ränttätänttää, LSA?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jopas_jotakin, 24.12.2018.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Niin, kummalla tulee enemmän ränttätänttää eli epätasaista tyhjäkäyntiä, lsa 107:lla vai lsa 112:lla
    Muutoinhan sitä tulee kun nokka on vain tarpeeksi jyrkkä.

    Jos ajatellaan että on kaksi profiileiltaan samanlaista nokkaa joissa 0.050 asteet 250/244, mutta toisessa on LSA 107 ja toisessa 112, niin kumpi nokka on enemmän ränttätänttä.

    112 lsalla olevassahan on overlap pienempi, niin kuin sen turbomoottoreissa tuleekin olla.

    Pienemmällä nokkakulmallahan saadaan parempi matalien ja keskikierrosalueiden teho, kun taas suuremmalla nokkakulmalla suurien kierrosten teho kasvaa, juuri niin kuin tuleekin olla, siis mulla.

    Mulla voi olla ongelmia myös päästöjen kanssa, mutta onneksi nokka-akselia myöhäistämällä lähes poikkeuksetta typen oksidien määrä vähentyy, muutos on helppo tehdä säädettävällä nokkapyörällä.

    Mutta siis, kummalla tulee enemmän ränttätänttää 107 nokkakulmalla vai 112 nokkakulmalla?
     
  2. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

  3. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Okei, toinen kysymys, miksi yleensä kireämmissä nokissa on suurempi lsa kuin lievemmissä nokissa?

    Tuo että 112lsa:lla ränttätänttää on vähemmän on ilouutinen minulle, koska se mahdollistaa 250/254 0.050 nokan tyhjäkäyntipäästöt sallitulle tasolle, kerta overlap on pienempi.
     
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Joha sie viikko kaks sit googlauksen tuomalla varmuudella julistit likimain kaikkia eri topiceissa esiintyneitä nokkia ränttätänttänokiks ja likimain halveksuit niitä samalla ylistäen sun vakionokkaa mis oon vaan eri LSA, ja nyt sää si kyselet että mitä se ränttätänttä ees on.. Ei ristus mikä hupiukko..

    Ei pitäis ees jaksaa sekaantua, mutko joka vitun topicci on jo täynnä sun asiantuntemusta mikä on sama ku googlen ekassa linkissä mitä milloinenkin hakusana tarjoaa, menee alas ku lehmänhäntä koko OD ku kaikki on täynnä jopasontaas_paskaa
     
    Muokattu: 24.12.2018
    tzampy, jariha, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    En oo mikään moottori expertti, mutta kyllä joskus myös huipputeho on noussut tiukemmalla lsa:lla.
     
  6. Kysyinkin jo tuolla toisaalla, että onko sulla mitään käsitystä LSA:sta. No ilmeisesti ei minkäänlaista..Katso tätä kuvaa ja mieti sitä:

    [​IMG]
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Sä oot nyt ymmärtänyt väärin tämä hupiukko kysyi että kummassa on enemmän ränttätänttää 107 vai 112 lsa:ssa, en sitä mikä on ränttätänttä.

    Ja mikä hupiukko sinä luulet olevasi jatkuvalla vittuilullasi?

    Ovarlapistahan se ränttätänttä tulee, tiesin toki että 112lsa on vähemmän overlappia niin ku turboissa pitääkin, mutten ollut varma.

    Ja sanoin ränttätänttänokiksi niitä joissa on pakopuolella enemmän duraatiota kuin imupuolella, lähes kaikissa euroautoissa asia on toisinpäin enkä vieläkään oikein ymmärrä mikä näissä kasikoneissa on erilaista kun järjestään virinokissa on pakopuolella enemmän duraatiota, kun melkein kaikkien euroautojen virinokissa imupuolella on enemmän duraatiota.

    Nytkö foorumi on mennyt semmoiseksi ettei siellä saa kysyä ns. tyhmiä kysymyksiä. Eikö koko foorumi ole juuri sitä varten että siellä voi kysyä jotain?
     
    atobee tykkää tästä.
  8. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Lsa on noiden huippujen väli, ja jos lsata on enemmän niin huiput ovat kauempana toisistaan ja overlappia on vähemmän ja jos ne on lähempänä toisiaan on lsa pienempi ja overlappia on enemmän.

    En minä tyhmä ole, vaikken kaikkea kaikesta tiedäkkään eikä mulla oo kokemusta jenkkiautoista kun yhden hyvän auton verran, kun myin sen ja ostin turbovolvon muuttui ajaminen paljon hauskemmaksi kun sai paahtaa pitkin hiekkateitä sivuluisussa, olen ajanut autoa jo 12 vuotiaasta lähtien. :)
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Foorumilla voi käydä asiallisten vastaajien kato, jos siellä on liikaa kinastelua tai vanhan toistoa. Toivoisin, että keskittäisit Volvosi rakennuksen kaikkine yksityiskohtineen siihen yhteen jo melko pitkään topikkiin, etkä aloittaisi jokaisesta mieleen juolahtaneesta asiasta uutta ketjua.

