Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Samaa ajattelin. Kävin katsomassa Nettiautosta hintoja. En ajattele enää.

    AHi
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Entäpä Saksasta? Noista ei taida juuri veroja mennä.
     
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Verot tuontiautoissa on, sanotaanko kohtuulliset (tullin taulukosta näkee), mutta tarkkana pitää olla että varustus on sellainen, mistä tuolla alussa puhuin. Eli talviajoon soveltuva mm. akun eristyksineen ja lämmittimineen.
    Huomiotavaa myös että todella suuri osa käytettynä myynissä olevista on saksasta tai sieltä suunnnalta tuotu, autoliikkeet tuo käytettynä paljon, ja siten suomen talveen sopimattomia (ehkä menee vielä täällä etelässä).
    Joku Beneluxmaa muistaakseni tukee sähköautoilua 4 ekaa vuotta ja sitten juuri noita tulee laivattuna tänne suomeen.
    Yhden saksasta käytettynä tuodun 2012 mallisen akkukapasiteettimittari näytti 70%, siinä ei ensimmäisellä kunnon pakkasella myyjän mainostama uusi 12v käyttöakku paljoa auta, kun kaikki talvivarusteetkin puuttuu ja lisänä 5Kw sähkölämmitys.
    Jenkeistätuodut saattaa puolestaan tuon talvivarustuksen puuteellisuuden ohella olla kuumissa olosuhteissa akkukapasiteettiaan menettäneitä (Jenkkiversiot erottaa usein niistä keltaisista sivuvaloista kuten tavankin automallit) tai muuten hieman eri stantadille varustettuja (110V sähköverkko).
    Siispä tarkkana, jos hankinta eskaloituu koeajolle asti.

    Nyt auto jää lepäämään (akku reilu puolillaan) loppuviikoksi, työmatkan takia.
     
    Muokattu: 11.2.2019
    Pertti K ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  4. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear

    Pakko ottaa osaa keskusteluun, ensinnäkin aivan mahtava ja yksityiskohtanen selostus Harri S;ltä, näitä on mukava lukea.
    Olen itseltäni salaa katsellut hybridiä käyttikseksi ja siinä sivussa sähköpirssiä ja nyt on aivan pakko kysyä; onko täys sähköisessä Leaffissa (esim. -13) todellakin vuotuinen ajoneuvovero yli 200€!? Kun vertailuksi esim saman ikäisessä polttis sekoitus hyrbridi Priiuksessa on n.150€!?
    Voi olla tyhmä kysymys enkä asiaa sen enempää tutkinut, nettiauton ilmoituksissa vain pisti silmään.
    Jos näin on niin menee mun ymmärryksen yli....
     
    Harri S tykkää tästä.
  5. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kyllä näin on.
    Sähköautoilua "tuetaan" korkeammalla vuosittaisella verolla.
    Koskee siis täyssähköautoja.
    Esim. Ampera hybridillä vuosittainen vero on ~150€ luokkaa.
    Eihän ajoneuvoveron perimmäinen tarkoitus ole kuin varainkeruu valtiolle (painon mukaan, kun CO2 ei ole ja näähän painaa).

    Hybrideillä lobbaamalla pidetään perinteinen aitokauppa polttoaineemyynteineen hengissä.
    Auto-, öljy- ja kaasuala on lobbareiden kermaa.
    Nelivuosittain temmotaan eestaas ja sitten ihmetellään miksi kauppa ei käy, kun kukaan ei uskalla ostaa. Esim. taannoinen dieselpetos.
     
