Ford 302

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja fairlane -67, 21.12.2018.

  1. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Sit jos olis esim. seuraava kokoonpano, flat männät pienillä 2cc venataskuilla, edelin kannet 2.02 imuvenalla, nokka mis on .500 nostoa, joutuuko kairaan mäntään lisää tilaa venalle?
     
  2. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Noi vakio männät jää sen puol milliä alle dekin. Puristuskorkeus oli muistaakseni luokkaa 1.58". Noihin vakiotyyppisiin mäntiin joutuu tod.näk tekee tilaa venttiileille tolla nokalla ja niistä tulee jokunen cc lisää. Laskin et toi 268 nokka 10n purkalla antaa 8.2 dynaamisen ja rautahattuilla ja hypermännillä saa sit vähän jo pelätä naulaamista. 9,5 ja jonkun asteen aikaselle nokka, niin dynaaminen tasan kasi.
     
  3. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Onko vakiomäntiä monella eri puristuskorkeudella, 1.585" ainakin löytyy mäntävalikoimista, 1.6" puristuskorkeudella pääsis ehkä 0.1mm päähän dekistä, 1.605" menee ehkä jo karvan yli. Jos vois olettaa et toi 1.585 on ollu tos mun moottoris niin summitilta löytyis tämännäköistä mäntää: https://www.summitracing.com/int/parts/sum-17302-00/overview/make/ford
    Noilla olis staattinen 9.56, toi 1.605" korkeus menis lähimmäks dekkiä, nois 3cc venakolois on ehkä enemmän syvyyttä kuin vakiomännäs, ei varmuutta.
     
  4. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Nokkaakin on toki mahdollisuus valkata, jos alukansiin lähtee niin .550 on max ilmoitettu nosto nois edeleis, rautasis taitaa jäädä .520 paikkeille? Koneessa olis kuitenkin tarkoitus säilyttää jonkunlainen käyttömukavuus, voimaa sais olla kohtuu alhaalta. Saa ehdottaa muunkinlaisia setuppeja, mitään en ole vielä tilannut.
     
  5. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Mun mielestä
    Tod.näk joutuu. Varsinkin tuolla 2.02 venalla.

    Täällä muutamat suositellu tota 2.02 versiota noista kansista ja nyt kysysinkin että miksi?. Täytyy myöntää, että en ole pyöritelly noita kansia käsissäni, mutta semmonen käsitys mulla on, että noi kannet, vakio 170 kanavilla, ei hyötys noista 2.02:sista.
     
  6. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Jep, samaa asiaa miettiny, olisko jollain faktaa asiasta?
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Joitakin Fordin pikkulohkoja oon tehny juuri noilla E-Street / Extreme nokka yhdistelmillä, mut lähinnä 351 Windsoreista, esim:
    - 2.02" E-Streetit + XE274 + 10.8 puristukset = reippaat 400hp, vähän ränttätänttä mut voimakas keskialue.
    - 1.9" E-Streetit + XE262 + 9.8 puristukset, todella laajavääntöinen ja hyvä kadulle.

    302:seen 1.9" venat on enemmän kuin tarpeeksi ja myös nokan kanssa ei kannata liioitella, siinä 262:sesakin on nostoa puoli tuumaa, ja jos rutut jää jonnekin 9.5 paikkeille niin ei välttämättä tuon rajumpaa kannata laittaa.
     
    PAZI, Camino'79 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  8. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Iltaa Artsi, kiitokset jakajasta, tulee tähän samaan projektiin:) Penkitettiinkö tota 262 nokkasta konetta minkä oot tehnyt? Olisko mäntä/nokka ehdotuksia, kuinka tekisit jos olis oletuksena noi edelin 1.9" kannet?
     
    artsiracing tykkää tästä.
  9. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Laskennallisesti plaanaamattomassa lohkossa männät tulee dekkiin vasta 1.616" puristukorkeudella, joten ota mahdollisimman korkeat ellet aio plaanailla niin tulee mahdollisimman tiukka mäntä/kansi välys.

    Flat-topeilla pääset korkeintaan 9.5 puristuksiin ja niitten kanssa XE262 nokka antais 8 dynaamiset, alukansien kanssa oikein turvallinen ja sietäis enemmänkin ruttua.

    Kannet jos käy vielä läpi ja hieman parantelee matalien nostojen virtauksia, niin tulee parempi.
    Nokka ei yksin määrää mitä kone kiertää.

    Jos haluat enemmän ränttätänttää ja ylävireisyyttä niin isommalla nokalla saa ainakin tapettua alavääntöä! :D
    Tai sit pitää laittaa pattimäntää.



    Niin, tuota 262-nokkaista ei ole penkitetty.
     
    Muokattu: 22.12.2018
  11. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Toi pattimäntä oli alkuperäinen suunnitelma, pari kb:n vaihtoehtoo löytyis, -2.6cc tai -3cc, molemmat 1.608 puristuskorkeudella. Osaatko sanoa meneekö painotushommiksi noiden mäntien kans?
     
  12. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Stang 72: Kyllä tos linkis pari varteenotettavaa vaihtoehtoa olis.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei kai nuo KB:t kuitenkaan vakioita painavammat ole.
    Ja ei kai se aivan täydellisessä painotuksessa ole nytkään, ellei sitä ole tehtaan jäljiltä painotettu.
     
  14. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    xe 262:sen 0.050" duraatiot on Intake 218/Exhaust 224, jotka on katuauton vääntömoottoriin aikalailla sopivat, xe274 Intake 230/Exhaust 236, on selvästi jyrkempi ja vaatii momentin muuninta joka nappaa jossain 1800 kierroksen kohalla, mutta toki vetää pidemmälle ja tuottaa enemmän voimaa, eikä tuokaan mikään kovin jyrkkä ole.

