Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Niinnose...
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Juurisaamani tiedon mukaan, kaverini vaihtoi eilen Priuksen VW Caddyyn, 3 vuoden keskikulutus Toyotalla 5,6 l/ 100 km, tämä siis taksikäytössä.
     
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kertoiko syyn miksi ei jatkanut taksiajoa uudella priuksella?
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Volkkari vaan on niin hyvä!

    Noin, palautettiin ketjun faktapitoisuus taas vallinneelle hyvälle tasolle.
     
    isalmela ja Harri S tykkäävät tästä.
  5. Harri S

    Harri S Double Gearhead

  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kyllä kertoi, haluatteko kuulla? No, kerron kuitenkin: Toyotalla ei ollut hybriditekniikkaa autoon, johon mahtuu pyörätuoli+ asiakas, jota puolestaan Kela edellytti sopimuksessaan.P.s oli hyvin tyytyväinen Priukseen ;)
     
    miguelo ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  7. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Onneksi en aja taksia niin ei tarvi harkita kumpaakaan.
    Kannattaa lukaista tuo saabifoorumin ketju läpi, niin kannattavuuslaskelmat Tojon hybridien suhteen saa lihaa luiden ympärille.
    Fordin tavan bensa ecoboostilla pääsee vähemmällä bensalla kuin priuksella ja nykydieselillä vielä halvemmalla, merkillä kuin merkillä. Mitä enemmän kilsoja sitä enemmän.
    Se lienee kuitenkin suurin syy kun sysätään tunteet taka-alalle ja muistetaan taksitolppien plug in latauspaikat ja sen mistä se sähkö siinä tapauksessa oikeasti tehdään.
     
    always bb tykkää tästä.
  8. always bb

    always bb Gearhead

    Ei ole kokemusta enkä kyllä sitä kokemusta kaipaa.
     
    isalmela ja faikku66 tykkäävät tästä.
  9. peto

    peto Gearhead

    Yhdellä n.750km maantie reissulla oli autoina hybridi yaris ja normi yaris. Normi yaris meni muistaakseni 1,5l/100km pienemmällä keskikulutuksella kuin hybridi.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nyt ihan just aloin ihmettelemään, miks edes luen näitä. Kun tajusin, et on oikeesti ihan sama, millä ajan ne nykyiset 3000km vuodessa, jotka tulee. Museoauto taitaa olla järkevin.
     
    Jooli, miguelo, Custom_Rod ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Enää reilu 20 v niin ekat Leafit on museoiässä.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuo asia riippuu paljolti missä ajaa (ja myös millä ajaa). Jos alla on vastaava tesla mitä itsekin suunnittelen niin tuolle matkalle tarvitset 200 - 300km matkan verran lisää sähköä siinä päivän mittaan.
    Se tarkoittaa pikalatauksessa n. 30-40min latausta. Minä hoidan tuon kahvi- ja lounastaukojen yhteydessä. Jos lounastauko ei osa kohdalle, niin sitten 2x20min kahvitaukojen yhteydessä.
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos ajaa alati 700 km päiväreissuja, ei kaikukaan selväjärkinen valitse autokseen nykysähköautoa, eikä edes sitä bensa- Aygoa :)
     
    miguelo, Custom_Rod, peto ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. 454440

    454440 2nd gear

  15. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Tämähän on täysin odotettua että puhtaassa maantieajossa perinteisestä hybridistä ei ole hyötyä vaan se akusto on taakkana. En pysty kuitenkaan vahvistamaan että ero ois noin suuri. Verrokkina ajoin viime viikolla 650 km maantietä "normaalia ylinopeutta" Priuksella ja kulutus laskettuna 5,06 l sataselle. Auto tosin ilmoitti sen 4,4 tai 4,5. Kaupunkiajon kulutus on suunnilleen sama, mutta kabiinin lämmön tuoton takia kovalla pakkasella suurempi. (Priuksessa on lämmönvaihdin pakoputken ympärillä.) Tästä voimme päätellä että ainakin Priuksen taloudellisuus perustuu pitkälti polttomoottorin, voimalinjan, ilmanvastuksen jne. pätevyyteen. Eli eihän se ole taikatemppu jos vain laitetaan sähkömoottori ja akut polttiksen rinnalle.
     
  16. ramman

    ramman Double Gearhead

    Mersufoorumilla on tollasen leafin kone menossa yhdellä rakentajalla G-mersuun :) tai siis on jo. Akut viel puuttuu, mutta hauska on seurata millaseen rangeen tollasessa painavammassa kopassa päsee lefin sähköillä.
     
