BBC moottorin kunnostamista + piristelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impalala, 12.8.2011.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä vaan, mutta varsinaisesti tärkeät asiat ovat kiinni- eli seetipaine ja jousijäykkyys (rate).
    Jousien ilmoitetut aukipaineet voivat olla mitä tahansa riippuen millä korkeudella ne on ilmoitettu ja mille nostolle jousi on tarkoitettu. Todellinen aukipaine määräytyy kun nokan nosto kerrotaan jousen rate-arvolla ja lisätään se kiinnipaineeseen.

    Jousia arpoessa on hyvä lähteä siitä että seetipaine on vähintään riittävä ja jousijäykkyys eli se rate on edes sinnepäin. Aukipaineet ei niin kriittiset.
     
    TimoT ja max tykkäävät tästä.
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Kokolailla ylläolevin ajatuksin olen merkistä toiseen tms. ei suoraan sopivia jousia vaihdellut ja vertaillut, jousta voi myös arvioida suoraan mittaamalla painetta tietyssä mitassa, ja tätä verrata siihen mitä nokka kortti pyytää. Mittaamalla siksi että monesti jouset jäävät ilmoitetusta jäykkyydestä.
    Aukipaine ei olekaan niin kriittinen arvo kuin kiinnipaine.
     
  3. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Täällä alkaa 427 rojekti, menossa alunperin ko tekniikalla varustetun vetten keulille.

    Lohko (2-pulttinen) porauksessa, tulee 8cc patti valumännät. 100cc closed chamber rautakannet v-69. Pienellä dekkitason laskulla puristukset pitäis saada todellista lähelle 9.5 tai ainakin päälle 9. Nokaksi stage 3 hydylaahuri:
    asteet 214/224
    nosto .501/.527
    LSA 112?
    2-taso aluimari (ostoslistalla)
    Kansille omin kätösin pientä siistimistä
    Lyhyet peltisarjat 1 3/4 primääreillä
    Takokampura (valukin olis kyllä riittänyt)
    Rochester

    Parhaimmillaan vastoinkäymisten jälkeen rulladynoon.
     
  4. max

    max Double Gearhead

    427 kun nyt on esittelyssä niin vähän vituttaa yks juttu.
    Järkkäsin frendille 366 isolohko Chevyn muutama vuosi sitten(luit oikein 366 isolohko Chevy).
    Motti oli käytännössä ilmainen,ja eihän sillä ole oikein mitään arvoa virittämisen suhteen paitsi......
    Siinä on nimittäin 427 teräsakseli vakiona.
    Jätkä jätti motin pihalle maatumaan säiden armoille.Oon funtsinut voisiko sen akselin vielä pelastaa.
     
  5. sangi74

    sangi74 Gearhead

    todnäk. kyllä ei kai siihen oo ku pikkusen pintaruostetta iskeny kondensio kosteesta jos mosa ollu kokonaisena siel pihalla
     
  6. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Hae takaisin ja pura se motti, että näkee onko se akseli ruostunut wituiksi.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Onkohan tämä se sama jota on tällä foorumilla mainittu käytettävän kusipurkkina.
     
  8. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Eikös se legenda ole joka foorumilla, että isot pojat heittää koneen pihalle muutamaksi vuodeksi marinoitumaan tuuleen ja tuiskuun, käy kaljapäissään kusemassa siihen ja sit se otetaan sisään, kun se on "well seasoned" niinkuin Texasissa sanotaan, ja siitä tehdään se voittaja kilvanajokone...
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Ei ole.Chevrolet osien päälle ei kuseksita missään olosuhteissa.
     
    artsiracing ja TimoT tykkäävät tästä.
  10. puna niska

    puna niska Gearhead

  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei niin, ja mopar -miehetkin käy vaan runkkaamassa letukan koneen äärellä! :p
     
    kime2, CCZ28, kapa73 ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. rb

    rb Double Gearhead

    Jahas..

