Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo ei noita usein näe, on täälläpäin itseasiassa yksi talvellakin mutta ymmärrän pointtisi.

    Toisaalta ei noita kesälläkään näe siihen malliin kuin vastaavia kasarijenkkejä.
     
  2. zero

    zero 3rd gear

    Toi on muuten suunnattoman ärsyttävää kun keskusteluissa aletaan mollaamaan amerikkalaisia autoja vertaamalla niitä uusiin euro autoihin. Kerrankin yks äijä tuli mulle sanomaan että amerrikkakaiset autot on niin vitun jälkeen jääneitä kehituksestä. Heitin vasta arkumentin että otetaampa vaikka vuoden -60 jenkki VS -60 BMW, kummasta löytyi sähkölasit, sähköpenkki, ilmastointi, automaattinen valonvaihtaja jne... Sit palattiin takaisin 2000 luvulle ja todettiin että amerrikkalaisissa ihan samat varusteet kuin euroautoissa, euroautoihin ne vaan tuli 40 vuotta viiveellä.
     
    FuryIII '71, onoff road, Jussi289 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. petrus

    petrus Gearhead

    80-luvun GM:n etuvetoisessa X-bodyssa ei ainakaan paljoa juhlimista ollut. Nitinää, natinaa, ruostetta ja halpaa muovia.
     
  4. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Vanhoa (yli 40 vuotta) Bemareita ja Jenkkejä ei voi laittaa samalle viivalle. Bemarit oli liian pienikokoisia ja muotoilu suorastaan ruma.
    Ei ole Munchenin bmw automuseossa esillä montakaan 60 luvun autoa, epäilen, että em. syystä. 80 luvun lopusta alkaen on bmw alkanut onnistua muotoilussa ja nykyisin on aika helvetin hienoja.:)
     
  5. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Onhan jenkitkin jotain kiinnostavaa tehnyt 80-luvulla, mutta jos nyt ihan yleisellä tasolla puhutaan niistä autoista mitä Suomessakin on markkinoilla, niin itselle ainakin tärkeimpinä plussina BMW/MB -leiriin: aina takaveto, suorituskyky, erilainen ajettavuus, erilainen ulkonäkö ja se mainittu laatu, +toki parempi saatavuus. Noista erilaisuuksista saa sitten jokainen olla mitä mieltä haluaa, mutta en kuitenkaan usko, että kukaan haluaa ehdoin tahdoin harrastella omasta mielestään huonommalla autolla, jos valinnanvaraa on. Ei sekään varmaan sattumaa ole, että Amerikkalaisen autoteollisuuden kultakausi meni ohi ja Aasialaiset ja Eurooppalaiset saivat vahvasti jalansijaa myös uudelta mantereelta. Vai onko ne jenkitkin yhtä tyhmiä kuin suomalaiset, että eivät vaan ymmärrä omien autojensa ehdotonta ylivertaisuutta?
     
  6. spinout

    spinout Gearhead

    Tuo riippuu vähän jenkistä, mitä siihen on ruksattu listaan uutena. Mun -60 valmistuneesta löytyy veivilasit, manualpenkki, lämppäri, jalkakatkaisin valolle jne.. Luettelemasi oli melko harvinaisia optioita (lukuunottamatta Cad,Imp,Linc). Sen sijaan tehostimet sekä automaatti olivat lähes aina full sizessä, niinkuin mun autossa. Niitä ei ollut yleisesti -60 euroautoissa.
     
  7. sectoid

    sectoid Gearhead

    Se on hyvä kun löytyy vielä myönteisesti ajattelevia harrastajia. Uudet harrastajat toivotan lämpimästi tervetulleeksi. Toivon varsinkin amerikkalaisien autojen harrastajia/omistajia tulevan lisää mahdollisimman paljon. Ilmapiiri ei tosin ole mitenkään kutsuva tai kannustava kun lukee näitä Overdriven keskusteluja. Amerikkalaisia autoja tunnutaan vihaavan yleisesti jopa täällä.

    Itse omistan 3 amerikkalaista autoa, joista perinteiseksi jenkkiautoksi miellettäviä on kaksi. Dodge Dart 74, Chevrolet Caprice STW 90, Dodge Stratus 98. Dart on tosin kaverin kanssa yhteinen vielä tässä vaiheessa. Pidän jokaisesta ja jokaisella niistä on omat piirteensä, hyvät sekä huonot.

