No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    "No Prepin organisaatiota ja kilpailutoimintaa EI pyöritetä yhdenkään ”sponsorin” eikä ”tukijan” voimin."

    ???? olen sanaton.
     
  2. GS

    GS Gearhead

    Tämä on pohjimmiltaan väärä mielikuva/tulkinta suomen ja jenkkilän mittasuhteista.
    Eli joo, jos mietitään jenkkilää kokonaisuutena, pienenkin prosentin näkyvyyden saaminen maan kokonaisnäkyvyydestä on valtavan iso kakku, mutta arkitodellisuus mikrotasolla sielläkin on hieman toisenlainen.
    Jenkkilä kokonaisuutena on iso maa, johon mahtuu paljon suomen kokoisia alueellisia toimijoita/kilpailijoita ja jotka eivät koskaan näy maailmanlaatuisen levikin TV-ohjelmissa tms.
    Drag Racing ei jenkkilässä ole tietenkään marginaalilaji, mutta suuren yleisön silmissä No Prep ja Street Outlaw sitä olivat ennen kuin laji sai yhteiset pelisäännöt ,organisoitui ja löi ”All in” lajin näkyvyyden eteen.
    Eli Street Race tuotteena kehittyi sellaiseksi että some ja lopulta valtamediat kiinnostuivat ”genrestä” tuotteena.
    Ei ole mitenkään sattumaa että mm.Discovery lähti mukaan kuvaamaan öisiä Street Outlaw katu/raha/listakisoja, vaan kyllä sielläkin nähtiin lajin markkinoinnillinen potentiaali, koska somessa kävi jo sellainen kuhina kuin kävi.

    Se että lajin kärki näkyy erilaisissa TV-ohjelmissa ja somessa tällä hetkellä ympäri maailman, ei tarkoita sitä että kaikki ne sadat pikkukisat mitä ajetaan jenkeissä joka viikko, näkyisivät maailmanlaajuisesti. Se on kuitenkin fakta että lajikärjen tolkuttoman iso näkyvyys sataa laariin myös alaspäin juuri sen vuoksi että jenkeissä kaikki tietävät mitä on Street Outlaw kisat ja No Prep. Pienempien alueellisten toimijoiden ja yksittäisten kilpailijoiden on tänä päivänä paljon helpompi myydä omaa tuotettaan, koska lajimielikuvatyö tehdään todella raskaalla kädellä ja maailmanlaajuisesti.
    Tämä taas näkyy siinä että laji kasvaa kaikilla mittareilla mitattuna voimakkaammin kuin mikään muu moottoriurheilulaji jenkeissä.

    Eli pointti on se että nythän me tiedämme miten tämä ”Street konsepti” oikeasti toimii jenkkilässä, mutta ilmaisia aterioitahan ei ole sielläkään kukaan saanut, vaan nykyinen asema on vaatinut ihan helvetisti töitä ja isomman porukan yhteistä fokusta siitä mitä ollaan tekemässä.
     
  3. GS

    GS Gearhead

    Ei, No Prepin markkinointi/ansainta ei rakennu vastikkeettomaan ”sponsorirahaan”, eikä lajin ”kummisetien tukiin”, vaan siitä että meillä on myytävä tuote ja sitä kautta tarjottava näkyvyys, jota myydään.
    Kyse on siis organisaation liikekumppaneista, ei ”sponsoreista”, jotka haluavat käyttää omaa tuotettaan myydessään lajin somenäkyvyyttä .

