Apukäynnistin / "Vara-akku"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja sikaprice, 11.1.2010.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  2. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    juu ei kiinteet johdot haittaa (ennekun ne hajoo) ja en mä sitä muuhun tarvitsisi kuin auton/autojen starttailuun. eli mulle se tulisi juurikin korvaamaan vara-akkua. (apukaapelit jätän autoon kuitenkin, mutta ei tarvisi sitä toista akkua kuljetella enää mukana "varmuuden vuoksi".)
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Vakuuttavaa tuo V8 sahaaminen pidempään, mutta tuolla ei pakkasta ollut.
     
  4. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    no täs o kylmä. -35. ja pienempi /vanhempi gb30 malli kysees. tosin bensakoneella taas.

    tässäkin on jotain -15 (5f?) ja gb 40. ja bensakoneita kai kaikki.



    harmi että nää kaikki tuntuu kokeilevan ns sisältä tuodulla laitteella starttauksia.. ei sellasella joka on vaan takaluukus säilössä ollut kuukauden pari. tosin kyllä tuossa viimisessä videossa sekin kerkee jo viilenee kun useampaa autoo kaivaa lumesta esiin ja kokeilee starttailla (oisko ollu 6kpl) hyviä näyttää muuten subarut olemaan starttaamaan ja käymään kylmässä ja pitkänkin seisonnan jälkeen.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sen kyllä tietää kokeilemattakin mitä tommonen ladattava boksi sanoo vaikka kuukaudesta autossa talvikelissä.


    Hyvin jo akkukoneista menee ruuti pakkaskeleissä vs kesä.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    On tuokin jo hyvä suoritus, että saa 35 pakkasessa pyöritettyä konetta. Olis tosiaan mielenkiintoista nähdä miten käy takakontista otetulla.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ite en tee sellasella toimivalla laturilla mitään millä ei voi ladata kuin täysiä akkuja ja niitäkään ei ylläpitomielessä. Yks toimva c tekki mullakin on tällä hetkellä mutkun ei keksi mihin sitä voisi käyttää.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Samaa ajattelin, aika vakuuttavia nuo subarut. Mutta oli kyllä tuo gb kin. Kolmannen kohdalla jo vaikutti epätoivoiselta... oli muuten 15 astetta pakkastakin. Pyöritysnopeus oli tosin vaatimaton, isomman dieselin kanssa tuskin onnistuis, vaatis sen isomman mallin vähintään. Tosin siihen vaikuttaa jo öljytkin ja moni muu asia mitkä ei ole ton akun vika.
    Mutta kyllä vakuutti.
     
    Muokattu: 13.2.2019
  9. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Itellä on ollut ja on vieläkin subaruja. Ovat luotettavia lähtiöitä jos vaan on akussa virtaa. Kerran piti laittaa -35 pakkasesta kylmiltään tulille. Käykkää oli mutta lähti kerrasta. ååä
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kävin vilkasemassa Puuilossa Noco GB70:sta ja tulihan se ostettua...latautuu ensimmäistä kertaa tuossa vieressä.

    Vertailin että se pienempi GB40 on aika tarkalleen puolet tuosta kaikessa, niin paketin kuin laitteen koon, painon ja hinnankin suhteen.
    Tuo menee hyvin takaluukussa tai pikkarissa penkin alla...hanskalokeroon kyllä turhan iso, kun noita kaapeleita ei saa irti.
     
  11. laakkius

    laakkius Gearhead

    kiinalainen ebay starttiapu, vittu et oli vaikee saada myyjä tajuumaan et tuote ei vaan pelaa ja rahat takasin... Eikä ollu ihan halvin mahollinen...
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kattelin että nocosta on olemassa myös peräti 150 malli gb150.
     
  13. miguelo

    miguelo Gearhead

    Kyllä vain, kuten vieläpä malli GB500, joka onkin aika hirmuinen raskaan kaluston tehopakkaus, siinä on valinnaisesti jännitelähdöt 12/24 V.

