Moottorin vaihto, mitä kaikkea pitääkään huomioida

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Onetimer, 25.9.2018.

  1. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ymmärrän halun käyttää autossa jo olevaa vaihteistoa, yhden muutoksen tarve johtaa yleensä kahteen muutokseen jne... Sen vuoksi ehdotin tuon SB-904sen laittoa, kun ei paikoilleen asennus vaadi muutoksia.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Hyviä pointteja. Jo BMW suorakuusi kaiketi sulattaisi sen 904:n.
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    M60B30, se pikkuinen V8. Pitää kysyä, oisko myytänä.

    Mukavaa, kun jaksatte pohtia ja kommentoida. Autot ei ole Lego-palapeli, joten ihan kaikkia ideoita ei tarvi edes ajatella.

    Mulla nyt on kolme vaihtoehtoa Slanttivanin suhteen: Myynti, paaliin tai engineswap. Moottorinkorjaussulkeisiin ei mun taidot ja toisten jaksaminen riitä. Moottoriremppakiintiö Poikon Pajalla ja Patentilla on tältä vuodelta täynnä.
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Ehdoton kuva! Tuosta tajuaa jo merkonoomikin, että ei on ei.
     
  5. Älä nyt ainakaan paalaa..

    Toi tekniikan vaihto ei kyllä ole koskaan ole helpoin tie, mutta tarvitseeko se ollakaan.

    Ton M60B30:n perässä on ollut Bemarilla manuaalina ZF:n 320Z laatikkoa:

    [​IMG]

    Ja automaattina ZF:n 5HP-18:

    [​IMG]

    Noissa Bemarin laatikoissa on sama homma. Kutosen laatikko ei käy. Voi kyllä olla helpompi harjoitus Moparin laatikko ja jonkunlainen adabteri.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllähän noin tyypillisesti minkä tahansa askin voi laittaa minkä tahansa laatikon perään, vaikka Slantin perään Libertyn ja Mersun 200d:n perään TH400:n, onko siinä sit järkeä onkin toinen juttu.

    Jotenkin mulla nousee karvat pystyyn sellasista jutuista että sen ja sen voi yhdistää adapterilla, silläkin se yhdistelmä pelas. Toisena noi laatikoihin jigissä hitsaamalla vaihdetut kytkinkopat, kyllä kai sekin voi säkällä onnistua, mutta on kyllä huonojakin kokemuksia aiheesta lähipiirissä.

    Kuitenkin melko tarkkaa touhua kun ihan valmistajien yhdensuuntaisuusvaatimuksia ja kulmavirhevaatimuksia katsoo, joten olis se aika tarkkaan tehtävä tuossa swappaamisvaiheessakin.
    Tarkoitan sanoa että kyllä ne yhdistelmät toimii jos ne tekee kunnolla.

    Ei se sit lopulta ole mitään avaruusjuttua, tehdä se adapteri oikein. Muutaman satkun sisään ne kampiakselilinja ja vaihteiston pääakselin linja täytyis olla, silloin kytkin pelaa ja vaihteistossa laakerit, vetolevyt, turbiinit yms. kestää....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuossa nyt esimerkkinä Cumminsin perään laitettu ZF 6v manuaali, ite tehtyyn kytkin koppaan.
    Toisessa tapauksessa mulla 4L80 Cumminsin perässä, menetelmä on kokolailla sama niiden linjauksessa vaikka toinen manuaali ja toinen automaatti.
     
    Muokattu: 21.5.2019
    Gary Grand, KajS ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Miten kuvittelet selviäväs koneswapista, jos pelkkä koneremppa on liikaa? Kun koneremppa on kakunpala swappiin verrattuna.
     
    KajS tykkää tästä.
  8. KajS

    KajS Gearhead

    4d sedan: kolmas adapteri 4AG-E:n ja Altezzan 6v väliin oli hyvä...

    Jussi289:
    "Miten kuvittelet selviäväs koneswapista, jos pelkkä koneremppa on liikaa? Kun koneremppa on kakunpala swappiin verrattuna."

    Äärimmäisen aiheellinen kysymys, joka vaatii selvennystä: Moottoriremppaan ei ole resursseja, mutta engineswappiin löytyy innostusta. Voimavara tässä on osaava nuoriso; mulla ois kaksi aika tuoretta katsastusmiestä ja yksi melkein merikapteeni voimavarana, jotka on tehneet juuri BMW-swappeja.

    En minä mutta pojat, mun kyvyt taitaa kallistua tuonne ympäristönsuojelun puolelle...jossei myynti-ilmo nappaa.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  9. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Itselle nopsaan mitä tulee mieleen koneswapeista ja erimerkki yhdistelmistä joita itse tehnyt:

    Aski adapterilla, jigissä hitsatulla kytkinkopalla tai valmiilla kytkinkopalla.

