Moottorin vaihto, mitä kaikkea pitääkään huomioida

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Onetimer, 25.9.2018.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Celica Supra on sen verran vanha, että se on todennäköisesti sillä 5M-E moottorilla, yksi yläpuolinen ja ruisku, tehoakin jotain 115hv.

    Mutta kyllä tämä minunkin toyota tieto enimmäkseen on vaan muualta luettua teoriatietoa, toki osaltaan on joutunut soveltamaan noiden crownien kanssa ja haettu vaihtoehtoja mutta silti.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Juu, pojan Celica Suprassa '85 on se 5M moottori kahdella nokalla, kaunis. Mä en oo niin hyvä näissä moottorikoodeissa. BMW:n korikooditkin pitää luntata ku pojat puhuu aina noilla E28, E12,E30-koodeilla. Nytkin ne on Syötteellä Epin E39:llä...:rolleyes:
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    http://www.kalalahti.com/dataBySubject/GasolineEngines.html
    Tuolla on hyvää tietoa ainakin vanhemmista toyotan moottoreista, en tiedä onko tuota miten päivitetty nykyaikaan mutta omissa ei niin nykyaika ole oleellista.
     
    KajS tykkää tästä.
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tyhjäkäynnin metsästys on sikäli helppo homma, kun se todistettavasti on siinä ollut joskus, niin kyllä se sieltä löytyy. Malttaa vaan mielensä eikä isommin ala säätelemään. Ettii sen vian.
     
    isalmela ja KajS tykkäävät tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    BBDssä menee helposti roskaa jonkin moiseen seosputkeen, ne mitkä lähtevät (2) yhtenä irti kaasarin päältä yhdellä ruuvilla (kuin suunniteltuna), jonka jälkeen joutokäynti on kateissa. Mulla oli metsä-Aspenin supersixkaasari, jossa roska oli ”aina” läsnä kun veti vähänkään pidempään ”kaasu pohjassa”.
     
  6. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Varmaan lambovolvossa helpoin olisi hieman laskea etupalkkia alemmas, sais hammastangon mahtumaan.
     
  7. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Eipä tuolla hammastangolla ole kuin yksi paikka olemassa jos haluaa säilyttää geometrian muuttamatta muiden nivelpisteiden paikkoja ohjauksessa.
     
    KajS tykkää tästä.
  8. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Joku tommone ruisku V6 nykyaikasempi motti vois olla iha hyväki kone vaihtoehto. Jos pitää vaihtaa bensapihimpi kone o_O
     
  9. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Hammastanko etupalkissa, kuten alatukivarret, perssoni tolpat. Jos pystyy pikkasen nostaa tekniikkaa ja laskee palkkia muutamia senttejä,eikä tarkoitusta vetää koppaa ihan tonttiin, niin en usko että ihan vitux vielä menöö, tai sit menöö?
     
  10. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Riippuu minkä suuruinen vituix meno itelle vielä kelpaa? Kyllä renkaat kääntyy edelleen ja tiellä pysyy mutta kaikenlaisia omituisuuksia siitä seuraa. Googlaa vaikka "Bump steer" niin löytyy juttua. Tuolla volvolla kun ajellaan radalla kylki edellä, niin pitää olla renkaisiin hyvä tatsi. Ite tullu noitten asioitten kanssa pähkäiltyä ja muuteltua osia. Väärä ohjausgeometria on aivan kamala ajaa ja auto menee minne itse haluaa. Sentti kaks voi olla paljon muutosta ohjauksessa.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Vielä höpöhöpömeinikiä aiheesta mikä moottori slantin tilalle: Onko muita moottoreita, jotka menis slantin 904-torquefliten kanssa yhteen? Koetin googlettaa Amerikasta, muttei osunut.
     
  12. Slanttiin taitaa sopia vain Slant.

    LIST OF CHRYSLER BELLHOUSING PATTERNS

    A/LA/HEMI PATTERN
    241/260/270 in³ "Semi-Hemi" A-series V8
    277/301/303/313/318 in³ "Plymouth Poly A-series V8
    326 in³ Red Ram 326 A-series V8
    273/318/340/360 in³ small block LA-series V8
    238 in³ LA-series V6
    Magnum 3.9 liter LA-series V6
    Magnum 4.7/5.2/5.9 liter LA-series V8
    Viper 8.0/8.3 liter LA-series V10 (This engine has similar bolt patterns to the LA/Small Block except that the top holes on the Aluminum V10 will not align with any other LA/Small Block transmission.)
    Ram Tough Magnum LA-series V10 (This Engine has a bolt pattern that does not match any other Chrysler/Dodge, it WILL NOT bolt up to any other transmission other than the iron block V10.)
    2000–present 5.7/6.1/6.4/6.6 liter Hemi V8

    B/RB PATTERN
    350/361/383/400 in³ big block B-series V8
    413/426/440 in³ big block RB-series V8
    1965-1971 426 in³ Hemi V8

    G/RG PATTERN
    170/198/225 in³ Slant Six I6

    CHRYSLER EXTENDED BLOCK PATTERN
    1951-1954 331 in³ industrial-use Hemi V8

    Listassa ei ollut aussien Hemi-kutosta. Ehkä se voisi sopia?
     
    KajS tykkää tästä.
  13. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ei sopine, on pystymoottori ja sen perässä on muistaakseni Borg Warnereita.
     
    KajS tykkää tästä.
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Kiitos. Höpöähän tämä slantin vaihto on. Mutta kun taas vähän ajelin, niin vaihteisto toimii hyvin, niin taas virittelin ajatusta. Tosin, naapurin pojalla on BMW V8-moottorilla josta vaihteisto antautui. Siitä moottori TF:n eteen. Joku tosi-insinööri tekis adapterin ja sitten kiroaisi, kun ei enää vaihda niinkuin pitää.

    Manuaalit on kai "helpompi" naittaa. Poika ainakin onnistui Toyota 4AG-E ja Alteezzan 6-vaihteisen yhdistämisessä. Tuo combo toimii.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Paljonko noissa slantti ja V8 versioissa pulttijako heittää? Sillä, että onko se sama laittaa mikä tahansa moottori sovitteella vai kuitenkin joku konsernin oma?
     
  16. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ei edes sinnepäin..
     
    KajS tykkää tästä.
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No niin justiin, sittenhän se on aivan sama.
     
  18. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Slantin lootaan on hieman haastavaa sovittaa jotain muuta kuin oikealle kallistettua rivimoottoria. JOS vaniin haluaa jonkin muun, sovittaminen helpottuu huomattavasti vaihtamalla pikkulohkon 904 lodjuksi. TOKI turbiinikopan muutos mahdollistaa myös oman lodjun käytön, tosin todennäköisesti samalla syntyvän tehonlisäyksen myötä antautunee melko pian...
     
  19. Mitä jos etsis siihen koneen perään ehjän sopivan Bemarin laatikon? Ilmeisesti halua sille automaatille? Mikä sen moottorin malli on tarkkaan ottaen?
     

Kerro tästä muillekin!