    [​IMG]

    https://no.co/products/power/jumpstarters

    Erittäin laadukkaan vaikutelman nuo kyllä antavat, kun laitteisiin on päässyt tutustumaan, hauenleukoja myöten ovat hyvin jämäkän oloista tekoa.

    Sekä koteloiden IP65 luokan suojaus tekee vaikutuksen, kun monesti olosuhteet jolloin näitä tarvitaan, ovat myöskin sään puolesta haastavat.

    Ei tarvitse olla pienistä vesiroiskeista huolissaan.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  14. miguelo

    miguelo Gearhead

    Tukesin nettisivuilla on listattuina monia suomessa myytävänä olevia/olleita laitteita, joiden käyttöön voi liittyä joitain mahdollisia vaaratekijöitä.

    Apukäynnistimiinkin liittyviä varoituksia on listalla useita, lähinnä ne liittyvät niiden huonolaatuisten latauslaitteiden osalta havattuihin ongelmiin. (sähköiskuvaara)

    "Carpenterin" Exide taitaa olla myös listalla, tarkistapas ja ole huolellinen laitetta ladattaessasi.

    http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=8764

    http://marek.tukes.fi/Hakutulos.aspx?paaryhmaId=5&otsikko=Kotitalouslaitteet
     
  15. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    Powerstroke tykkää tästä.
  16. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Kiitos, pitääkin varmistaa.

    ...hmm, sain tuon isänpäivälahjaksi :D.
     
    miguelo tykkää tästä.
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jumalauta, noillahan ajaa jo kauppareissut pelkällä startilla :odeek:.

    Gb150 oli jotain 430 cad, nuo isot menee varmaan hinnaltaan tonneissa.
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Kävin toissapäivänä ostamassa tämän
    Flash-Start 700, ultrakondessaattori vehkeen.
    https://m.motonet.fi/fi/tuote/6500254/TELWIN-Flash-Start-700-akuton-apukaynnistin-12-V-700--A
    Testasin vanhaan Valmet 565:een.
    Pari astetta pakkasta.
    Lohkolämmittimessä kolme varttia.
    Valmet ilman omaa akkua tärähti toisella yrittämällä käyntiin.
    Pari kolme sekuntia jaksaa pyörittää.
    Pitää olla kyllä auto kunnossa jos meinaa kylmässä käyntiin saada. Ei tuolla pitkään sahailla kerrallaan.
    Liian kallis hyötyynsä nähden.
     
  19. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    vihdoinkin kokeilin tota Noco GB70 boosteria.

    mersu om603 (w124) eli 3 litranen diesel. ilman akkua (otin sen irti tätä koetta varten). kylmä kone (eilen iltapäiväl viimeksi ajettu) +3 astetta lämmintä.

    noco kiinni akun piuhoihin. käyntiin ja pakkosyöttö päälle (kun ei oo akkua käytössä- nappula) ja autoon sisälle kääntään avainta.

    eka yritys.. hehkutus. ja avaimen kääntö. naksuttaa ja yrittää startata. vähänku tyhjällä akulla olis yrittänyt. eli ei lähtenyt käyntiin.

    höh.

    odotin pari sekuntia ja uusi yritys.. hehkutus ja auto käyntiin kuin ei mitään ongelmaa. kiltisti riisel raksutti kunnes sammutti.

    uusi käynnistys hehkutuksineen.. ei ongelmaa.

    toistin operaation vielä pari kertaa , ihan vain todistaakseni itselleni että "joo starttaa se ja ilman auton akkua vielä".

    olen hämmästynyt. moterni hilavitkutin toimii niiku pitääki. noco gb70 teki mitä lupasikin.



    ekan starttaus yrityksen epäonnistuminen saattoi johtua siitä että hehkut ottivat ekalla kerralla enemmän virtaa kuin seuraavilla kerroilla.. tai että yritin startata liian nopeasti sen jälkeen kun kytkin laitteen kiinni. (siinä kai pitäs oottaa jonkin aikaa jos oikein muistelen ohjekirjasta lukeneeni..)
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Tai ensimmäisellä kerralla hauenleuat kipinöi itsensä kiinni.
     

Kerro tästä muillekin!