    Olen tietääkseni koko sukuni ainoa jenkkiautoharrastaja, sekä amerikkalaisen auton omistaja ylipäätään. Mielenkiintoni heräsi amerikkalaisia autoja kohtaan elokuvien sekä tv-sarjojen katsomisen myötä. Siinä tosin kesti turhan kauan, että uskalsin tehdä omat päätökseni. Silloin kun olisi ollut rahallisesti paras aika ostaa jenkkiauto, ostin Corollan, koska se on niinsanotusti "järkevää". Omistan kyseisen Corollan tosin yhä, ja siitä saa vielä suhteellisen helposti hyvän käyttökulkineen.

    Olen myös harrastuksen tulevaisuudesta huolissani, sekä autoilun tulevaisuudesta ylipäätään. Sähköauto voisi olla arkiautona ihan ok, mikäli energian varastoimiseen olisi parempi ratkaisu kuin akku. Mielestäni akku on surkea tapa varastoida energiaa ajoneuvokäytössä. Mikään ei voita nestettä kun on tarkoitus säilöä energiaa. Neste sopeutuu mihin tahansa muotoon, sen siirtäminen on nopeaa ja helppoa, nestettä on helppo tuoda paikan päälle vaikka kävellen.

    Voin hankkia sähköauton siinä vaiheessa, kun ne ovat riittävän edullisia ostaa sekä ylläpitää, ja akun tilalle on kehitetty jokin kunnollinen tapa varastoida energiaa. Itse toivon vedyn/polttokennojen kehittyvän sekä yleistyvän. Akku on surkea tapa varastoida energiaa.
     
    Pentastar93 tykkää tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Muovin lisääntymisessä taas jäljet johtaa noihin aikoihin (-66, -67 tai jotain) tulleeseen pakotukseen ja yhden hörhön kampanjaan:poff:
     
  9. zero

    zero 3rd gear

    Joo enhän sitä tarkoittanut että olisi kaikissa ollut vakiona, lähinnä tarkoitin mitä oli saatavilla. Eli pointti oli että ärsyttää kun monessa keskustelussa juttu menee siihen että amerikkalaiset on jälkeen jääneitä aina ollut, vaikka jenkit keksi aikoinaan melkein kaiken ja muutenkin aloitti isoissa määrin maailman autoistamisen.
    Mullakin on -60 ja siitä hauska että on veivi laseilla mutta sitten siinä on yksi aikansa kalliimpia varusteita eli automaattinen valonvaihtaja :odbiggrin:
     
    sdfsd ja mikaa7146 tykkäävät tästä.
  10. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Jos miettii tai vertaa aikaa vielä ennen jopa 60-lukua ja puhutaan eurooppalaisista varusteista, eihän niissä ollut mitään mausteita.

    Ja japsit kiipeili Borneolla puissa, kun suomessa ajettiin autolla.
     
  11. Holley

    Holley Gearhead

    Se oli 1968, kun ihan turvallisuusmääräyksistä johtuen piti olla kojetaulun pehmeä, eikä terästä ja kromia, ihan knoppitietona jenkkiautoista.

    Ennen ei ollut hyviä materiaaleja, eikä osattu suunnitella ja valmistaa esim. jäykkiä kappaleita fiksuimmin tavoin.
    Nyt osataan hyvät materiaalit, on tarkkoja koneistuksia... ja kuitenkin on 50 vuodessa opittu aika paljon kustannustehokkuudesta. Minkään ei kannata kestää liian kauaa ja siksi kokonaislaatu: onko se nyt lopulta niin paljon parempi? Miksi autoja on sähkövikoja takia pajoilla korjattavana, jos ne ovat nyt niin käsittämättömän laadukkaita? Mitä iloa on jollekin 2007 -mallin Bemarin omistajalle siitä, että luukut istuvat millin satkujen tarkkuudella oikein, jos se joutuu ostamaan 3500 euroa maksavan turboahtimen?

    Saippualaatikkobemari, minkä rb tuonne linkkasit, oli mulla itselläni ehkä kaikista hauskin talviauto, mutta se oli vuonna 1999-2000. Ei niitä edes silloin tullut vastaan ja kyllä mä varmaan itsekin säälisin nyt heittää sellaista suolamoskaan, jos löytäisin jostain riittävän virheettömän...

