-50 luvun auton perävaunumassa/vetokoukku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Catiska, 4.3.2019.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mitä säädöksiä noudatetaan -50 luvun auton perävaunumassan ja vetokoukun suhteen?

    -51 Ford F1 olisi ajatuksena satunnaisesti valjastaa peräkärryn vetoon mutta saako moisella vetää muutakin kuin terveisiä ja miten vetokoukun runkokiinnikkeet, saako sen valmistaa itse?
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä kävin vuosia sitten kyselemässä -66 Darttiin samaa. Omatekeleelle ei oikein löydy ratkaisua. Katsuri keksi ”just muistin että sun autossasihan on jo koukku”. Eli miksi kysellä kun vaan teet semmoisen kuin se olisi siinä aina ollut ja ...

    Ostin purkuautosta patinakoukun mutten koskaan asentanut koska tuli ostettua herätelava-auto. Siinähän on koukku ...

    Joku pykälä on muutettu myös siltä osin, että jos otteessa ei ole merkitty painoja niin ”koukku on kylmä” eikä sillä saa vetää mitään ennen kuin asia on omistajan toimittamilla dokumenteillä postuumisti muutoskatsastettu. Eipä vaikuta mun F-150 vetokykyyn mitenkään jos ei kukaan sitä konttorilla mainitse korjauskehoituksella eikä traficom kirjeellä opasta.
     
  3. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Aikoinaan kyselin säännöksiä Imperiaalien 60 ja 69 vetokoukuille katsastuskonttorilta. Ei sieltä mitään löytynyt sanoivat vaan tee itse. Eihän vetokoukkuja enään taideta enään erikseen katsasteta niin, kuin ennen. Tein koukut käyttäen muistaakseni Passatin koukkua pohjana reilusti muuttellemalla. Yleensä itse tehdyistä koukuista tulee ylivahvoja.
     
  4. mcmies

    mcmies Gearhead

    Käyttöönottoajankohdan vaatimuksia saa soveltaa. Mutta nyt täytyy myöntää, että mulla ei ole hajuakaan -51 vuoden vaatimuksista vetokoukkujen osalta...:D
     
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Käyttöönottoajankohdan vaatimuksia saa soveltaa."

    Päteekö tuo myös valoihin? Eli saako olla ns jenkkivalot myös peräkärryssä /asuntovaunussa??
     
  6. mcmies

    mcmies Gearhead

    Kyllä pätee. Mutta en myöskään osaa lonkalta sanoa, mitä peräkärryn valaisinlaitteilta vaadittiin vuonna 1951.

    Muistikuvani mukaan ainoa taannehtivasti säädetty vaatimus koskee lokasuojia. Siitäkin voisi tosin kysyä, että näinköhän semmoista on sallittua edes säätää muuta kuin perustuslain säätämisjärjestyksessä.
     
  7. xp

    xp Gearhead

    No sanotaan näin: jarruton puolet vetoauton omamassasta, eli tod. näk. 750kg.
    Jarrullinen max. vetoauton kokonaismassa. Näitä rajoittaisi auton ja koukun valmistajan ilmoitukset, mutta niitä ei kukaan mistään esille pengo. Vetokoukulle ei hyväksyntävaatimuksia, eli voi tehdä itse, muistaen että valmistaja vastaa kestosta. Pulteilla runkoon, ei kai sitä kukaan hitsaisikaan. "Koukku on kylmä", ei pidä paikkaansa, ei se mitään otemerkintöjä tarvitse. Ja kun tekee vähän vahvemman kuin Passatin koukusta niin hyvä on.
     
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Sehän pätee sitten vain, jos kärri on vuodelta -51, vetoauton ikä ei vaikuta kärrin vaatimuksiin.

    60-luvun Lancian ohjekirja sanoo perävaunun maksimipainoksi 1000kg, mutta ei siinä mitään mainintaa ole siitä, onko se jarrullista vai jarrutonta. En nyt ole kuitenkaan koukkua siihen laittamassa...
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kiitos, näillä pärjätään. Saa tuolla sitten vetää muutakin kuin terveisiä. En kyllä suuremmin meinannut sillä mitään kiskoa mutta joskus tulee tarve lähialueilla kuskata jotain isompaa ja todennäköisesti seuraavalla käyttöautollani ei saa vetää peräkärryä ollenkaan...
     
  10. Jooli

    Jooli Gearhead

    sähköautojen huonoja puolia ettei niihin saa vetokoukkua :(
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos saisi, niin kiusaus peräkärryssä puksuttavasta parinkymmenen kilowatin löpöllä käyvästä aggregaatista kävisi monelle liian suureksi...

    Mut hyvä oli sekin tieto tässä topikissa, ettei noi vanhat harmaatuonteihin laitetut koukut ole menneet "kylmiksi". Nääs jos ja kun sillä saa edelleen vetää kokonaispainonsa edestä autotraileria, niin kelpaa jatkossakin huoltoautoksi. Mut jos joutuisi nyt jälkeenpäin katsastamaan amerikanfordin aika konservatiiviset koukkupainot, niin ei vetelisi enää paljon mitään.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    No, Ameriikan kulkine Tesla X malliin saa ja vetopainoakin on ihan reippaasti. Mutta niin paljoa en raaski autoon laittaa rahaa, etenkään kun ei sillä kovin pitkästi isoa umpitraikkua vedetä yhdellä akullisella.
     
  13. laakkius

    laakkius Gearhead

    Kysyin koukkuasiaa mun -84 ram vaniin, niin katsoivat et massoja ei ole koneella ja yksittäis maahantuotu auto, eli autolla saa vetää kokonaispainon verran, jos ei koukussa lue mitään. Lopuksi sanoi että tee sitten tukeva koukku.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mainiota. Mun takaveto F-150 painaa täyteen ladattuna 2700kg. Dart 1270kg ja traileri jotakin 700kg jolla papereissa maksimipaino 2700kg. Justiinsa "sopii" koukkuun. Fordin lavalle vielä ajo- ja harrasteharley ja sitten sillä letkalla va-ro-vas-ti kesäleiriin järvisuomeen. Yksillä bensoilla koko leluarsenaali kesäleirille mukaan!
     
    Catiska, isalmela ja tooke tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!