    Tämän vuoksi ne ”tarrat” ovat kuvassa, eikä välttämättä autossa.
    Somessa kuvan autosta ja siihen yhdistetystä mainoksesta oikein levitettynä voi suomessakin nähdä sadat-tuhannet ihmiset, radalla auton muutama sata.
    Liikekumppanit maksavat oman tuotteensa näkyvyydestä, ”tukijat” maksavat rakkaudesta lajiin...ja näitähän ei nykyisin ole, ainakaan niin paljon että mitään lajia voi sen varaan laskea:

    [​IMG]

    Tämäkään ei tietenkään ole ihan näin suoraviivaista eikä yksinkertaista, koska meillähän pitää olla ensin uskottava tuote, tuotteesta luotu vahva imago/mielikuva, tuotteesta myyvä/kiinnostava kuva tai video ja riittävän isot kontaktimäärät johon liikekumppani voi oman tuotteensa liittää.
    Eli se ”tarrojen liimaaminen” kuviinkaan ei tuota ilman somemarkkinoinnin osaajia...siis sen jälkeen kun itse laji=myytävä tuote on ”mediaseksikäs” ja kiinnostava.
    Kaiken itsessään ei tarvitse nykytilanteesta muuttua, mutta se miten laji tuodaan esille, sen pitää muuttua täysin.
     
    Muokattu: 21.5.2019
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Selitys sivulta seitsemän...mutta ei se asia siitä muutu jos se tarra siirretään auton kyljestä nettisivulle, ihan samasta asiasta on kyse, "sponsori" (joka ei sun mallissa ole sponsori) ostaa näkyvyyttä itselleen.

    Ja edelleen se mainostila on myytävä niille "liikekumppaneille" ( tää kuulostaa siltä, että lopulta artisti maksaa, kun "liikekumppani" laittaa rahat taskuun) ja ilmeisesti mitään "helppoa" ratkaisia ei nyt kuitenkaan olekaan olemassa näiden kisojen järjestelyihin....ja toisaalta se nettisivumainoksen myyntikin tekee eomat hankaluutensa...sitä kun on hankala saada näytille vaikkapa asiakkaan omaan tilaisuuteen....joissa aina välillä näkee niitä autoja joissa on jotain tarroja liimailtuna.
     
  5. GS

    GS Gearhead

    Meidän lienee nyt turha vääntää tämän päivän markkinointiterminologiasta sen enempää, mutta hyvin lyhyesti miksi tätä ”sponsorointitermiä” ei nykysin käytetä somemarkkinoinnissa lainkaan.
    ”Sponsorointi” perinteisessä mielessä on toki liikekumppanuutta sen klassisessa kontekstissa, mutta sen perusongelma on aina ollut todistaa saavutetut myyntitulokset aukottomasti/todistettavasti.
    Eli tarra auton kyljessä...viisi kilpailua suomessa...ja kauden päätteeksi ”sponsorien” kanssa palaveri siitä mitä vastiketta=näkyvyyttä he ovat rahalleen saaneet?
    Tulokset kontaktimäärissä on riippunut pelkästään hyvästä pokerinaamasta, eli kontaktimäärä voi olla mikä tahansa minkä pystyy pokalla naamalla ”sponsorilleen” esittämään (ok, jos kyse on enemmän kaverin firman jakamasta tuesta, kuin nykypäivän vastikkeellisuuteen perustuvasta markkinoinnista, mutta tälle ei kokonaista organisaatiota voi perustaa).
    No, nykyisinhän tämä ei enään vain mene läpi, koska maailma on jo täynnä markkinointikanavia josta saadaan aivan eksaktit tulokset kontaktimääristä.
    Yhteis/liikekumppanin ei enään tarvitse arvuutella sitä saiko hän sijoittamalleen markkinointipääomalle tulosta vai ei, vaan nyt tulokset on nähtävissä absoluuttisen tarkasti.

    Ei siis tarvitse enään ihmetellä/kummastella sitä miksi yritykset eivät jaa rahaansa=niukkuuttaan markkinointiin jonka tuloksista ei ole mitään tietoa.
    Näin varsinkin kun tarjolla on sellaisiakin vaihtoehtoja joiden tuloksellisuutta ei tarvitse arvailla, vaan kaikki saavutetut kontaktit=tulokset ovat paperilla/näytöllä.

