Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kiitosta vaan.
    Sähköautoilu ei sovi kaikille koska ajo on usein "varatankilla" menoa, joka vaatii itseltänikin (joka varmistelee aina kaiken) humaaninpaa ajattelutapaa.
    Jos saan pelastettua jonkin autokaupat ja pettymyksen, liian optimistin odotuksin tai kannustettua ostamiseen jotakuta, jolle auto sopii, on ketju paikkansa ansainnut.
    Itse taustoitin oman käyttötarpeeni aika tarkasti ja myös sen mitä autolta vaadin. Lopputuloksena paljon positiivisia yllätyksiä ja muutamia varmistuksia sille, mihin auto käytännössä kykenee.
     
    DX, J.J., Stang_81 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Aamu toisintoa aiemmista +1 ja virtaa 111 kilometrille.
    [​IMG]

    Harrastin taloudellista ajoa ja lopputuloksena ennätystulos, vaikka lämmityslaitetta käyttelin tavalliseen tapaan. Patteriin jäi jäljelle vielä76 kilsaa. Eli auto eteni energialaskurin mukaan vain 35 kilsaa.
    [​IMG]

    Päivällä tuli ajeltua melkoisesti ja laitoin auton lataukseen pariksi tunniksi kotimatkaa varmistamaan. Pakkanen oli tullut ja armoton vastatuuli mikä taatusti tulee näkymään energiankulutuksessa.
    Töistä lähtiessä 85 kilsaa, jolla pääsen kotiin millä ajotyylillä tahansa.
    [​IMG]

    Kotimatkalla jämähdin hieman ruuhkaan mutta kaikesta huolimatta 27 kilsaa jäi jäljelle, vaikka auto joutui käyttämään selkeästi enemmän energiaa tuon kovan puuskittaisen tuulen takia. Ero siis huomattava, 58km kulutus, aamun 35km kulutukseen verrattuna, mitä en laita pikkupakkasen syyksi, vaan ilmanvastuksen nousu vastatuulessa muutti ajamisen raskaaksi.
    Pakkasen takia tosin lämppärikin joutui tekemään lämpöä lisää aamuun verrattuna ja aamulla yhtenä etuna oli esilämmitys.
    [​IMG]

    Lämpötila vaikuttaa toimintasäteeseen, mutta ilmanvastus on siten se kaikista suurin faktori sähköauton energiankulutuksessa. Akuissahan on kaiken lisäksi lämmitys pakkaskelejä varten sekä esilämmitys, mikä vähentää kylmän vaikutusta.
    Ilmalämpöpumppu on näissä myös ehdoton talvivaruste.

    Ostan autoon 205 kapeat kesärenkaat noiden ehtoopuolella olevien 225 kitkojen tilalle, joka on ihan järjetön leveys sähköautolle talven sohjokelejä ajatellen.
    16" kesävanteet puolestaan saa 195-205 leveät kitkat ensi talveksi, jolla on taatusti energiaa säästävä vaikutus vietäeintävastukseen talvikäytössä.
    Saabissa testaamani 195 kesärenkaiden vaihto pariksi viikoksi 225 renkaisiin, nosti viime kesänä kulutusta yli litran satasella, vaikka koetin kikkailla hieman rengaspaineilla. Uskon että tuollainen leveysero vielä korostuu sähköautossa.

    Uusi latauspiste on ollut vuorokauden käytössä ja enää ei sula lumet jatkoroikan ympäriltä autoa ladatessa. Kytkennäksi päätyi 2,5+2,5 neliötä x 2, mikä kestää jo melkoista virtaa.
     
    Pertti K ja urho3 tykkäävät tästä.
  3. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Mun mielestä tämä jos mikä kertoo asennemaailman muuttumisesta. Vielä pari vuotta sitten oisit Harri saanut paskaa niskaan kun jenkkipalstalla jauhat sähkö Nissanista. Ihmeen asiallisena topic pysynyt, mikä tottakai hyvä asia. Ja yllättävä. Eli me menneen maailman hiilivetymiehet ollaankin lopulta oman tulevaisuutemme tekijöitä! Hyvin kirjoitettua tekstiä selkeine kuvineen on mukava lukea. Kiitos siitä.
     
