Pakettiautojen ja peräkärryjen 80 km/h rajoitus historiaan!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja artz, 15.2.2017.

  1. jjjkkk

    jjjkkk 3rd gear

    Kyllä vituttaisi olla yhtä valpas tuolla liikenteessä. Päivittäin joutuis luoda uhkakuvia näistä ”somettajista” ja kirjailla jengin rekkareita ylös myöhempiä urkintoja varten.
     
  2. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Saanko ottaa lankkukyljestä nyt 80 lätkän pois?
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Oho, ketjut eivät ilmeisesti ole pakollisia suomessa.
    Ei tulis mieleenkään vetää mitään ilman niitä. Ainakaan sen jälkeen kun iso vene trailerilla pomppas koukusta alamäessä. Olisi mennyt onneksi vaan metsään, mutta kaikki paskaksi, ja olis pökkässy myös vetoautoa ensin. Nyt ei tullut naarmuakaan mihinkään. Tai no, trailerin nokassa oleva pieni jalas oheni muutaman millin. Se on siinä just tota tilannetta varten. Nokkapyörähän käännetään vaakatasoon.

    Irtoominen oli oma moka koukun kanssa sillon kun juuri aloitteli hommaa.
     
    valpas tykkää tästä.
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Kaikesta toisten asioista sinäkin närkästyt? Jos vituttaa, niin ei pitäs olla mun ongelma. Jos noin kirjottaisin, niin pelottas että rekkarini joutus urkintaan, tai olisin somettaessa rikkonu autoni?
    Ihan kaikella ystävyydellä!
     
    Nikuzai ja jjjkkk tykkäävät tästä.
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Mites nokkapyörä käännetään vaakatasoon? mulla nousee siihen aisan viereen. V-aisan sivussa se jää vähän auraamaan ojaan päin. En tiedä onko hyvä vai huono niin?
    Kärry ei kyllä koukusta hevin irtoo, ellei joku osa ole kulunu, tai että ei oo vetopää koukussa ollukkaan, vaan siinä päällä, Sillai on monelle käyny.
    Ite nostan kytkennän jälkeen kannuspyörällä niin, että veturin peräkin pikkusen kevenee.
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tommosia ne on, en muusta tiedä.
    [​IMG]

    Omalla kohtaa kävi juuri niin että se saakelin haarukka oli pallon päällä. Opin kerrasta varmistamaan katsomalla että se on varmasti pallon alapinnalla niinkun kuuluu.
     
  7. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla on ketjut aina, useemman ongelman estäny, viimesin viimetalvena irtos.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tollaset ketjut vaikuttaa ihan hyvältä varmistukselta eikä lisää yhtään sitä vaivaa pistää kärry perään. Oonkin miettiny miksi noissa ameriikan tuontilaitteiden koukuissa on aina ne reijät mutta nyt seki selvisi.

    Ilmeisesti ne ketjut/ketjun paikat on kärryssä siinä amerikka-mallisessa kuulakytkimessä? Mikä on "kuulakytkin" amerikaksi?
     
    Muokattu: 6.4.2019
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ite olen vetäny 120 tolla omalla vajaa 1000kg painavalla autolla, 500kg ollu varmaan kuormaa maksimissaan. Hyvällä, tutulla tiellä ja kelillä ihan ok nopeus telikärrylle.

    Kuitenkin nykysin alkaa tiestö olemaan sellasessa jamassa etten oikeen kaikilla pätkillä uskalla edes vetää 80kmh kun tuntuu kärry kiskovan autoa jo niin rajusti töyssyistä+ isommat montut mihin väkisinkin ajaa kun ei mitään kovin äkkinäisiä väistöjä uskalla tehdä kärry perässä.

    Toki auttaisi jos olisi parempi vetoauto.
     
    Muokattu: 6.4.2019
    Nikuzai tykkää tästä.
  10. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Nii et oisko kuiteski
     
    sdfsd tykkää tästä.
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tossa koko laitos


    [​IMG]

    Ketjut on pultattu aisaan ja osa mihin pallo menee on "coupler".
     
    sdfsd ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. mikka

    mikka 3rd gear

    Olen nähnyt Suomessakin varmistusketjuja ja varmistusvaijereita peräkärryissä, oisko ollu joskus jopa pakolliset jarrullisessa kärryssä?
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Kyllä mulla on jarrullisissa kärryissä tukeva kettinki tai vaijeri siihen käsijarruun, että menee jarrut päälle, jos irtois koukusta. Sen verran tukevat, että saattaa hiljentää samalla veturinkin.
    Joku sano joskus, että se vaijeri ei sais jostain syystä olla kovin vahvaa tekoa?
    Mun mielestäni se saa hidastaa veturinkin samalla, kun kärry jarruttaa. Kärry ohjautuskin silloin, kun ei liitäntä kokonaan katois.
    Koukuissa on usein semmonen umpi silmukka, johon se vaijeri lukitaan.
    Mulla on ketjussa lenkki, jonka pudotan vetopään nokasta koukun ympärille, kun kuula on vetopäässä sisällä.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Se ketjun irtoamis homma varmaan perustuu siihen aikaan kun vetoautot oli pieniä.