    Eli sen kaltainen markkinointi Street Racingin tyyppisessä ”metsien” lajissa, mikä toimi vielä 80-luvulla, ei todellakaan toimi tänä päivänä isommassa mittakaavassa, jossa markkinoinnin tuloksellisuus pitää myös asiakkaalle ja sen johtokunnalle todistaa.
    ”Sponsorointi” terminä edustaa siis jo kauan sitten mennyttä aikaa ja nyt lajimarkkinoinnissa toimitaan vain yhteistyö ja liikekumppanien kanssa niin, että kumpikin oikeasti hyötyy tästä kumppanuudesta.



    Miten ”liikekumppani laittaa rahat taskuun”??
    Liikekumppani maksaa organisaation tilille sopimuksen mukaan sovitun suorituksen saamastaan näkyvyydestä, piste? Nämä pääomat taas käytetään kulujen jälkeen vain ja ainoastaan kilpailutoimintaan ja uuden myytävän markkinointimateriaalin luomiseen.

    Organisaatio omistaa kaikki markkinoinnin oikeudet, mutta se myös maksaa kilpailukustannusten viulut.
    Kilpailijat ovat toki oikeutettuja omiin yhteistyökumppaneihin niiltä osin kun se ei ole ristiriidassa organisaation mahdollisesti yksinoikeuden ostavan yhteistyökumppanin tuotteen kanssa(marginaali).
    Kilpailijat myös hyötyvät omassa markkinointinäkyvyydessään organisaation varsin voimakkaasta ja agressiivisesta markkinoinnista/näkyvyydestä.
    Autot ja kilpailijat oikeasti näkyvät ja tätä kautta vahva linkitys/verkostoituminen katto-organisaation markkinointiin tuottaa kontaktilukuja myös kilpailijoille, jonka he taas voivat muuttaa omiksi pääomiksi.
    Eli tottahan toki kukin kilpailija saa liimata autoonsa niin paljon tarroja kuin haluaa ja esiintyä omien asiakkaidensa tilaisuuksissa, se ei kuulu organisaatiolle.
    Organisaatio itsessään voi myös harrastaa ”tarramarkkinointia” kilpailuun osallistuvien autojen osalta ja tämän vuoksi jokaisen kilpailijan on varattava pieni puhdas alue organisaation mahdolliselle ”tarramarkkinoinnille”, jos yhteistyökumppani haluaa tämän mainospaikan johonkin tiettyyn ostaa (marginaali).
    Yleisesti ottaen ne organisaation yhteistyökumppaneiden ”tarrat” ovat kuitenkin vain kuvissa, videoissa ja muissa yhteyksissä, ei autoissa.
     
    Muokattu: 21.5.2019
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Mietin tässä, että kumpikohan meistä on järjestänyt enemmän tapahtumia....sen tunnustan että en ole myynyt silti yhtään mainosta koskaan kenellekään....
     
  7. GS

    GS Gearhead

    Niin, minä olen järjestänyt 20-vuotta myös ”tapahtumia”, mutta saman verran myös järjestellyt markkinointia kilpailijoille ja tapahtumille (toki eri laji, mutta periaate on ihan sama).

    Sillä vain ei ole ikään kuin kirjoitetun painoarvossa merkitystä kuka nyt on mitäkin tehnyt, koska kukaan ei voi/osaa tehdä kaikkea ja silloin olellista on se että asioita tehdään niin että oikealla paikalla on oikea=osaava henkilö.
    Tarkoittaa sitä että lajia markkinoivat ne henkilöt jotka homman oikeasti osaavat ja ne järjestää kisat jotka sen homman osaavat. Yksi ukko tai akka on vain yksi ukko tai akka organisaatiossa.
     
