Saastelaitteet kuuhun

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ply, 10.7.2006.

  1. MANONTHEMOON

    MANONTHEMOON 3rd gear

    Seuraava kysymys samaan ketjuun. Eli kun kyseessä on electra täysin automaatti ilmastoinnilla/ puhaltimella.

    Se ei nyt toimi koska ilmeisesti kyseisen järjestelmän alipaine letku ei ole kiinni. En millään löydä mihin tämän systeemin alipaine letku pitäisi liittää. Mistä tälle kuuluu ottaa alipaine letku ja mihin se menee?

    Edit. Itse ilmastointi kytketty pois kokonaan ja ennen tätä projektia puhallin toimi normaalisti.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Alipaine ei vaikuta puhaltimeen.
     
  3. MANONTHEMOON

    MANONTHEMOON 3rd gear

    Juu näinhän se olikin.
    Yksi sähköjohto se liila konehuoneen puolella oli vaan huonosti kiinni. Nyt toimii.
     
  4. MANONTHEMOON

    MANONTHEMOON 3rd gear

    Jatketaan nyt vielä täällä.

    Eli tuohon siniseen savutukseen palaten.

    Laitoin kokeeksi öljyn sekaan smoke stop tms, tiivistys ainetta, tällä savutus helpotti vähän, tai vähäksi aikaa.

    Tänään sitten aloin ihmettelemään kun lämmöt nousee, eikä laske juuri ollenkaan, jäähdytys nesteet oli loppu kokonaan koneesta eikä puhaltanut enää lämmintä. Nyt juo jäähdytysnestettä enemmän kun bensaa, eli kaikki häviää mitä sinne laittaa. Ei vuoda ulospäin mistään yhtään.

    Eli onko kansipahvit nyt mennyt?
    Vai
    Voiko olla että imusarjan huonon tiiveyden takia häviää nesteet pakokaasuna ilmaan?

    Viime syksynä ennen tätä saastelaitteiden purkua katsastuksessa oli päästöt hyvät, eikä autolla ajettu enää sen jälkeen.

    Voiko imusarjan erittäin huono tiiveys luoda täysin samat oireet kuin kansipahvien palaminen?
     
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Tossa vaiheessa ei kannata enään arvuutella yhtään mitn, jos vedet häviää koneen sisään, niin tilaat rokista tiivistesarjan ja revit kannet ja imarin irti, jos kannet on ehjät niin putsaat, läppäät ja vaikka porttaat ja kovaa ajoa. Samalla saat uudet venavarren kumit ym.
     
  6. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Saastelaitteet kuuhun, miksi?
     
    Jussi289 ja exchevelle tykkäävät tästä.
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kuussa alkaa olemaan jo niin paljon noita saastelaitteita, että pitäisi pikku hiljaa huolestua...syrjäytyy kohta ressukka kiertoradaltaan ja tömähtää vielä tänne, mitäs sitten... :odeek:
     
  8. Jotta kuu ei saastuttaisi..
     
  9. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Kunhan kukaan ei heittäsi niillä vesilintua kun vesilintu on saastelaitteisiin täysin syytön.
     
    esmi tykkää tästä.
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kun sitä savutusta on ollu, niin ehken männät kaivelis ulos silmäilyyn samalla. Muuten aika ikävä kasailla yläkerta takas ja huomata, et savuaa edelleen...
     
    caprice305 tykkää tästä.
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    täytyy keksiä uusi loppusijoituspaikka ilmapumpuille ja egr venttiileille. Mars?
     
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ei niitä saastelaitteita nyt tarvi elämme kylmiä aikoja kun katsotaan 10,000 vuotta taaksepäin.

    https://pbs.twimg.com/media/DxikZRvWsAAbYl3.jpg

    Saastelaitteet on kyllö jemmassa jos niitä joskus sattuis tarvitsemaan, mutta epäilen ettei.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  13. kerma

    kerma 1st gear

    Noniin taas vempaimien poistoa tiedossa. :D
    Auto Olds Custom Cruiser 85 307 koneella. Tällä hetkellä kaikki saastelaitteet ja sähköt on tallessa.

    1:ILMAPUMPPU, tarkoitus olisi nyt poistaa AINAKIN ilmapumppu, koska se pitää kovaa rahinaa kun pyörittää ja valmiiksi oli edellinen omistaja poistanut siitä kaksinapaisen liittimen (mikähän lie?). Topikin luin lävitte ja ymmärtääkseni siihen liittyvät letkut voi poistaa, pumppu pois ja tulpata ne reiät pakosarjoista, tarvitseeko muuta tehdä/jättää tekemättä ja ilmeisesti se ei vaikuta auton toimintaan? Orkkis jakajan ja kaasuttimen haluan pitää ja tilailen pikkuhiljaa uusia antureita tuohon. Alipaineletkua ostin jo muutaman metrin. Lisäksi kun vaihdoin bensapumpun ja tein uuden putken siitä kaasarille niin pumppu ei tällä hetkellä ehkä mahdu edes paikalleen (en omista putken taivutinta).

    2: KATTI, ilmeisesti tämän tyhjäämisestä ei ole haittaa itse moottorin toiminalle? Todennäköisesti ostan kuitenki siihen jonku tarvike katin niin helpottuu päästöjen saanti leimalla.

