1993 GMC Typhoon #1274

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Pertti K, 2.6.2019.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Pitkällisen (n. 30 min) harkinnan jälkeen päätin ainaisen yleisen keskutelun lätinän sijasta / lisäksi pistää pystyyn tällaisen ketjun. On tämä aiemminkin ajoittain käynyt mielessä mutta olen hylännyt ajatuksen saman tien, kun eihän tämä mikään projekti ole. Olkoon nyt aluksi vaikka elämänkerta, lyhyt versio. Auton vaiheista on tullut moneenkin kertaan kerrottua siellä ja täällä, mutta jos nyt tähän yhteen ja samaan pötköön.

    Projektitopikkikin tästä voi vielä tulla, ja toivottavasti tuleekin. Inspiraatiota olen saanut pullosta... eikun! esim. Evo X:n huikeasta Mersuprojektista, jotain samanlaista tai edes 1/5 siitä kun saisi aikaan niin hyvä olisi. Ja vielä kun tuossa Nettiautoa selasin että jos löytyisi joku yoúngtimeri jolla olisi mukava ajaa vähän pidempääkin reissua, niin tuli mieleen että mullahan on jo. Sille vaan "tarttis tehä jotain".

    Nuts & bolts restoraatiotopikkia tästä ei koskaan tule, ainakaan toivottavasti. Auto on kumminkin sen verran asiallisessa yleiskunnossa, että tarkoitus on tehdä osa-alue kerrallaan niin että ainakin joka vuosi pääsee ajamaan taas vähän paremmassa kunnossa olevalla autolla. Ja jossain siellä viiden vuoden päässä siintää tietysti museoikä ja -rekisteri, mutta sinnehän nyt on vielä aikaa!

    Jos (kun!) homma ei kumminkaan etene, niin potkikaa persiille tai säälikää edes. Ja jospa jotain vinkkejäkin tekemiselle tulisi kun täällä niitä ääneen pohtii.

    Tällä pohjustuksella aloitan käymällä läpi tähän mennessä tapahtunutta. Tähän fiilistelykuva 2016 tammikuulta, -30 olosuhteista, roadtripiltä Laukaa - Kokkola - Laukaa.

    [​IMG]
     
    ramman, 59Kingswood, Tseitsei2 ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    GMC Typhoon on Syclonen sisarmalli, aikanaan maailman nopein "maasturi" ja oli sitä aika pitkäänkin. En nyt ala tässä kovin tarkaan käymään taustoja läpi, netistä niitä kaipaava löytää ja lyhyt oppimäärä vaikka tuosta Vauhdin Maailman 1/92 jutusta:
    [​IMG]

    Typhoonia on valmistettu vuosina 1992-1993 rapiat 4000 kpl. Näistä noin puolet on mustia, lopuista n. puolet valkoisia ja viimeinen neljännes sitten muita värejä. Minun Garnet red on toiseksi harvinaisinta väriä, kokonaista 24 kpl valmistettu . Auto on myyty uutena Sveitsiin ja varustettu kilometrimittareilla sekä kirkkailla etuvilkuilla. Saattaapa hyvinkin olla ainoa maailmassa tällä yhdistelmällä.
     
    12345678910, Camino'79, Karpov ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Onkos tämä se Typhoon kun pesi kaikki liikkuvat laitteet aikoinaan tuolla silloisessa "keskustelupalstalla" ?
    Siis ei millään pahalla vaan olisikohan tässä myös historiaa mukana?
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Elettiin vuotta 2006 ja minulla oli armoton avoautokuume, ei ollut ollut koskaan ennen eikä ole ollut sen jälkeen. Yhtenä monista lähdin katsomaan Alfan Spideriä lahtelaiseen autoliikkeeseen. Ennen lähtöä olin bongannut myös nykyään tv:stäkin tutulla Paimelan Paronilla myynnissä olevan Typhoonin ja soittelinkin siitä ajatuksena käydä sitäkin katsomassa jos Alfa ei tartu haaviin.

