1993 GMC Typhoon #1274

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Pertti K, 2.6.2019.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Hyviä pointteja. En kaikkiin osaa sanoa mitään, mutta sanon mitä osaan.

    Pohjassa ei ruostetta ollut muuten kuin aavistus saumoissa. Ja tähän kuten muihinkin ei 100% ruosteettomiin mitä olen suojauttanut, ei laitettu sitä kovempaa kiveniskumassaa, vain se notkeampi ja tunkeutuvampi, kotelosuojan tapainen aine. Se minusta kyllä aika hyvin täyttää joka rakosen ja estää kosteuden pääsyn myös alkaneeseen ruosteeseen. Ja tietysti kotelot suojattiin. Autohan on pesun jälkeen kuivauksessa yön yli kuivauspuhaltimet päällä, en tiedä riittääkö se kuivaamaan täysin joka sopen , joten jos vain mahdollista, olen koittanut sopia pesun perjantaille ja suojauksen maanantaille.

    Sitä miksi tavaraa ruiskitaan esim. iskareihin, en tiedä, ehkä tasaisemman ulkonäön vuoksi. Jarruissa ja pakoputkessa sitä yleensä on vähemmän. Tankin suoja on itse asiassa muovia! En älynnyt erikseen pyytää sitä irrottamaan, noista rei'istä olisi kyllä tankkiakin saanut jonkun verran suojattua, mutta tuskin oli sitä tehty.

    Palkkien sisäpuolista en nyt heti osaa sanoa, voisi koittaa kurkkia joskus vaikka ihan matokameralla että miltä siellä näyttää.

    Pitäisi varmaan joskus suojauttaa vain toinen puoli autosta niin näkisi että mitä se vaikuttaa. Kenellä on sopiva auto ja suhteita suojaamoon, voisi tuollaisen mainostempauksen järjestää...
     
    isalmela ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Olosuhteista johtuen auto oli seissyt käytännössä ajamattomana n. 5 v, joista viimeiset 2 v maapohjaisessa telttatallissa. Näky oli aika surullinen kaikessa pölyisyydessään. Akku oli edelleen paikallaan mutta tietysti sippi ja hapettanut ympäristöään, käyntikunnosta ei siis mitään tietoa. Se tiedettiin että jarrut ovat kokolailla jumissa.

    Poistuin katselmuksesta allapäin arvellen tapauksen menetetyksi, ainakin minun osaltani. No ensimmäistä kertaa sentään puhuttiin rahasta.
     
  3. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Älä anna periksi. Kyllä tuollainen pitää pelastaa.
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    ^ Pertti kirjoitti menneessä aikamuodossa, eli toi oli joskus vuonna??
     
    palontie ja Pertti K tykkäävät tästä.
  5. zuinula

    zuinula Gearhead

    Juu tämä on käsikirjoitettu mahdollisimman koukuttavaksi. Käytetään pientä aikahyppelyä, ehkä näytetään paljasta pintaa, annetaan yleisön ihastua sivuhenkilöihin ja tapetaan se sympaattinen neekeri.
    Kokoajan kuitenkin kiedotaan lukijaa tiukempaan otteeseen:rolleyes:
    Kieroa..

    Koska tulee seuraava makupala?;)
     
    Sierra, jknR, 12345678910 ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Paremminkin pelottaa että kun pääsee nykyhetkeen niin tarttis ruveta tekemään jotain...
    No nyt!

    Palailin tuolta reissulta vähän kahtiajakoisin miettein, arvelin että voi olla seisonnassa tullut niin paljon vikaa ettei siitä saa toimivaa kampetta kuin hirmuisella työllä, kun edes koekäyttö ei ollut mahdollista. Toisaalta jos en minä sitä nyt osta niin sinne se jää makaamaan hamaan tappiin saakka, ei kuulostanut hyvältä sekään.

    Lopulta kumminkin päätin että teen tarjouksen "as is" pahimman skenarion mukaan. Töissä taas yhdessä tylsässä palaverissa naputtelin sitten tekstiviestillä tarjouksen. Vielä saman palaverin aikana tuli vastaus että tarjous hyväksytty. JES!(?) Vaimolle saman tien viestiä että taisin ostaa auton (hänellä on tapana ostaa aina uusi käsilaukku kun minä ostan auton, en ymmärrä mihin niin paljon käsilaukkuja tarvitaan?). Tuskin olin lähetä-nappia ehtinyt painaa kun tuli vastaus "Paljon makso?". Ilmeisesti vastaus tyydytti kun seuraava viesti rakkaalta vaimolta oli "No ei ollut kallis". Kumminkin selvästi halvemman kelkan kun ostin nyt keväällä niin se oli kuulemma "aika kallis". Go figure?

