Perän purku ja kasaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kauko-63, 4.4.2019.

  1. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Kane’s garage siis entinen DD-auto antoi ohjeet kun messengerillä kyselin. Että niin kireälle että yoke ei heilu ja että etusormi-peukalo otteella pyörii.eli vähä vastusta jos koko nyrkkiä pyörittämiseen tarvii niin liian kireällä.näillä opeilla sen meinaan tehdä.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos se on krympillä, niin se on kertakäyttönen. Periaatteessa.
    Tarviit ainakin yhen shimmirikan sinne väliin. Muuten tahtoo jäädä mutteri liian löysään tai laakerit liian tiukkaan.
     
    4d sedan ja juko7 tykkäävät tästä.
  3. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Aika tarkalleen 10v. Sitte kun stefan vaihdoin ja siis yoke irti autuaan tietämättömänä ammun mutterin kiinni pulttipyssyllä ja tähän päivään asti meni hyvin. ei perä äännelly eikä muutakaan ongelmaa ollu. Ku tietäs mitkä kompuran paineet sillon oli tekisin saman uudestaan tais mennä just oikeeseen kireyteen sillon
     
    xarper tykkää tästä.
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    X-runko letukan shop manuaali muistaakseni sanoo stefan vaihdosta, että yoken pyörimismomentti mitataan ennen purkua ja uuden stefan ja krymppirenkaan asennuksen jälkeen mutteri kiristetään niin että saadaan sama tulos. Minä taisin käyttää jousikuormittaista kalavaakaa vivun päästä ja pyöritin siitä, oli varmaan riittävän tarkka.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ja monessa korjauskirjassa on suositeltu momentti millä pinionin pitäis pyöriä käytetyillä laakereilla, ja vastaavasti uusilla laakereilla.

    Kyllä Jussi yllä oikeessa on tuosta uudesta rymppiholkista(tai simmin lisäämisestä että ponnaa enempi), mutta on niitä käytetyilläkin kasattu ja ihan menestyneet.

    Varmaan aika tapauskohtaista kuinka tuo krymppirinkula palautuu, kuitenkin jos mutterissa on kunnolla vastusta jonkin matkaa ennenkuin haluttu pyörmisvastus pinionille on saavutettu tai mutteri on samassa kohtaa missä ennen stefan vaihtoa niin pitäisin krympin antamaa vastusta riittävänä.
    Näin siis jos krymppirengas on vaikea hankkia, jos helppo niin kannattaa uusia.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  6. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Joo kyllä se sen shimmi prikan taitaa vaatia,laitoin yoken kiinni ja siis niin kireälle kun sain ja minkäänlaista vastusta ei tuntunu,eli oisko sit ollu liian löysällä? Eikös jokin pieni vastus pitäis olla? Uutta krymppiholkkia tähän ei taida saada ainakin mitä nyt oon etsiny niin ei oo tullu vastaan. Mutta oisko joku 0.5mm shimmiprikka hyvä ja mistä niitä muuten saa? Myykö pulttikaupat esim.
     
  7. mikka

    mikka 3rd gear

  8. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    No siellä näytti olevan joo. Mutta ois kiva ottaa se krymppiholkki malliksi ja kaupassa etsiä siihen just sopiva. Tää voi olla tyhmä kysymys mutta tuleeko se yoken ja etummaisen laskerin väliin vai holkin ja laskerin väliin? Vai onko sillä ees väliäkään kunhan on samalla akselilla jossain kohtaa? Kysyn kun en tiedä.
     
  9. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Ja laskeri on siis laakeri..
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sillä prikalla voit siis lisätä sitä vastusta millä mutteri kiristyy, sitä se krymppiholkki siellä toimittaa. Holkin tehtävä on pitää kaikki hilut tiukasti paikoillaan, ja huolehtia että mutteri on niin juukelisti kiinni että se myös pysyy kiinni. Prikalla siis vaan lisätään sen krymppiholkin antamaa ponnausta.
    Jos taas et saavuta tarvittavaa pyörintävastusta, jotain muuta on pielessä, mutteri ei kuitenkaan tarvittavan kireällä, kierteessä jotain vikaa tms?

    Kisahommissa joskus jätetään toi krymppiholkki vallan pois, ja korvataan se sopivan mittaisella kiinteällä holkilla, mutta vierintavastus asetetaan silti suurinpiirtein siihen samaan.
     
    juko7 tykkää tästä.
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Krymppiholkin jatkoksi laakereiden väliin. Ja se on sitten tiukka vetää kii, jos krymppi on vielä "iskussa". Ei mee ihan ranneottella...
     
    juko7 tykkää tästä.
  12. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Krymppi ei varmaan iskussa kun kiristin niin paljon kun jaksoin.ja siitä huolimatta minkäänlaista vastusta en huomannut. Pyöri aivan samoin kun mutteria ei ois ees ollu. Eli siis shimmii väliin niin saa hilut tiukemalle.
     