    Muokattu: 21.5.2019
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Olen yllättynyt...mutta oletkin myyntimies, saat tämänkin näyttämään kovin helpolta...
    Ja näkemyksesi sponsoreista ja liikemiehistä sai ihan uusia ulottuvuuksia.
    Aika usein vaan on niin että ne muutamat samat naamat hoitaa kisat, markkinoinnit ja kaikki muutkin hommat....kun sitä väkeä vaan ei tahdo löytyä...ai niin sähän sanoit että ne palkataan taskurahoilla jotka tulee nettimyynnistä...näkis vaan.
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Ei, se ei ole ”helppoa”, jos olisi, kaikkihan sitä tekisi.

    Kuka tässä nyt on puhunut ”taskurahoista”? Yhtäkään aitoa No Prep kisaahan ei kuitenkaan tulla tässä maassa ajamaankaan jos kyse on vain taskurahoista.
    Rahaa kuitenkin pitää tulla ja olla jotta kilpailut ovat aina ilmaisia kilpailijoille ja sitä rahaa voidaan jakaa myös jonkin verran kilpailijoille, jotta taas organisaatio saa uutta markkinointimateriaalia.

    Eli, tämä vain ei toimi lainkaan niin kuin nykykisat ja markkinoinnit streetissä suomessa, joten niihin vertaaminen ei ole relevanttia.
    Tämä toimii niin kuin No Prep organisaatiot/kisat jenkeissä, joten jos johonkin verrataan, niin sinne.
    Eli siinä olet ihan oikeassa...”näkis vaan”...eli et todellakaan tule näkemään pelkillä ”taskurahoilla” järjestettyä ja organisoitua No Prep kisaa. Sitä vain ei siis koskaan ajeta jos tulopuoli ei ole kunnossa.
    Tämän vuoksi ne ”kisan järjestämisen ongelmat” ovat vasta hyvin kaukana toisarvoisia.
     
  10. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Mikä pointti on tuo et kilpailut on aina ilmaisia kilpailijoille?Ei luulis olevan kovin tärkeä monellekkaan jos esim.West Coastissa on osallistuminen 40Euroa,joten jos joku alkaa järjestää No Prep kisoja missä ei ajanottoakaan tarvita pystyy varmaan kisat järjestämään 20-30 eurolla/Kilpailja.
     
  11. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    No ehkä sanamuoto oli vähän väärä...viittasin sillä kuitenkin tähän aikaisempaan kirjoitukseen...

    "Pikkulikatkin tienaa nykyisin pelkillä vaate tai sisustus blogikirjoituksilla/markkinoinnilla helposti sen verran että sillä nyt jonkin päiväkisan järjestää vaikka maksuväellä."

    Et välillä se on noin helppoa...ja välillä ei... välillä tarvitaan sponsorit..eiku sori liikekumppanit ja välillä tuote myy ihan tosta vaan itekseen niin että voidaan palkata tekijät eikä tarvita edes talkooväkeä...
    Joo niin mä tosiaan luulen, että en tule näkemään sitä no prep kisaa koskaan....
     
  12. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Ihan sivuhuomautuksena, tuo sanakikkailu "yhteistyökumppani" vs. "sponsori" on likinnä huvittavaa.
    kattokaapa vaikka wikipediasta:

    "Sponsorointiyhteistyö on vastikkeellista yhteistyötä kahden eri osapuolen, yrityksen ja kohteen kesken"


    Vaihtoehtona voisi olla vastikkeeton auttaminen eli hyväntekeväisyys.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  13. GS

    GS Gearhead

    Lisätään nyt kuitenkin sieltä wikipediasta sponsorointikohdasta myös tämä minkä lainauksestasi unohdit:

    ...."Sponsoroinnin suuri haaste on sen tuloksellisuuden mittaaminen todistettavasti”....

    Kirjoitin lisäksi omana kommenttinani: ....."turha vääntää tämän päivän markkinointiterminologiasta sen enempää”....