    Alfan kuntoa tiedustellessani autokauppias vastasi "Ihan OK". Autokuumeen ollessa korkealla tämä tietysti tuli tulkittua parhain päin ja todettua sitten paikan päällä että arvio oli melko optimistinen. Eikun Paronille Typhoonia katsomaan. Näköjään tullut otettua talteen silloisia ilmoituskuviakin:
    [​IMG]

    Tiesin pääpiirteissään Typhoonin, mutta ei se mikään erityinen unelma-auto ollut, mutta aina on kaikenlaiset erikoisuudet kiehtoneet eikä tietysti vähän keskivertoa ripeämpi kulkukaan haitaksi ole. Eikä se mitään rakkautta ensi silmäyksellä ollut, renkaita potkittiin ja koeajolla käytiin. Paroni unohti mainita että autosta puuttuu etukardaani ja oli näin takavetoinen, mikä risteyksestä lähtiessä vähän yllätti... Muuten vaikutti perussiistiltä alkuperäiskuntoiselta autolta. Moottorista kuului naputusta ja sovittiin että venttiilit säädetään ja puuttuvat Typhoon-tarrat liimataan, ilmeisesti Sveitsiläinen omistaja ei ollut halunnut herättää turhaa huomiota ;)

    Myös katsastusvarusteet (sivuvilkut ja sumuvalo) asennettiin myyjän toimesta sekä maahantuontiin liittyvät muodollisuudet hoidettiin. Vero jäi minulle maksettavaksi, mutta aikanaan sain siitä siivun takaisin verotussäädösten muututtua takautuvasti.

    Autoa hakiessa kävi ilmi että ei niitä venttiileitä nyt oltukaan säädetty ja sama naputus kuului edelleen. Mutta tytyväisenä kotimatkalle Francinen soidessa alkuperäisessä CD-radiossa.

    E: Niin se jäi sanomatta että tämä on ehkä niitä harvoja järkiperustaisia autohankintoja. Elettiin jo syyskuuta eikä sitä avoautoa ollut löytynyt ja perustelin itselleni että 4-vetoinen kovakattoinen on paljon järkevämpi hankinta talvea vasten.
     
    Muokattu: 2.6.2019
    wilburi, Camino'79, zuinula ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ei taida olla tämä yksilö. Kyllä tällä mamman kauppakassit pesi ja osan vieläkin, mutta en minä mitenkään erityisemmin ole päänahkoja metsästellyt. Pari muuta nimimerkkiä tulee mieleen, joista voisi olla kyse mutta kertokoot itse.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lisää vaan kuvia sisältä ja ulkoa ym tarinaa!
     
    Pertti K tykkää tästä.
  7. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Juu, viisainta on antaa olla, kertovat jos haluavat. Perskuleesti tuntuivat kulkevan tuolloin ainakin omistajien mukaan =;^)
     
    Pertti K tykkää tästä.
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos vaikka jo typhoonin 0-100 kiihtyvyyttä + neliveto, katsoo niin kyllä siinä ollut 10-20v sitten monella tekemistä eikä tänäpäivänäkään tarvi ekana kattella perävaloja
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  9. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Joo, kyllähän se kulkee mutta enemmän huvittaa/viihdyttää sen aikaisten omistajien kommentit ja yleinen säpinä noiden ympärillä.
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No jo minä oon vähän oottanukkin että millon perustat tän topicin ;)
     
    Pertti K tykkää tästä.
  11. palontie

    palontie Double Gearhead

    Pistä nyt vähän tekniikasta infoa..
     
  12. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Kuinka noin? No eihän tämä ole uusi topiikki vaan jatkoa tälle ketjulle?
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Noh, tämähän sai hyvän vastaanoton vaikka vasta pääsin vähän alkuun, kiitos siitä.
    Kuveja tulee tarinan lomaan kunhan keretään laittamaan, toivottavasti näkyy nuo googlen kuvat, kertonette jos ei.
    Tekniikasta en erityisesti meinannut kertoa mutta kai sitäkin tulee sitten siinä sivussa, koitan enemmän keskittyä tähän yksilöön. Mutta erittäin lyhyesti: S-10 Jimmyyn perustuva perusrakenne, tekniikka koottu pääasiassa valmiina hyllystä löytyneistä osista edullisesti mutta varsin onnistuneesti. 4.3 monipisteruisku V6 turbolla, jatkuva neliveto. Ja täytyy myöntää että en itsekään tunne / muista ulkoa tuota tekniikkaa että joutuisin itsekin googlaamaan tai selailemaan manuskoja jos tarkempia tietoja haluaa.

