454seen puhtia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Chevrolet454ss, 23.8.2018.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    Erimerkkisiä vehkeitä, mutta liittynee löyhästi rönsyten..
    Entinen Cleveland-ukko muistelee, että 2v-kansien kaveriksi edeli teki performer-imaria, jossa huomattavasti pienemmät kanavat saumakohdassa. Kuulemma tehosti vähän liian ison kansikanavan toimintaa. Mutta on vihiä, että pulttaamalla 2v-kansiin 4v-imusarjan moottorit vasta alkoivatkin toimia ja vetoa riitti ylhäälläkin vaikka kaksitaso. Ja se imari onkin isompi kanaviltaan ja kunnon raput muodostuu saumaan, mutta ei haitannut menoa.

    Jätin eri valmistajan v8-moottoriin viime kesänä sisäänajeluiden ajaksi alareunastaan mätsäämättömän dual planen 0.400" kanavistaan nostettujen kansien kaveriksi, eli nousurappua jäi alareunoihin se 0.4". En taida pitää kiirettä kokonaan mätsätyn yksitason vaihtamisessa - meinaan kun olin rikastanut kaasarin emulsioita mulkkaamalla 5000rpm vääntöhuipun aluetta, vetää kone nyt kovaa ja moitteettomasti koko alueellaan, vaikka kauhea porras vastakarvaan siinä liitoskohdassa.

    Riippunee kanavien koosta tavoitevetoalueeseen nähden, mutta bensan sekoittuminen, pulssit, ilmamassan ohjaantuminen pois kanavien lattioista ym., voi olla hyväkin asia kokonaisuuden kannalta, ainakin kanavien low flow-alueella.
     
  2. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Kannattaako näihin bbc kansiin jättää imukanavaan tuo ennen ohjuria ole virtauksen jakaja pitkän malliseksi vai pyöristää se ohjuriin sopivaksi pieneksi palloksi?

    Tein sen nyt pitkän malliseksi, mut helppo vielä muutta...
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Noin yleisesti sen voi tehdä kummalla tyylillä tahansa, mutta jos se on luonnostaan pitkä, niin ei sitä kannata poistaa.
    Pitkästä virtauksen jakajasta voi olla hieman hyötyä korkeilla nostoilla, näin isot kansigurut on testeissään todenneet.
     
  4. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Annan sen sitten olla, tietysti se nyt vähän muuttuu porttauksen yhteydessä.

    Kiitoksia taas kerran artsiracingille.
     
  5. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Pohditaan nyt sit mikä nokka olis mulle tähän peanut-comboon sopiva.. Kun muutkin tuntuu niitä kovin arpovan.
    Ensin oli tarkotus laittaa hyllyssä oleva xs282s, mutta mutta. Mieli tekis kumminkin vähän pienempää ja vääntävämpää.. Puristukset on 10.3.
    Olisko toi compin xs274s vielä ok? Dynaamiset sillä n. 8.3.
    Ehdotuksia? Mekaanisen laahurin nostajat olis, joten semmosen aattelin laittaa
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Peanut-kannet taitaa ruveta kohta olemaan ihan kuuminta hottia tällä rintamalla! :)
    274:lla tulee hyvät dynaamiset ja pienet kanavat tuottavat myös hyvin vääntöä, tuon mä noista kahdesta vaihtoehdosta laittasin.
     
    Skigu tykkää tästä.
  7. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Joo ennen ne meni roskiin niiku kaikki ehjät 305:sen ja niiden kannet ja nyt niitä porukka haalii minkä kerkiää. :rotfl:
     
    tero79 tykkää tästä.
  8. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Kai semmoset ny kannattaa koittaa, ku hyvät saa jo satasella, ni ei siinä paljoa häviä.
    Aika harvoin sitä tulee tota ajossa olevaa 454 mottia laulatettuun huipputeho Kierrosalueelle, kun ei tuu kilpailtuun. Lähinnä vaan kevyttä luisua ja kumin polttoa mikä ei vaadi koko reservin käyttöä.
     
    janihei tykkää tästä.
  9. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Tottakai kannattaa,en sitä sano. Turha mitää 3te afr:iä ostaa jos sille ei ole tarvetta.
     
  10. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Onko jollain kokemuksia/tuntemuksia noista 4/7 swappi nokista. Tota 274:sta nokkaa sais vaan semmosena.
    Näyttää olevan ainaki semmonen lähes aina paikalla kivinummen kauppaamissa moteissa.
    Kyllähän ne takimmaiset mukit aina kuumimmat on mitä on tullu mittailtuun.
     
  11. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Minkä takia muutes nää peanutit antoi samat tehot, kuin noi procompit isommilla kanavilla ja venoilla? Kumminki puristuksiakin jonkin verran, kun männät on -27cc domella.
     
  12. Weijari

    Weijari Gearhead

    Nokkana tais olla noissa monisteissa:

    Duration @ .050" 238° 248°
    Valve Lift w/ 1.7 Rocker Arms 0.540 0.540

    Imusarja Edelbrockin Airgap RPM ja kaasari Holleyn 850 DP

    Vedot on aika maltillisilla kierroksilla, näyttäis että jalka on nostettu 5500 jälkeen.
     