    Moderaattori voi pistää sinut tai minut tai jonkin muun jäähyn ansainneen tunnuksen lukkoon. Sillä asia rauhoittuu, jos ei millään muulla.
     
    atobee ja max tykkäävät tästä.
  10. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Minusta kysymykseni oli ihan asiallinen, ei muuta!
     
  11. country sedan

    country sedan Gearhead

    Niinkun useasti on mainittu, nokka on enemmän kun pelkkiä numeroita. Ei turbo moottori toimiakseen tarvi isoa lsa:ta kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. Myös 107:llä käy kone tyhjää kuin vakio mutta hx 40 herää nöyrästi ja tuottaa pyörältä enemmän tehoa kun sun volga moottoris. Kylillä voi kurvailla, menee kaseja vartilla ja melkein 400 maililla. Gen 1 busa on kyseessä. Toivottavasti mpower pitäis meille luennon aiheesta.
     
  12. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    En itse suunnitellut nokkaa, vaan delegoin työn parille lvr-racing ja nokan hioja Eero Laaksonen. Sanoin vaan haluavani kohtuu korkealle kiertävän turbomoottorin.

    Joo ja top fuel auto jättää sun busas kuin seisomaan jos painaa kaasua kolme sekuntia, jos siihen lähdetään että mikä jättää minkäkin...

    Minäkin kaipaisin sitä mpowerin pitämää luentoa.
     
  13. country sedan

    country sedan Gearhead

    Mulla ei oo busaa, enkä uskalla ajaa mopolla noin kovaa. Mut koitin muotoilla kysymyksen tasoisen vastauksen, nähtävästi epäonnistuin.
     
    Camino'79 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  14. kipi79

    kipi79 3rd gear

    LSA:n kasvattaminen optimista leikkaa maksimivääntöä usein melko radikaalisti. Tyhjäkäynti toki muuttuu sivistyneemmäksi ja huipputehon jälkeen kone jaksaa vetää paremmin ylös, mutta harvemmin se maksimiteho nousee. Toki kun ala- ja keskialueen vääntöä hukkuu, tuntuu kone ylävireisemmältä.
     
  15. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Voi olla, tai on miten on, mutta Laaksonen on tehnyt nokkia ja moottoreita noin 35 vuotta ja lvr:n jarikin sen 25 vuotta, jotta eiköhän he tiedä minkälainen keppi sopii tarkoituksiini.

    Mutta nyt ei ollut kyse siitä, vaan siitä ränttätänttä nokasta, minkälaista minulla ei ole, tai on toki, on se sen verran kireä, itse asiassa se on vakionokaksi yllättävänkin kireä, kun mainosasteita on melkein 300 ja 0.050 asteitakin 250/244, mutta se onkin ollut vain yhdessä vuosimallissa ja siinäkin luokitussyistä. Onhan kasikoneissakin ollut 60-luvun lopulla melko kireitä akseleita, eikös vain.

    Mutta mutta. Miten moottori reagoi siihen jos 112 asteen nokkakulmalla olevaa nokka-akselia aikaistetaan neljällä asteella?

    Tai vastaavasti myöhäistetään parilla asteella, miten moottori reagoi siihen, tämäkin olisi mielenkiintoista tietää koska hankin kuitenkin säädettävän nokkapyörän, joten nämä aikaistukset ja myöhästämiset on mahdollisia.
     
    atobee tykkää tästä.
  16. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Se optimi LSA riippuu monesta seikasta. Esim ruokkiiko 50mm imuvena 400cc vai 800cc sylinteriä.
     
  17. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Toki, ja minä luotan noihin tekijöihin, jotka kannen ja nokan tekee, heillä on tieto myös moottorin muusta kokoonpanosta.
     
  18. yrpä&illu

    yrpä&illu 2nd gear

    Kyllä overlappi kuuluu ahdettuihin moottoreihin jos tehoa haluu. Nettivirittäjät sit erikseen
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  19. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Voisitko perustella, jos minä hyödynnän yhteensä 60v kokemusta kannen suunnitteluun ja siihen sopivan nokan hiontaan, niin miten mielestäsi overlappi kuuluu ahdettuihin moottoreihin, kun sitä tuolla pyrittiin nimenomaan pienentämään.

    Ensinnäkin, silloin virtaa puhdasta seosta suoraan putkistoon ja toisekseen suuremmilla ahtopaineilla, kun pakopaineetkin on suuret virtaa pakokaasua takaisin sylintereihin.

    Niin miten ihmeessä 107lsa on ahdetussa parempi kuin 112?

    Ja kuka pitää luennon miten 112lsa:lla oleva nokka toimii 4 astetta aikaistettuna?
     
  20. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Sitten kun otetaan oikeasti ISOA WOIMAA pienestä moottorista, kyllä sen pitää kiertää ja hengittää. Tarkoittaa siis enemmän asteita nokkiin. Huomioippas että yrpä&illu ei puhunut lsa:sta eli nokkakulmasta, vaan overlapista. Overlap ja nokkakulma ei ole kääntäen verrollinen vaan overlapiin vaikuttaa myös aukiolon asteet.

    Imunokan myöhäistäminen joskus antaa muutaman hepan korkealle lisää. Sitä käytetään usein muuttuvalla ajoituksella varustetuissa tuplanokkakoneissa.
     

Kerro tästä muillekin!