Mistä jenkki harrastus alkoi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja redneck1, 16.1.2019.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh onhan se vähä tylsää jos ei tartte harrastaa ees, kuka sitä muka jaksaa ajella vaan?
     
  2. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Isällä oli nuoruudessaan joitain jenkkejä, mutta valokuvien perusteella sit syntymäni aikoihin näytti olevan enää vaan Volga!
    Hmmm, tuo vois kyllä selittää häiriintyneisyyttäni autovalintoihin..

    Naapurissa Tuomisen veljeksillä oli jenkkejä, joita sit yläaste/amis ikäisenä korjailin, oli 2d valiantteja... - 65 gt dart, johon sit myöhemmin tein konerempan ja se oli varmaan eka jenkki jolla ajoin kun pistin koneen läjään, manuaali ja viritetty kasi, veti ihan eritapaan kun 2000 välikoppa eskortti jonka silloin 17vanhana opintolainalla ostin ja ne kasin äänet...
    Muutamia vuosia myöhemmin ostin ekan oman jenkin, 302/c4 2d - 70 mavericin.
    Siitä se sitten tämä ylämäki lähti, tuon jälkeen ollut useampia kymmeniä jenkkejä, nytkin taitaa 7 olla kilvissä, pääasiassa chevyn avolavoja, neljä.
    Merkkiuskollinen en ole, enemmänkin mielenkiinnosta vähän kaikenmerkkisiä, köyhän parane ronkeli olla.
     
    Muokattu: 19.1.2019
  3. wilburi

    wilburi Gearhead

    N 13 vuotta sitte kun ostin pikkiksen riittävän isolla lavalla (chevy fleetside ilima herkkuja ja 4.3 V6)
    Sit alko vanhemmat autot kiinnostaa usapuolelta enemmän ja teinocorolla/lada viritykset jäi vähemmälle .
    Hääpäivä lahjaks emäntä lupas maksaa joko pyöräkortin tai sitte vanhan jenkin noo pillun nälkäsenä valitsin sen jenkin ja taloon tuli 65 ford galaxie 500 240 cid kutosella ja manulla

    Niin ja näin elämä on kuletellu ympäri suomee ja matkaan tarttui vielä silloisen pomon varastosta lautakasan alta plymouth valiant 4d custom 225cid kutvonen manulla .
    Lisääkin mieli välillä tekis mutta todellisuus on että kun en malta yhdestäkään nuista luopua ja ovat kaikki jollain tasolla vielä projekteja (ikuisuus projekteja) ni ei pysty jos ei satu erittäin kohtuullisesti omien rahavarantojen kanssa joku löytö yksiin ajokuntoisena
     
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Synnytyslaitokselta ku tuli himaan faijan Mercuryn kyydissä kait.Sittemmin perhene kalusto päivitty kutoskoneisiin B ja C-koppa mopareihin kunnes vanhin broidi joskus 1973 osti '65 Furyn 318 + automaatti. Vajaa kymmenvuotiaalle nassikalle jäi lähtemättömästi mieleen eka jostain 90:stä suoritettu kiihdytys ku kick down heitti pienempää pesään. Sit mentiin eikä meinattu! Muka. Siin sit 70-luvun puolvälissä alko skenessä näkyy enempikin jenkkejä ja rakennettuja sellasia nuorisolla. Wareliuksen veljekset, Virtasen Ahti, Sjöbergin Lasse, Sihvolan Asko, Husso, Parnila..; you name it, kaikki pörräs skidinä kulmilla. Eka raekntelukohse oli toi veljeltä toiselle siirtynyt '65 Fury, tekniikka ja ulkonäköpäivytksii. Sen jälkeen A-koppasia, eka isolohkovaliantti joka nykyään alwaysbb:llä tehtiin broidin kanssa vuonna 1980 ku olin 15. Koppa löyty naapurilta ja 383 oman tallin lattialta. Sittemmin oli välillä japanialaisia ja kuplia, fiatteja... kunnes oli aika taaas vähän viilata carinaa et se menis vähän paremmin. Turbo oli ekana mielessä mut meni pupu pöksyyn ku ei tietoa ollut, sit tarkempi funtsiminen et reilu tonninen auto pienellä motilla; yhtälö ei toimi jos haluu kulkua ja käyttöominaisuuksia. Carina kiertoon ja mopar A-koppa tilalle. Siin sit pysytttiinkin aina näihin päiviin ennenku paluu juurille C-koriin. Toki A-koppanenkin on taas nyt myös...
     
