Ford 1939 moottoreista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja laakkius, 27.4.2019.

  1. Wheelsissa on samat tarinat selitettynä:

    "muutoskatsastuksessa EI kelpaa dynolappu, jossa moottorin teholukema on pienempi kuin alkuperäisen koneen. Kuristettu tai antiviritetty vertailumoottoria yli 20% vakiona tehokkaampi moottori ei mene muutoskatsastuksesta läpi. Jos tehokkain vertailumoottori on teholtaan 100kW, ei autoon voi vaihtaa moottoria, jonka teho vakiona on 130kW, vaikka moottorista esittäisi 120kW tehonmittaustodistuksen"

    Tähän on vastaus tässä:

    Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:

    a) sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen;
     
  2. karhu01

    karhu01 2nd gear

    No eikö ton jo voisi laittaa nakkaamalla noukalle. Jos niitä yleensä mistään löytää...?
     
  3. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Pitää siis turbottaa;)
     
  4. peto

    peto Gearhead

    Lähinnä tarkoitin sitä, että moottorin valmistaja on rakentaja itse.....plaanaa lohkoista ja kansista kaikki tunnisteet pois ja väittää rakentaneensa koneen kokonaan itse, jopa valuita myöten :D. Vai missä vaiheessa moottori muuttuu lain silmissä omavalmisteiseksi?

    Noin vanhoissahan ei ole päästömääräyksiä tai muitakaan ikäviä vaateita mitä on uudemmissa autoissa. Mutta kuten aiemmin sanoin minä en mistään mitään tiedä :D
     
  5. Jaa..tämä kysymys taitaa olla sovjetologien hommaa..;) Mutta pointti taitaa olla siinä, ettei enää onnistu sellaisten omavalmistemoottorien rakennus, että vaihdat vaikka kampiakselin jne. ja kerrot, että tällaista moottoria ei ole olemassakaan ja tässä on tehonmittauslappu.

    Tässä Trafin lapussa kysytään, mistä moottori on jne.
     
    KajS tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mitäs jos kokoaisi koneen tarvikelohkosta ja tarvikekansista? Syntyiskö omavalmiste? Penkitykseen joku melkein pyöreäksi hiottu nokka jne.
     
    KajS ja peto tykkäävät tästä.
  7. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Eiköhän omavalmistemoottoreita ole jokainen moottori johon on tehtaan jäljiltä vaihdettu vaikkapa vain tarvikeimusarja ja kaasutin, alsakansien vaihdosta tai stroukkauksista puhumattakaan. Trafin lomakkeeseen maininta yksittäisvalmisteesta ja penkkilappu omantunnon mukaan?
    Pienen SBC:n saa 267 lohkosta ja 283 kampurasta, tulee 230cid. Tosin sopivat veivit joutuu teettämään...
     
  8. Siis tämä nykytulkinta menee, että se 267:n teho 120 hp (89 kW) on se minimi. Oli siihen vaihdettu 283:n kampiakseli tai ei ja vaikka olisi mitattu 100 heppaa.

    Kaveri vastaavasta jutusta kyseli taannoin katsastusukolta. Moottori olisi kylläkin ollut Volvon tinakone, jota olisi destroukauttu.

    Sen sijaan tuohon SS:n kyssäriin en tiedä vastausta. Jonkun tarttis kysellä siitä.
     
  9. laakkius

    laakkius Gearhead

    Syntyy, selvitin just asian konttorilta. Jos moottoria muutetaan niin periaatteessa kansien perusteella katotaan tehot, eli minkä auton kansi/kannet siinä on. Mutta jos laitat aftermarket kannet niin kansien perusteella ei voi tehoja katsoa vaan tehonmittauksella selvitetään tehot.
     
  10. laakkius

    laakkius Gearhead

    Tuntuu riippuvan katsurista tuo, joskus muinoin mullekin sanottiin että perusmoottorin tehoista ei voi tulla alaspäin. Tänäpäivänä asia ei käsittääkseni ole noin, vaan jos moottoria muutetaan niin periaatteessa kansien mukaan katotaan rajat. Mut voi olla et oon väärässäkin, ei näistä ota poliisikaan selvää...
     

Kerro tästä muillekin!