454 Ongelmaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jenkki Jesse, 14.12.2018.

  1. Jenkki Jesse

    Jenkki Jesse 1st gear

    Moro. Ostin tollasen hyvännäköisen motin vähän aikaa sitten, ja siis itellänihän ei ollut mitään käryä moottoreista... Onneksi netistä ja kavereilta saanut sen verran apua, että kokonaisuus alkaa hahmottua pikkuhiljaa. Aluksi ideana oli se, että en mäntiin tai kampiakseliin kajoa. Nyt kummiskin kun putsailin mäntien päitä laittamalla vähän bensaa sylinteriin niin sieltähän se parista sylinteristä männän välistä valui tosi hiljalleen läpi. Pitääkö mun vaihtaa männänrenkaat?
    Kiitos jo etukäteen!
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    Ei ne pytyt koskaan mitään pulloja ole.

    Mutta jos asia askarruttaa, niin ihan noin harraste mielessä osiksi, ni ainakin näet mitä se sitten on.
     
  3. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Osta eka vaikka joku kirja ja pura sitten moottori, laita kaikki osat sillä tavalla, että voit laittaa ne samaan kohtaan takaisin, mistä ne on otettukkin.

    Ei se moottori loppujen lopuksi kovin monimutkainen ole, siellä on vaan tiettyjä juttuja, joita pitää ottaa huomioon, mm. puhtaus, moottoria kasatessa homma täytyy tehdä puhtain käsin.

    Mutta sulla on erinomainen aihio tehdä kone josta irtoaa sekä vääntöä että tehoa.

    Siihen täytyy saada, puristukset, virtaavat kannet, sopiva nokka ja sopiva imusarja ja kaasutin.
    Helppoon 400hv sillä tavalla että kone vetää tyhjäkäynniltä sinne 5750rpm asti.
     
  4. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kyllä se männänrenkaiden katkosten kohdalta valuu läpi ajan kanssa.

    Onko koneessa ollut jotain oireita?

    Jos se motti on sulla jo suurimmaksi osiksi palasina, niin kannattaa siinä miettiä mitä sille tekee; helppo kuitenkin tuossa vaiheessa touhuta. Silti ehjää ei kannata alkaa korjaamaan
     
  5. Jenkki Jesse

    Jenkki Jesse 1st gear

    No siis itehhän en tiedä motti on juuri tullut ameriikasta. Hyvien hoonausjälkien ja tehtaan korjaus/uusimis leimojen lisäksi en tiedä juurikaan yhtään koneesta tai sen historiasta.:(
     
  6. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Voit ottaa aina yhden runkolaakeripukin kerrallaan kokonaan irti, ennen tätä täytyy löysätä kuitenkin kaikki pultit. Samalla tavalla kun tekee kahdelle runkolaakerille ja kahdelle kk-laakerille, jos ne näyttää hyvältä ja mäntä tulee tarpeeksi ylös, niin minä en purkaisi konetta.

    Ellei se vuoda jostakin öljyä tms, niin silloin voisi olla tiiviste-männänrengas remppa paikallaan. Purkaessa näkee laakerienkin kunnon, siihen ei kuole jos kasaa koneen vanhoilla mutta käyttökelpoisilla laakereilla.

    Toivottavasti mäntä tulee dekkiin asti, niin saat oikeanlaiset puristuksen helpommin.
    (oikea cr, tietää oikeaa nokkaa, tietää oikeaa virtausta, mukaalukien imusarja ja kaasutin, mukaanlukien pakosarja) Matalalla rutulla tuollaista ei voi tehdä, tai voi mutta saa bensasyöpön laiskan auton, joka ei matalilla kierroksilla tahdo jaksaa vetää. Tommoseenko nostaa rutun 6.5->12, niin huomaa aikalailla ison eron. Tuo ruttuvertaus on kärjistetty, sanotaan 7.5->11.5 voi hyvinkin olla.
     
    Muokattu: 15.12.2018
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    454 joka ei tahdo matalilla kierroksilla vetää? Korkealla rutulla ei bensasyöppö?
     
  8. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Se oli kärjistys, kaikki tietää että kisanokalla auton matalien kierrosten veto ei oo niin iso ku vakiossa, siis 1000rpm - 2000rpm. On se bensasyöppö korkeammallakin rutulla, mutta kyllä se aika paljon paremmin kulkee, niin niille on tavallaan vastinetta sille bensasyöppöydelle.

    Kyllähän kaikki tietää että jos on isot kannet (kanaviltaan siis), iso imusarja, isosti nokkaa jne niin ei se 7.5 puristuksella kovin hyvin matalilta kierroksilta vedä.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tässä kuitenkin vaan alottelija kysy pitäskö männänrenkaat vaihtaa eikä sitä miten tehdään 12 ruttunen kisakone? :rotfl:
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Miksi sä purkasit koneistetun moottorin?
     
  11. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Tuo on vähä kinkkinen juttu. Ite en enään luota texas peten tekemiin remppoihin.
    Hommasin reilu 5vuotta sitten jenkeistä yksityiseltä "just rebuilt, ready to run" oldsin 455 koneen.

    Oli joskus leikannut, ja 1 sylinteri .02" ylikoossa, muut std. Hoonijäljet tuoreet. Oli sit leikannut kunnolla kiinni, koska runkolinja oli kiero. Tämä oli ratkaistu tekemällä runkolaakeihin 0.2mm välys, että kampi pyöri.
    Minä hommasin uudet alikoon laakerit, ja kampi koneistettiin niille. Pyöri hyvin kunnes veti kampuran momenttiin, meni täysin jumiin koko paska.
    Sit lohko linjahoonattiin, ja alkoi pyöriä oikeilla välyksillä.

    Toki rempan tekijöitäkin on joka lähtöön, mutta mun mielestä ei ole tuossa vaiheessa iso vaiva kurkata, miltä laakerit näyttää.
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    En kyllä yhtään jenkeissä tehtyä mottia uskaltais ostaa purkamatta sitä atomeiks sen jälkkeen, taitaa noi crate moottoritki olla välillä mitä sattuu laatua?
     
  13. sangi74

    sangi74 Gearhead

    Niin ja ku kerta kone on irrallaan nii muutaku pukkiin kii ja tarkasteluun se iso homma oo käydä läpi
     
    xarper tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!