    Muokattu: 11.2.2019
    Pertti K tykkää tästä.
  6. _WiLLe_

    _WiLLe_ 3rd gear

    Just... No ei sillä että tuo hinta tai erotus iso olisi, mutta periaate... Hieno maa...
    Kiitos selvennyksestä
     
    Nikuzai ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Rahankeruumielessä (ja sehän autojen kohdalla on aina mielessä) on tietysti loogista että täyssähköautossa on korkeampi vero kun niissä on hankalampi kerätä veroja polttoaineesta. Hybridikuskit sentään maksaa hieman bensaveroja. Voidaan olla varmoja että heti kun sähköautojen määrä kasvaa merkittäviin lukemiin niin niiden ajoneuvoverot tulee kasvamaan kymmeniä ellei satoja prosentteja. Ei ole suomessa näköpiirissä sellaista hallituspohjaa jota kiinnostaisi alentaa liikenteestä kerättävää 8 miljardin pottia
     
  8. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Varmasti näin. Tuskin moni muuta kuvitteleekaan. Fossiileja kuitenkin verotetaan vielä rankemmin.
     
  9. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Oottakaa 10 vuotta, sitten niitä saa halvalla. :D
     
  10. 454440

    454440 2nd gear

    Tässä olisi hieman kokemuksia plug-in hybridistä käyttiksenä.

    Mulla on olllut nyt reilun vuoden (1v1kk) bemarin 5 sarjan hybridi käyttiksenä. Kilometrejä on kertynyt n. 25tkm, joista pelkällä sähköllä n. 1/3. Kokemukset on ollut pääsääntöisesti positiivisia ja ainakaan dieseliin paluuta en ole ajatellut, vaan hankin varmaan seuraavaksi käyttikseksi myös bensahybridin.

    Alunperin koko hybridi tuntui ajatuksenakin typerältä, mutta melkein pari kymppiä halvempi hinta samoin varusteltuun 3l dieseliin verrattuna kallisti valinnan tähän. Tosin jostain syystä Euroopassa tähän malliin ei saa nelivetoa, vaikka USA:n markkinoilla sellainen on tarjolla, mutta suhteellisen hyvin olen pärjännyt takatuupparilla ja hybridin painonjakauma auttanee osaltaan etenemistä.

    Polttoaineen kulutus omassa ajossani on ollut n. 1/2 siitä mitä saman mallin edellisen sukupolven 3l nelivetodieselissä (nyt 4.8l/8.6l). Toki sähköä on myös kulunut myös about 23kwh/100km, tämä siis auton oman kompuutterin mukaan, joten kun kokonaiskustannuksiin laskee myös sähkön ja työpaikan oman latauspisteen kuukausikulut (€42/kk), niin rahaa ei polttoainekuluissa säästy. Jos tyytyisi saman mallin 2l dieseliin, niin rahaa tällä ratkaisulla ei kyllä säästä yhtään mitään, ei rahaa eikä ympäristöä.

    Vaikka ei kutosdieseliä voi meluisaksi väittää, niin kyllä tässä sähkö/bensa autossa äänettömyys ja värinättömyys on todella miellyttävällä tasolla. Suorituskyky on aivan riittävä, o-100km/h ja 1/4 maili menee tarvittaessa about samaan tahtiin kuin vakiolla perus isolohkomuskeleilla. Käytännön ajossa maantiellä ei oikeastaan edes huomaa mistään, kun auto vaihtaa automaattiasennossa sähköltä bensalle ja väittäisin omien kokemuksien perusteella, että on Suomen karkeilla maanteillä hiljaisempi kuin esim. Tesla.

    Kesällä sähköllä on päässyt parhaillaan n.50km yhdellä latauksella. Silloin on kyseessä sellainen 15-20 asteen keli, jolloin ilmastointia ei tarvitse käyttää. Jos ilmastoinnin laittaa päälle, se leikkaa kyllä toimintasädettä heti huomattavasti, mutta omat nurkka-ajot menee kesäisin pääsääntöisesti sähköllä. Talvella asiat on hieman toisin. Jos lämpötila menee pakkasen puolelle, automatiikka ei anna käyttää akkua ajoon vaikka olisi esilämmittänyt auton, vaan tosi lyhyillä matkoilla mennään ensin pihasta muutama sata metriä sähköllä ja sitten taas muutama kilometri bensalla, ennenkuin sähkölllä ajo on käytännössä jatkuvasti mahdollista. Ilmeisesti tässä mallissa ei ole akun lämmitystä (?) tai sitten sitten en ole käyttänyt akun latauksen ajastusta sisätilan lämmityksen kanssa järkevällä tavalla (mulla on aina lataa heti asetus päällä), sillä lataus juri ennen asettua lähtöaikaa lämmittäisi varmaankin akun ja lisäisi näin akun kapasiteettia kylmällä ilmalla. Joka tapauksessa auton esilämmittäminen talvella ja ilmastointi kesällä lisää toimintasädettä ja tietysti mukavuutta huomattavasti. Talvella maksimi ajomatka sähköllä on käytännössä 20 - 30km, riippuen lämpötilasta. Oikein kylmällä (alla -20) lähes olematon.

