BBC moottorin kunnostamista + piristelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impalala, 12.8.2011.

  1. En, mutta mulla ei olekaan ollut vara ajaa halvoilla nostajilla tai keinuilla, vai meinaatko ettei mulla ole ollut isolohkoja? Voin sanoa että nytkin on yksi isolohko, jonka mukana tuli paketissa olevat rullakeinut. En koskaan asentanut niitä vaan tuolla ne on piharakennuksen hyllyllä. Lähemmäs 100 000km olen 409llä ajanut ja antanut sikaa niin perkeleesti. GM:n peltikeinut ei ole pettänyt. 3vuoteen ei ole venttiilikoppia avattu.

    Entä sinä, jolla ei ole nimeä? Kerro ny millä laskakeinuilla olet ajanut ja paljonko?
    ja
    Kannatatko oikeasti kaveria laittamaan tuommoset koneeseen?


    Aulis Hämeenkorpi
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Mies ilman nimeä.Olisko sellainen leffakin olemassa?
    Olen ajanut/käyttänyt 454:sen kanssa Compin Magnum keinuja(ainoastaan nokkarullalla).Ovat kestäneet aikalailla trimmatussa motissa hyvin mukana.
    En ole kannustanut laittamaan ketään enkä mitään yhtään mihinkään.

    Edit.Mulla olis tosin Pekka ”Holo” Hakulisen vanha sarja alukiikkuja,jotka olivat edelleen ihan kurantteja ja taisivat olla jopa US made.
    Pitääpä vielä tarkastaa ne ja tarjota ne ikiliikkujalle,tai jollekin.
     
    Muokattu: 28.2.2019
    three hundred tykkää tästä.
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Vähän topiccia ja tämänhetkistä keskustelunaihetta lainaten mutta onkos porukalla kuinka paljon kokemuksia bbc:n full roller tyyppisistä keinuista? Ite vähän kattellu "sillä silmällä" noita scorpionin keinuja kun tuntuvat ainakin suurimmaksi osaksi olevan ihan hyvässä maineessa? Vai onko ehdottaa vastaavia/parempia keinuja edes suunnilleen samassa/halvemmassa hintaluokassa? o_O
     
  4. max

    max Double Gearhead

    En ole expertti tässäkään asiassa,mutta pysyisin kevyessä,yksinkertaisessa ja tunnetun valmistajan tekemässä keinussa.
    Eli rautaa ilman mitään ihme neuloja jotka voivat lähteä kiertoon.
    Myöskin kustannustehokkaat tällaiset yksinkertaiset keinut.
     
  5. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Vizardin BBC kirjassa noita scorpioneita ainakin suositellaan, vipusuhde on mitä luvataan ja muutenkin laadukkaita.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ite asiaanhan en niinkään kantaa ota; mutta aina kun puhutään näistä että rullakeinut, +20-40hp.
    Niin.... Ite aikoinaan asiaa oikiasti tutkiessani, kun luki kaiken perus hypetyksen ohitte, ja ettimällä etti ihan faktaa asiasta.

    Jenkeistä pari kovanluokan rakentajaa on ainakin testannu stripillä roller-tip -> full-roller, ja itseasiassa ihan kotomaastakin löytyy pari immeistä jotka testannu moista, oisko kotomaassa ollu jopa ihan perus peltikeinuilla, ja tulos ei oo ollu havaittavissa ollenkaan ripeähkössä katuautossa. Vähän niinku tuohon max:in kirjotukseen liittyen, että onko ne sit oikeesti sen arvoset jos ei niitä oikiasti tarvi?

    Varmasti kaikelle on paikkansa, mutta näin niinku katuvessoista puhuttaessa.
     
    janihei ja max tykkäävät tästä.
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Itsellä ehken ajatuksena lähinnä pitää venakoneisto mahd.kevyenä kun "joutuu" tyytymään 1-riviseen jakoketjuun. Ja ne ois sit hyvät jo KUN se tehonnälkä ei anna periks ja tulee tilattua jotkut alsakannet vielä tohon päälle ja päivitettyä kunnollinen takoakseli ja nostettua punaraja sinne 7krpm paremmalle puolelle :D

    Eli vähän auliksen ajatusmailman liepeiltä että persaukisella ei oo vara ostaa halpaa ;) siks ennemmin valitsisin kilkkeitä sillai että toimivat myös mahdollisessa 2.0 versiossakin :)
     
  8. fenix

    fenix 3rd gear

    Engine masters testasi erilaisten keinujen vaikutusta.
    Harmi ettei niitä videoita pysty enää katsomaan ja linkata.
    Tehoerot saman vipusuhteen keinujen välillä oli ihan olemattomat.
    Oli rullaton, roll tip ja full roller keinuja.
    Testimuuli taisi olla sbc.
    Vipusuhteen muutoksella saatin eroa.
    3/8 ja 7/16 studien välillä oli myös eroa, kun ohuemmalla studilla herkempi taipumus alkaa vaappua.
     
    max tykkää tästä.
  9. puna niska

    puna niska Gearhead

    Prw:n rullakärellä(Compin magnumin kopiot?) olevat keinut kesti useamman tuhatta kilometriä ei ne laadullaan vakuuttanut mutta se nyt oli muutenkin semmonen riman alitus roskamoottori että ei isommin väliä.
    Noi procompin alumentti keinut on kai vielä kauheempaa kuraa että en kehtais kokeilla että kestääkö ne sekunnin vai viikon.
     
