sbc 383 rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja NickKane, 10.9.2018.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Miten olet saanut bensanpaineen näkyviin? Itse en ole löytänyt.
     
  2. NickKane

    NickKane 2nd gear

    taisinkin ymmärtää väärin, mikään b.paine ole siellä -> kele
     
  3. NickKane

    NickKane 2nd gear

    No niin nyt ei vuoda bensoja mistään mutta tuosta fitechin säätelystä ei kyllä ole oikein mitään haisua, nokan valinta yms hieman hakusessa ?

    moottorissa on nyt nämä palikat:
    383 sbc jossa 9,7 puristukset
    compcams XR268R rullanokka ja rullavipattimet
    edelin performance rpm alukannet
    edelin performer rpm airgap imari
    hei jakaja msd´n sisuskaluilla
    fitechin 600hp ruisku + bosch 044 tyyppinen bensapumppu vakiopumpun "jatkona"

    nokaksi valitsin fitechin valikosta #2
    sain ens alkuun koneen tulille mutta nyt ilmeisesti tulppia hajonnut kun röpöttää ja ravistaa aika runsaasti + kone käy hiton rikkaalla tyhjäkäynnillä AFR arvot 13 huitteilla. en tiedä menikö tuo oppimis sessio jotenkin alkumetreiltä sekaisin tuon paluupuolen vuodon tms. vuoksi, nollasin nyt arvot varmuudeksi ja aion sateenlakattua mennä vaihtamaan tulpat ja aloittaa homman alusta.

    Lisäksi tyhjäkäynti oli nyt niin huonoa etten saa tuota hei jakajaa kunnolla ajoitettua (tämä ongelma toivottavasti ratkeaa kun saa kaverin avuksi)

    mutta onkos jollakulla heittää jotain perusvinkkejä miten tämä ruiskun opetus ym. asetusten laitto pitää hoitaa etten nyt hölmönä säre moottoria tms.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Varmaankin se kone täytyy saada ensin käytettyä riittävän lämpöiseksi ennen kuin itse oppiminen voi alkaa...ohjeen mukaan se on vasta 130*F.
    Perusasetukset täytyisi koittaa saada mahdollisimman kohdilleen ennen ekaa käynnistystä.

    Jos tulppia on rikki, niin bensaa menee raakana läpi ja se luulee että käy laihalla, jolloin se rikastaa sitä lisää, katso ne tulpat ja vaihda, älä käytä pimeillä tulpilla.

    Jos se käy pitkään hirveän rikkaalla, niin se voi tukkia lambdan ja se pimenee.

    Voisi myös koittaa laittaa konetta tilavuudeltaa todellisuutta vähän pienemmäksi, esim 383 -> 350, jolloin se antaisi oletuksena vähemmän bensaa ja muuttaa sen sitten kun saa ensin lämpöiseksi.
     
  5. NickKane

    NickKane 2nd gear

    Kiitos vinkeistä, meen vaihtelemaan nyt tulpat ja josko heittäisi suoraan samalla tuon 350 kuution perusasetuksen sinne alkuun koska alusta asti tämä oli 383 asetuksin tosi rikkaalla
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Itellä sama fitech käytössä ja 350 kone 262H nokalla ja puristukset jossain 10.5 mailla. Ihan hyvin sain omani käymään niillä vakio arvoilla mitkä sieltä käsikontrollerista löytyi eli en tehnyt muutoksia. Alkuun varmaan käykin huonosti jos sulla on vielä ennakot pielessä kun se oppii.

    Yritä vaan saada edes tyhjäkäynti ennakko kohdalleen vaikka kävisikin huonosti että saat sen käymään paremmin. Se käy huonosti ennen kuin oppii edes vähän ja että saat ne IAC stepit sinne 3-10. Mulla kanssa nokka asetus #2

    Mulla oli kanssa ensin hei jakaja mutta sitten ostin ebaysta jakajan että saan fitechillä ohjattua sytkää. Nyt sitten pitää harjoitella sen säätöä.
     