    Sen verran tällä hybridilläkin on päässyt tutustumaan sähköautoiluun, että voisin todeta ettei täyssähköauto olisi nykyisellään vielä minulle sopivin vaihtoehto. Yllättävän usein latauspisteissä on ongelmia ja lataus ei ole onnistunut. Työpaikalla vuoden sisällä lautauslaitteeseen tuli vikoja ainakin kolmeen eri pisteeseen ja niiden korjaaminen tuntui ottavan aikaa niin paljon, että vaihdoin aina uuteen pisteeseen, enkä jäänyt odottamaan että viat olisi korjattu. Samoin, yllättävän usein kotona ladattaessa on autoon mennessä saanut huomata, että lataus ei ole onnistunut ja auto ilmoittaa jotain lataushäiriötä ja laturi on täytynyt "bootata" ennenkuin lataus on onnistunut taas. Eli täyssähköautolla olisin jäänyt pulaan akku tyhjänä monta kertaa, mutta hybridin hyvä puoli on, että voi sitten ajaa bensakoneella. Tuttavilla on ollut Tesloja ja niiden toimintasäde hyytyy kanssa pakkasella tehokkaasti ja ainakin itse joudun ajamaan välillä pidempiä matkoja, niin silloin edes Tesla ei olisi ajan käytöllisesti mikään kovin järkevä ratkaisu, koska en oikein jaksaisi istuskella jossain kesken matkaa tuntitolkulla latailemassa autoa talvisin.

    Noista pikku ongelmista ja puutteista huolimatta sanoisin, kuten aluksi mainitsin, että ihan positiivinen kokemus tämä hybridi on ollut ja seuraava käyttöautokin tulee olemaan melko varmasti hybridi. Toiveena olisi, että akkukapasiteetti olisi tuplasti isompi, nin silloin suurin osa ajoista menisi sähköllä. Myös akun lämmityksen voisi varmaan hoitaa automaattisesti paremmin, jolloin talvella toimintasäde ei romahtaisi niin pahasti. Julkisia latauspisteitä on vielä toistaiseksi hyvin tarjolla, mutta niistä saattaa tulla pulaa, kun hybridit ja sähköautot yleistyvät. Toki niitä rakennetaan lisää, mutta tusikin siihen tahtiin, kun ko. autot tulevat yleistymään. Joten, jos kotona ei ole latausmahdollisuutta, niin plug-in hybridi ta sähköauto ei ole kyllä kovin käytännöllinen tai järkevä ratkaisu.

    Juu ja kyllä tallista löytyy vielä hemiä, isolohkoa ja pikkulohkoa eikä nämä sähkö- tai hybridiautot tuota mitään fiiliksiä niillä ajettaessa vaan toimivat vaan pelkästään välineinä, joilla siirrytään paikasta A paikkaan B.
     