  13. xp

    xp Gearhead

    Kun en näistä mitään tiedä, mutta ajatus kulkee niin että jos pyörimisvastus ei kasva vanhaa holkkia käytettäessä, ei se ei kasva ainakaan prikkoja lisäämällä. Laakerit kuluneet ettei tiukkuutta synny mutteria kiristäen vai??
     
  14. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Mä varmaan tiedän vielä vähemmän. Mutta joo. Ei synny tiukkuutta ei.
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    ^^käy päinvastoin, shimmiä lisäämällä/uudella krympillä joutuu vetämään mutun entistä kireämmälle halutun vierintävastuksen aikaansaamiseksi,
    se krymppihän on sisemmän ja ulomman laakerin sisäkoolien välissä estämässä niiden lähestymistä, mutterilla sitten pakotetaan sisäkoolit lähemmäs toisiaan.

    tolleen niinku, noi nuolet on lakrujen sisäkoolit ja väliviiva se pätkä akselia johon krymppikin tulee

    >-<
     
    juko7 tykkää tästä.
  16. DX

    DX Double Gearhead

    mutulle vaadittava kiristysvoima voi vanhallakin vielä mittansa pitäneellä krympillä olla kymmeniä kiloja.
    isot putkitonkit, karhuntappojakari tms. yokeen, päälle seisomaan/jäkiin auton pohjaa, tallin lattiaa vasten,
    pitkävartinen väännin ja molemmin käsin kiinni siitä.
     
    Gary Grand, Jussi289 ja juko7 tykkäävät tästä.
  17. DX

    DX Double Gearhead

    ite kokeilen aina eka vanhaa krymppiä, oon aatellut että emes 40 kilon momentin täytyy riittää, uudella krympillä joutuu mutun yleensä vetään niin vitun tiukalle, että vähän hirvittää
     
    Gary Grand, Jussi289 ja juko7 tykkäävät tästä.
  18. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mul tuli käytetystä GM:än orggis pinionista kierteet ylös uudel krympil.. Ei kai sii, eiku uutta Yukonin välitystä UsPartsilt...:odroll:
     
  19. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Jos ei sitä tarvittavaa pyöritysmomenttia saa aikaan niin ei se mitään krymppihelan vikaa tms indikoi. Uusi helahan nimensä mukaisesti painetaan hieman kasaan asennettaessa. Vaikka helaa ei olisi lainkaan niin esikiristys laakereille pitäisi saada aikaan, itse asiassa helpommin kuin helan kanssa kun ei tarvitsisi prässätä helaa.

    Onko se nyt sitten kierretty vasta siihen asti missä oli alun perin, jos löysä pyörittää jo silloin. Oliko? Momenttia ei ole tarpeeksi tai sitten mutterin kierre tms jumittaa. Lukitushan siinä mutterissa myös pitäisi olla.

    Ja jos sinne niitä shimmejä laittaa, niin ne on sitä varten että se hela ei jää löysälle, ts saadaan varmasti puristukseen. Eli shimmin kanssa ja mutteri löysällä välys kasvaa
     
    Muokattu: 12.4.2019
  20. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Uusi krymppiholkki vaatii erikoisen paljon vääntöa kiristykseen ennenkun alkaa painua kasaan. Sitten kiristys vääntö pienenee jonkinverran.
    Mä yritin kasata perää ja ei meinannu alkaa kiristymään millään laakerit.
    No irrotin vielä kaikki osat, stefa meni samalla paskaksi. Muuta syytä en löytänyt kuin voiman vähyys. Alkoi kiristys onnistumaan kun laitoin jatkovarren vääntimeen (yht 1.5m). Piti myös askarrella lattaraudasta ja putkenpätkästä yokeen sopiva pyörimisen estävä erikoistyökalu. Ehkäpä voisi olla paikallaan etukäteen prässätä uutta krymppiholkkia hieman kasaan jollain muulla tavoin, kuin paikallaan ollessa.
    Se milloin sopiva kireys on saavutettu, onkin aika epämääräinen käsite.
    Kysyjälle esittäisin kierteiden tarkastuksen jälkeen järeitä työkaluja (vääntimen pituus yli 1m ja yoken pyörimisen estäminen yhtä järeillä työkaluilla. Voi olla, että pienikin kiristys riittää.
     
    juko7 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!