Ford 302

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja fairlane -67, 21.12.2018.

  1. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Kyseinen moottori olis tarkoitus tehdä, osia pitäis tilailla lähiviikkoina ja pääkin alkaa olemaan jo sekasin eri palikoista:) Kysellään siis viisaammilta mielipiteitä/näkökulmia asioista. Lähtökohta -80 tavallinen lohko, vakio 2ma kampura, tuplasumppu-öljypohja, tavalliset veivit. Tehotavoite 300-350 hv laajalla vetoalueella.
    Kansiksi löytyis hyllystä e7 aihioita (n. 62cc palotilalla) mut noi edelin e-streetit houkuttais, eikä oo mahdottoman hintasia partsilla:
    https://www.uspartsperformance.fi/kansi-for-sb-e-street
    https://www.uspartsperformance.fi/kansi-for-sb-e-street
    Noiden kahden välillä eroa ainakin imuventtiilin koko 1.9" vs 2.02" mulle vois ehkä riittää noi pienemmät?
    Alukansista ei ittellä mitään kokemuksia mut sen verran oon lueskellu ja kyselly et seetit/ohjurit olis vissiin hyvä käydä läpi jos noihin päätyy? Kanaviin vähintään siistiminen jos purkaa pitää jokatapaukses.
    Staattinen ruttu olis tarkoitus nostaa kympin paikkeille, mäntiähän näihin saa vaikka minkälaisia, täs pari vaihtoehtoa mitä ajattelin:
    https://www.summitracing.com/int/parts/uem-kb312-std/overview/make/ford
    https://www.summitracing.com/int/parts/uem-kb116-std/overview/make/ford
    Muita sopivalla domella en oo löytäny, flat mäntiähän on vaikka kuinka mut kaikis venataskut ottaa muutaman cc:n ja pieni pelko on et ruttu jää liian alas. Onkohan nois dome männis kuinka paljon painoeroa vakiomäntiin verrattuna?
    Konetta ei oo tarkoitus kierrättää hullun lailla, max rpm vois olla jossain 6000-6500 välissä. Nokka-ajatuksia on ollu monenlaisia, viimeisimpänä tämä:https://www.uspartsperformance.fi/n-aks-for-sb-xe268h, muutakin toki saa ehdottaa perusteluineen.
    Venttiilikoneisto on täysin auki, en oo kattellu viel mitään sinne, lähinnä tota alakertaa vasta pähkäilly.
    Imusarjaks löytyis iteltä performeri mut onko vähä liian kesy? Kaasari löytyy perus holley 600 vakuumi, pieniprimääriset peltisarjat on myös jo olemas.

    Kampe mihin mylly olis tulos on kevyt euro ford, painoa kasitekniikalla alle 1100kg, perävälitys 3.73/takarengas korkeus 25.5" lootana vakio c4. Hyllys olis tci breakaway limppu mut en vielä tiedä meneekö sillä vai vakiolla.


    Ajatuksia/ehdotuksia?

    Ihan sillä kyselen muidenki mietteitä kun tuppaa välillä sokaistumaan johonki tiettyyn ideaan johon vois olla ehkä parempiakin vaihtoehtoja.
     
  2. max

    max Double Gearhead

    En tiedä Fordista mitään,mutta kyllä ehdottomasti sen 2.02 imuvenaversion valitsisin.
    Ei näissä voi venat liian isoja olla.
     
    xarper tykkää tästä.
  3. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Suosittelen aluhattuja. Reilummalla nokalla vaara et valukansista nousee keinujen studit.
     
  4. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Max, huipputehon kannalta tietenki isompi, mut paljoko merkitystä nois kyseisis kansis ala/keskikierrosalueella? Mä en tiedä mut oletan et nois on samankokoinen imukanava.

    Tosta studihommasta on ollu juttua jonkun verran mitä vanhoja keskusteluita kahlannu läpi, ilmeisesti koneistettu uusia kierteitä paksummille studeille, tää on 1 miinus rautakansis ja niitähän riittää:)
     
  5. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Ja noissa e streeteissä aika sopiva imukanavan koko 302:seen.

    Ainakin miun mielestä.
     