    SauliK tykkää tästä.
  10. rb

    rb Double Gearhead

    Yleisesti:

    Jos nyt ollaan tekemässä vähänkin vakavampihenkistä moottoria, niin silloin venttiilikoneisto ei ole se paikka, jossa kannattaa säästää.

    Et mielummin mitoittaa sen vähän yli, kun se että punarajan lähestyessä saa olla pelko perseessä, että mikä sieltä räjähtää.
     
  11. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Mulla oli 454 bbc :ssä samanmoiset (Proform) siniset rullakeinut... Ihmettelin voimakasta rapsutusta mitkä kuului venttiili koneistosta. Onneksi tulin ajoissa katsoneeksi koppien alle. Useammasta oli tuo keskirulla kulunut jo melko väljäksi... Paskaa.. Osat olivat koneessa jo amerikan Joen jäljiltä aikoinaan. Vaihdoin tilalle Compin high energy die-cast full-roller vipat..
    Onko näistä porukalla kokemuksia, uskaltaako käyttää..?
     
  12. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Mulla oli nuo high energyt n. 6 vuotta. Kyllähän ne ton ajan pelas, mut vähän on pilipalit ja venttiilin painorullat alkoi löystymään ja parista niitä jotenkin korjasin. En varmaan enään laittais itselle.. Nyt on compin ultra pro magnumit ja onhan ne ihan eri maata, paljon painavemmat ja kallimatkin, mut ei viitti riskeerata turhan takia.
     
  13. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Tästähän tuli hyvää keskustelua, kannatti osoittaa tyhmyytensä:). Varmaan nuo orkkistyyliset kiinteät vipat niitä luotettavimpia hinta/laatusuhteelta ja ehkä (hyvien) rullavippojen etu on osien pienempi kuormitus ja siten ohjureiden yms. pidempi kestoikä vaikka vähän rajumpaakin nokkaa ja jousta
     
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Yleinen konsensus noissa testeissä lie se että suurin tehoero tulee siitä että rocker-ratio on mitä ilmoitettukkin likimain kaikissa aftermarket-vipoissa, eikä kaikkea siitä alaspäin niinkuin 60-70-lukujen prässätyissä keinuissa.
     
  15. fenix

    fenix 3rd gear

    Olen kuullut argumentin, että täysrullakeinulla olisi vaikutus öljyn lämpötilaan.
    Mutta maalaisjärjellä sitä on vähän vaikea uskoa.
    Tehon kannalta jos hiusta halkotaan, niin testin voitti tehon puolesta prässätty keinu. En muista oliko rullakärki, mutta niin vain oli. Tosin vain ~3hp.
     
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Nii eniten tässä ehkä ainakin itseä kiinnostais tietää että mitkä on OIKEASTI hyvät kun ei se korkea hintakaan aina ole tae toimivuudesta. Siksi niitä scorppareita ite kattellu/haaveillu :)
     
  17. fenix

    fenix 3rd gear

    Parin Scorpion keinun muistelisin hajonneen F-body/Finnshark kerhoissa.
    En muista mikä ne aiheutti ja mikä oli marssijärjestys / syy - seuraussuhde. Mutta kyllä kai ne ihan hyvät ovat. Niitä on kuitenkin todella monessa härmäläisessä motissa ja 1-2 pettämisestä vain kuullut, joiden pettämiseen saattoi syy olla muualla kuin itse keinussa.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  18. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Ja sitten otetaan vakiotyyppisillä keinuilla Historicissa melkein 100 hv/litra eli ehkä niitä rullakeinuja ei ihan heti tarvita.... jos 427:sta irtoais dynossa lähemmäs 700 pollea niin olisin melko tyytyväinen ja siitä puoletkin riittää
     
  19. TimoT

    TimoT 3rd gear

    427 bbc, 619hp@6500rpm, Scorpion rullakeinut.
     
    ikiliikkuja ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  20. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Joku vois tehdä tieteellisen testin, virtamittaussilmukka startin paksuun johtoon ja jännitemittaus akkuun, starttaa konetta rullaisilla ja ilman ja erosta näkee montako wattia toisella säästyi.
     

Kerro tästä muillekin!