    Kytkimen käyttömekanismin muutos toiseen osapuoleen tarvittaessa hydrauliseksi tai vaijerille.

    Kytkinlevyn metsästystä sopivalle halkaisijalle/paksuudelle/boorille.

    Painelaakerin sopivuus vaihteistoon, sekä sen sopivuus asetelmaan(halkaisija), sekä sopiva syvyys toiminnan kannalta jos tehty adapterilla kone/aski.

    Kardaanitunneli muutoksia askille.

    Kardaani leikkaa liimaa, joissain askeissa perässä liukuboori ja joissain rättinivel, joissa liuku sitten keskirististikon yhteydessä.

    Vaihteiston kannatin palkki, nopeusmittarille tieto, jne.....
    .....

    Koneessa öljypohja/imujalka muutoksia.

    Tulipeltiin muokkauksia.

    Koneenkannakkeet.

    Rivimoottorin imusarjan/pakosarjan tilan tarve eli jarrutehostin, pääsylinteri tai ohjaussimpukka edessä tai kaikki edessä.
    ......
    ..

    Nuo nopsaan tuli mieleen.
     
    isalmela ja KajS tykkäävät tästä.
  10. grantorino

    grantorino Gearhead

    Tarviiko tuo slantti muuta kuin kansirempan. Itse vaan irrotatte kannen ja toimitatte koneistamoon, koneistamon pojat laittaa venttiilit kuntoon, sitten vaan ruuvaatte kannen paikalle ja taas menee pari sataa tuhatta luotettavaa slanttikyytiä.
     
    KajS tykkää tästä.
  11. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    KajS

    Mitäpä jos laitat kaks Slanttiä vierekkäin ja hyödynnät jonkin tuplamottorisen veneen palikoita, jotta yksi loota riittää?

    Sehän ois kuin v12...:D
     
    KajS tykkää tästä.
  12. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Joku erikoisuuden tavoittelun tuska tässä on vahvempana kuin helpolla pääsemisen tarve.
     
    KajS tykkää tästä.
  13. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Eikö aina?:D
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. a man's gotta do what a man's gotta do

    said to mean that you will do whatever you have to do, even if it is difficult or dangerous
     
    isalmela, KajS, Latvis ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. wilburi

    wilburi Gearhead

    Tekniikan vaihto ja mulle se slant :p olis projekti koneelle tarvis
     
    Gary Grand ja KajS tykkäävät tästä.
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Eihän tää mikään höpöhöpötopiikki enää ole. Harvoin on kaikki näin hyvin juonessa mukana.

    Nimenomaan erikoisuuden tavoittelun tuska tässä on vahvempana kuin helpolla pääsemisen tarve.

    Vaikka...

    "Itse vaan irrotatte kannen ja toimitatte koneistamoon". Totta tuo, mutta just tuosta vanista se on niin kiva irroittaa. Se CelicaSupran kannen nostelu nyt vielä oli inhimillistä.

    Sanoin jo slanttivanin ostettuani, että seuravassa autossa moottori hoidetaan konepelti avaamalla. Veneissä on konekoppa...

    Ameriikassa vaniharrastajat aloittaa aina rempat lauseella "Pull the Engine".
     
    Gary Grand ja wilburi tykkäävät tästä.
  17. KajS

    KajS Gearhead

    Naulan kantaan. Juuri samasta syystä harrastan telemarkhiihtoa ja vielä Voile3pin kärkisiteillä, vaikka hightechsiteitä on saanut jo 20 vuotta. Ei se mäenlaskukaan saa olla helppoa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. Toi öljypohja saattaa olla pieni haaste. Bemarissa näyttäisi olevan sumppu edessä:

    [​IMG]

    Jos taas tätä videota katselee, niin sen sumpun pitäisi olla takana?

     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos et sähkömoottoria laita, niin oisko samantein mennä nykyaikaan ja pistää keulille joku 1.0 Ecoboost. Enemmän pauhua kuin slantissa ja menisi ehkä pikkuisen pienemmällä. Eikä tule tuon edelläkuvatun tapaan sumpun kanssa ongelmia. Se kone varmaan mahtuu putoamaan laatikon ja palkin välistä.

    Omissa visioissa on kummitellut hybridi, jossa olisi puukaasu päävoimanlähteenä ja sen verran akkua kuin nykyhybrideissä on. Lähtisi parkkikselta mökin suuntaan sähköllä samalla kun sähkö sytyttelisi kaminan. Ja heti kun kaasua tulee, vaihtuu ajo sille ja akut ladataan täyteen.

    Kaminan lataus luonnollisesti koneellistettuna.
     
    KajS tykkää tästä.
  20. Eikös joku maailman halaaja ole sanonut, että ei ole ongelmia, vaan haasteita. Volvo-foorumilla on ihan hauska tinakoneswapsivu. Siihen on pöllitty pari kuvaa itserakenelluista öljypohjista, jotka sopii tähänkin:

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!