oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Okei. Omat viel ostamati. Mut siihe o aikaa, talvella si. Meni just pelikassaa ku emännän auto hajos, oli korjautettava seki läjä.. Ei irronnu korjaa 250km päähä sitä ite.

    Mul ois muuten täysin osiin purettu, tarkastettu ja kunnostettu HEI-jakaja jouten.. Ja säädettäväl alipainekellolla. Ite laitan säädettävän sytkän ni siks. Jos kiinnostaa pistä vaik yv.
     
  2. Achti

    Achti Gearhead

    Tuli tuossa männäviikolla omaankin rojektiin vihdoin jotain edistystä kun talliremontti+taloremontti+muutto vihdoin sen salli =D

    Mittailtiin mäntä/syl välyksiä ja kaikki oli vihdoin kunnossa ja alakerta lähti sisäiseen tasapainotukseen lahden kansityöhön. Siitä on hyvä jatkaa taas ens vuonna =p

    Hyvää joulua ja riemukasta vuotta 2019 harrastajille! =)
     
    SauliK ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  3. SauliK

    SauliK Gearhead

    [​IMG][​IMG]

    sellainen läjä rantautui tontille toissa iltana, eli joku -74-76 455
    pytyt 030 porattu ja todella hyväkuntoinen CN kampura hiottu 010, peräisin motorhomesta josta varmaan tuo erikoinen suodatinjalkakin on peräisin. reilun kokoiset letkulähdöt jäähdyttimelle ja näyttäisi että tuossa on vielä lämpöanturikin paikoillaan. ei varmasti muuten mahdu olemaan ainakaan pitkien sarjojen kanssa paikallaan, pitää joku ilta testata noita shortyja että miten käy

    harmi vaan kun on vähän vettä päässyt yhteen pyttyyn niin on ruostunut ja vaatii porausta. no, eipä tuo haittaa kun tarkoitus on porauttaa jokatapauksessa pieni pykälä sylintereistä pois. saattas pian mennä 040 männillä

    sitten kun saan vitusti rahaa säästettyä kasaan ja myytyä äitini niin tähän tulee remmiahdin päälle.

    hyvät fiilikset kun taas on onnistunut roudaamaan jalomuotoista romurautaa jalkoihin pyörimään

    tämä etenee sitten joskus, ehkä jopa tänä vuonna. on vielä parin muun motin kanssa pikku näpräystä tälle kevättä ja kesähän pitää kaljotella ja polttaa bensaa sen minkä kerkiää.

    joko muilla isolohkomiehillä sormet ja kaasujalka syyhyää kevättä odotellessa
     
    rane58, tero79, FeV-8 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Noh, pitikin ihan ekana kysellä että mistäs tuollanen suodatinjalka on. DX:n jäähylähöllinen jalka kun on aivan kinthaallaan shortyjen kaa.
     
  5. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Talliin tupsahti tuommonen Oldsin 455 isolohko.Valu nro:n ja vin koodin mukaan vm 70 ..E kansilla....
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  6. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Eli 396021F seriff style F ja vetolevyn takana F1.Vin koodi kertoo että vm 70 Fairfaxissa tehty....E kannet(vm 70) vielä kiinni joten venttiilin koko ja mäntien kupit vielä arvoitus.
     
    FeV-8 ja SauliK tykkäävät tästä.
  7. SauliK

    SauliK Gearhead

    Asiaa!
     
  8. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Täällä on taka-akseli vielä marjakankaalla tarkstettavana. Tulee uudet teräsvetarit, laakerit, ym mitä nyt tarviikaan uusia/parantaa että kestää tulevien kesien selkäsaunaa:odsmile:.

    Öljynsuodattimen siirtosarja (transdapt) tuli hommattua. Nyt on suodatin viileämmällä paikalla, ja helpompi vaihtaa.

    Zoomin kytkin vaihtui mc leodiin, ja sille luvataan pitoa 550hv asti. Vauhtipyörä kävi myös sorvissa, ja nyt pitäisi tärinät ja nyhtääminen olla selätetty.

    Imusarjan kanavia, erityisesti 1-2 ja 7-8 kanavia, joissa on jyrkkä mutka, loivensin ensin vingulla, ja sen jälkeen viimeistelin 80 hiomapaperilla. Plenumi sai myös osakseen parantelua.

    Nyt tuossa on pro compin airgap. Penkitän alkukesästä sillä, ja sit uudelleen tuolla torkkerilla. Näkeepähän sitten paljonko on sarjoissa eroa.
    Tuossa pari kuvaa
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Enempää en uskaltanut hioa, ettei mene läpi. On muuten hyvä konsti tuo pitkällä paperilla hiominen.
     