    ImpJay, Pöllyttäjä-73, Herje ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Camembert

    Camembert 1st gear

    Muistan elävästi lapsuudessani ihailleeni naapurin sedän Simca Beaulieun lättäpääkasin ääntä.
    Moottoreista en tiennyt siinä iässä tietenkään yhtään mitään, mutta oli se ääni toista maata kuin silloiset Ifat, Mosset, Borgwardit, Goggomobilit sun muut.
    Muisto seurasi nuoreksi aikuiseksi asti, ja eka auto oli sitten Bel Air '60, 283+Powerglide.
    Köyhänä en pystynyt sitä kauaa pitämään, ja niin jäi autoilu kokonaan vuosiksi perheen perustamisen takia.
    Nythän menee jo vähän paremmin ja kohta 30 vuotta pyöritellyt armasta GMC pikkariani.
    Enkä luovu.
    Ehkä minut haudataankin siinä?
     
    Jussi289 ja Rotten tykkäävät tästä.
  6. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    mulla ajanlasku lähtee siitä ku isä laski sisään eikä :wc:
    13 vuotta myöhemmin aloin lukea V8sia
    ja heti 39 vuotta myöhemmin ostin -68 Chargerin ja 45 vuotta myöhemmin -68 Camaroon, molemmat löytyy vielä eikä taida ihan helpolla pois lähtäkkään :poff:
     
    always bb ja Rotten tykkäävät tästä.
  7. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Ite oon ihan pennusta asti ihaillu kyllä Amerikkalaisia autoja, ja pikkupaikkakunnan parturi missä kävin lapsena niin aina laitto V8 Magazinen uusimman numeron käteen tukan leikkuun ajaksi mistä eka kosketuspintaa sai, mutta ihan heti eka autoksi semmosta ei tullut ostettua. 16-vuotiaana pääsi kyllä jo Jenkeillä pyörimään kun niitä joitaki kavereilla oli, ekoja kyytejä mitkä muistan tais olla kaverin Dodge Aspen millä kierreltiin pikkukylällä ristiin ja rastiin. Siitä jäi muistoksi mukavan pehmeät kyytit mutta semmosta liekkiä ei vielä se iskenyt vaikka olikin täysin samanlainen ku Dillenki Aspeni. Sitte alko vähä kuumemmaksi mennä ku olinkohan 17wee niin pääsi kaverin Plymouth Dusterin kyytiin, muistan kun se oli semmosen melkolailla siistin ostanut niin makso jopa jotakin 15-18.000mk :D Siinä alko olla jo sitä jotakin mikä iski.

    Silti bemareilla lähettiin alulleen minkä ekan 17-vuotiaana ostin. Siitä sitten meni hetki ihaillessa jenkkejä mutta pitäen bemaria aika kovana rautana kuitenkin :D

    Se kyllä loppu lyhyeen, yhellä mun kaverilla oli punainen Dodge Dart Swinger 440cid missä tais olla voimaaki se 500hv nurkilla, sitä tuli ihaillen kyllä jo kateltua ja kuunneltua. Oisinkohan ollut sen 19wee sillon kun kaverin isä tuli kysymään että käyttäsinkö häntä kylillä ku olin ruohoa leikkaamassa sillosen appiukon pihalta, sano että mennään Swingerillä :D Loppu muuten ruohonajo melko nopiaan siihen paikkaan ja eiku Swinger lyömään tulille ja kylillä käyttämään kaverin isäukkoa :D Eka risteykseen kun tultiin niin kaverin isä sano että paina vaan reilusti kaasua ku lähetään risteyksestä ja eihän siinä auttanut ku totella, risteys ylitettiin rattaat savuten ja isolohko voimakkaasti räyhäten, siihenpä se käytännössä mun bemariharrastus lopahti sitten niille muutaman metrin matkalle mikä risteys ylitettiin :D Muistan sen hetken kirkkaasti mielessä edelleen ku tajusin että mikään muu ei kyllä ikinä pääse tälle tasolle.