    DD6, isalmela, mcmies ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eiköhän se oo kun asiallisesti kertoo niinkuin asiat on ilman kultareunusta ja vielä noinkin faktapitoisesti kuin Harri, niin paha siihen on alkaa mutupohjalta vinoilemaan. No joiltakin varmaan käy sekin.
     
    ReDDot, DX, DD6 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. mcmies

    mcmies Gearhead

    Täältä kanssa respect Harri S:lle.

    Arvelen, että syy siihen, miksi ketju on pysynyt näin asiallisena, löytyy kirjoittajasta itsestään. Asiallista, neutraalia tekstiä, jossa faktat ovat faktoja ilman ideologisia asenteita. Ja ainakin meitsille paljon uutta tietoa, joka perustuu empiiriseen kokemukseen.

    Hienoa!:)
     
    Pertti K, isalmela, Jussi289 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Sähköautoissahan ei ainakaan itseäni v*tuta mikään muu kuin se miten niitä markkinoidaan, maailman pelastajana joka täytyy kohta pakolla löytyä joka taloudesta.
    Mielenkiintoista lukea näitä, toivottavasti Nismo pelaa ongelmitta.
     
    ReDDot, DX, Pertti K ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite asiassa nyt sen verran kokemuksia jo ilmennyt, etten ollenkaan jos ois varoja pitäisi mahdottomuutenta hommata moista sähköautoa päivittäis kulkineeksi ja sit joku kuntoon laitettu "premium" 40 vuotias japsi siihen tarpeeseen kun pitää päästä kauemmas

    Miksi 40 vuotias? siksi kunnei kiinnostaisi maksella rapiaa satasta vuosittain jos ajomäärät on jotain satoja-tuhannen luokkaa


    Jos sattuu vaikka sähkökatko tolpalla ja kun ajeltu jo vuosi ongelmitta, niin turtunun varmasti on siihen et aina pääsee ja syttyy valo et matka oli tässä lataa tai soita hinuri

    Onko mahdollista kokeilla joskus miten kauan agrekaatilla tekee vaikka 10km ajomatkaa ja onnistuuko moinen salkku agrekaatilla

    Sit kuis sähköautojen hinaaminen,
    Voiko siinä vaiheessa soittaa kaverille et tuu nyppäseen mut tohon 3km päähän cittarille tolppaan, vai pitääkö aina soittaa oikeaa hinuria?


    Ei välttämättä tunnu tärkeältä, mutta mites sitten kun jotain sattuu ja muuntaja pistää asutusaluetta pimeäksi yöllä ja ois pakko päästä,
    eiku joo silloin oli se harraste käyntiin ja bensan voimalla, mutta kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta ja taksiin ei välttämättä ole varaa ja saako taksia koskaan
     
    Harri S ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tuo jatkuva latailu että matka jatkuu vähän häiritsee, bensa-autoa ei tarvi "ladata" kuin kerran viikossa ja se vie aikaa pari minuuttia. No, kai nää kehittyy siihen malliin että kun itselle tulee ajankohtaiseksi niin yhdellä latauksella ajelee jo pitkät pätkät.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Yksi vaihtoehto on Autoliiton plusjäsenyys, vuosimaksulla saa tiepalvelun silloin kun sitä tarvii. En tiedä sitten lataavatko vai hinaavatko jos sähkiksestä on virrat loppu.
     
  10. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Hinaaminen on myös aika nopea tapa ladata akku.

     
    Pertti K tykkää tästä.
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Onhan se mahdollista mutta todella hidasta. 10km hoituu noin tunnissa tai vähän alta tunnin.

    Tuo toki riippuu käytöstä ja autosta. Ihan kustannussyistä minä tullen myös siirtymään sähköautoon. Omasta tarpeestani johtuen joudun valitsemaan mallin minkä toimintasäde on n. 500km. Siinä on todennäköisesti akussa kauppareissun verran akkua jäljellä ilman lataustakin, yleensä varmaan satoja kilometrejä.

    Mutta, toisaalta minulla on talo automaattisen hätägeneraattorin takana, eli se käynnistyy sitten yöllä jos kylän muutanjata hajoaa. Genu on sen verran iso että sähköauton latauskin hoituu maalämpöpumpun pyörittämisen ohella.
     