    3:EGR, tämä saattaa olla poistettavien listalla mikäli siitä ei ole auton toiminalle haittaa.
    Toisaalta mietin kyllä tämän kunnostamista... onko egr.stä varsinaisesti mitään hyötyä, vai tukkiiko vaan konetta, vaatii huoltoa ja vie tilaa konehuoneesta? Tämän kanssa oli siis joku homma että alkaa kone nakuttaa jos tuon poistaa? Mikäli näin on niin mieluummin sitten laitan egr.n kuntoon.

    4: Hiilipönttö, anturit, venttiilit, 100km letkua ja piuhaa pidän ja laitan kuntoon pikkuhiljaa.
    Lisäksi jos joku tietää hihnan pituuden kun ilmapumpun ottaa pois niin olisin kiitollinen.

    Kiitos vastauksista etukäteen, tiedän ettei yleensä tykätä kun noita poistellaan mutta tuo ilmapumppu on tällä hetkellä piikki lihassa, rokkiauto ei myy uutta, nyt sinne tuskin se edes mahtuu ja muutenki halu olisi päästä leimalle ja kruisaamaan. :)
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ilmapumpun ja katin voi poistaa ilman että kone häiriintyy. Pakosarjasta reijät tukkoon. Tulppaa ilmapumppuun liittyvät alipaineletkut.

    Autosi on 85, et tartte mitään katteja leimalle eikä sellasta kannata sinne laittaa kun ilmeisesti kyse ei ole originaalisuuden vaalimisesta.

    Egr ei kannata poistaa jos haluat käyttää tietsikka kaasaria ja virranjakajaa. Pidä se toiminnassa ja katto imusarjasta ne egr suuttimet puhtaaksi. On suoraan kaasarin alapuolella sellaset putkilot jotka lähtee kiertämällä irti.

    Hiilipönttö ei ole kovinkaan haitallinen, jos poistat sen sun täytyy jotenkin tehdä tankin huohotus kuntoon. Kaikkea ei voi vaan tulpata mitä hiilipöntöstä irrotat.


    Katto alipainekaavion mukaan kaikki alipaineet kuntoon niin toimii ihan hyvin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Ei paljon tuohon lisättävää, minusta tuo on hyvä vastaus sdfsd:ltä, mutta jatkokommentit:

    Omassa Oldsissa oli vähän häikkää ja jouduin ihan ammattilaisilla sitä käyttämään, milläs minä edes mittaisin mitään ja varsinkaan lähtisin säätämään mihinkään (väärään) suuntaan.
    Olin antanut ohjeen EGR:n disabloimisesta, koska se toimintaperiaatteeltaan ei minusta koneen toimintaa paranna... MUTTA: niinhän sitten OD päällä pintakaasulla pakkaskelillä SES-valo syttyi jossain vaiheessa. Auton boksi siis tunnisti sen kyllä (1989).
    Eli uusi korjaamokäynti ja autoon itse asiassa tilatttiin täsmälleen oikeanlainen "Kalifornia-EGR" ja hittovie: nythän se pelaa ihan kuten vissiin tehdas on tarkoittanutkin! Eli ei pala turhaan vikavalo, mutta toki se toimii ja auto ei nyhdä eikä nyi, vaan kulkee pintakaasulla ja kaasua kovemmin painaessa ei stumppaa, vaan lähtee silleen, tiedättehän, arvokkaasti kiihtymään! Tehoa voisi olla mielellään vaikka kolminkertaisesti, mutta muuten ei moitteen sanaa.
     
  16. kerma

    kerma 1st gear

    Juu kiitoksia! Eli ilmapumppu pois ja katin kunnon mukaan saa olla tai mäelle, jos siel sellanen on. Joo hiilipönttöön ei ole tarkoitus koskea. Ja EGR siis laitetaan kuntoon, rokkiautosta saa muutenki halvalla kaikki anturit ym. AC Delco on varmaan ihan pätevä merkki niitä valittaessa?
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En itekkään ole huomannut egrrän toimintaa mitenkään kunhan sai vaan kaikki kuntoon. Ilmeisesti sulla auto nakutti kun egr oli poissa ja sytytti siksi valon? Muistaakseni 85 tai jotain sellasta tuli nakutusanturi näihin.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Antureista sellasta että voit toki ostaa varastoon mutta ennlähtisi vaihtamaan ainakaan tps anturia mikäli nykyinen toimii. Uutena on aikanpaljon huonoja antureita ja tps on sellanen joka tekee sen että turbiinilukko alkaa sohlaamaan auki kiinni auki kiinni mikäli sattuu saamaan huonon tpssän. Tollanen sohlaus on melko sietämätöntä.

    Ac delco on hyvä merkki.
     
  19. kerma

    kerma 1st gear

    Hyvä kun kerroit meinaan auto tekee sitä välillä. Ajoin sen pohjanmaalta tänne ja luulin, että onkohan lootassa öljy vähissä kun ei oikeen aina ollu tolkkua lukituksen kanssa. Toisaalta tossa on niin huonot kaapelit ja maadoitukset että voi tulla niilläkin kuntoon paljon.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    EGR:lle tehty sytkäohjuu antaa todella reiluja ennakkoja tietyissä tilanteissa. Kone ei selvitä niitä ennakkoja ilman toimivaa systeemiä.
     

Kerro tästä muillekin!