    Nämä Duster ja Swinger syylliset Oulaisista kirjottelee tännekin forumille, että kiitos vaan heille, tiedätte kyllä ketä ootte ;)

    Siinä sitä sitte Swingerillä ajelureissun jälkeen häntä koipien välissä kävelin jatkamaan ruohonleikkuuta ja kattelin sillosta BMW E28 520iA:ta miettien että niin se vaan tuolleki lähtö nyt tulee vaikka sitä olin urakalla rakentanu pidemmän aikaa :eek::D

    Tuosta hetkestä meni kuitenkin sitten se 3-4 vuotta jatkaen bemarien kanssa värkkäilyä ennenku eka jenkki tuli, köyhänä opiskelijana ei ollu ihan heti mahdollista ostaa semmosta jenkkiä mikä olisi kiinnostanut, vaikka jälkiviisaana voikin sanoa että halvemmaksi se elämä ois tullu jenkin ku bemarien kanssa. Eka Jenkiksi sitten valikoitui lopulta huippukuntoinen musta 1986 Camaro Iroc-Z T-top vuonna 2003 ja sen jälkeen on sitten jenkkejä ollutkin joka lähtöön laajalla skaalalla ilman minkäänlaista merkkiuskollisuutta. Camarosta luovuin lopullisesti vasta nyt 2018 syksyllä.

    Pihassa on tälläkin hetkellä 3 jenkkiä (Jeep, Dodge ja Pontiac) ja kaikki ajot on jo vuosien ajan ajeltu ympäri vuoden Amerikkalaisen ratissa. Eikä loppua näy harrastukselle ;) Lisäksi olen onnistunut itse tekemään saman "herätyksen" lukuisille kavereilleni joilla ei ole jenkkiautoa ollut aiemmin, oon heittäny millon minkäki jenkin avaimet käteen että "käydäänkö pikkumutka pyörähtää kylällä" ja kylläpä voi sanoa että ne on monesti ollut niitä elämänmuuttavia reissuja myös heille ja myös heidän pihoihin on pesiytyneet sitten jatkossa jenkkipelit :D Pakkohan mun on ollu jatkaa tuota karhunpalvelusta minkä mulleki kaverit teki :poff:
     
    ImpJay, Herje, riviera56 ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Jooli

    Jooli Gearhead

    eka oma "jenkki" tuli vähän vahingossa vastaan tori.fi.n kautta, 1000e sai dodgen b250 5paikkasen pakun 5,2 ruisku tekniikalla ni siinä hintalaatu oli enemmän ku kohdallaan.
    Se tuli myytyä jonka jälkeen sain ostaa kaverilta lähes ilmaseks vm71 Mustangin ja samoihin aikoihin käyttöautoksi valikoitui Jeep grang cherokee v8 koneella.

    Mustangi tuli jo myytyä että sai omakotitalon rempattua mutta nyt pihasta löytyy oldsmobile customcruiser, chevy vania, ja jeeppejä, niin ei kai tästä enää ole paluuta normaaliksi :)
     
    isalmela ja Charger´69 tykkäävät tästä.
  9. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mulla tais alkaa valokuvasta kun faija hymyili leveesti kilpaa uudenkarheen -52 belairinsa kanssa.
     
    Jussi289 ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Muistan kun kakarana kylillä jonkun Datsunin perse oli korotettu n. 50 cm kera 155 leveet renkaat, raastava yks piste äkäsen neloskoneen ärjyntä ja lähtöjä ei minnekään. Siitä se ajatus sitten lähti...
     