    Suunnittelin että ostan uuden akun ja koittaisin tuoda auton ajamalla kotiin sen 300 km, se oli tiedossa että jarrut on jumissa ja mitä muuta, se selviäisi sitten kun saa auton tulille. Mutta aattelin että kokeillaas nyt ensin laittaa OD:n Kuljetusapua/kyytiä tarvitaan/tarjotaan -ketujuun viestin. Vastaus tuli nopeaan nimimerkiltä @riviera56 että oppilastyönä ajetaan autoja ja vielä varsin harrastajaystävälliseen hintaan.
     
    Visa, Jussi289, FuryIII '71 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Sitten petaamaan seuraavaa työreissua Järvenpäähän niin että samalla käytäisiin punnertamassa Typy riviera56:n kyytin. En olisi vielä takaisin kotona kun auto tuotaisiin kotipihaan ja meidän piha ei ole ihan helpoimpia ja navigaattoritkin opastaa meille aika vaihtelevin tuloksin niin tein sitä ajatellen ohjeet miten saada tavara toimitettua alapihalle tallin oven lähistölle.

    Myyjän luona tehtiin paperit ja kohta jo kyytikin tuli. Toisin kuin meidän, myyjän piha oli tasainen mutta muuten tilaa ei ollut liikaa tarjolla, joten työnnettävääkin vielä jäi. Ihan yhtä puuta ei jarrut olleet niin 5 hengen voimin saatiin auto juuri ja juuri punnerrettua vinssin ulottuville. Ja siitä sitten pikkuhiljaa kyytiin.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Myyjä totesi vain että nytpä sai Smart tallin, hänellä oli käyttöautona Smart Fortwo.
     
    FuryIII '71, Gary Grand, ramman ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kovasta yrityksestä huolimatta autoa ei oltu saatu toimitettua alapihalle vaan oli jouduttu tiputtamaan yläpihalle autokatoksen eteen. Siinähän se odotti kun palailin tömatkalta. Katoksen tolpasta sain sen kiskottua katokseen ja aloin valmistelemaan käynti- ja siirtelykuntoon. Vaihdoin öljyt, koitin jarruihin saada jotain pientä liikettä edes ym. Vielä pyörittelin ilman sytyytystulppia sen verran että sain öljynpaineet nostettua.

    Vähänkö jänskätti että miten käy, kun viimein oli kaikki ok ekaa starttia ajatellen vuosiin. Mutta niinhän se pärähäti tulille kuin olisi eilen sammutettu! Bensakin oli ainakin sen 5 vuotta vanhaa, mutta eipä sitä mistään huomannut - taisin minä kympin sinne pistää tuoretta sekaan.

    Käyttelin lämpöiseksi ja siirsin sen alakerran talliin tarkempia syynejä varten ylimääräisiä jarrutuksia vältellen. Tunnelma oli katossa jo tuolla 100 m siirtymällä!
     
    FuryIII '71, Gary Grand, hartsa69 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Muutamia fotoja löytökunnossa.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Myyjä oli aika aktiivinen jenkkilän SyTy-foorumilla (pelkästään Syclone, Typhoon ja Sonoma GT malleihin keskittyvä keskustelupalsta).
    [​IMG]
    Sisusta onneksi näytti kokolailla entiseltään, pölyinen toki.
    [​IMG]
    Joku oravan tai muun jyrsijän jemma imukannen päällä, onneksi autoa ei oltu alettu syömään.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    ramman, wilburi ja palontie tykkäävät tästä.
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Oikeat harrastaja varmaan naureskelee että tuohan on vaan kovaa ajoa vaille, mutta tarvii muistaa että minä olen tottunut ostamaan autoni minttikuntoisina niin tämä oli minulle ihan jotain uutta!

    Eniten olin huolissani alustan kunnosta maapohjalla säilytyksen vuoksi, mutta lähinnä löytyi lisääntynyttä pintaruostetta esim. lehtijousissa ym. Aikanaan tehty ruostesuojaus oli tässäkin pelastanut pahemmalta.
     
    Jussi289, FuryIII '71, Jooli ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ehkä pahinta mitä voit tällaisen omistajalle sanoa.
    [​IMG]
     
    Sierra, Visa, zuinula ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!