  6. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ja uskoisin et hinta/laatusuhde aika hyvin kohdallaan mitä noit eri aluhattuja kattelee.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  8. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Jos max rpm noin korkealla, niin pikkuisen kireämpi nokka ois mun suositus, pykälän verran vaan.
     
  9. puna niska

    puna niska Gearhead

    Sitten kun on koneen speksit lyöty lukkoon niin yks vaihtoehto on myös custom nenä.
    S.postia esimerkiksi hänellehttp://www.lykinsmotorsports.com/camshafts.html
    Speksaa nokkia mielellään ja muutenkin palvelualtis hööli heppuli.
     
  10. 3964

    3964 3rd gear

    Jos sulla on oikeesti ehjät rautakannet ohjurit yms. Vois niistä tehdä mutta jos on täysi koneistamo keikka edessä kääntyisin esim e streetteihin,paino etu noin kevyessä autossa tuntuu selvästi.
     
  11. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Hyvännäköisiä kansia olis tos Powerstroken linkis, hintaa noille tosin kertyis huomattavasti enemmän kuin esim. edelin kansille.
    Toi customi nokka ajatuksena hyvä, sais just semmosen ku haluaa (tai ehkä mun tapaukses semmosen mitä tekijä suosittelee) täs projektis tavoitteet kuitenkin sen verran alhaalla et luulisin pärjäävän ihan "lista" nokalla.
    Noi e7 kannet mitä mul on niin on ihan ok kuntoisia, tosin ihan vakioita, löytyy 4 kpl, toinen pari paloina, ohjureissa ehkä hieman liikaa välystä. Mitähän näillä sais aikaan jos "kotiporttais" kanavat ja pitäis venttiilikoon vakiona, näis tais olla 1.78" imuvena.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  12. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Hypätäänhän sekkaan kun täällä voortiloisista turistaan.

    Muutamia ajatuksia tohon aloituspostiin.

    - en nyt ihan tarkkaan muista nuita xe268 speksejä, mutta ei taida ihan kymppiä puristuksia vaatia toi nokka. 9.5 piisannee.

    - noissa rautakansissa pakopuoli on ahdas. Ne vaatis mielellään isomman venttiilin ja hyvän kaivamisen. Imupuolikaan ei tykkaa pahaa isommista venttiileistä ja kaivuu hommista.

    - menisin (jos budjetti antaa myöten) kombolla 1.9" e-street, flat männät ja toi nokka.

    Esmes fordin crate 302 345hp boss on vain luokkaa 9.0 puristuksilla e-nokalla ja gt40x alukansilla.

    Itse olen tekemässä kans -79 302sta f100 keulille ja tommosen crate "boss" version teen siitä. Kalikat mitä mulla tulee ja on jo hommattu niin.

    - retro fit 281hr rolleri nokka, joka on compin versio tuosta e-nokasta, on vaan enempi nostoja .512".
    - flotek kannet jotka on meleko puhtaat kopiot noista gt40x kansista. Nää porttailen ja vaituu compin tuplajouset ja retsku systeemit.
    -mahlen lätkä takomännät ja scat:n veivit.
    Puristuksia tulee 9,6.
    -Weiand street warior imusarja ja 600 quickfuel kaasari.
     
  13. country sedan

    country sedan Gearhead

    Mulla on 302:n päällä worldin windsor jr rauta kannet. Tää kone on vissiin taunukseen menossa, välityksestä päätellen. Jos on ihan ruisinki peli tekeillä, niin 3.09 välitys vois olla c4 kanssa mukavampi. Sierrassa on 3.6 välitys ja välilevyllä th700, ylivaihteesta huolimatta vähän racehko tommoseen kesä käyttikseen. Ens kesäksi saattaa vaihtua sc thunderbirdin 8.8, olis 3,27:lla.
     
