Sopimuksesta ja miehen sanaan luottamisesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja Petri A, 3.5.2019.

  1. Petri A

    Petri A 3rd gear

  2. Holley

    Holley Gearhead

    Mikset maksanut jotain varausmaksua autosta! Jos et ole senttiäkään autostasi maksanut etukäteen, mistä se myyjä voi tietää, että sinä tontille oikeasti ilmestyt? Jos itselle vastaava tilanne tulisi, että kauppa sovittaisiin, niin kyllä siinä juuri jotain sellaista pitäis tehdä, että se tyyppi tulee ja maksaa JOTAIN, vaikka 100-200 euroa ja silloinhan siinä on kauppakirjakin olemassa, etumaksu. Se perustuisi sitten luottoon ja olisi sitten aika härskiä se auto oikeasti silloin myydä muualle. Kovasti jos on tarkoitus ostaa Charger oikeasti, niin kyllä minä sen kaupan haluan ostajana siis varmistaa ja jos taas en sitä tee, niin voivoi, jos joku muu tosiaankin maksasa autosta enemmän ja ostaa sen. Näitä miehen sanaan luottamisjuttuja on sen verran tullut valitettavasti nähtyä muutaman auton myytyäni; "Mä tulen ihan kohta sinne..", ei ne tule, eivätkä ne edes soita perään, etteivät tule. Tämä yksityisten erittäin epätasaisten ihmisten välinen käytettyjen autojen kauppa kun on vähän erilaista, kuin joku firmojen väliset kauppasopimukset ja juristit. Ja tekstiviestikuittaus ei muuten ole mikään oikea kauppasopimus sinänsä, vasta kunnollinen kauppakirja on.
     
    1purehell, viikinki75, mopar72 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. Petri A

    Petri A 3rd gear

    Kävin katsomassa ja asiasta puhelimessa sovittiin ja suullinen sopimus on pitävä, vaikea vain todistaa. Kaveri olisi voinut sitten kertoa minusta vastaavasti jos kusettanut. Tänä päivänä kuinka moni maksaa rahaa etukäteen kun noita kusettajia löytyy jotka eivät sitten edes omista autoa tai kapulaa mitä myymässä. Kaveri tiesi että soittelin ympäri kyliä ja järjestemässä puuttuvia osia eli en ymmärrä tuota. Jos olisi edes kertonut torstaina kun puhuttiin että saanut korkeamman tarjouksen. Ja tuo 200 euron etumaksu ihan pieru saharassa ja maksaa takaisin ja ilman sopimusta en tonneja siirrä tililtä tilille jolloinka pitäisi olla paperi jossa esim 20% auton omistuksesta siirtyy minun nimiin. Myyjään ollut jatkuvasti yhteydessä ja puhelimessa kuitannut hinnan ja kaupan ja sovittu päivä milloin maksan. Auto ollut myynnissä kuukausia niin jos Torstaina sovitaan sunnuntai ostopäiväksi niin kyllä kuvittelisi siinä pysyvän.

    Netti täynnä noita etumaksun menettäneitä niin jos sen olisin tehnyt olisi samalla ajanut sinne ja tehnyt sopparin ja maksanut kerralla pois mutta ihmisten pitää olla töissä niin niin ei pysty kesken työpäivän lähtemään tai viisi mennä puolen yön aikaan tekemään kauppaa, kyse kunnioituksesta ja sanansa pitämisestä.

    ja by the way suullinen sopimus on sitova samalla tavalla kuin paperiversio - ainakin mitä sopimusjuristin kanssa juttelin.,
     
  4. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Linkki ei aukea.
     
  5. T5

    T5 Gearhead

    Nyt kannattaisi topikin aloittajan sulkea tietokone ja jatkaa perjantai-kaljojen kittaamista ihan itekseen kiroillen. Pahimmassa tapauksessa ku huomenna heräät, oot päätynyt joksikin nettimeemiksi, jos paljon tätä jankkausta vielä jatkat.

    Tottakai tuommoinen korpeaa varmana, mutta loppujen lopuksi tuossa on sana sanaa vastaan. Ja köyhänä duunarina kyllä ymmärrän, jos joku rahamies on tarjonnut myyjälle enemmän, kuin sinä. Valitettavasti se raha on vaan aika kovassa arvossa nykyäänkin.
    Se, toimiko myyjä muutoin oikein on sitten toinen asia.
     