  17. peto

    peto Gearhead

    Ajoin saman 750km reissun kerran talviliukkailla IQ:llakin....reitti piti sisällään moottoriteistä jyskälän pätkiin.

    IQ puheenollen en ole ikinä ajanut niin huonoilla ajo-ominaisuuksilla olevaa autoa kuin IQ. Lähes samoilla mitoilla oleva minikin on ihan eri maata.
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kyllä.
    Katoin ekan kerran autosta rengaspaineet päivällä ja vajaa kilo puuttui joka kulmasta. Paineen lisäyksellä oli lopulta tosi iso osansa vierintävastuksen pienenemisessä erityisesti noilla 45 sarjan kitkarenkailla.
    Toimintasäde kasvoi melkoisesti, vaikken tänään ajovauhdissa säästellyt, kuten tuolla alempana lukee.

    Palataanpa aikaiseen aamuun klo 06.00...
    Kylmiltään kotoo töihin hieman aikaisemmin, eli ilman mitään ajastettuja esileikkejä, eikä 13-16 astetta pakkasta tehnyt muuta kuin lämppärin ilmoittamat 6 lisäkilsaa pois toimintasäteestä eilisen lisäksi johtuen lisälämmitystarpeesta ja hieman lisää kylmästä lämmittämättömästä autosta, joka söi sähköä normaaliaamuja enemmän alussa auton lämmitysvaiheessa.
    (Pitihän tääkin löhtötapa testata, koska ilmeisesti talven viimeiset mahdollisuudet moiseen kylmemmällä säällä)
    [​IMG]

    Ei hyydy akut tuossakaan pakkasessa. Kulutuksen syynä lämmityslaitteen jatkuva reilun 2Kw teho ja kylmiltään lähtö.
    Tänään käytin lisäksi molempiin suuntiin normaalinopeuksia, eli motarillakin reilua satasta ja kutakuinkin puolet hörppäs aamulla akusta, kun en edes esilämmittänyt autoa etukäteen. Kävin matkalla vielä ylimääräisen reilun 10 minuuttia kaivelemassa kaiken maailman romuja autotallilta, koko ajan lämppäri, auto yms päällä, joka tiputti loppukantaman 50km:iin. Auto esilämmittäen ja fiksusti ajaen ei mitään "ylimääräisiä paljonpuhuttuja energiavajeita" ole ollenkaan.
    [​IMG]

    Latasin päiväsaikaan lämmitystolpasta hieman lisää virtaskaa, jotta ei tarvi jännittää kotimatkalla. Lisäsin vajaita rengaspaineita kilolla. Pakkanenkin oli pudonnut aamun lukemista ~10 astetta, eilisiin iltapäivän lukemiin.
    [​IMG]

    Paluureissu samoilla nopeuksilla muutamaa skodamiestä rampeilla jätättäen ja autoja ohitellen nappas akusta 43 kilsaa toimintasädettä pois 44 kilsan matkalla.
    Rengaspaineiden lisäyksellä oli valtava vaikutus auton energian kulutukseen, vaikka losotin reilulla kädellä kotia kohti sen kummemmin sipistelemättä.
    Ensi viikolla saattaa siis tulla uusi säästelyennätys, kun kelitkin on lauhtumaan päin.
    [​IMG]

    Ostin autoon saksan Ebaystä toisen orkkis matkalaturin, joka saa jatkossa kulkea auton mukana ja tää toinen jää kotiin latauspisteeseen roikkumaan. Ei hajoa laturi irti-kiinni renkatessa ja onhan noita muutenkin hyvä olla toinen varalla.
     
    Muokattu: 22.2.2019
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Hybridi on kyllä melkoisen huono keksintö jos ekoilla haluaa. Yks tuttu taksikuski ajo tsadista turkkusse ja takas sellai "äkkiä". Keskikulutus 12.7 satkulla pelkkää motariajoa. Hylsy oli kohtuu tuore outlanderi.
     
  20. karra

    karra Double Gearhead

    Juuri näin. Museoautoja löytyy 3 kpl ja vielä roikkuu taloudessa pari talviautoa.

    Kuten aloittaja sanoi niin nykyään on ok matkustaa junalla tai jopa bussilla mitä ennen en tehnyt. Paitsi kesällä kun mennään miittinkeihin.

    Mut, ei oo miun juttu tollane ev, mitäs jos tulee tarve ajaa jonnekin muualle mitä suunnitellu. Jos vaikka tulee lääkäriin tarvis, taksi? Mistä niitä nykyään saa ja eiks ne oo kalliita?
     
    Nikuzai tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!