    Mutta sehän on valintakysymys, haluaako vetoalueen tyhjäkäynniltä 5500 vai jostain 1600-6000 asti, tuolla jälkimmäiselläkin nokalla onnistuu cruisailu kyllä hyvin ja voi tulla jopa vähän ränttätänttää, tosin vähän, mutta silti.

    Teho ero voisi olla jopa 30-50hv, jos ajatellaan myös puristussuhde-ero 9-9.5:1 tai sitten 10:1

    Noiden nokkien 0.050 arvot on kuitenkin paljon tiukemmat xe274:sessa.
     
  15. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Kone kun on 3 inch iskulla, nokan vaihtoehtona voi olla;
    comp cams 31-234-3 XE256H LSA 110 1000 to 5200 rpm
    256/268 212/218 lift .477 .484 Intake Opens 22 BTDC Closes 54 ABDC
    Hydraulic-Strong torque thru low end and mid-range, good idle

    comp cams 31-409-3 265DEH LSA 110 1,600-5,750
    Int 211/223 265/273 Lift 0.472/0.486 Int Opens 27 BTDC Closes 58 ABDC
    Hydraulic-Very strong mid-range. Every day performance for stock exhaust.

    Molemmat varmaan sopii tehotarpeeseen ja toivottuun ajettavuuteen. Sopii imusarjan kanssa. Nuo niiden ilmoittamat kierroslukualueet on lähinnä suuntaa antavia.
    Tehopainosuhde on todella hyvä muutenkin ja perä välitys aika tiheä..
     
  16. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Jos pidetään oletuksena edelleen edelin 1.9" imuvenalla olevat kannet (kanavat siivottuina) niihin yhdistettynä 262 tai lievempi nokka, flat männät, rutun ollessa 9,5, uskon et tulee hyväkäytöksinen laajalti vetävä motti, mut en usko pääseväni näillä tehotavoitteeseen. Tää on taas vain pähkäilyä.
    Jos tarkastellaan noita pattimäntiä, kb116 vs kb312, tilavuudessa ei oleellista eroa, patin muoto/korkeus erona, tod näk. venakolon syvyydessä eroa. Jos näitä ajattelis, kummatko ottais? Staattista ruttua näillä tulis päälle 10, Juti tos ennemmin laskeskeli et dynaaminen jäis karvan korkeeks xe268 nokan kans, näiden kans vois olla xe274 parempi. Dynaamista en osaa laskee, onks jossain selkeetä laskuria? Tällä paketilla tavoitetehokin jo täyttyis, mut tuleeks liian ylävetonen? Ehdotuksia? Vieläkään ei oo pakonomainen tarve ottaa jotain tiettyä osaa, pidetään noi edelin kannet oletuksena.
     
  17. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tuos ois laskuri dyynamiselle puristussuhteelle:

    http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php

    Intake valve closes ABDC lasketaan seuraavaasti:

    LSA+( intake duration ( ilmotettu) / 2 ) - nokkaan sorvattu ennakko ( jos on) - 180

    Sit vaan kahtomaan laskuril
     
  18. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Jos miettii millaset kalikat tossa ford 302 345hp crate moottorissa on, niin kait tolla 262xe, edeli kansi, 9.5 puristus paketilla aika lailla ollaan tuossa sun tavoitteessa.

    Eli:

    Hyvin likelle edeleitä vastaavat kannet. Nokka on 220/220 .05" asteet ja 282/282 mainosasteet. 0.498 nostot ja vain luokkaa 9.0 puristus. Tuo nokka "vuotaa" vielä paineita ja dynaamiset huitelee reippaasti 7.5 alapuolella. Sitä tiiä antasko tuo esim santalan dynossa tuota 345 hummaa, mutta ihan toimiva kone toi on.

    Alukannet ja takomänmät niin 10 purkkaa ja 268xe nokka toimii kyllä.

    Sitä meinasin tuolla aiemmin, että jos rautahatut, joilla on taipumus nakuttaa herkemmin ja hypermänmät jotka ei kestä nakutusta oikein yhtään, on vähän turhan tarkka sit säädöille ja bensalle. Jotenkin ainakaan ite en tykkää mennä tuolle rajalle jossa gaso aina pitää olla jotain v-poweria ja pakarat hiessä saa kuulostella ajellessa, et kilistääkö tää vai ei.

    Toisin sanoen lyhyestä virsi kaunis. Pahasti et voi mennä mettään, jos teet tuon artsinkin kertoman kombon. Edel 1.9" 262xe ja flatti männät dekkiin.
     
  19. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Noissa amerikan crate moottoreissa on aina suht pienet purkat, koska siellä myytävät bensalaadut on lähinnä 88 ja 92 oktaanisia.

    Sehän riippuu kumpaa haluaa hyvää alavääntöä mutta vähän pienempää tehoa, niin xe262 ja pienemmät purkat.

    Jos haluaa enemmän tehoa niin xe274 ja enemmän purkkaa.

    Molemmat hyviä vaihtoehtoja, se on vain valintakysymys.

    Itse ottaisin 10 purkalla xe 274:n siinäkin on alavääntöä ihan tarpeeksi.
     
  20. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Hieno yhdistelmä 302 voortiin ois myös 10.5 rutistus 274xe, mutta välttämäti sanaa alavääntö en kyllä yhdistäs tohon pakettiin.

    +3000 turbiinin jo vaatii tämmöseen lyhyt iskuseen pikku moottoriin. Mut eihän sekään mikää hc vielä ole jos hyvä limppu.
     

Kerro tästä muillekin!