    PilsnerBil, 1purehell, viikinki75 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Rotten

    Rotten Gearhead

    Juridisuuteen en ota kantaa!
    Osta sille myyjälle hame!!!
    .aikoinaan oli miulla ja kavereilla homeinen asuntovaunu, yks ois ideoinut siitä venetraileria!? Ookoo!
    Purettuna kaatopaikalle ois maksanut rahaa! No ne haaveet jäi, hommas oikeen trailerin, mitä vittua tuolla tehdään!? Oli kaikille rasitteena! No fasebook ja ilmoitus tuu hakee!
    Kyllähän se hieman harmitti et siitäkin ois kaljarahat saanut, kaikki kolme! Mut yks puhe ku sökössä ja rahalla ei tultu ohi!
     
  7. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Parempi pyy pivossa, kuin ööö.. en nyt muista miten loppuu, mutta käsnäätte varmaan mun pointin
     
  8. kuutio

    kuutio Gearhead

    Yleisempää on puheiden pitämättömyys. Yks tääläkin kirjoitteleva mainosti aina "wanhan liiton mieheks" itteensä.... p#skat. Nykyään kuulemma kännissä itkee ettei hällä oo yhtään kaveria.. mistäköhän johtuu..
     
  9. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    FB-juttu ei aukea eikä paljon kiinnostakkaan...
    Think positive: rahat säästyi, vähemmän huolia, vähemmän murheita...
    Mutta on tullut nähtyä sekin että tällainen case "ratkeaa" siten että tulee uusi mutka matkaan, myydään sitten alkuperäiselle innokkalle ostelijalle tekosyystä tai toisesta vähän kalliimmalla, ja "everybody happy".
    Ja muistakaa ottaa kaljaa välillä :)
     
  10. kuutio

    kuutio Gearhead

    Itte en ostattele enkä varaile yhtään mitään arvokkaampaa ennenkuin kävyt on nipussa ja valmiina. Mitä niillä haaveilla muita vaivaa ja aiheuttaa ajan tuhlaamista ja v#tutusta. Jos aivan yllättäen jotain kiinnostavaa joku tuttu tarjoaa voin kysyä saanko maksaa tilille tai ens kerralla tassuun. Jos ei käy niin myyköön muille.Sitäpaitti parhaat kaupat tekee se nopea ostaja joka laskee heti hillot myyjän tassuun eikä varaile mitään.
     
    PilsnerBil, viikinki75 ja Rotten tykkäävät tästä.
  11. max

    max Double Gearhead

    Hyvinhän sulle kävi,sillä jos auton myyjä on ollut kuvailemasi ketku mikä ei pidä puheitaan,niin mikä olis sitten ollut Chargerin todellinen kunto.
     
    PeteKoo, Pertti K, Jussi289 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Kyllä ite oon luottanut aina miehen sanaan. Jos asiat lyödään puhelimessa lukkoon, ni ei sitä autoa myydä enää toiselle. Varmasti tympäsee! Ei kai tuollaselle kaverille pieni varausmaksu merkkaa, jos muutaman tonnin saa toiselta enemmän.
     
    Make.S, Jussi289, max ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Rotten

    Rotten Gearhead

    Tässähän oli, että niin pitäisi voida luottaa!??
    Tonneja tai satasia??!
    Hame kangasta "myyjälle"
     
    Pertti K ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  14. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jos olis aina jääny odottamaan kaikkia "tulen hakemaan", "myyty mulle" ja muita varmoja ostajia, niin pihat olis täynnä myymättömiä autoja. Ite kun oon jotain varannu, niin oon maksanu käsirahan ja pyytäny kuitin, näin se vaan menee.
     
    rb, vivve ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  15. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Varmasti vituttaa. Tämmönen vituttaa aina.