  13. saresks

    saresks Gearhead

    Imukanavan kanavaikkunan koon ja nokka-akselin pitää natsata. Tuossa nokan arvot natsaa vähän paremmin GM:n omalle portatulle kannelle. Koska seoksella on sekä massaa (=>inertiaa) että virtausenergiaa, tulee täytösaste tuolla nokalla pienempikanavaisilla GM kansilla paremmaksi. Procompit vaatisi enempi loistaakseen isomman/nopeampiramppisen nokan ja täysipitkät peltisarjat.

    Portatuilla Procompeilla olisi kyllä riittänyt vetoa kuuden tonnin päälle.. onko noi pyörädynosta rullaamalla arvattuja konetehoja, vai miksi km/h lukemat? Jos on, ei sillä metodilla kaikkia häviöitä saa selville.
    Meinaan kun vähän alhaiset lukemat sae STD korjauksella moottoripukissa mitatuiksi.
     
  14. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Vähän lisää nokka mähkimistä tohon mun tekeillä olevaan peanut-mottiin..
    Onko toi compin 274 mekaaninen laahuri keppi kuitenkin liian kesy, sillä tulee dynaamista n 8.3, kun puristukset on 10.3.

    Ja onko se muutenkin liian nopearamppinen pienille kanaville. Palotiloja vois kyl isontaakin siittä pakovenan kohdalta.
    Tästähän ei ole tarkotus saada voimaa pihalle, kun sitä ei noilla hatuilla saa, mutta jos sais vääntöä alhaalta kohtuullisesti ja polttoaineen kulutuksen maltilliseksi. Nokka siis sais olla aika pieni. Hyllyssä vaan olisi vapaana solid laahurinostimet ja niille tönärit. Eipä se silti olis ongelma hommata hyd laahureitakaan. Mieluusti tekisin kovilla laahureilla, mut ne on vaan aika nopea ramppisia..
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Compin specsejä kun kattelee niin näkyvin ero mekaanisen ja hydraulisen välillä on 6 asteen ero perusasteiden ja .050" asteiden välillä. Mekaanisessa on siis lähinnä isommasta välyksestä johtuen vähemmän perusasteita.
    Jos verrataan vaikka 268S ja 274H nokkia, niin nostot ja .050" asteet on lähes identtiset.
    Kun tavoitellaan tiettyä nostoa ja .050 asteita, niin mekaanisena ne saavutetaan pykälää pienemmillä perusasteilla kuin hydynä.
     
    Skigu tykkää tästä.
  16. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Kävi mielessä käydä tuolla Chevellellä takapyörädynossa, mitäs tehoja voisi olla odotettavissa arvon raadin veikkauksella mun combosta? Suht mieto kyseessä kuitenkin, eli:
    Vm. 77 454 truck vakio? alakerta, 781 kannet, Crane power max 133802 0.529 int./0.525 exh
    278 int./290 exh nokka, comp High energy alurulla vipat, rpm Aircap imari, 850db holley,
    Pitkät hooker competition peltisatsit ja flowmaster putkisto, msd 6AL digital....
    350hp?
     
  17. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Kai sitä vois kumminkin tän nokanhttp://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=475&sb=2 laittaa varmuuden vuoksi ettei dynaamiset ole turhan korkeat. Tällä kepillä ne tippuu n. 8.1:n verrattuna tähän 8.3 dynaamiseenhttp://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=469&sb=2. Toivottavasti tolla ei nyt ihan kaikki alavääntö katoa, kun sitä haluaisin, mut tuntuu homma karkaavan, kunnei malta puristuksistakaan luopua.
    Tossa isompi asteisessa nokassa on se etuna, et vois heittää n 7cc pienemmät 781 kannet päälle, jos/kun toi peanut-pata on ihan sysipaska
     
  18. max

    max Double Gearhead

    Ei kestä kauaa kun päästään huudattamaan 454:sta dynoon näillä E-Street ”korvauskansilla”.
    Tämähän on,niinkuin varmaan aikaisemmin olen maininnut niin tehdään niillä osilla mitkä olen onnistunut varastamaan,kerjäämään,kiristämään ja joissain tapauksessa jopa ostamaan.
    Mutta sinänsä mielenkiintoinen koepukki noille kansille,kun vaikeaa arvioida mitä sieltä lähtee.
    Mut se olisikin tylsää jos lopputulos olis jo suurinpiirteiden selvillä.
     
    Skigu ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  19. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Suffelia foorumin bbc ukoille..
    Pystyykö heittään viä mitään muita specsejä, ni olis jotain tekemistä sängyssä ennen unen tuloa:D
     
  20. max

    max Double Gearhead

    Pidetään hulluja vielä hetken aikaa jännityksessä,sen verran voi vähän esirippua raottaa että mäntä design on 50 vuottaa vanhaa ja imusarja ja nokka yli 30 vuoden takaa.
    Voikohan tässä menestyä kun ei ole rolleria siellä ja täällä?
     
    Camino'79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!