattinen 9.56 wallacen laskurilla ja ohuella tiipparilla :)
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ No sithän dynaamista tulee 8.1, etanolin ja ahtimen kans ihan jees. Ja ilman ahtojakin etenee varmaan ihan kohtuullisesti.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No perskeles, taidan laittaa ton nokan tiluuseen jakka tulee semmonen sopiva hetki että saa vähän viraabelikyhnyä taskuun :)
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Palataas tämän kimppuun sen verran että ajattelin laittaa veromarkkoja hyvään talteen elikkäs tilata sen verran romuja että sais alakerran painotukseen.

    Joten mitäs raati on mieltä esim. Dampperista? Mennäänkö vakiolla vai joku muu,mikä? Ja lakruiks ajattelin ottaa ihan normaalit ettei narrowed versioita vai onko tähän jollain joku muu näkökulma esittää? :)
     
  19. max

    max Double Gearhead

    Eilen löysin hyllystä käytetyn vakio 454 damperin ja meinaan sen kylmänviileesti hyödyntää uudessa projektissa.Varmasti saa rundia osakseen.
    No onhan dynossa onneksi panssarilasi eristämässä singahtelevia osia.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos sulla on hyväkuntoisen näköinen vakiodampperi niin kai silläkin pärjää kohtuudella kierrätettävässä koneessa.
    Jos se jokatapauksessa on hankintalistalla, niin Professional Productsilla taitas olla hyvä hinta/laatu suhde. Niitä oon joihinki laittanu, enkä ole kuullut muittenkaan moittineen.
     
    Camino'79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!