    SauliK tykkää tästä.
  9. Ville76

    Ville76 1st gear

    Moromoro!! Mulla sellainen ongelma ku viime kesänä nostetettiin kunnostettu 455 kone ton 98 keulille niin piti sellasta ”kilinää”.. Nyt näyttäis siltä et tönärit menee tosi läheltä kansia. Muistelin et joku oli semmosta tänne jotain kirjotellu mut en jaksa alkaa sellaa läpi. Kannet G ja lohko F
     
    Muokattu: 17.3.2019
  10. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Ota muutama tönäri käteen ja tutki onko jälkiä että olis raapinut kanteen. Jos on paksut 3/8" tönärit niin ainakin ite isonsin omista kansista reikiä.

    Vähän vaikea sanoa antamillasi tiedoilla mitään selkeää vikaa. Kiliseekö tyhjäkäynnillä, vedätyksessä, vai jollain tietyllä kierrosluvulla/ alueella?

    Liian iso ennakko, liian lyhyet tönärit, kuluneet tai väärin säädetyt keinut, jos on rullavipat, niin niiden esijännitys, kuka tehnyt rempan, miten ja millä osilla...

    Mistä kilinä kuuluu? Venakopista, vai alempaa, kk/rk laakerit, onko niiden välykset tarkistettu ennen kasaamista?
     
    Muokattu: 17.3.2019
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    Jep. Jos vakio tikut niin mahtuvat kyllä olemaan, jos motissa on vikaa niin jossain muualla
     
  12. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    No nyt myrkyn lykkäs. Noin 100km kerkesin ajaa viikonlopun aikana, kun alkoi kuulua vikinää moottorista. Toppasin tienlaitaan ja diagnosoin, että hihnat uponnut syvälle uriin, ja vinkuu siksi.
    Kotiin oli matkaa n.6km, joten nilkutin hiljolleen kotiin. Vähän epäilin hihnoja, joten otin ne pois. Ja kas kummaa, vikisee vaikkei ole hihnoja ollenkaan.
    Arvauksia mikä nyt on rikki/ menossa rikki. Seokset oli ok, samoin alipaine ja öljyn paine normaalit.
    Tässä lyhyt ääninäyte



    Venttiilikopat käytin pois, ei metallimujua eikä muutakaan ylimääräistä. Kaikilla vipoilla oli öljyä. Käytin hetkisen ilman koppia, ja kaikki vipat liikkui ja näytti normaalilta. Alakerta? ko hajoamassa...
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Eihän kampuran limppu pääse ottamaan loiskelevyyn tms kiinni? Jotenkin tommonen outo "kahnaava" saundi? o_O
     
  14. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    En oikein usko, koneella ajettiin viime kesänä ~1000km ja oli silloin äänetön. Nyt samoilla säädöillä kerkesin n. 100km ajaa, ääni ilmestyi kuin tyhjästä.
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Virranjakajan ratas? Se ainakin osaa pitää vittumaista ääntä kun ei hammaskosketus oo kohillaan?
     
  16. speedy

    speedy Double Gearhead

    Kuuluusko se tuolta vetolevyn/vauhtipyörän puolelta ??
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kuulostaa ainakin videolla moottorin ulkopuoliselle äänelle, vetolevyä veikkaisin minäkin.
     
  18. SauliK

    SauliK Gearhead

    artsin kans sama veikka, vetolevykin voi varmaan hangata vähän vaikka mihin. paitsi että sullahan oli vissiin manuaali? auton alle ja kuuntelemaan?

    mulla hinkkaa kampuran ja vesipumpun hihnapyörät hieman toisiinsa muttei pidä läheskään noin voimakasta ääntä
     
  19. v.isoaho

    v.isoaho Gearhead

    täältä ääni kanssa vetolevylle.
     
  20. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Ihme homma, kokeilin eri kierroksia, ja kun nousee yli 2000rpm vikinä lakkaa, ja kun tippuu alle 2000 niin alkaa taas.

    Niin ja manuaalihan tämä. Kokeilin myös pitää kytkintä pohjassa, mutta ei vaikutusta ääneen.

    Virranjakajan nykäisin ylös. Ratas normaalin näköinen, samoin nokkaratas. Näkyi niissä kosketuskohta, muttei kummempaa. Normaali rauta ratas,vaikka jotku pronssistakin suosittelee.
     
    Muokattu: 30.4.2019

Kerro tästä muillekin!