    Roc, Powerstroke, Pande_K ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kuten mitä tahansa 15+ vuotiaita autoja.
     
    ramman tykkää tästä.
  12. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Hyvää tarinaa hybridistä. Kiitos.
    Nuo latausasemat pidätti myös itselläni hankintaa ja siksi tuolla kodin ja työmatkanvälisellä ajosuoritteella on niin iso merkitys minulle ja jonka mittaukseen itsekin tässä keskityn.
    Nyt kun totesin myös käytännössä sen toimivaksi, ei esteitä laajamittaisellekaan sähköautoilulle omalla työpaikallani enää ole. Kiinnostusta ja kyselyitä riittää.
    Kotilataus ja vain mahdollisuus lataukseen myös työpaikalla, turvaa minun ajelut työpaikan toimiessa backuppina.
    Muut latausasemat taas rakentaa minulle backupin reitille ja myös mahdollisuuden tarvittaessa laajentaa auton toimintasädettä.

    Käyttöauton jälleenmyyntiarvo laskee aina eikä sillä ole merkitystä kuin autokauppiaille ta jobbareille joille se on bisnestä. Noi omat käyttöautoni ostan aina käyttöä varten ja siten sillä on käyttöarvo, enkä jossittele sen jälleenmyynnin arvon kanssa.
    Vuosittainen työmatkojen 4000-4500€ verovähennys osaltaan maksaa auton hintaa takaisin tuon laskemani 10€ päivässä saavutetun polttoainesäästön kanssa.
    Käytännössä se tarkoittaa kolmea vuotta jolloin auto on maksanut itsensä kokonaan takaisin. Vieläkö tuntuu kalliilta?

    Akun väsyttyä sen voi aina vaihtaa aivan kuten perinneauton moottoreitakin korjataan. Eikä sitä harrasteautoakaan paalata, jos kone väsyy tai hajoaa, vaikka remppa maksais paljon enemmänkin. Konerempan hinnat tuskin laskee, kuten akkujen tälläkin hetkellä ja sillä seuraavalla akulla mennäänkin jo sähköauton käyttöiän loppuun.
    Käytetyt akut hyödynnetään huollettuina vaihto-osina sähköautoissa (Nissan) tai käytetyt akkumodulit jatkosijoitetaan esim. tuulivoimaloihin (hyvitetään uuden hinnassa), eikä ne siten päädy välittömästi rasittamaan ympäristöä kuten skeptikot usein väittää.
    Akkumallin laajempi käyttö myös parantaa valmistetun modulin käytettävyyttä ja siten osaltaan laskee hintoja.
     
    Muokattu: 12.2.2019
    Powerstroke ja Pertti K tykkäävät tästä.
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Paljon tollasella leaf;illa pääsee 15-25 asteen pakkasessa jos on koko yön 10amp pistokkeessa
     
  14. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tavoite mulla on että 60-70km pääsis joka taatusti toteutuu. Silloin jää 15-25km reserviin. Veikkaan että 80km luokkaa olis todellisuus, mutta sehän selviää sit ensi talvena.
    Lämppärin käyttö määrittää sen aika pitkälti, joka on onneksi tässä se taloudellisempi ilmalämpöpumppu.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Vähän turhan vähän, täällä kun kaupunkiin on se 140km

    Toki 5min 50km lataus menettelis vielä puolessa matkassa
     
    Harri S tykkää tästä.
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Vaihtoehtoja on muitakin jos matkaa tulee enemmän.
    Tuosta Harri S:n aloituksesta innostuneena nakkasin Excell taulukkoon kulut autosta jonka seuraavaksi olin ajatellut ostaa. Ja sitten verrokiksi pari sähköbiiliä. Kuukaudessa jäisi sähköautosta riippuen näppiin enemmän rahaa 200 - 400,-.

    Laittoihan tuo miettimään, kannattaisiko alkaa touhuamaan latausten kanssa vai jatkaisiko vielä dieselin polttamista.
     