    Eli tarkoittaa sitä että nykyinen somemarkkinointi ei oikein mitenkään enään istu perinteiseen ”sponsorointi” merkitykseen ja sen vuoksi myöskään modernin markkinoinnin maailmassa kukaan ei puhu ”sponsoroinnista”.
    Mainostilan ja näkyvyyden myyminen yleisesti ottaen on ihan jotakin muuta kuin ”sponsorointia”. Tässä ei siis olla tukemassa ketään yksittäistä kilpailijaa, eikä varsinaisesti edes ”tukemassa lajia”, vaan nimenomaan kyse on puhtaasta kauppatapahtumasta jossa vaihdannan välinen on näkyvyyden tarjoaminen.
    ”Sponsorointi” sanassa on aina latautuneena jonkinlainen ”tuki/tukeminen” ja ”kannatus”, kun taas puhtaassa somemarkkinoinnissa kyse on vain numeroista.
    Tänä päivänä kun menet ja yrität myydä tuotetta niin että tarjoat rahaa vastaan ”sponsoristatusta”, koetaan se varsin usein löysään hirteen asettautumisena ja jonkinlaisena ”kummisetämäisenä” asemana johon ei suin surminkaan haluta sitoutua.
    Tällaisen ”sponsoristatuksen”=mielikuvan kauppaaminen on nykyään lähes sama asia kuin eskimoille jään myyminen.
    Sponsorointistatukseen kiinnittyminen koetaan yrityksissä ja niiden johtokunnissa joka tapauksessa tänä päivänä lähes ahdistavana, mikäli kyse ei ole jääkiekosta tai jostakin muusta valtalajista.
    Eli tämä toki voi tuntua sinusta ”huvittavalta” ja jotenkin ”hiusten halkomiselta", mutta voin luvata että tänä päivänä sen ”sponsorirahan” saaminen hiemankaan isommassa mittakaavassa on todellakin vaikeaa, varsinkin pienempiin lajeihin. Se jossain mittakaavassa onnistuu yiksittäisen kilpailijan suhteen, koska silloin tiedetään eksaktisti mihin sitoudutaan, mutta kokonaiseen lajiin kiinnittyminen ”sponsoristatuksella” on useimmiten ylittämätön kynnyskysymys.
    Se että myydään puhtaita kontaktilukuja ja mitattavaa näkyvyyttä somessa, ei ole juurikaan lajiriippuvaista, eikä se edellytä nakyvyyttä ostavalta taholta emotionaalista kytkeytymistä ”sponsoroitavaan”.
    Ok, tottahan toki lisää näkyvyyttä tavoitteleva tuote kytkeytyy somemarkkinoinnissa myös itse lajiin, mutta sitä ei yleisesti koeta niin ”avioliitonomaiseksi” tilaksi kuin sponsorointia sen perinteisessä mielessä. Enemmänkin yhden illan jutuksi josta irrottautuminen ei aiheuta eroahdistusta eikä draamaa.
    ”Sponsorointia” pidetään kankeana ja pitkäaikaisena sitoumuksena, kun tänä päivänä halutaan nopeaa ja täsmämarkkinointia....siis nopeaa ”sisään ulos temppua”, kuin pitkää avioliittoa, joksi sponsorointi kuitenkin firmojen markkinoinneissa lähes poikkeuksetta mielletään.

    No, tästä nyt on turha jauhaa yhtään enempää, mutta ihan vinkiksi kaikille muille joille aihe ei ole huvittava ja yhteistyökumppanien etsiskely olisi ajankohtaista.
    Älkää tarjotko, älkääkä edes puhuko mahdolliselle yhteistyökumppanille mistään ”sponsoroinnista” tai ”sponsoristatuksesta”, vaan tarjotkaa nimenomaan yhteistyökumppanuutta. Lupaan että pitkässä juoksussa tälläkin ”pikkuasialla” on merkitystä lopullisten tulosten saavuttamisessa.
     
    Muokattu: 22.5.2019
  14. GS

    GS Gearhead

    Hyvä. Pidetään tämä.
     
  15. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Onko tämä sitä oikeaa No Prep kisaamista?

     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tässä olet aivan oikeassa.