    Letukka miehillä alkaa olla kevättä rinnassa.
     
    Gary Grand ja max tykkäävät tästä.
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Tuliko sullekin semmonen lämmin tunne? :poff:
     
    kime2 tykkää tästä.
  14. rb

    rb Double Gearhead

    Eiku ajattelin kuitata Artsille jotain, mutta jätetään toiseen kertaan...:odroll:
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tai takoakseli ja sama isku kuin 427 kikkarassa ja myös sama kuin 396 ja 402 kikkaroissa.
    Kerran kaivettiin maan alta huhupuheiden mukaan takoakselinen halki jäätynyt kone. Se löyty melkosen surkeassa kunnossa mutta takokampura siitä pelastettiin ja vain sorvissa kiillottamalla ja teräsharjalla putsaamalla se meni koneeseen ja toimi vuosia. Laakeripinnat oli ihan täynnä "mikroskooppisen" pieniä reikiä mutta ei niistä mitään haittaa ollut.
     
    Skigu, Camino'79 ja max tykkäävät tästä.
  16. tapio.t

    tapio.t 3rd gear

    Ehkä 6223 takoakseli tommosessa trukki koneessa? Ja onhan se nyt aina parempi kuin kiinan romut vaikka maan alta kaivettuna!
     
    Gary Grand, xarper ja artsiracing tykkäävät tästä.
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Myönnän runkannu jo useemmalle LS myynti ilmolle FB ku laatikon ja sähköjen kaa kauppaavat 2800e noita 5.3 jopa :oops:
     
    Gary Grand ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  18. dr.drunkenstain

    dr.drunkenstain 1st gear

    Mitäs raati ehdottaa?
    Ois osissa oleva gen VI 454
    Kampura kävi juuri kiillotuksessa ja tarkistuksessa, pytyille riittää hoonaus. Nokka ja kannet on alkuperäiset (?) Kannet numeroltaan 10141279 jos sillä jotain merkitystä on.

    Valmiina hyllystä löytyy käyttämättömänä 650 Edel 18064 kaasutin
    Imusarjoja on edelin 7561 joka paketin mukaan tarkoitettu isoille oval porteille.
    Vaihtoehtoisesti olisi myös edelin 7522 joka olisi kahdelle nelikurkkuiselle ja tarkoitettu rectangle Port kansiin.

    Laitetaanko nykykannet koneistamolle, vai aletaan katselemaan jotain muuta.
    Ja jotain nokka ehdotusta olisi myös mukava kuulla.
    Tarkoitus tulla sellainen moottori että pystyy kesäisin pitämään käyttöpelinä, ja matka taittuu mukavasti matalilla kierroksilla.
    Korina 67 Impala niin ei se hirveästi painakkaan.
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Omat kannet vaan kuntoon ja imusarjaksi noista vaihtoehdoista ilman muuta edelin 7561 air-gap. Kanavien kohdistusta hieman tarkistaa niin hyvä tulee.
    Nokkavaihtoehdoiksi vois ehdottaa Compin XR264HR tai Lunatin VooDoo 262/270.
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Nuo kannet ^ on vastaavat kun mulla eli L29 tunnuksen mosasta ilmeisesti? Eli oval portit valmiiksi ja eivät tosiaan paljoa häpeä "vanhoille" oval porteille, kanavakoko hieman pienempi ja suurin ero pakokanavan koossa mutta pienellä siistimisellä pitösntulla toimiva paketti.

    Lukase piruttas toi mun sitsueison topicci niin siellä on jonninverran asiaa ja kuvia omien kansienkin veistelystä ja pohdintaa just tommosen mark6 koneen "omituisuuksista" verrattuna vanhempiin lohkoihin. Tuossahan ei mm. Ole ollenkaan paikkaa bensapumpulle jos on gmn omaa valua, aftermarket lohkoissa voi olla paikka bensapumpullekin :)
     

Kerro tästä muillekin!