    Tuossa on jonkin verran pitkä rimpsu aiheesta, voipi lueskella sitä: https://www.overdrive.fi/forum/threads/gmc-syclone-typhoon.70633/
     
    palontie tykkää tästä.
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jo kotimatkalla ja lähipäivinä kotinurkilla ajellessa esiintyi "aivastelua" täyskaasulla, mitään vikakoodeja ei kuitenkaan tullut kuten esim. overboostista käsittääkseni tulisi. Shell Powerilla aivastelua ei esiintynyt ja kun käänsin "turboruuvia" kierroksen tai puoli pienemmälle niin on kestänyt ajella myös 98:lla. Tuon helpoin "viritys" ja samalla helpoin tapa rikkoa on turboruuvin kiristäminen. Liekö nakutuksentunnistus katkaissut ruoka-avun vai mikä lie, se jäi epäselväksi, onneksi ei isoa aivastusta päässyt tapahtumaan.

    Ruostesuojaus tuli teetettyä melkolailla heti, niin raaskii ajella vähän huonommillakin keleillä. Tämä osoittautui kyllä kullanarvoiseksi tietäen mallin hanakkuuden ruostumiselle ja yksilön myöhemmät vaiheet.
    [​IMG]

    Silloin olin nimim. PauliP:n alivuokralaisena ja siellä tallilla sitten vähän vahaa pintaan. Sopivassa valossa (pimeässä :rotfl:) ja siistinä tuo muuten vähän tylsän oloinen väri pääsee oikeuksiinsa.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Kattokaiteet ja takaspoileri ovat varusteita joita ei kaikissa Typhooneissa ole. Muuten nuo ovat väriä lukuunottamatta kokolailla samanlaisia kaikki, '92 ja '93 vuosimallien välillä on pieniä eroja. Alkuperäiset sumuvalot olivat jääneet jonnekin matkan varrelle.

    Talven tullessa huomasin että takavetoisena ja huonoilla vaikkakin laillisilla renkailla tuolla ei pääse mihinkään, varsinkin kun etujarrut jäivät laahaamaan kunnes oli muutaman metrin ajanut. Viimein tuli jälkitoimituksena luvattu etukardaani, mutta ei pultteja. Parin puhelun jälkeen saatiin ne pultitkin ja alkoi pääsemään liikkeelle sekä sai perän pysymään selän takana. Vähän jännitti että onko kardaani otettu pois koska etuperä on porsinut, mutta kunnossa oli kaikki. Tämä on siis muutettavissa takavedoksi vain poistamalla etukardaani ja tällaista viihdekäyttöä jotkut harrastavatkin, mutta pois se minusta!

    Tapana on suursiivouksen yhteydessä putsata myös konehuone.
    [​IMG]
     
    Norri, chevytb02, isalmela ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Seuraavan parin vuoden aikana tuli ajettua vain n. 5000 km (152 000 - 157 000). Mitään isompia ongelmia ei ollut, naputusta koitettiin saada pois venttiilien säädöllä, moottorin huuhtelulla ja erilaisia öljyjä kokeilemalla siinä kuitenkaan onnistumatta. Naputus kuului tyhjäkäynnillä puolilämpimällä moottorilla, kuumana se loppui.

    Vähän ruostettakin löytyi apukuskin oven reunasta ja etulokasuojien kaarista muovilevikkeiden alta. Paulin suosiollisella avustuksella heppailin oven reunan ja kuskin lokasuojan. Lokarin paikasta olisi voinut laittaa kyllä kuvat hauskoihin kuviin, onneksi ei tullut otettua, no se jäi sinne levikkeen taa piiloon... ovi onnistui minusta aika hyvin. Oikealle puolelle hommattiin uusi tarvikesiipi joka melkein kävi paikalleenkin.
     