  12. darpen

    darpen Gearhead

    Tuolla moottoripyora.org-svustolla on ilmastokeskustelussa mukana sähköautot ja siellä lähinnä keskitytään hehkuttamaan Teslaa... jota ilmeiseesti ei hehkuttajilla edes ole.
    Ja kun et usko kuinka ylivertainen se on, niin olet milloin mikäkin.

    Harrilla on hyvää juttua autosta joka on hankintahinnaltaan järkevä.
    Väkisinhän tuossa on miinuksena kuljetus- ja vetokapasiteetti, mutta parin vuoden päästä voi noihinkin olla ratkaisu.
     
  13. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Terve,
    Mielenkiinnosta olisi mukava tietää, miten saat perusteltua kustannussäästöksi vielä tänä päivänä sähköauton, jonka toinintasäde on 500 km? Alun pääomakulu on niin huomattava, että -luulen- halvempaan polttomoottoriautoon sitoutuneen vähemmän pääoman kuittaavan polttoainekuluja vuosiksi.
    Ymmärrän tuon sähkön halpuuden, mutta jostain se auto pitää hankkiakin.
    Tämä siis aidosti miettien, ei mielipiteitä murskaillen.

    AHi
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Lähtökohtani ei ole ihan keskiverto. Ajan n. 55 000km työajoa ja n. 15 000km omaa ajoa vuodessa. En jaksa suhata pitkin Suomea jollain halvalla kinnerillä vaan joka tapauksessa rahaa autoon sitoutuu minimissään 30kEur. Ja koska ajan paljon kesät talvet maantiellä, en viitsi sitä tehdä pienellä autolla.

    Vaihtoehtoni on aiemminkin olleet isohkot nelivetoiset joiden omamassa on +2t. Eli, Audi Q7 tai vastaava. Sille sitten verrokiksi sähköautoista Tesla Model S. Vaikkapa vuosimallia 2015 (vanhempia saisi toki halvemmalla) josta joutuu köyhtymään suht saman verran kuin em. Audista. Arvo tippuu aikalailla samaa tahtia molemmissa. Polttoainekuluissa eroa on vuositasolla n. 7000,- Verot tuo vielä vajaan tonnin sähköautolle etua.
    Renkaat, vakuutukset, mahdolliset korjaukset, niille voi laskea saman summan molemmille.
    Huolloissa Tesla säästää vajaan tonnin vuodessa.

    Kun kalkuloin kaikki Excel-taulukossa, niin kuukaudessa töpseliauto tuo minulle puhdasta käteen n. 800,-. Ja seuraavassa kuussa taas saman verran... No, ne menee sitten näihin harrasteautoihin/-prätkiin, eli ei siitä rahasta taakkaa pääse tulemaan.
     
    AnHie65, Nikuzai, J.J. ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kestää vaan täällä periferiassa 3 tuntia kun se autoliiton huoltoauto hujahtaa oulusta hoodeille (ei hurley parkinssons)
     
    Karpov tykkää tästä.
  16. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Itsekin ajan paljon työajoja vuodessa, en kuitenkaan sinun määriäsi. Sähköautossa mietityttää nuo omat silloin tällöin 700 km päivämatkat; dieselin "lataa" vajaassa viidessä minuutissa kesken päivän tarvittaessa. Tankki täynnä ei tarvitse sitäkään stoppia. Vaatisi itselläni sinniä venyttää päivää tunnillakaan, että saisi auton ladattua kesken työpäivän. ja siellä käännepisteillä ei välttämättä ole latausmahdollisuuksia.

