Perän purku ja kasaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kauko-63, 4.4.2019.

  1. rodhot

    rodhot Gearhead

    Yokonin asennusoppaassa kerrotaan ,että krympin kiristys vaatii 300-400 lbs:momentin.
    Riittävän pitkät vääntimet helpottaa elämää
     
    juko7 tykkää tästä.
  2. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Liika ohjeistus ajaa metsään hakoteille, tekee vaan niin ku ekaks on sanottu tehty ja hyvin toimii. Täällä kaikesta tehdään uskomatonta tiedettä ja kukaa ei pääse kalujenkaa eteenpäin.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Moni mun kanssa tossa yllä toisteli samaa asiaa, yritimme selventää tota krymppiholkin tehtävää, toivottavasti alkup. kysyjä ymmärsi mikä sen tehtävä on.

    En tieteestä tiedä mutta kyllä se pinioniakselin laakereiden ahdistus täytyy oikein olla että akseli voi toimia, jos laakerit jättää ns. auki niin ei varmasti montaa tkm ole akselin elämä, sillain se vaan menee.
    Ihan niinkuin muissakin mekaanisissa laitteissa, kyllä ne oikein t'äytyy olla niputettu että voi olettaa niiden toimivan.

    Täältä opittu vanha sanonta: "ei peräremotti vaikeaa ole, itekin tein sen viime kesänä kolme kertaa." :D
     
    Gary Grand, Kalu, SauliK ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. T&S

    T&S Gearhead

    Joo mitä sitä ohjeita noudattamaan, ei se valmistajakaan siitä mitään tiedä, kemppilukko vaan ja eteenpäin.
     
    juko7 tykkää tästä.
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei taida kysyjää auttaa mutta olen sorvaillut joskus ihan kiinteän holkin,vähän työtä mutta ei korkkaa kierteet.
     
  6. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mielenkiintoinen ratkaisu.
    Miten ja miksi tämä ehkäisee kierteen korkkaamisen?
    Miten kiinteä holkki mitoitetaan niin että kun laakerien esikiristys on oikea, niin holkki kuitenkin on puristuksissa eikä välyksellinen?
     
    Muokattu: 13.4.2019
    Jussi289 tykkää tästä.
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, en sanos, että "vähän työtä". Kun hieroo esijännityksen sopivaksi, käy se holkki sorvissa aikas monta kertaa.
     
    juko7 tykkää tästä.
  8. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Tai sen holkin voi jättää vähän vajaaksi ja hoitaa säädön shimmeillä.
    Krympillä toi sattuu kerralla kohdalleen.
    Ei tosiaankaan ole mitään vaikeaa tiedettä.
     
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Krympin tilalle myydään ihan kiinteitä väliholkkeja joihinkin periin. Mitta likellä ja siihen päälle nippu shimmejä millä sit pelataan oikee etäisyys. Siinä krympissä on vielä semmonenkin omituisuus että se varmistaa että ne laakerit on toisiinsa nähen tasan suorassa linjassa. Et pois sitä ainakaan ei jätetä, eikä ainakaan niin löysälle ettei oo mitään kosketusta.
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Eihän se sitä kierteen korkkaamista varsinaisesti estä mutta ei tarvitse sitä krymppiä puristaa sillä kierteellä vaan vedetään se mutteri momenttiin.
     
  11. Seejii

    Seejii Gearhead

    Onhan se vähän niinkin. Soppa on valmis jos on saanut laajat yksityiskohtaiset ohjeet ja ymmärtää niistä vain osan.
    Pinionin pyörintävastus on yhteinen vertailukelpoinen suure, oli välissä mitävaan. Kiertää mutteria kunnes ollaan pyörintävastuksen ohjearvossa.
     

Kerro tästä muillekin!