Venttiilijousen pituudet, sbc

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jankinnu, 2.5.2007.

  1. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Kattelin tossa venttiilijousien speksejä ja niissä lukee:
    Coil Bind height: 1.153in
    Installed height: 1.7in
    Open height: 1.2in

    Tarkoittaakos tuo nyt sitten sitä, että maksiminosto venttiilin päässä on noiden kahden erotus 1.7in-1.153in=0.547in vai 1.7-1.2=0.5in? Nuo jouset kuuluivat samaan pakettin nokan kanssa, jolla on 1.5 vivuilla nostoa max 0.49in. Mietin vaan, et meneekö jouset uusiksi jos joskus vaihtaa 1.6 vipat?
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Coil bind mitta on jo mennyt niin sanotusti yli, eli täytyis jättää jonkinverran jousen lankojen väliin rakoa. Dampperi niistä taitaa ensin loppua ja siinä koskettaa langat yhteen ennenkuin jousesta vai onko niissä edes dampperia? Tottelisin tuota open heightiä noston suhteen.
     
  3. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toi "coil bind height" on yleensä maksiminosto, jolla jousia voi käyttää, silloin lankojne väliin jää vielä minimiväli, eli n. 1,5 milliä. Paineet taas sitten ilmoitetaan yleensä joillain tasakorkeuksilla, ja sitävarten noi 1.7 ja 1.2", sitte ilmotetaan myös toi lbs per inch, josta saa laskettua auki ja kiinnipaineet muille korkeuksille.
     
  5. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Ok, kiitoksia tiedosta. Eli jos nyt oikein ymmärsin, niin 1.6 keinuvipujen 0.522" (1.6/1.5*0.49) nosto on alle ton 0.547" eli saattas sopia, mut hyvä mitata sitten kuitenkin ettei tule ikäviä yllätyksiä..

    Onko joku muuten mittaillut, miten rankkoja heittoja todellisessa vipusuhteessa on tuohon ilmoitettuun 1.5 tai 1.6 lukemaan?
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Riippuu ihan vipasta, monet alsavipat on vähän "yli", niissä on yritetty laskea notkumista mukaan, ainakin valmistajan selityksenä epätarkkuudelle. Jousissa on muitakin kriteerejä kun se mille nostolle ne riittää, eli paineiden pitäis kanssa olla nokan rampeille sopivat. Toi välityksen vaihto nopeuttaa venttiilin liikkeitä n. 7%, mitä se tekee jousipainevaatimuksille?
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jaa, annoin siis väärää tietoa, Vipottajalla olikin homma hallussa jotn valaistuin tässä itsekin. Omista laitteista vaan noita jousihommia ihmetellyt mutta olen varmaan mitannut väärin. Eiks tosta 0,06" -> 1,5mm lankojen välistä voi vielä vähän tinkiä kunhan juosipaine on varmasti kys. komboon riittävä?
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    En tiedä, en oo kokeillut.
     
  9. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    0,06" taitaa olla semmonen yleismaailmallinen pelivara mikä pitää jättää.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mulla oli rakentaja vissiin yrittäny tota ja just kuten 4d sedan tuolla yllä sanokin, niin dampperit oli syöny ittensä läpi shimmeistä. Servicemanuskan arvoilla shimmit sai jättää pois. Ja pakopuolella roto-cap retainerit vähentää jousen tilaa.
     
  11. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Coilbind height on yleensä se pituus jolla jousi pohjaa.
    Usein on lyhyempikin, mutta aina tuo mitta olisi syytä mitata.
    Open height on se mitta mikä on valmistajan suosittelema maksiminosto.
    Maksiminoston voi ylittää kunhan pohjaamis korkeudet mittaa ensin.
    Jousen käyttöikä voi myös lyhentyä yli open height käytössä, mikäli jousen materiaalin rasituslujuus nousee liian suureksi.
     

Kerro tästä muillekin!