  7. NickKane

    NickKane 2nd gear

    kiitos "mielen vahvistuksesta", eli voidaan olettaa että #2 nokalle on ihan ok asetus, koitan saada nyt ensin sytkän perusennakon paikalleen jahka saan kaverin avuksi omat käpälät kun ei vaan uletu joka paikkaan samaan aikaan. Tulpat jo vaihdoin (en tiedä oliko turhaa) sekä laitoin 355cid asetuksen -> käyntiin lähti ehkä hitusen paremmin ja afr arvot parani sinne 14,5 nurkille kone tosin tutisee kovasti & röpöttelee mutta sitä nyt on varmaan turhaa ihemetellä ennen kuin tuo sykä on paikallaan

    eikös HEI jakajan säätö ollut niin että jakajan alipaine tukkoon ja -36 ennakko / 2500 rpm
     
  8. NickKane

    NickKane 2nd gear

    nyt saatiin tolkkua sytkän ajoitukseen ja kävin jo n 20km lenkillä ja lenkin aikana huomasin että röpöttelee & hitusen paukkuu kun noin 1100-1300rpm alueelta alkaa kiihdyttämään rauhallisesti. Muuten pelas vaihteet etc. ihan ok motarilla & taajama nopeuksissa, loppumatkasta tuo röpöttely/paukunta tuntui vähenevän mutta ei loppunut kokonaan joten aattelin säätää sytkää tarkemmin lisää ja hain motonetistä uuden sen 39€ ajoituslampun jossa säätönuppi. Ennakkoa tarkastamaan ja se oli about -30 sääsin lisää aikasemmalle -36 asteeseen, tätä ennen oli säädetty jakajan alipaineletkun ollessa kiinni arviolta silmämääräisesti & mutu tuntumalla noin -35 koska ei ollut kuin tuollanen perinteinen ajoituslamppu ilman mitään säätönuppeja ja dampperissa ei ole asteteippiä joka olisi toki helpottanut.

    Sääsin ennakon jakajan alipaineletku tukittuna -36 asteeseen 2500 kierroksilla + muutin fitechin asetuksiin 350cid 383 cid ja sitten uudestaan kojiksille -> loota (th700r4) lakkas vaihtamasta 2 - 3 ja ekalla lenkillä se toimi ihan moitteetta.
    Menee yli ymmärryksen , TV kaapelia nyt hiplisin ja kun kaasu on pohjassa on tv kaapeli kuin kitaran kieli eli pitäs olla ok ? pitääkö nyt muka säätää ennakkoa takasin päin myöhäsemmälle vai mitä hittoa, en mitenkään jaksa uskoa että lotaan olis tossa tullut vikaa koska ajelu oli hyvin maltillista ja vika tuli laakista kun "hienosäädin" tuota ennakkoa ? voiko tuo jakajan ennakon säätö vaikuttaa vaihtamiseen jollain tavalla ?
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Eihän se vaijeri nyt ole liian kireällä? Kai sä ostit sen holleyn tv-vaijerin kiinnikkeen joka muuttaa sen kulman oikeaksi?
     
  10. NickKane

    NickKane 2nd gear

    juu siis on se holleyn kiinnike mut ihmettelen siis sitä et miten voi aski lopettaa toiminnan jos säätää sytytysennakkoa ? katoin sen tv vaijerin just sen takia koska jakajan kiristys pulitti on aikas lähellä tv vaijeria ja aattelin josko se jotenkin ois siinä saanut kontaktia.

    mutta lisä infona sellanen et toiselle kojis lenkille kun lähdin ja huomasin et nyt ei kaikki ole ok kun ei vaihda kakkoselta isommalle vaan kuin menis vapaalle siinä vaiheessa kurvasin takas kotio ja tsekkasin lootan öljyt ekana niin jouduin muutaman desin sinne lisäämään.

