Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Ei tarvitse uskoa. Kiinnostuneet voi tutustua hyvin toteutettuun hybriditekniikkaan ja huomata mitä ongelmakohtia siinä on itseas. karsittu vs. perinteinen fossiilitekniikka. Lisäksi löytynee joitain tilastoja luotettavuudesta...
     
  2. JariV

    JariV 2nd gear

    Kenen maarittama tuommoinen arvo sitten on Suomessa? Amerikassa on painvastoin, tai no Kaliforniassa ainakin. Pyyntihinta on eri asia kuin myyntihinta. Vanhoja hybrideja ei taalla halua kukaan koska kaikki tietavat niiden ongemaherkkyyden.

    RaiRai, hyvin toteutettua hybriditekniikkaa verrattuna perinteisiin polttomoottoriautoihin kun puhutaan pitka-aikaisesta luotettavuudesta... en usko, etta hybridien kanssa voi luotettavuudesta talloin edes puhua verrattuna perinteiseen. Ne ovat liian monimutkaisia, liian vahan pitka-aikaista kayttokokemusta, jne. Yksinkertaistettuna, kaksi erilaista moottoria tungettu samaan tilaan missa yksikin riitaisi. Olen samaa mielta eraan aiemmin kirjoittaneen kanssa, joko pelkka sahko tai pelkka polttomoottori, ei kumpaakin. Tosin jos sahkoautolla pitaisi suunnittelematta lahtea pitkaan reissuun ympari maailmaa niin tekematta jaisi kaytannon syista, omalla kohdallani.
     
    Muokattu: 12.4.2019
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vai pitäskö vaan yksinkertaistaa? Sähköauto sisäänrakennetulla agrekaatilla...
     
  4. JariV

    JariV 2nd gear

    Lisaten aiheeseen, tassa ketjussa joku sanoi kayttaneensa 80 tonnia tallaiseen harveliin kategoriassa kayttoauto. Pistaa miettimaan, etta kun haluaa paasta eroon tuommoisesta pelista esim. ajettuna yli 100 tuhatta niin paljonko silla on oikeaa arvoa enaa jaljella? Tarkoittaen sita arvoa, milla se oikeasti vaihtaa omistajaa. Olisiko arvonlasku enemman kuin vastaava perinteinen malli plus kaytetty polttoainekulu vastaavalta kayttoajalta? Todnak kylla, ainakin taalla. Siella bensa kalliimpaa.

    Mina siirryn sahkoautoon heti, kun sellaisen voi "tankata" tayteen milla tahansa huoltoasemalla 5 minuutissa ja moisella latauksella pystyisi ajamaan esim 3-400km seka kyseisen auton luotettavuus on samalla tasolla kuin perinteisien. Toistaiseksi olen sita mielta, etta dieselkayttoinen kevytkuorma-auto on paras kayttoauto-ratkaisu Suomessa ja taalla kauempana myos.
     
    Muokattu: 12.4.2019
    rane58 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    suurin kompastuskivi tullee siittä että hybridi auto on kuluttajalle suunnattua kamaa minkä laatu on sitä sun tätä.

    En epäile etteikö hybridi toimisi jossain sähködiesel-veturissa joka on suunnattu ammattikäyttöön. Tollasessa kuluttajakamassa vaan kaikki monimutkasuus kostautuu kun laatu on surkeaa.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    en yhtään epäile näillä pensan hinnoilla.
     
  7. pantera

    pantera Double Gearhead

    -Rahoitusyhtiöiden ekonomistien
    -Myyntihinta uutena on hybridillä korkeempi , hieman.
    -Jälkimarkkinassa halutumpi, asiakas päättää
     
  8. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Tää olisi varmaan hauska juttu, jos sähköllä ajaminen ei olisi paljon bensaa halvempaa, eikä Haavisto ajaisi (sähkö)hybridillä.
     
    pantera tykkää tästä.
  9. ramman

    ramman Double Gearhead

    No eiköhän siinä bensamoottorisessa samanhintaluokan autossa arvonalenema ole aika reippaanpuoleinen noinpaljon ajettuna.

    Tossa miun auton tapauksessa jossa tähän nyt ilmeisti viitataan niin ei paljon kiinnosta auton arvo 100K ajettuna.
    Siinä vaiheeessa se on jo ollut jollain muulla omistajalla pitkän aikaa. Minä vaihdan tuon pois ~ 50K kohdalla, ehkä jo aikaisemminkin :odroll: Uusikin auto tulee olemaan hybridi. On se sen verran mukava auto noinniiku päivittäiskäytössä.
     
    Muokattu: 12.4.2019
  10. TransSami

    TransSami Gearhead

    Eikös se Opel Ampera/Chevy Volt ole juuri tuollainen. Meikäläisen lyhyen sähköauton oppimäärällä järkevintä sähköautoilua. Ehkä...
     