    Harri S ja Pertti K tykkäävät tästä.
  17. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Taas on päästy huristelemaan kun työreissu ohi ja saatu oma auto alle.
    Akku ei neljän päivän seisonnan aikana ollut purkanut yhtään vaan samat kilsat oli näytössä seisonnan jälkeenkin.
    Maanantaina päivän aikana tuli toki ajeltua nurkissa jonkin verran ja eilen lisää joten akun kapasiteetti putosi 51 kilometriin.
    Testasin että n. 3 tunnin hitaalla lisälatauksella ja töistä takaisin ajettuani, että akkuun jäi lähes 70 kilsaa jäljelle.
    Laitoin auton kuitenkin yöksi lataukseen kuten aikaisemminkin.
    Tänään aamulla, pakkasyön jälkeen, 4 astetta lämmintä, aurinko juuri sulattanut ikkunoista kuurat ja range näytti allaolevaa. Auto "käynnissä ja 3Kw lämmitysteho ja radiot yms. päällä.
    [​IMG]

    Tietokone myös kertoi että ilmastoinnin pysäyttämisellä saa 16 kilometriä lisää toimintasädettä eli erittäin optimistisesti ajateltuna yht. 151km, joka toki sisältää siis ainoastaan mukaavuusvarusteiden, päivävalojen, navin ja radion päälläolon, ei siis tuota 3Kw hetkittäistä lämmitystä ilmalämpöpumpulla. Tulos on toki 5 vuotiaalle autolle mitä mainioin ja lisää luottoa autoon entisestään.

    Vanhassa talossani on tehty hiljattain sähkösaneeraus, mutta 16A pääsulakkeet eivät mahdollista mitään 20A pikalatureita.
    Olenkin siksi käyttänyt kotona ainoastaan tuota auton hidasta SUKO matkalaturia.
    Valmistajat suosittelevat sitä mukana tullutta ~500€ arvoista lisävarustetype 1+2 kaapelia, koska sen käyttö mm. lukitsee latauksen aikana molemmat liittimet kiinni sekä autoon että latauspisteeseen niin, että niitä ei saa irroitettua ilman tavallista rajumpaa väkivaltaa. Kyseessä on turva- ja ilkivaltaominaisuus. Auton saa toki napista lukittua myös kiinni tuohon hitaaseen laturiin.

    Taloni ulkokaapelointia ei ole suunniteltu jatkuvalle useiden ampeerien latausvirralle, joten otin tänään työnalle talon sähköpäivityksen auton lataamista varten.

    Tilasin tätä varten jo viime vkl taloon.comista lukittavan 2x16A PikePro pihalämmityskaapin, jolla sen SUKO-päänkin saa tarvittaessa myös lukittua kiinni tuohon latauskaappiin.
    https://www.taloon.com/pihakeskus-pike-pro-2a/S-3405010/dp?openGroup=5856

    Siinä on sisällä valmiiksi kytkettynä kaksi parempilaatuista SUKO pistorasiaa ja molemmille 16A automaattisulake.
    Lisään siihen ehkä Kwh mittarin jossakin vaiheessa, ihan vaan hifistelymielessä, tarkan sähkönkulutuksen laskemiseksi.
    Ruuvasin sen pihavalaisimen tolpan viereen, terassin rungon kylkeen, missä auton lämmitysroikkakin on aina ollut.
    Biltemasta hain 5x2,5 mm2 kaapelia 25m ja 100 kpl kiinnikkeitä.
    Aurinkoisen apäivänä oli mukava vedellä kaapeli läpivienteineen talon sisälle sähkötaulun viereen kytkemistä odottamaan, joka tapahtuu jahka tuttu sen muilta kiireiltään ehtii.
    Tarvikkeet ja kaappi kustansi kaikkinensa 180€.
     
    Muokattu: 16.2.2019
    Powerstroke ja Pertti K tykkäävät tästä.
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Taas on huristeltu kotoo töihin.
    Aamusella -5 pakkasta, ohjelmoin eilen ma-pe ajalle automaattisen lämmityksen klo 06.40 ja aamulla auto oli valmis ja lämmitetty pyydettynä aikana.
    Helppoa ja huolentonta.
    Liikkeelle lähdettäessä akussa oli jerkkua 126 kilsan matkaan.
    [​IMG]