    Ja tätä ennen en siis tehnyt muuta kuin säädin sytkää lisää aikaselle (koska muistin että eka kerralla oli se alip.letku HEI jakajalla toiminnassa + se ajoituslamppu oli mallia säätönupiton ja pointterin asteikolta silmämääräisesti arvioin tuon -35) ja muutin tuon mosan koon 350->383 fitechin parametreihin... tuntuu uskomattomalta et toi lootan pakat ois muka loppu just ja nyt täs kohtaa ja kuitenkin tuosta orkkis kokoonpanosta on vaan tullut fitech + HEI jakaja tbi´n tilalle joka jenkki foorumeiden mukaan pitäs toimia tässä th700r4 vm 1991 ihan hienosti ja toimikin ekalla lenkillä ? Eli jos nyt laatikon kytkinpakat on loppu ni aika ihmeellisen hienosti loppuivat siihen kun meitsi koski HEi jakajaan ja ehkä hyväilin tv vaijeria huomaamattani.
     
  11. NickKane

    NickKane 2nd gear

    ja nyt juon muutes kaljaa ja ihmettelen enkä mainosta valitettavasti tätä mitä juot nyt topikissa:( vaan mökötän
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Miten sulla menee se vaijeri jos se on jakajan pultin lähellä? Jakajan pultti on apparin puolella ja fitechin vivustot kuskin puolella. Tai ainkin niin päin minä sen laitoin.

    Pari desiä öljyä ei kyllä pitäisi vielä vaikuttaa. Kokeile pakkovaihteita jos d:llä ajelit.
     
  13. NickKane

    NickKane 2nd gear

    ööö tota mulla on jakajan kirrauspultti kuskin puolella mutta se ei koske tuohon tv vaijeriin vaikka onkin noin 2 cm päässä ( laitoin samalle puolle mitä oli edellisessä orkkis 350 tbi´ssäkin) eli siis vaijeri kulkee lootalta ylös kaavelin päälle jakajan takaa kiertäen tuohon kaasuvistolle. ps kaaveli on turuksi ns. kytkinkoppa :)
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Juu tiedän mikä kaaveli on vaikka en asukaan turuuuuus. Jaa taitaa tuossa uudemmassa lohkossa olla kirrauspultti toisella puolella. Löysää nyt ainakin aluksi vähän tv-vaijeria kun seuraavan kerran olet ajokunnossa :p
     
  15. NickKane

    NickKane 2nd gear

    juu tää on ihan tajuton mysteeri ainakin nyt kaljapäissääno_O

    Plääni on et huomenna palautan kaikki tekemäni hienosäädöt ja alotan alusta ilman a´ta, taas.

    mut pitää varmaan miettii isoakuvaa koska eihän näissä omatekele koneissa ole ikinä mitään virallisia säätöjä ja tuo motonetin lamppukin saattaa näyttää mitä sattuu eli palataan taas tunteella ja hajulla säätööön kenties.

    ilmoittelen jos ja kun saan tän selville

    ps. se jakajan kirrauspulttti on ainakin meilläpäin imusarjassa :) mun imarissa (rpm airgap) näkyy olevan molemmilla puolilla jengat tolle
     
  16. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Tuo kuutiotuuman huijaaminen ei kannata,aika lyhyt tie.
    Se paketti pitää toimia sun setupeilla,ei milään keksityillä tai hätävarjeluilla.

    Onko 100-varmasti,käsi pölkyllä ja kirveellä irti vannominen että ei ole pienintäkään vuotoa pakosarja-kansi välissä,kollektorissa tai putkissa anturin jälkeen?Se sekoittaa aika helposti.Ei saa PIENINTÄ*KÄÄN supsatusvuotoa olla,anturi lukee puutaheinää samantien ja säätää sen mukaan.
    Nimittäin näillä vehkeillä KAIKKI neuvominen on turhaa jos on turattu kasaamisessa.Kaikki nimittäin olettaa että mitään rakenteelista vikaa ei ole.
    Ja onhan Fitec kaapelit erillään sytkäjohdoista ja mierluusti johdoilla RMI-EFI suojaus?