    AHi
     
  17. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Sähköauton hankintaa kannttaa perustella ja harkita täysin omista näkökohdista ja mihin sitä autoa pääosin käyttää.
    Mulle tää sähköauto on perheen ykkösauto, eikä mitään kakkosautoja edes ole. Neljä harrastejenkkiä roikkuu (vielä) mukana, mutta niiden käyttö työmatkoihin on jäänyt muutamaan koko kesäkautena ja esim. tuon Spoiler2 työmatka ryystää 50€ edestä V-poweria, enkä ole sitä siksi työmatkalla koskaan käyttänyt. Corvetella kaksi kertaa ja Blazerilla kolme, koko viime kesänä.
    Pitkille sukulointi etapeille kannattaa vuokrata auto jos siirtymisiä päätepisteessä ja kyytiporukkaa on matkassa enemmän. Se on halvempaa kuin riittävän toimintamatkan omaavan auton omistaminen sitä varten, erityisesti jos matkoja ei ole kuin pari kpl vuodessa.
    Itselleni on noille reissuille tullut valittua viime vuosina junamatka, kun sellaiseen on mahdollisuus ja toisen pään siirtymät on satoja metrejä. Se on ensinnäkin nopeampaa kuin autolla, rentouttavampaa ja maksaa halvimmillaan 23€ sivu, kun ostaa liput ajoissa.

    Mutta takaisin asiaan.
    Viime yönä pakkasta reippaasti ja aamullakin vielä -10-12 asteen välillä, joten valmistauduin aamuun kuten aikaisempinakin aamuina eli auton lämmityksellä. Toimintamatkaa 118km joten ei kun matkaan vaan. Lämppäri ilmoitti heti alussa että se haukkaa 12 km toimintasäteestä joka on siis huomioitu tuossa 118km:ssa. Tästä päättelen noiden lämmittämättömien aamujen lukuihin, että auton esilämmitys aamulla syö ajoakkua n. 10km edestä.
    Toimintasädettä tuijottaessa pitää myös muistaa, että autoni on viisi vuotta vanha ja alkuperäisellä akulla varustettu.
    Vajaan 2v päästä mun ajelut tippuu alle 20km sivu nurkkapyöritykseksi, jossa akun kapasiteetin lasku esim. liioitellusti 80%:iin ei tunnu vielä missään.
    [​IMG]

    Matkalla ei ihmeempiä, lämppäri otti koko ajan noin 2Kw eli lämmitys söi kapasiteettia koko ajan. Ajelin kympin yli rajoituksen miinus mittarivirhe joten vasemmalla kaistalla ei tunkua ollut. Motariosuuden jälleen 90kmh todellista nopeutta kuten aikaisempinakin aamuina, koska motarilla mut on helppo ohittaa ja itse asiassa toi 90kmh on varsin stressitön tapa edetä kun ei tarvi miettiä ohituksia ollenkaan, eikä raskasta liikennettä ole edessä eikä takana.
    Saa ajella omaan tahtiin eikä kukaan ole roikkumassa peesissä, hidasta ohitusta edessä tai hiillosta takana muita ohitettaessa. Työkaverit jotka ohittelee tuossa motariosuudessa ovat sitten siinä edessä samassa letkassa viimeisellä 50-60kmh etapilla.
    Menomatkan saldo (5 minsaa nopeampi matka-aika) näkyi tietysti päätepisteessä näkyvässä toimintasäteessä, josta on vähennetty yhä n. 10km lämmityslaitteen käytölle.
    [​IMG]

    Se paljon puhuttu toimintasäteen romahtaminen ei näy ainakaan -10-12 asteen pakkasissa, mitä nää talven pakkaset täällä eteläsuomessa pääosin on. Katsotaan huomenna kun sitä pitäsi olla -15 ja -20 asteen kylmyyttä oli tänä talvena kahtena päivänä.

    Rälläilin taas päivän mittaa kaiken mailman työaisoissa ja pistin auton töpseliin vajaaksi 2 tunniksi, jolla kotimatka meni sen kummemmin säästelemättä, niin että kotona oli toimintasädettä 20km jäljellä.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kerta viikkoon kun se on aikansa hujautellut, niin ehkä hommaavat yhden lähempääkin. Kyllä viimeksi kun soittelin lisävirtaa ihan tuohon polttikseen niin joku hinausliikkeen ukkeli sieltä oli tulossa. Kerkesin saada vehkeet tulille ennen kumminkin.
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Just kun pääsin kehumasta sinun juttujen faktapitoisuutta :poff:
     
    Jussi289 ja Harri S tykkäävät tästä.
  20. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Romillet rentouttaa kummasti ;)
     

Kerro tästä muillekin!