    1200kg kafia vaijerin päässä dx-corollan perässä varmasti tekee ratti töitä jos kärry hyppää koukusta ja lähtee seilaamaan vaijerista nykien
    Parempi et jarrut päälle ja kärry ajautuu tienreunaan tai ojaan

    Isompi kärry koukussakin ollessa vie autoa halutessaan, niin mites kun nykäyksellä vielä tehostaa tempasua.
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Pitää ajaa koko ajan.......
    Voi olla vaarallista, jos vaunu menee ojaan, jalankulkijoiden päälle, tai vastaantulijoiden kaistalle.
    Sasin mäessä, joku aika sitten, irtos henkilönostin koukusta, ja käänty vastaantulijan kaistalle äkkiä, ja seivästi vastaantulleessa autossa olleen matkustajan hengiltä.
    Jos kärryssä on jarrut kunnossa, jakuormattu oikein, niin se vetää vain taakseppäin. Nokkapyörän asennosta riippuu, ohjautuuko johonkin suuntaan, ellei nokkapyörä oo lukittu pyörimättömäks. Minä kannatan vahvaa kettinkiä.
    Mielestäni se nykäsy ei voi olla iso, kun nopeuseroo ei kerkee syntyyn, kuin 15cm matkalla.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ei vetovasarallakaan ole kovin pitkä liikematka ja painoakin paljon vähemmän kun koukusta hyppäämään pakottuneella kärryllä

    Laiva kiskoo kävelyvauhdilla pollarin laiturista jos kaapeli kestää, et ei se nopeus aina ole vaarallinen

    Sitä ei saa unohtaa että se kärry ei iteksiään hyppää koukusta, joku liikevoima sen saa loikkaamaan.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Juu, aisapaino on se, mihin pitäis kiinnittää huomioo.
    Määräyksiä suuremmasta aisapainosta ei monestikkaan ole suurta haittaa. Koukku kestää, jarasvattu vetopää, mutta auton asento, ja käyttäytyminen saattaa muuttua, jos satoja kiloja tulee.
    Esim. asuntovaunun aisapaino saattaa pienentyä vedettäessä, verrattuna pysähdyksissä oloon.
    Varsinkin kuluneella vetopäällä negatiivinen aisapaino on vaarallinen. Yks naapuri vetää ammatikseen lautakuormia kuomukärryllä jatkuvasti niin, että laudat tulee vain takapäästä yli! Etulaidan avaaminen vaatis kuomun irrottamisen..... Niin, ja laudat kuraantuis.... Vieressä olis sahuri/höyläämö, mutta pitää laudat hakee 50 kilometrin päästä?

    Tyhjää kärryä voi mielestäni vetää kovaakin, mutta varsinkin max. kuormassa olevan kärryn vetäminen vaatii järkeä.
    Vaikka kuinka oikeen kuormais pitkän, ja painavan kuljetuksen, niin monesti seitsemässäkympissä alkaa jo heijaamaan.
    Kuljetin kerran semmosen ison sorvinkehikon autokärryllä. Kehikko oli 6m pitkä, 3 korkee, ja paino melkeen tonnin. A-malliseks lastattiin kuorma, ja sidottiin niin, että olis kuormakaatunu kärryn kanssa.
    Kuuden kympin jälkeen alko heijjaamaan, vaikka aisapainoo oli kyllä sopivasti..... Koitin ajella pienempiä teitä, ettei rekat hermostus valtatiellä. Mopoautoilijat ei pysty aatteleen niin.
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ensi vuoden heinäkuussa (vai kesäkuussa?) tulee uusi tieliikennelaki voimaan ja silloin saat ottaa pois. Se laki on jo hyväksytty mutta siihen tehtiin siirtymäaika, pitäisi tulla tiedotteita, mikä muuttuu vanhaan verrattuna.
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Sehän varmaan satasen vauhti on ihan ok jos kaikilla on kaikki muut asiat kunnossa: jarrut, painot, kuormaus, vetopää jne. Epäilen ettei ihan aina ole. Hyvä video aiheesta:
     
    valpas, miguelo ja Harri S tykkäävät tästä.
  20. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Töissä tulee kiskottua 16 tonnin autolla 3,3 tonnin henkilönostinta. Välillä tulee mieleen että jos se sattuu sieltä irtoamaan jostain syystä niin kuinkahan äkkiä sen huomaisi... :oops:
     

Kerro tästä muillekin!