Mopar sammuu tyhjäkäynnillä vaihde päällä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Puutera, 11.10.2011.

  1. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Morjensta, Harrastajakollegat!

    Täällä olisi otsikon mukainen ongelma: Mopar sammuu tyhjäkäynnillä vaihde pykälässä - D ja R asennoissa - erityisesti lämpimänä. Kun moottori on kylmä, niin sammumisongelmaa ei niinkään esiinny. Luulisi 400 ci jaksavan pyörittää, mutta ei.

    Tähänastiset toimenpiteet, joilla ongelma on yritetty poistaa:
    - kaasari puhdistettu (käsin mekaanisesti puhdistettu ja paineilmalla)
    - polttoainesuodatin uusittu
    - sytytys säädetty (lampulla)
    - kaasutin säädetty (seosruuvit 1½ kierrosta molemmilla puolilla auki)
    - tyhjäkäynti säädetty (n. 1000 rpm/kylmänä ja laskee n. 850 rpm/lämpimänä)

    Siis mikä vikana? Pystyisikö joku teistä neuvomaan, että mitä seuraavaksi kannattaisi tehdä? Kiitos!
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Hydy ja mekaaninen kärsä koneessa?
     
  3. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Kaikki ovat perusosia ja vakiota. Mutta tarkennukseksi kysyn, että mitä "hydy" tarkoittaa?
     
  4. sbf

    sbf Gearhead

    Ovatko siis nokka-akselin nostajat hydraulisia vai mekaanisia.
    nimittäin, liian pienet venttiilivälykset mekaanisilla nostajilla voivat aiheuttaa juuri kuvailemiasi oireita.
     
  5. Puutera

    Puutera 3rd gear

    OK! Arvelin tuota hydraulinostoa, mutta varmistelin. Kyllä, hydrauliset ovat.
     
  6. MudMax

    MudMax Gearhead

    Ettei se kuitenkin vaan olisi vielä liian laihalla?
    Ainakin miun 383 + Carter AFB ei vielä 1.5 kierrosta auki olevilla seosruuveilla käy parhaiten, vaan vaatii ainakin kierroksen lisää.
    No, tässä nyt on muitakin häiriöitä (käyntiinlähtö lämpimänä + toisiopuolen ilmaläppien avautuminen), joten neuvo ei saata olla kovin yleispätevä :oops:
     
  7. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Kokeilemisen arvoinen neuvo, kiitos! Huomenna testaan asian. :)
     
  8. rapis

    rapis 1st gear

    laihaa seosta mieki epäilen , tai pieni ilma vuoto jossain olssi oireili samalla tavalla oli olematon reikä jarru tehostimen letkussa.
     
  9. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Laiha tyhjäkäyntipiirin seos tekee just tota, perus säätö silleen, että ruuveja sen verta auki kunnes kierrokset ei einää nouse ja siitä puoli kierrosta kiinni. Kaasuläpän ruuvista säätä sitten kierrokset sopiviksi.
     
  10. kotr

    kotr 3rd gear

    Enpäs kirjotakkaa uutta otsikko vaan kirjotan tämän alle.

    Mop 318 ja uudehko holley 570 vacuumi.Auto on koko kesän ollu liikenteesä ja pelannu hienosti yhtä juttua lukuun ottamatta.

    vaihde päällä,kone tyhjäkäynnillä ja kun lähtee pienellä kaasulla liikkeelle(kaasua hyvin vähän)niin käynti sekuaa,pakoäänet röpeltää..Ihan pikkusen kaasua lisää,niin normalisoituu.Ollu koko kesän tuommonen...kaasupolkimen liike aivan olematon röpellyksen ja normaalin käynnin välillä...
     
  11. F-body

    F-body Gearhead

    Olisko niin että sytytyksen mekaaninen ennakko olis jo 1000 kiekalla pelissä ja notkahtaa 850 kierroksella jokusen asteen myöhäisemmalle. Löysillä ennakkojousilla tekee ainakin tota. Mekaanistaennakkoa säätämällä ainakin mulla alkoi pelaamaan.
     
  12. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Tohon alkuperäiseen ongelmalliseen tyhjäkäynti häikkään vois imusarjan tiivisteen vaihto auttaa.
     
  13. kotr

    kotr 3rd gear

    tähän minun ongelmaan,että jakaja on uus järetön.Jotenni epäilisin kaasaria..
     
  14. JariV

    JariV 2nd gear

    Onko vaihdelaatikko ja turbiini vakioita?

    Eikä kaasarista puutu käyttämättömistä alipainelähdöistä tulppia?
     
  15. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Kiitokset kaikille neuvoista! Koska: sain ongelman poistettua säätämällä polttoaineseosta rikkaammalle. Nyt on Holleyssä 2½ kierrosta ruuvit auki ja kone käy tyhjäkäynnillä ongelmitta vaihde päällä.

    Eli vielä kerran: KIITOS!
     
  16. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Ilmoittelehan jos löydät vian röpöttelyyn. Minulla joskus sama juttu, onneksi vian välttää painamalla kaasua enemmän.
     
  17. kotr

    kotr 3rd gear

    ei oo vielä löytänä.
     
  18. xarper

    xarper Gearhead

    Vähän meinas foortissa olla sama onkelma mutta hyvä tietää että jos tod näk onkin vaan laihallaan, kun huono olen haistelemaan onko se nyt niin rikkallaa vai laihalla!
    Tosin se voisikin johtua siitä kun jarrutehostin vissiin vähän vuotaa alipainetta sisältä, jää pihisemään kun auton sammuttaa..

    Vai olisiko se tuossa jakajan säädössä sit? En ole vaihtanut sinne jousia tai mitään tuohon uuteen hienoon Malloryn HEIHEIhin.

    Naapurit ei arvostanu kun piti aina hiplata kaasua kun käsijarrun kanssa varovasti pihassa käänsin auton ympäri.

    3" rosteri läpivirtaavilla kuuluu aika hyvin ilmeisesti..?
     
  19. kippis

    kippis Gearhead

    nostetaas tää esille kun satuin löytää...
    eli samaa vikaa kun aloittajalla, 400 ja 600 holley. kylmänä ei niinkään ongelmia mutta lämpösenä tuppaa sammumaan vaihde päällä, tyhjäkäynnillä.
    tosin tyhjäkäynti on n.800 kier. vapaalla ja n.600 kier. vaihde päällä.
    mun korviin kyllä käy aika reippaalla käynnillä mutta tarvii joskus tarkastaa jollain muulla mittarilla.
    ja kyssäriä kehiin... mikä ton kierrosluvun tiputtaa vaihde päällä ?
    auttasko jos toisiopiirin ruuvia vähän avaisi, sehän vähän nostaisi tyhjäkäyntiä. or what ?
     
  20. kippis

    kippis Gearhead

    Seosruuvit oli 1,5 kierrosta auki, laitoin 2,5, ei auttanu mun mielestä. Pikkasen tyhjäläyntoä lisää, nyt n.900. Mut vaihe päällä aina toi vitun 600 ! Se ei niinku nouse mihkään....
     

Kerro tästä muillekin!