Letkukela ja suojakaasu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Liimis, 28.12.2018.

  1. Liimis

    Liimis 1st gear

    Mietteitä otsikon ideasta?

    Hieman taustaa: Mulla on Esabin 250A raahattava voimavirta MigMag ja tuon raahattavuus alkaa muodostua ongelmaksi ahtaassa tallissa, joten ajattelin downgreidata pienempään koneeseen (200A CaddyMig tai Minarc Evo). Aloin sitten miettimään, että olis kiva ankkuroida pullo vaan yhteen nurkkaan ja vetää vaan letku aina työkohteen/Migin luo. Samalla sitten tuli idea varustaa yksi letkukela tuohon käyttöön. Laittaisi vaan Migin perään pikaliittimen. Kaasuna käytän AGAn seoskaasua (Mison jotakin).

    Koetin netistä etsiä tietoa tästä, mutta eipä ainakaan suomeksi tuntunut mitään löytyvän. Tämä jo vähän kielii siitä, että ei toimi. Myös englanniksi oli laihat tulokset, mutta johtuu varmaan ainakin osittain hakusanoista.

    Äkkiseltään tulee mieleen, että virtauksen säätö vaikeutuu, kun on paljon joustoa linjassa ja kaasuhävikki varmaan myös kasvaa liitinmäärän ja vuotokohtien määrän kasvaessa? Letku itsessään ei kai ole ongelma, kun tuo Esabin omakin on vain 20Bar ja yhtään parempiin keloihinhan letkun voi vaihtaa. Kovaputki ei ole nyt vaihtoehto, koska talli ei ole "oma".

    Sana vapaa!
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Hmm, empäs ole ikinä kiinnittäny huomioo mite ne meil duunis hitsaamossa on. Koneet roikkuu puomin päässä ja pullo jossain kauempana. Tod.näk letku kiemurtelee vain jostain ilman kelaa, voin tsekkaa kun loppiaisen jälkee siel kuitenki käyn haahuilemassa. Nimimerkki Rottenihan ainakin tais tehä hitsuuhommia, mut onks sekää koskaa tehny tollasilla kiinteillä työpisteillä isoja teräsrakenteita, en tiiä...
     
  3. Vani76

    Vani76 Gearhead

    Mulla tuli Esabin C200i mukana melkein 10m pitkä kaasuletku ja päässä pikaliitin jonka vastakappale koneessa, en ole huomannut mitään ongelmaa pitkän letkun kanssa. Kätevä kun siirrän vain konetta ja pullo kokoajan tallissa nurkassa. Käytön jälkeen letku kiepille pullon kahvaan.
     
  4. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Itseasiassa samanlainen kötöstys käytössä. Letkukelana öljybarin 1/4" letku. Emmää ainakaan harrastajana ole huomannut mitään ongelmaa. Pullo seisoo ovensuussa nurkassa ja kela sen yläpuolella. Kyllä sieltä kaasu tulee ja saumaa syntyy. Oon vaan miettinyt sitä kelan ja "syöttöletkun" tiivistettä, että kuinka se kaasun kanssa pitää, mutta eipä se vielä ainakaan puhise. Mulla se pullomalli missä mittari kiinteänä ja pikaliitin mittariin sekä migiin.
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos vaihdat miggiä niin ota 5 tai 7,5 m suolella niin ei tarvii siirrellä konetta ainakaan joka hetki,tai vaihda entiseen pitkä suoli.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Noin äkkiä mietittynä tuo vaatis kaksi säädintä, ensin alennin, ettei pitkässä letkussa ole hirvee paine ja sit koneessa varsinainen virtaussäädin erikseen. Virtaussäädin ei toimi oikein, jos sen perässä on pitkästi joustavaa letkua.
     
  7. joonas-setä

    joonas-setä 2nd gear

    Miulla on migille ~12 metriä pitkä letku suojakaasupullolta, virtauksen säädän vanhanliiton mittarilla pistoolin päästä (putkilo jonka sisällä kuula ja mitta-asteikko L/min). Mittarinakin hiilidioksiidipullossa on vanha happimittari kun ei nuukana raaskinu ostaa uutta.
     

Kerro tästä muillekin!