    Pertti K tykkää tästä.
  11. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Volt oli pirun kiva auto ajaa, kun sellainen oli joitain vuosia sitten koeajossa joulunpyhät. Tosin about saman verran se vei mulla bensaa kuin polttomoottoripeli. Kaupungissa silti kiva ajella.
    Ajotuntuma oli midsize kokoisessa autossa melko jykevä, kun patterit on alustassa. Ajomukavuus oli asiallinen. Oli vielä mahdollisuus todeta miten Volt toimi -25C pakkasella. Toimi ihan hyvin. Oli muuten aito Detroit tuote vielä.
     
  12. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Enhän minä ulissut mistään millä kukin ajaa. Ihmettelen sitä että, puhutaan ja kehutaan näitä uusia autoja, pidetään maailmanpelastajina. Eikä henkilökohtasesti kiinnosta jos, joku ostaa kalliin auton, ostakoon, se on sen asia.

    Itellä tulee kilsoja työn puolesta yli 85tkm vuodesssa, eikä se onnistuisi sillä että, olisin jossakin latailemassa akkuja.

    Mun puolesta jokainen saa ajaa vaikka aasilla..
     
  13. ramman

    ramman Double Gearhead

    juu ei ollut varsinaisesti sinulle kohdistettu tämä vaan noinniikuin yleisesti tähän topikkiin.
     
    mikaa7146 ja hantta tykkäävät tästä.
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Polkupyöräfanaatikot ovat sitä mieltä, että jo tonninkin auto maksaa tonnin liikaa, eli rauha maahan, jos joku haluaa sähköauton, siinäpä ostaa, jos joku isolohkojenkin, kaikin mokomin, kumpikaan vissiin ei ole se halvin ratkaisu, mutta ehkä oma ratkaisu, jaa, mutta omista ratkaisuistahan täällä kiistelläänkin, eikä siitä, mihin meitä käyttäjiä ohjastetaan :)
     
    Pertti K ja mikaa7146 tykkäävät tästä.
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja vielä, kun vauhtiin pääsin; eniten vituttaa, jos naapuri ostaa uuden Teslan, ja vain sen takia, kun itsellä ei ole varaa moiseen ;)
     
    Harri S ja Catiska tykkäävät tästä.
  16. ramman

    ramman Double Gearhead

    On muuten ihan saakelin kalliita noi tosiharrastajien polkypyörät. Yks tuttu noita rakentelee ja ajelee ihan tosissaan niin on kyl isoja summia mitä tuohonkin harrastukseen käyttävät.
     
    mikaa7146 ja hantta tykkäävät tästä.
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    En sattumoisin kuulu mihinkään fillariharrasteryhmään, mutta oletan, ja toivon, ettei siellä ole samanlaista kateutta, kuin harrasteautoporukoissa, eli jos ostaa kymppitonnin sähkömaastofillarin, bannataan se porukasta ulos, koska sillä on varaa moiseen ;)
     
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Täälläpä on keskustelua syntynyt vaikka aloitus olikin mitä oli kun aloittajalla ei näemmä ollut oikein asiasta hajua sentin vertaa..

    Itsellä on myös käyttöauton hankinta edessä tänä vuonna ja sähköautokin oli mielessä ihan vakavasti. Se jää vielä tällä kertaa ostamatta kun sopivaa mallia ei oikein löydy vielä ja pikalatureiden määrä/toimivuus ei ole vielä minulle riittävällä tasolla. Mutta, kolmen vuoden päästä seuraavan vaihdon kohdalla tilanne on jo toinen.

    Omilla ajomäärillä sähköauto nykyisellä verotustasolla olisi minulle edullinen vaihtoehto. N. 500,-/kk jäisi puhtaana näppiin enemmän kuin dieselin kanssa, mutta Tesla ei miellytä ja liian monta ajoreissua kuukaudessa olisi sellaisia jossa lataus tuottaisi ylimääräistä harmia, saa se vaihtoehto jäädä vielä odottamaan.

    Mutta niille ketkä vuohkaa sähköautoista tietämättä asiasta oikeastaan mitään, suosittelen asiaan tutustumista kiihkotta tai sitten keksimään jotain muuta puhuttavaa. Muuten se kuulostaa lähinnä kateudelta...
     
    Pertti K, Harri S, ramman ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kieltämättä me autoharrastajat emme aina osaa mieltää autoa kasaksi muttereita, peltiä, lasia ja muovia, vaan sekaan tulee tunnekuohuja siitä, mitä valintoja muut ovat tehneet, unohtaen joskus, ettei se oma valintakaan aina muiden mielestä se kaikkein järkevin ole :d
     
    Catiska tykkää tästä.
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Mikä siinä sinua vituttaa?
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!