ränttätänttää, LSA?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jopas_jotakin, 24.12.2018.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Toki vaikuttaa ja mulla on omaan moottoriini kaikki specsit huomioiden tehty kansi ja nokka.

    Mut ois mielenkiintoista jo etukäteen tietää miten vaikuttaa aikaistaminen, tuoko se keskikierrosalueelle vääntöä lisää?
     
  2. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Aikaistaminen tuo aluetta alemmas ja myöhäistäminen vie sitä ylemmäs noin yksinkertaistaen.
     
  3. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ok, hyvä tietää, dynossahan sitä saa sitten säädettyä.
     
  4. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Enpä tästä sen kummempaa luentoa ala pitämään.Voin piruuttaan laittaa siitä 1586 cc moottorista ajoituksia.On siis asteita mitattuna venttiilinvälyksellä.
    40-81-84-49 imu 3,65 mm ykk pako 2,75 mm ykk
    36-86-88-45 imu 3,3 mm ykk pako 2,05 mm ykk
    45-87-94-52 imu 3.85 mm ykk pako 1,95 mm ykk
    41-87-100-33 imu 3,3 mm ykk pako 2,6 mm ykk
    ylläolevat 1586 cc
    Allaoleva BMW M3 2,3 litrainen
    35-78- 90-24 imu 2,65 mm ykk pako 1,15 mm ykk
    Kuten huomaatte,veivattu on ja kokeiltu monenlaista!
    EDIT:En viittinyt nokkien välistä kulmaa laskea,kiinnostuneet laskekoot!
     
    Muokattu: 24.12.2018
  5. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Täällä kun on asiaan perehtyneitä porukkaa. Asiaan mitenkään liittymättä. Muuten tää turha keskustelu sivu menis hukkaan. Miettiny monesti mitä saa irti vapari koneesta? Kaasari koneesta. Jos oikeesti rakentais..... esim joku 1.6. Ja 2.0. Luokkaa. Ja paljonko sais esim jostain. 283. Tai 305?

    Onko kellään kokemusta?
     
  6. 3964

    3964 3rd gear

    Ford 289 historic koneista ottavat 400+ heposia ns.vakio osilla ja kestää soittaa enemmän kun kukaan kadulla tarvii.
     
  7. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Nyt täytyy tunnustaa etten ymmärtäny tuosta hölkäsen pölähtävää tuosta sun taulukosta, mutta nokkakulman voi laskea näin: Jos sulla on imu täysin auki vaikka kohassa 130 jykk ja pako täysin auki vaikka kohassa 125 eykk, niin nokkakulma tulee kun laskee nuo yhteen ja jakaa kahdella, eli tässä tapauksessa se olisi 127,5 aika iso olis nokkakulma, mutta noin se lasketaan.
     
  8. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Formula 1 2.4litraisista kasikoneista ottivat 800hp.
     
  9. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    F1 bemarin 4 sylinterisestä 1,5L:n aika-ajokoneesta ottivat aikoinaan 1500hv..
     
  10. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Tässä f1sen palotila, yllättävän pienet venat:
    [​IMG]
    Tuolla on foorumi, jossa joku on vetänyt sahalla kahtia f1sen kannet.
    Imukanavat.
    [​IMG]

    Nokka-akseli, huomaa kartiokkuus:
    [​IMG]

    Tuolla on muutenkin mielenkiintoista luettavaa:

    https://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?t=15385
     
  11. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Mutta se oli turbo.
     
  12. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Mitähän ne noista y block koneista ottanu?
     
  13. country sedan

    country sedan Gearhead

    Kaasehan voitti emc:n museomoottori sarjan jokunen vuosi sitten stroukki y blokilla. +500 hv tunnel ramilla ym.
     
  14. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Äläs nyt.Kyllä ajoitustaulukko ihan jees on.Kyllä jokaisen moottorinrakentajan pitää ymmärtää imu aukee-imu kiinni-pako aukee-pako kiinni.Olen oman linjani kulkija keskilinjoista välittämästä.
    Taulukon toinen esimerkki imunokan asteet 302 ,keskilinja menee näin 302/2-36=115 astetta.Pakonokka 313 astetta,313/2-45=111,5 astetta.
    Ynnäämme 115+111,5 ja jaamme kahdella=nokkien välinen kulma=113,25 astetta.
     
  15. 3964

    3964 3rd gear

    Ei taida kuulua 283,305,289 kanssa ihan samaan kategoriaan.
     
  16. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    No perhana. Miettiny joskus jos viilais joskus jonku koneen kunnolla. Mut vaparina tietenki. Olis tuossa yks y blocki

    Tai sit jos kokeilis heittää remmi ahin toho letukkaa
     
  17. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Laita suoraan turbo, remmiahtimet vie paljon tilaa ellei oo sentrifugaali tms.
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Perustele? Miten se remmi nyt vie sen enempää tilaa kun turbotkaan kaikkine hilppeineen?

    Joku lysholmikin on aika saatanan kompakti paketti ja tuottoa piisaa vallan perkeleesti ;)
     
  19. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Tarkoitin niitä perusblowereita, jotka ei tahdo mahtua konepellin alle.
    Noin niin ku muuten mekaaninen ahdin on vallan mainio keksintö, antaa reilusti lisää tehoa ja vääntöä ihan tyhjäkäynniltä asti.

    Mutta jos ahtoja alkaa olla se 2bar, niin mekaaniset vie jo aika paljon kampiakselitehoa, jolloin turbo on selvästi parempi vaihtoehto.

    Varsinkin suuritilavuuksisessa jenkkiauton moottorissa, jossa alavääntöä sopivalla nokalla piisaa kuin pienessä kylässä ja siihen kun tulee vielä ahtopaineet päälle, niin, nam!

    Itse tykkään siitä kun ahdot pamahtaa kerralla tappiin niin ku käy turboautoissa käy!
     
  20. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Remmi Ahdin tulis sillä nimenomaan et se ei mahu pellin alle. Ulkonäköä. Sekä sävelet... että on allaalta mukana. Ei tuo letukka mikään kilpa auto ole... lähinnä sen takia rakentaisin et ois maksan näköinen. Ja kumi palais tarvittaessa :D tosin en liikaa ahtais että kestää :D
     

Kerro tästä muillekin!