    Ajomatka oli viime viikon maanantain toisinto poislukien hieman rohkeampi ajotyyli sekä sää, joka oli kuiva pikkupakkaskeli. Aikaisemmin ajot on olleet nollan molemmin puolin, mutta tuollainen pikkupakkanen, ei ainakaan käytännössä muuttanut toimintasädettä huonompaan suuntaan.
    Lähinnä päinvastoin. Ajotyyli alkaa vakiintumaan ja perillä töissä akkua oli jäljellä 71 km ajomatkaa varten.
    [​IMG]

    Kelit aste plussalle päivän aikana ja rälläilin päivän kuluessa syömässäkäynnit ja muut ihan vanhaan mallin ja kilsoja tuli kolmessa erässä vajaa 4,5 km, joihin auto joutui lämmittämään ohjaamon aina uudelleen. Varsin kuluttava käyttötapa, mikä söikin toimintasäteestä päivän aikana pois tasan 10 kilometriä, joten töistä poislähtiessä sitä oli jäljellä 61 kilometriä.
    [​IMG]

    Ruokakauppapäivä, joten reilu 13 kilsaa ajoa ja 41 km toimintamatkan kohdalla latauspaussi marketin ilmaisella latauspaikalla. Lataus type 1/2 kaapelilla ja napsautin kojelaudan napista kaapelin automaattilukkoon sekä autoon että lataus kaappiin, jolloin se ei ainakaan katoa kaupassakäynnin aikana. Yksi hybridi Bemari oli piuhassa kauppaan mennessä ja ulostullessa puolestaan Ampera, muuten olikin aika hiljaista kun on etelän hiihtolomat ja kaikki. Paikat tuossa oli neljälle autolle.
    [​IMG]

    En alkanut sen kummemmin lorvimaan kaupassa tuon latauksen vuoksi vaan ostokset kärryyn normi nopeudella. Tämä kaikki otti latauksen aloituksesta piuhan irroitukseen aika tarkkaan 20 minuuttia jona aikana autoon oli tullut vajaa 10 kilometriä (alle 2Kwh) lisää ajomatkaa. Tässä yhteydessä pitää muistaa että autossani on se hitaampi 3,5 Kw laturi 7Kw sijasta, mikä näkyy suoraan latausajassa. Jos sitä vaikka opettelis käymään kaupassa rauhallisesti, kuten normaalit ihmiset, niin vajaan 20 kilometrin ajomatkan lataus olis ihan realismia ja sehän onkin jo lähes neljännes päivän työmatka-ajoista.
    Matka jatkui siis tälläkertaa 56 kilometrin toimintasäteellä.
    [​IMG]

    Osan loppumatkaa päästelin rauhallisella ajotyylillä letkassa ajellen, mutta viimeiset n. 10 kilsaa motarilla reilua satasta, joka tietty söi akkua reippaammin, mutta enpähän ollut tientukkona. Kotipihassa akussa toimintasädettä 15 kilometriä, eli kilsat näkyi vielä mittaristossa vaikka 25 km varoitus olikin ohitettu jo motariosuuden puolivälin parin kilsan jyrkähkössä nousuosuudessa.
    [​IMG]

    Fiksummalla ajotavalla olisi säästänyt helposti toimintasäteeseen 10 kilometriä, mutta se ei ollut tämänpäiväisen kokeen tarkoitus, vaan sekalaisen ajon ja pikku päiväräppäilyn kokeilu.
    Lopussa päivän saldo kotoa kotiin oli tasan 94km eli päivän extra nurkka-ajot ja kaupassa poikkeaminen lisäsivät 86km ajosuoritetta 8 kilometrillä, joka kuittaantui helposti tuolla kauppareissun latauksella.
     
    Catiska, Pertti K, Powerstroke ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tykkäsin, vaikka mun hermo ei kestäs yhtään missään, et on jäljellä 56km. Vaan.
     
    Nikuzai, isalmela ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    15km jäljellä on mulle jo ihan hikirajoilla, luonnekysymys.

    Mutta mukava lukea sokeroimatonta ja hyvin dokumentoitua ja hyvin kirjoitettua tekstiä.
     
    wilburi, Nikuzai, Catiska ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!