    riviera56 tykkää tästä.
  16. studio57

    studio57 Gearhead

    Mulla oli typhooni käyttiksenä pari vuotta ja jäi kyl kaipuu eikä aika kullannut muistoja. Kyl mää vielä joskus semmosen vielä ostan kun jäi ahdin käyttöön tehty täys alsa long block 4.3l v6:n kaikilla herkuilla... ja löytyy myös 345hp lastukin jos joku sattuu tarviin
     
    12345678910 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    2008 tehtiin tonttikaupat ja rahaa tarvittiin, joten Typhoon myyntiin. Ostaja löytyi saman työnantajan palveluksesta toiselta paikkakunnalta, työpaikan sähköisen ilmoitustaulun kautta. Syksyn painaessa päälle hänkin teki ns. järkikaupat ja osti ei avoauton, vaan moottoripyörän sijasta nelivetoisen umpiauton.

    Hänellä auto oli vain reilun vuoden kun se taas meni eteenpäin. Ja jonkin ajan kuluttua minuun oli yhteydessä yksityisviestillä OD:n nimimerkki CGL joka arveli omistavansa minun vanhan autoni. Vahvistin näin olevan.

    Myynti harmitti minua, vaikka se aivan oikea ratkaisu olikin siinä tilanteessa. Joten ilmoitin saman tien että voisin olla kiinnostunut ostamaan auton takaisin jos se joskus tulee myyntiin.
     
    Muokattu: 2.6.2019
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tarkisin yv:t, niin 2009 aloitettiin viestittely nimim. CGL:n kanssa. Hänellä oli tarkoitus alkaa rakentelemaan sitä tavoitteena lisävauhti, mutta kun oli selvinnyt yksilön harvinaisuus (väri) niin ei raaskinut. Hetken aikaa etsiskeli jopa toista rinnalle jossa olisi voinut toteuttaa rakentamisintoa.

    Aika pian alkoi viestittely jatkua siihen sävyyn että toinen voisi olla halukas myymään ja toinen oli edelleen halukas ostamaan. Ongelma vaan oli se että kummallakaan ei ollut hintaa, myyjä ei sitä osannut sanoa ja ostaja oli omia ja vaimon korvia myöten asuntoveloissa talon rakentamisen jälkeen.

    Erityisesti tämä mopoilijan nappaama kuva Heurekan cruisingeista sai vanhan suolan janottamaan aika pahasti:https://kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat+2009/Cruisings/Vantaa/17.7/MOP_1511.jpg

    Viimein toukokuussa 2015 asiatetenivät siihen pisteeseen että kävin työmatkan iltalomalla autoa katsomassa pk-seudulla. Vieläkään ei rahasta oltu puhuttu mitään.
     
    Muokattu: 3.6.2019
  19. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Onhan siihen vedetty vakuuttavan näköinen paksu kerros massaa (?). Mietityttää vaan aina kun tuollaisen alusta näkee, että mitä massan alta löytyy. Onko varmasti ollut ruosteeton alusta sekä puhdas ja kuiva ennen massausta. Tuo kun on nimittäin niin sitkeää tavaraa että irtoaa vasta ruosteen kera metallipinnasta. Kosteudella on oivalliset olosuhteet muhia tuon kalvon alla.

    Toinen asia mikä hämmästyttää aina tuollaisen pohjan nähdessäni, on se, että kaikki on vuorattu tuolla massalla; iskarit, kardaani, pakoputki...Onko vaan vedetty "tynnyrillinen" tavaraa auton pohjaan. Koko rahalla?

    Entä sitten esim tuo polttoainetankki? Sen alla näyttää olevan pohjapelti suojaamassa tankkia maakosketuksilta. Onko suojapellin alta massattu kuinka? Tai onko runkopalkit suojattu sisäpuolelta?
     
    Gary Grand, Jussi289 ja Karpov tykkäävät tästä.
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Taisin muuten justiin silloin käydä siellä tallilla, kun typhooni oli nosturilla.
    Oldsille jotain tehtiin silloin.

    Missähän Pauli menee, kun ei ole vastannut viestiin, joskus kyllä sanoi, että yleensä käyttää vaan työpuhelintaan, olisiko vaihtanut sitten kokonaan numeron.
     

Kerro tästä muillekin!