    Jussi289, Gary Grand, FuryIII '71 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. jariha

    jariha Double Gearhead

    naapurin caminosta se tarttui pikkupoikana 80-luvulla... paksukuononkin muistan sieltä ajoilta orkkiskuosissaan, 90-luvulla pääsin starttaamaan kerran caminon ja se oli siistiä, varsinkin ajaa se tallista pois ennenkuin se myytiin pois? tämänhetkistä omistamaani paksukuonoakin silloin kovasti kuolasin juuri valmistuneena, kuskina olin jonkunkerran sotolla ysärillä ja 2000-luvun alussa, -03 ostin oman dartin"luumun" ja -14 desoton paksukuonon naapurista;) caminonkin olisin ostanut mutta kuulin myyntiin tulemisesta liian myöhään:(
     
  12. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Vm 87 Trans Am oli eka jenkki vuonna 1997...oli 350 :nen Tbi...velipoika osti seuraavana vuonna 88 GTA:n 350 TPI....viikko koeajon jälkeen oma T/A myyntiin ja tilalle 89 GTA....ajelin noilla silloin vuoden ympäri....välillä tuli lapsia ja taloa laiteltua ja harrastus oli vähän taka-alalla....no nyt 22 vuotta myöhemmin on ollut mm 8 Firebirdiä...7 niistä Trans Ameja,3 Camaroa,4 Corvettea....Tällä hetkellä 2x 79 Trans Amia tallissa...eikä loppua näy....poika on luvannut hankkia sitten aikanaan vanhainkodissa katospaikan missä voin käydä Pontiaccia käytteleen kun ei enään pääse ajeleen....
     
    Sierra, Charger´69 ja riviera56 tykkäävät tästä.
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ollut tojotaa ja volkkaria ym. Haave jenkistä siintä vielä jossain tulevaisuudessa.
     
    Gary Grand, Pertti K, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kannattaa jo nyt alkaa säästellä viikkorahoja, niin sitten joskus ;)
     
    Pertti K ja palontie tykkäävät tästä.
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja se eka jenkki pitää olla piilofarkku, jonka voi vaikka maalata telalla mattamustaksi, ja voit vaikka kuvitella, että keksit idean itse ja olet Suomen ensimmäinen mattamustan farkun omistaja.
     
    Gary Grand, Jooli ja palontie tykkäävät tästä.
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kai se farkku muutenkin on parempi kuin esim aspen ja muut rimpulat? Eli voin sitten kurkku suorana huutaa kenellä on kova rassi?
     
    hantta tykkää tästä.
  17. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Muista sitten ostaa tbi:llä varustettu lankkukylki.
     
    Gary Grand, jariha ja palontie tykkäävät tästä.
  18. Rellu61

    Rellu61 1st gear

    70-luvun alussa kun -59 plymarilla menin faijan kyydissä tarvontietä "tuhattajasataa". Siitä alkoi kiinnostus ja näköjään ei vieläkään loppua näy.
     
  19. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Niinpä... itekkin oon köyhän perheen poika joka aloitti Hesaria viikonloppuna polkupyörällä jakaen 14 vuotiaana työn teon...5 vuotta kannoin joka ikinen viikonloppu la ja su....kaikki rahat meni autoihin....eka auto ei tosin ollut jenkki vaan 3,0 v6 Ford Capri mk 2....joita sitten olikin 7 kpl nuorempana....isä opetti jo lapsena että raha on niin vanha keksintö että yhdenkään autokaupan ei tarvi kaatua siihen....pojat rahapajalla 3-vuorossa painaa koko ajan lisää....tuon eka GTA:n kun ostin niin nostin Kellon postista 90000 mk:n autolainan ja eiku matkaan ...olin silloin reilu parikymppinen....jos jotain oikeasti haluaa niin se on monesti enemmän tahdosta kiinni ....minulle auto ei ole statussymboli ...käyttöautona on vanha Ford Fiesta ja työmatkat kuljen kesät ja talvet polkupyörällä mikä mahdollistaa kohdallani Jenkki harrastuksen ja kesän ajelut Trans Amilla....niinkuin mummo aikoinaan opetti saat mitä haluat ....JOS olet valmis tekemään töitä sen eteen.
     
    palontie ja Charger´69 tykkäävät tästä.
  20. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Iha pikku pojasta asti katellu jenkkejä heti ku jossain pikkusen vilkahtanu. Sit enolla oli -74 century. Olin myyty mies. Mut meni tuota aikaa ku sai ensimmäisen itelle ostettua. En ollu enää teini :oops:

    Mut heti ku sai raha asiat kuntoon tulihan sitä hommattua. Tosin niitä unelma autoja Ei oo vielä saanu hommattua :oops:
     

Kerro tästä muillekin!