    Jos kävit katsomassa, etkä sitä sillon ostanut, niin varmasti monelle tulee mieleen, että haaveilija, joka ei välttämättä saa rahoja kasaan. Näitä on sattunut kohdalle useita. Jopa niin, että on hinta ja päivämäärä sovittu, koska hakee. Tulikin katumapäälle, tai jotain.:rolleyes:
    Eikä silloinkaan ilmoittanut mitään. Itse soitinja kysyin, kun päivämäärästä oli kulunut pari päivää. Että ei ne "varmatkaan" kaupat ole varmoja, ennen, kun on nimet papereissa, ja raha vaihtanut omistajaa.

    Olisit maksanut jonkun varausmaksun, että pitää sitä sulle tiettyyn päivämäärään. Joku parisataakin osoittaa, että on sitoutunut ostamaan. Varausrahaahan ei makseta takaisin ostajan katumapäälle tullessa. Se lyhennetään ostaessa hinnasta.


    Sattunut kyllä itellekin. Alkuillasta sovittiin puhelimitse kauppa huomiseksi, kun HÄN ei jaksanut enää illalla tehdä kauppoja. Itse olin valmis lähtemään heti hakemaan.

    Aamulla huoltikselta sillosen muijan hakiessa kahveja soitin myyjälle, että ollaan tässä lähdössä sinnepäin. Sanoi, että oli jo illalla kuitenkin myynyt!:mad:

    Onneksi soitin jo lähtökuopista. Olisi tullut turha Helsinki-Tampere-Helsinki reissu.
     
    Muokattu: 4.5.2019
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vähän pidempiäkin turhia reissuja on tutuille sattunu, kun ei myyjä vaivautunu ilmottamaan, ettei sovittu kauppa pidäkään. Minusta se on kuitenkin munatonta luvata jotain, jos ei aio pitää siitä kiinni edes päivää.
    Oma lukunsa on sit ne, jotka myy "ihan muuta" ku todellisuudessa on. Mua vaan esm. vieläkin vituttaa erityiseen se hyvä Valmetin 9000 lusikkahaarukka, jonka kattomiseen ajoin 1000km eestaas. Kun puhelimessa sitä ei ollu tarvinnu hitsata mistään, eikä vuoda öljyä. Siinä viidessä minuutissa ku sitä puikolla räkäsaumoilla joka puolelta kasaan virkattua paskaa kun kattelin, niin se kusi jo vitosen hydeöljyä siihen pihaan.
     
    rb, mikaa7146 ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  17. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Tuon Tampereen tapauksen jälkeen menin himaan, ja nettiautoon. Sinne sattui ilmaantumaan vastaava myyntiin siinä selaillessani, niin soitin heti, että tulen hakemaan sen. Se vaan oli Oulussa.:) Antoi mulle toisen numeron, (koska puhelin pirisi koko ajan) ja laittoi ilmossa olleen puhelimen kiinni.:)
    Sanoin muijalle, että kattoo seuraavan lennon Ouluun. Noh, myöhästyttiin lennolta, ja myyjäkin kyseli, että oletteko nyt oikeasti tulossa. Kaikkien sählinkien jälkeen päästiin Ouluun vasta myöhään illalla. Raha vaihtoi omistajaa, tehtiin paperit, ja lähettiin ajamaan etelää kohti.:cool:
     
    Roberto, Holley, mikaa7146 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mitä itse olen autoja myynyt, niin kukaan "varaajista" ei ole koskaan mitään ostanut.

    Mitä itse olen autoja ostanut, niin jos en ole suoraan voinut maksaa, niin järkevän (mielestäni pienehkön) varausmaksun olen maksanut ja kaikki ne autot saanut.
     
    kuutio, 1purehell, vivve ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kuin pitkästä ajasta tässä varauksessa on ollu kyse? Jos sovitaan, et tuun huomenna hakeen, ja myyjä myy sen siinä välissä jo jollekin, niin reiluu?
     
    Nikuzai ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  20. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Varausmaksu taitaa olla tässä se avainsana?;)

    Itse en nykyään mielellään varaa mitään ilman varausmaksua. Ainakaan ostajan nähtyä kaupan kohteen. Siinä ei vaan ole mitään järkeä! Miksi varaisin ilmaiseksi sitä jollekin, joka "mahdollisesti" sen ostaa. Jos joku lyö rahat käteen, niin se on ainakin varmempi kauppa.
     
    Muokattu: 4.5.2019
    Catiska, 1purehell, vivve ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!