    Sytkän saat lähimmälleen kun:
    -tee starttinappi startin pääkaapelin ja herätenastan väliin.Saat napista konetta pyöräytettyä ilman sytkävirtaa
    -ota tulpat pois
    -sormi 1syl tulpan reikään
    -napsuta napista että tunnet painetta reiässä,pyöritä vaikka useampi kierros niin tunnet eron paine ja imu puolella.
    -kun tunnet painetta niin sitten sormi pois ja katso dampperiin ja pyöritä vaikka 10 tai 15ast merkki kohdalleen
    -löyhää jakaja ja irrota kansi
    -käännä jakajaa niin että pyörrin on lähellä 1syl johtoa,ja laita sitten pyörijän alla oleva tähtipyörä ja lukijan piikki kohdakkain.
    -kiristä jakaja,kiinitä kansi
    -kone käyntiin

    "Hei jakaja MSD sisuskaluilla"Onko tämä siis vanha Hei vai Hei-millainen sun profiilikuvan autossa alunperin?Hoitaako Fitec vai MSD sytkää?
    Jos fitec niin poista se ja laita MSD ohjaamaan sytkää vain.Ruiskupuolella pitää olla nastat synkattuna,muutoin yskii ja paukkuu vaikka pitäis olla likipitäen kohdallaan.
    Kun laitat MSD-ohjaamaan sytkää niin Fitec keskittyy vain soppapuoleen.Saat sen helpommin käymään.

    Yleensä nämä ylirikas-käynti viat on pakosarja/kollektori vuotoja,
     
  17. NickKane

    NickKane 2nd gear

    niin voisko kuitenkin olla että tuo turbiinilukon ohjaukselle kun en ole tehnyt yhtään mitään olisi ongelman juurisyy mutta mitenkä loota voisi toimia mielestäni ihan normaalisti tuon ekan koeajon n.20km ? vai pitääkö vaan sytkän ajoituksella hakemalla hakea paikkaa jotta toimii ?

    tämä ajatelma siis tuohon ongelmaan kun lakkasi vaihtamasta 2 isommalle kun hienosäätelin sytkän ajoitusta tuon koeajolenkin jälkeen
     
  18. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Eikös turbiinilukon takkuaminen tule niin että se "pakkaa" nopeesti kaikki vaihteet eikä vaihda pienempää?
    Ettei olisi mikään servo loodasta jumissa,vaihtaako isommalle jos nostat kierroksia tasaisesti ylös,vaikka 4500rpm asti?
     
  19. NickKane

    NickKane 2nd gear

    ei vaihda kuin 1 - 2 selle ja se on sitten siinä , kun antaa varovasti lisää kaasua ts kiihdyttää rauhallisesti niin kierrokset vaan nousee ja veto on selvästi "luistavaa" jos painaa enemmään kaasua vaihtaa pienempää ja en nyt ole ajanut kuin tässä kotikadulla eestaas kun ei viitsi kiusata lootaa turhaa ja koko vika alkoi tosiaan tuon 20km koelenkin jälkeen kun menin hölmönä säätäämään fitecin tietoihin 350cid -> 383cid ja hienosäätö sytkälle niin että oli alipaine tukittuna ja tuolla triscon ajoituslampulla säädetty 2500 kierroksilla -36
     
  20. NickKane

    NickKane 2nd gear

    niin ja tuossa HEI jakajassa on vaihdettu msd ´n puola + moduuli, kytkentä 2 piuhaa virrat virtalukolta + ja kierroslukupiuhaan se toinen. autossa ollut alunperin 350cid tbi + th700r4 / vm. 1991 chevy fleetside kanta-autona / orkkis sähköt ja kaasuvaijerit & vakkarin vaijeri + tuo tv vaijeri holleyn "telineissä" kiinni eli orkkista muilta osin paitsi tbi´n tilalla tuo fitech & tbi´n piuhat irtona ja niputettu piiloon
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!