    Ehkä ei kannata liikaa rakentaa kuitenkaan kuppikuntia Bemarit vs. jenkit tai Mersut vs. jenkit tms. vaan meidän autoharrastajien yhteinen vihollinen ovat kyllä nuo kaikenlaiset vouhottajat, jotka yksinkertaisesti haluavat rajoittaa autoilua voimakkaasti.
     
    sectoid, impala67, Inlinee ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    kerrohan tuosta stratuksesta mielipiteitä vähän.. tossa lähellä olevassa autoliikkeessä olis sellanen halvalla myynnissä.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Suhteellisuus heittää nykyään. Ihan sama verrataanko varusteita vai käytösnormeja. Ne pitää sijoittaa oman aikansa kontekstiin, eikä ajatella tätä päivää. Tulee isoja virheitä "suuruusluokassa", jos ei ajatella tuota.
    Vaikkapa letukan radio. Sai olla aika munakas, että ruksas kalleimman am-fm radion kojelautaan vuonna -64. Sen hinta oli kuiten liki 10% koko autosta...
     
    Inlinee ja zero tykkäävät tästä.
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mä kerron siinä väliin kun yhtä huolsin ja ajelin muinoon vaikkei kysyttykkään :poff:

    Se oli 2.5 v6 automaatilla. Hienosti toimi automaatti ja suorituskyky oli mukava. Alusta aika napakka ja ohjaustunto hyvä. Vähän ahtaan tyköistuva oli kuskin paikka.
     
  15. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Totta turiset. Itsekin aina muistan tuttaville mainita miten hirveitä laitteita nuo 70-80 luvun jenkkilaitteet on ajaa, mutta tosiasia on, että jos otetaan saman vuosiluvun Corolla tai Passat (jos niitä nyt enää on olemassakaan) niin epäilen, että aika "luihakka" kyyti on jenkissä niihin verrattuna :)
     
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Stratuksesta tykkäsin kyllä. Sen verran opin että niitä on kahta lajia: niitä joiden vaihteisto on rikki ja niitä joissa se on vasta menossa rikki. Minun oli ostaessa toista ja od:lla huutokaupalla myydessä toista lajia.

    Ennemmin sekaantuisin Luminaan jos vain ruosteettoman jostain löytää.

    Mulla on jo 40-luvun yenkissä urheilullisuutta lisäävä erillinen käynnistysnappi.
     
    zero tykkää tästä.
  17. xp

    xp Gearhead

    Ja kyllähän vanhemmat harrastajat tykkää oman ikäisistään rouvista, tarjoavat rohkeammat kyydit. Nuoremmat on disaigniltaan ihan ok, mutta ei niihin rohkeus / kyvyt / viehätysvoima riitä, Ihan sama kuin 2010- lukuinen BMW vs. 60-luvun full size jenkki.
    Tämä saattoi olla offtopiccia, mutta on tässä joku muukin livennyt sivuraiteelle. Eli mitä sitten...??
     
    Sounderi tykkää tästä.
  18. Lowry

    Lowry 2nd gear

    ^Alkaa toi 60-luvun kalusto olla pelkkää full sizea valmistusmaasta riippumatta.
     
    Karpov ja simeoni tykkäävät tästä.
  19. markoyt

    markoyt 3rd gear

    En ymmärtänyt aiemmin aivan täysin ihmisten käyttämää propagandaa sodassa,politiikassa ,uutisoinnissa jne...enkä sitä kuinka helppo sillä on oikeasti vaikuttaa ihmismieliin ja mielipiteisiin....lähinnä nauratti lentolehtiset ja kovaääniset....että eikö ihmiset tajua mikä on täyttä paskaa,mutta eipä naurata enään.
    No tähän aikaan vuodesta on itselläkin aikaa kahlata täällä paskassa,mutta onneksi on tallissa kaksi isolohko autoa ja seinällä ISO kalenteri jossa ensi kesä häämöttää .
     
    Inlinee, Vuokralainen ja stealth tykkäävät tästä.
  20. rb

    rb Double Gearhead

    Kyllä!!!

    Media on vahva vaikuttaja, jolla muokata mielipiteitä haluttuun suuntaan.

    Riittävästi toistoja, niin ihmiset saa kyllä uskomaan olemattomaan (ilmastonmuutos - se on aina muuttunut) funssapiikin tarpeellisuuteen (esim viime vuonna se oli + - 0 koska vallitseva viirus oli väärin arvattu) tai että meidän ehdottamasti täytyy ottaa kaikki vastaan, ketä vaan rajan yli tulee, kyseenalaistamatta lainkaan heidän tarkoitusperiään.

    Kaiken lisäksi me maksamme tästä aivopesusta YLE veroa, jolla kustannetaan tämä dis-information tuottaminen kulloisenkin tarpeen mukaan.


    Yle

    [​IMG]
     
    Inlinee, Jussi289 ja Powerstroke tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!