Valve knurling tool

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja chevyjussi, 11.1.2019.

  1. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Onko kellään kokemusta rautakannen väljän venttiilinohjaimen kunnostuksesta tuollaisella "kierretapilla" ja rotsilla? Miksi tuo kunnostustapa on hävinnyt lähes kokonaan? Yhdessä kesäautossani on 5/16 venttiilinvarret ja budjetin ollessa tiukempi mietin tuota korjausmetodia ohjureille, ylikoko varrella olevia venttiileitäkin saisi mutta eivät edullisia.
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mites k-linet?
     
  3. nuffield

    nuffield Gearhead

    Lyijyttömän pensan takia eivät varmaan juurikaan tuota menetelmää käytä enää. Jos sulla on työkalut itellä olemassa niin sillon mutta jos ulkopuolisilla joutuu teetättämään niin k-linet laittasin suoraan.
     
    DX ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Hyvin on toiminu omissaki kansissa tuo parissa ohjurissa.
    Ei kyllä mitään ylimääräsiä aineita oo ton e85 seassa, pari litraa bensaa laitan tankilliseen vaan.
     
  5. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Uuden snap-onin setin laitoin tulemaan työstöä varten, katsotaan mitä sillä saa aikaan. Lyijyn korviketta olen muutenkin käyttänyt tuossa.
     
  6. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Sitä ohjurin mankelointia ei käytetä enää juurikaan, koska se ei ole kovin pitkäikäinen korjaus, se kun nostaa vain pienen osan ohjaimen pintaa ylös, joka kuluu suht nopeasti, toki parempi kun se väljä ohjuri...
    Mitä muuten kustantaa työkalu?
     
    Muokattu: 11.1.2019
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ylikoko varrella olevat venttiilit eivät korjaa ohjurin soikeutta.
     
  8. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Työkalu kustansi USAsta n.30e+postit+muut. 10-15tkm moottori tästä on tulossakin joka on 5-10vuoden ajot ko.laitteella. Enemmän jos tulisi ajoja niin tietysti paremmat korjaukset.
     
    Powerstroke ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  9. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Oon joskus tehnyt ohjurien turvotuksen utp menetelmällä. Elikkä semmosella rullalla vetästiin ohjuriin "kierteet" ja kalvaimella perään. Tuskin toimii muussa kun valuraudassa.
     
  10. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Hmm,arvioisin valuraudassa toimivan tosi huonosti,sillä valurauta ei mitenkään "mankeloituvaa" tavaraa ole.Siis silleen jos yrittää turvottaa tavaraa,niin pitäis pehmeää kylmämuovattavissa olevaa tavaraa olla.Valurauta ei sellaista mielestäni ole,murenee vaan eikä liiemmin veny joka olisi edellytys ohjurin edes tilapäiselle korjaamiselle!Nimim::pPäämetallurgi!:rolleyes:
     
    Gary Grand, Custom_Rod ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  11. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    No silleen mä sen tein kuin opettajani Paavo Keränen nevoi. Ensin porattiin semmosella jigillä reikä joka oli noin 0.2mm sivussa ohjurista ja noin pari millii syvä. Sitten tungettin ohjuriin semmonen tappi jossa oli semmonen teräväreunainen kiekko sivulla joka oli sen pari kymppii sen tapin ulkopuolella ja eikun porakoneella pyörittäen. Tuli semmonen "kierre" noin 3 millin nousulla. Eikä se murtunut. Nim: alapäämetallurgi.
     
    mpower tykkää tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kai se rajoitetusti muovautuu tuo amerikan valu. Onhan niissä valuissa stanssilla hakatut numerosarjatkin.
     
  13. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Kyllä,kyllä!Sanoisin kuitenkin toimenpiteen olevan"myyntikikka"
    enkä sanoisi mitenkään ohjurinvaihtoa korvaavan.Noh,sitä ei kukaan kyllä väittänytkään.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vanhoissa korjauskirjoissa esiintyy tää menetelmä ja nimenomaan suoraan valurautaohjuriin. Kait sillä siis jonkinlainen lopputulos saavutetaan?
     
    mpower tykkää tästä.
  15. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Tämä oli hyvä!"Kait sillä jonkinlainen lopputulos saavutetaan"?
    Epäilemättä jonkinlainen lopputulos saavutetaan,ei siin mittään.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo ei ole mun silmissäkään mikään maailman paras konsti, mutta tosiaan aikoinaan korjauskirjoissakin menetelmä esiintyi.
    Lähinnä vaan se ettei valurautaan voi tota tehdä kun se ei muokkaudu, sitä yritin oikaista.
     
    mpower tykkää tästä.
  17. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Se on vähän niinkuin Kusella käyminen. Hetkeksi helpotaa.
     
    mpower ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  18. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Kyllä tämä oli ihan yleinen korjaustapa aikanaan, valurauta kansiin tuli järjestään ja osaan alukansiakin. oikein pahasta, soikiasta tuli valmiiksi soikio ja rotsia sai sovitella varovasti ettei kalvannu jenkaa kokonaan pois.
    Ja joo, helpotti vähäks aikaa...
     
  19. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Ohjurin mankelointi:




    Ja sitten se oikea korjaus:

     
    Vuppe tykkää tästä.
  20. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Aikanaan 80-luvulla tehtiin meikäläisen ohc-tanekseen väljille ohjureille juurikin tuo "knurling" kunnostus. Paikalleen meni orkkis venttiilit kun niiden varret eivät olleet juurikaann kuluneet. Ajoin itse sellaisen 60 tkm käyttöajoa ja ihan toimivana pelinä jatkoi matkaa seuraavalle omistajlle. Ja oli siinä kannessa pieni hiusmurtumakin yhdessä pytyssä mutta ei siitäkään tullut sen kummempaa ongelmaa.
     

Kerro tästä muillekin!