11.000 rpm katumoottori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C5_Z06, 14.12.2018.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No kuvitella, että tällainenkin dinosaurus vielä saapuisi markkinoille.

    Kenelläkään Suomessa ei ole varaa ostaa moista, joten ei olla kateellisia tälle projektille.

    Uuteen Aston Martinin piljoonan maksavaan katuautoon tulee 6.5-litrainen V12, joka kiertää yli 11.000 kierrosta ja puskee tietenkin just sen nelinumeroisin lukeman.

    Moottorin on kehittänyt Cosworth ja moottoritekniikan kannalta on mielenkiintoista katsella alla linkissä olevaa videota. Aika jännää, että ensiksi tekivät kolmisylinterisen koemoottorin jolla testattiin onnistuuko homma ylipäätäänsäkään päästöjen ja tehojen osalta.

    Moottorin kestäävyydeksi asetettiin tavoite 100 tkm jonka jälkeen tarvitaan täysremontti. No, eihän noilla paljoa välttämättä ajella. Runkolaakereiksi tuli jotkut polymeeripinnoitetut, koska kisamoottorien laakereita ei jostain syystä voitu käyttää. Haastavaa oli myös se, että moottori on osa kantavaa rakennetta.

    Jne jne.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Toki itte ottaisin ennemmin isolohkon.
     
    caprice305, Custom_Rod ja mikaa7146 tykkäävät tästä.
  2. XJR

    XJR 3rd gear

    Ihan ei oo vielä päästy noille jengoille, mutta katotaan.....

     
  3. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Tohon kaks mekaanista ahdinta!!!
     
  4. Roc

    Roc Gearhead

    Todella hieno moottori ja vielä kun suhteuttaa millaiseen ajankohtaan tekevät vapaasti hengittävän 1000hv koneen. Hattu nousee.
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Siellä on jo sähkömoottorit odottamassa. Ei tarvita ahtimia kuluttamaan kampiakselitehoa...
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hybridiksihän ne kehui....
    Vaparikone kuitenkin.

    Ei tolla mitään varsinaista virkaa tietenkään ole.
     
  7. rb

    rb Double Gearhead

    Niin minäkin.
    Oisko tossa joku lämpölaajenemis / voitelu juttu, et pata pitää ensin saada 60 asteiseksi ja syöttää valmiiksi öljynpaine, ennen kun uskaltaa alkaa käynnistelee...
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No joo ei se ole tekemätön paikka tehdä 11 000 jenkaa ottava isolohko:odroll:.
     
    LPV tykkää tästä.
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Hauska kattella noita dynon mittaustuloksia:

    - bensanpaine 9 baaria (915 kpa) kun tehoa 943 heppaa 9772 kierroksella
    - pakolämpö korkein pytyssä 11 ja jotain 800 c
    - loput sylinterit 700...750 c välillä
    - blowby eli varmaankin kampikammion paineesta johtuva ohivuoto olisko 45 litraa minuutissa jos oikein näin
    - imusarjan paine tuolla kohtaa 97.6 kpa eli aika tavanomainen täyskaasulle ilman ram airia

    AFR näkyy jotenkuten myös; lienee suorasuihku ja arvot 0.847 ... 0.916 välillä. Rikkain taisi olla pytyssä 12 ja laihin pytyssä 10 jos oikein näin. Tiedä sitten onko moottorinohjauksessa näitä painotettu eri sylinterien välillä.
     
    Muokattu: 15.12.2018
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Katumoottori katuautossa eli periaatteessa ihan pakkasellakin pitäisi voida käynnistää.
     
  11. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    entisaikaan testattiin yhdellä sylinterillä palotapahtumaa mm. jaggen v12 suunnittelu taisi edetä sillä tavalla ainakin sen "pieniruokaisen" korkeapuristeisemman he-motin kohdalla...
    lyijyä sisältäviä lakruja ei voi tuotantoautoissa käyttää, koska pekka haavisto kavereineen...
    kiva video ja vielä hienompi paita kakkamahalla, siinäpä vasta mahtava joululahja...
     
  12. challenger500

    challenger500 Gearhead

    kisalaakereissa lyijyä...
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Mitäs tehoa ne sitten kuluttaa? Onko taas joku jatkojohtokyhäelmä tulossa ;)
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sähkömoottorit kuluttaa tietenkin voimalaitoksen tehoa. Voimalaitoksen pitää tehdä 50Kw jotta sähkökikotin saisi siirrettyä 25Kw liikkumiseen.

    Miksei nää tehny V-16 kikkaraa jonkun prätkän koneen "sisukaluilla" kun ne kiertää ilman titaania ton 11K rpm helposti?
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Varmaan siksi, ettei moottori olisi mahtunut suunniteltuun tilaan.
     

Kerro tästä muillekin!