    Itse en ole alan ammattilainen; siltikin mieleen tulee väkisinkin ennenwanhaan paperilehdissä mainostaminen vs. nykyaika. Toki onhan mainoksia edelleen myös Hesarinkin paperiversiossa, mutta digitaalinen puoli tekee kyseisessä firmassa yli 100% tuloksesta.

    Veikkaisin että olet ns. jäljillä ja jenkkilän esimerkki on ihan vakuuttava.

    Se mitä itse lähinnä kritisoin on kisasäännöt eli ihan siinä perusluokassa oleva katsastuspakko. Wanhempia autoja ei lähitulevaisuudessa tarvitse enää edes katsastaa ja uudemmissa voi käydä kuten oma esimerkkini edellisellä sivulla eli leima ei rajoita tehoja millään tavalla. Se ei ole mielestäni kovinkaan tasapuolista. Mutta toki jos näin ei yleisesti koeta, niin samahan se on mitä minä ajattelen.
     
  17. GS

    GS Gearhead

    Tämä on The Discovery Channels' Street Outlaws: No Prep Kings series Prep kolmoskauden avaus Marylandista. Discovery kuvaa/taltioi ja esittää tämän No Prep Kings TV-sarjan sarjan avauskisana myöhemmin Discoveryn kanavilta maailmanlaajuisesti 2x1h jaksoissa(nähdään suomessa syksyllä).
    Eli yksi No Prep kilpasarja/kisa muiden joukossa, katsojan katsomosta kuvaamana, mutta kyllä, aitoa isojen poikien kutsukisa No Prepiä kyllä.
    Kannattaa tsekata video ainakin 15min jälkeen kun kaveri esittelee/kuvaa näitä nykypäivän 2500-4300Hv Big Tire ”Monster” No Prep autoja. Korit ja kantavat rakenteet orggispeltiä, mutta tekniikat Pro Modia.
     
    Muokattu: 23.5.2019
  18. GS

    GS Gearhead

    Kyllä, sen leiman paperissa itsessään ei olekkaan tarkoitus rajoittaa tehoja millään lailla.
    Eli kilpailunjärjestäjää ei kiinnosta lainkaan mikä teholukema on paperissa...100hv ja 1000hv ja korreloiko tämä todellisuuden kanssa mitenkään. Kilpailun järjestäjää kiinnostaa siis vain ja ainoastaan voimassa oleva leima ja vakuutus, ei mikään muu ko.paperissa, jos toisin ei ilmoiteta.
    Kilpailun järjestäjä siis True Streetissä vaatii voimassa olevan rekisteröinnin(todistuksen siitä) ja vakuutuksen, ei välttämättä mitään muuta.
    Riittää kun voimassa oleva rekisteröinti ja alustanumero stemmaa+auto on vakuutettu ja tämä sääntökohta on tällä täytetty, piste.
    Ne auton rajat/rajoitteet tulevat sitten tämän päälle ihan omina sääntökohtineen ja vaatimuksineen, josta yksi voi olla moottorin koon kohdalla että sen on oltava +/- 25% otteessa olevasta, jne.
    Katsastusvaatimus itsessään ei siis missään tapauksessa se sääntöelementti jonka tarkoitus olisi toimia primäärielementtinä ko.autojen ”rajoitteina”, eikä ”tasapäistäjänä”, vaan se hoidetaan ihan säännöin.
    Katulaillisuuden poistaminen, eli rekistöröinnin poistaminen ei kuitenkaan millään tavoin voi ainakaan lisätä ”katuautomaisuutta”, eikä sen poistaminen ainakaan lisää ”tasapuolisuutta”.
    Lisäksi, True Race autoilla jenkkilässä on lähes pääsääntöisesti ennen kisaa 20-50-mailin siirtymä yleisillä teillä(kilpailun järjestäjä määrittelee onko vai ei) ja on aika mahdoton rakentaa True Street listoja eri alueilta mikäli osa autoista ei ole aidosti tieliikennekelpoisia(siis rekisterissä ja vakuutettuja).