  14. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Tervetuloa sekaan vaan:) Jos toi 9,5 ruttu piisais, niin siihen vois flattimännillä päästä, lohkon dekistä voi tarvittaessa höylätä pikkasen. Toi ko lohko on ennestään höyläämätön, tasoissa kuitenkin epätasaisuutta havaittavissa joten mikäli uudet alsakannet laittaa niin vähintään oikaisuplaanaus. Varsinaista budjettia ei ole määritetty mut mikäli noi dome männät vois unohtaa niin sit noi alukannet vois ehkä tilata, flat mäntäsatsii sais 1/3 hinnalla verrattuna noihin em. domemäntiin. Ton flat männän paino on varmaan aika likellä alkuperäistä, näin ollen ei ehkä tarviis painottaakkaan. Paljonko Juti nois sun gt40 kansis on palotila ja onks noi mahlen takot niitä mitä partsi myi ford racing nimellä?

    Taunukseen tosiaan motti menossa, toi perä on Volvosta, alkuperäisellä 3.73 välityksellä ja eatonin torsen lukolla. Välitys on maantievauhdis vähän race, mut just sopiva sit ku pitää prääsätä:) En tiedä oliko hyvä valinta, vielä on ainakin kestäny. jos tekisin uudestaan laittasin 8.8sin 3.5 välityksellä.
     
  15. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Tästä hyvä pykälää isompi nokka.
    https://www.uspartsperformance.fi/n-aks-for-sb-xe274h
    Ja ne e-street kannet niillä isommmilla venoilla.
    Ruttua vaan se 10:1, sitä ei voi olla liikaa, ellei ihan mahdottomiiin mennä.
    Mullakin on käyttis Opelissa 12 ruttua, se onkin suorasuihkutuskoneella mutta silti.
     
  16. Keränen

    Keränen Gearhead

    Itse rakentelin pari vuotta sitten 302cid 9:1 puristuksilla ja comp camsin high energy 252h nokalla olevan pikkulohkon -67 customiin(2d sedan galaxie). Kansia jyrsin pakopuolelta jonkin verran ja kannet taisin kohdistaa imusarjaan. 600cfm holley ja 2-taso imusarja ja valupakosarjat. Autossa oli AOD loota ja 2.79 perävälitys. Näillä eväillä 0-100 oli noin 8-8,5s. Ihan ok cruisinkivehkeeksi. Kulutus oli maantieajossa 10l/100km. Tosi hyvin pelasi ja ei ollu power meetin 30C helteessäkään mitään lämpöongelmia.
    Tuo xe268 nokka on mulla ollu 350 sbc:ssä. 12,5 ajettiin varttimaili 1200kg autossa. Jotenki vaan tuntui että meno hyytyi 5k jälkeen tolla.
     
  17. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

  18. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Keränen: Toi sun motti on hyvin samanlainen kokoonpano kun mul on autos paikallaan, 600 holley, edelin performer, joku mieto nokka, peltisarjat, kannet vakiot. Tuottaa ehkä luokkaa 230hv, ei mitattu. Pakokanavan patin poisto vakiokansis vissiin tuo jonkunverran eloa, mulla on nekin vielä tallella.
    Tuosta 268 nokasta kuuntelen mielellään lisää käyttökokemuksia, mieluusti vielä fordin motissa.
     
  19. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    58 on palotilat noissa "kiinan ihmeissä". Tai valmistaja väittää, että ausseissa valettu ja jenkeissä koneistettu. Tiiä häntä. Ihan asialliset oli aihioksi. Ohjurivälykset just eikä melkein, seetien koneistus jopa keskellä ohjuriin nähden ja tasot suorat. Venajouset ja retskut/lukot sitten olikin ihan lelut.

    Männät tosiaan noi usparts halpis mahlet/voortit. Noihan on prässitapilla, joten veivi valikoima rajoittuu joko vakioihin tai noihin scatin i-beameihin, ainakin jos hylly veiveistä puhutaan. Männissä ei ole edes lukkouria.
     
  20. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Jostain googletin speksejä noista em. männistä, venttiilimonttu tais lisätä 6,6cc tilavuuteen, mun tapaukses 60cc palotilalla olis ehkä 9.1 paikkeilla, vaikea sanoa kun deck clearance ei oo tiedossa. 0-dekillä laskettuna sain 9.26, jää vähän liian alas. 3cc koloilla taas 9.68 o-dekillä mikä olis jo varmaan riittävä. Tietääks joku mikä on vakiomännän (vanhanmallin dish mäntä) puristuskorkeus? Noita on aika montaa vaihtoehtoa saatavilla.
     

Kerro tästä muillekin!