    Edelleen on niin että tässä on jo tarjolla kaksi luokkaa leimaamattomille ”Race Street” autoille, jolloin ei olisi kovinkaan paljon järkeä muutoinkaan ajattaa kolmatta katsastamattomien autojen ”Street” luokkaa.
    Jos ajettaisiin, tarvittaisiin kuitenkin se neljäs luokka edelleenkin niille aidoille leimatuille katuautoille ja juuri tätä loputonta lajikorruptoitumisen tietä monine luokkineen pitää kaikin keinoin välttää.
    Eli peruskonsepti ja lajin ydin No Prepissä on kiveen hakattua ja sille on monia muitakin kuin puhtaasti kipailullisia syitä ja näistä tietenkin päällimmäisenä markkinoinnilliset syyt.

    Nythän on niin että jenkkilässä No Prepiin on kyllä syntynyt Pro Mod Street, junior dragster ja jopa indexiluokkia ja näitä voidaan ajaa isompien alueellisten toimijoiden isoissa rahaskaboissa , koska kilpailijoita nykyisin riittää yli äyräiden, mutta se puhdas ydin on aina ”No Prep Triple Crown”:

    [​IMG]

    Tuossa mm.ensi kesäkuussa ajettavaa jenkkilän Etelän, eli Dirty Southin No Prep kisamainosta jossa hieman muitakin No Prep skaboja kuin ”Triple Crown”. Eli löytyy indexiä ja jopa Jr-Dragsteria. Näissä sivulajeissa jaetut rahat tietenkin marginaalisia, mutta kuitenkin, kun kerran kisaajia nykyisin riittää yllin kyllin, vaikka kutsuporukan yli jäävät maksavat jonkin tason osallistumismaksun.
    Mikään ei tietenkään estäisi täälläkään kotimaisia alueellisia toimijoita ajattamasta vaikka näitä indexiluokkia pienellä osallistumismaksulla, jos sille tuntuu olevan riittävästi tilausta ja homma maksaa itse itsensä. Nämä ovat kuitenkin joka tapauksessa lajin tarkoitettu sivu/sisäänvetolajeiksi, joiden ajattamisen motiivit ovat että niistä toivotaan poikivan uusia kilpailijoita varsinaiseen kilpaluokkiin.
    Lisäksi nämä ajaa omat skabansa treenikierroksilla tai heti niiden jälkeen, jolloin rataan saadaan kumia ja mahdollisesti ”pimppiä” lisää ennen varsinaisia kilpailijoita. Näihin No Prepin ”sivulajeihin” ei mm.markkinointi juuri uhraa panoksia, mutta ainakin jenkkilässä isommissa skaboissa näille tuntuu olevan sen verran tilausta että rahaakin kannattaa laittaa ainakin jonkin verran jakoon (Yhteistyökumppani haluaa ajattaa vakkapa omissa nimissään koko luokan ja maksaa palkinnot, tms.). :

    [​IMG]

    Jenkkilässä kun lähes kaikki Street Race alkaa olemaan No Prep:iä, eri kilpailujärjestäjät ajattavat No Prep kilpailuja puhtaasti omilla ja jo kilpailukutsuissa ilmoitetuilla perussäännöillä. Näillä luokilla on sitten omat kilpailunjärjestäjän antamat ”varioidut” nimet, mutta yhtä kaikki, pohjana näissäkin toimii No Prep perusideologia. Eli tässä taas yksi No Prep kilpailukutsu jossa kilpailun järjestäjä ajattaa No Prepiä....: ”Tailgate”/Truckit, ”Small Tire...King” ja ”Street Legal King” ja kilpailukutsussa kisan säännöt:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 23.5.2019
  19. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Pikku keulat ja sitten piirtää viivaa maaliin asti. Amerikan moottorisella Volvolla tietysti! :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!