Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. ari vw

    ari vw Gearhead

    Pikkuisen aiheeseen liittyen, viikon kuluttua turun ilmailunäytöksessä on ME 109 mukana. tosin "buchon" versio. mutta silti.
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Joo,näillä Bouchon Merlin Mersuilla operoitiin Espanjassa vielä -60 luvulla.
    Näitä koneita käytettiin elokuvassa ”Taistelu Englannista”.
    On kyllä vaatinut aikamoisen muokkauksen että on saatu istumaan Merlin Daimler Benz 605 DB:n tilalle.
    Kiinnostaisi kyllä kuka tämän modauksen suunnitteli ja toteutti.
     
    ari vw tykkää tästä.
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Lähteen mukaan " Kingcobras over the Niagara Falls, 1943"

    [​IMG]
     
    ramman tykkää tästä.
  4. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Kaksi päivää Turun kentällä takana ja kyllä se Mersu oli joka jäi mieleen. Komeasti vetää myös nuo meidän nykyiset kuskit, ainakin jos vertaa heidän ulkomaisiin kolleegoihin. Ja lauantaina XWB oli hieno lisä kattaukseen, liekö ollut Max itse konetta tarkastamassa ennen esitystä?
     
    max tykkää tästä.
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Asutaan tässä 6- 7 km päästä Turun lentoasemalta, ja jytinästä päätellen ovat lähdössä, muuutaman minuutin välein huristelevat tästä talomme yli :)
     
  6. debner

    debner Gearhead

    rane58 ja AnttiK tykkäävät tästä.
  7. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Jäätävän hyviä kuvia, kuvauskohteilla on kuitenkin ollut vauhtia jonkin verran! Ja tietty lämmittää kovasti mieltä kun näkee hyviä räpsyjä maailman parhaimmista helikoptereista! :)
     
    debner tykkää tästä.
  8. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Ruman näköinen se nokan alapuolen pullistuma, ainakin minun silmin... o_O
     
    Nikuzai ja ramman tykkäävät tästä.
  9. max

    max Double Gearhead

    Joo,ja Merlin on kaasarikone ja DB605 ruiskumotti.
    En tunne tuon Merlin Mersun taustaa kovin hyvin,mutta jenkit myivät sodan jälkeen P-51 Mustangeja ympäri maailmaa.Ruotsiinkin niitä ostettiin.Hintakin taisi olla todella halpa.
    Minkähän takia Espanjassa kuitenkin päädyttiin tähän Merlin Mersun eikä sit Mustangiin?
    Ehkä joku maailmanpoliittinen vääntö on siihen vaikuttanut.

    Edit.Ehkä luonnollisin selitys on Espanjan krooninen persaukisuus.
     
    Muokattu: 19.6.2019
  10. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tai sitten se, että Espanjalaisilla oli jo olemassa lentäjäpohja, joka osas lentää mersulla? Halvempi kouluttaa kun oli omat kaveri?

    Enkä kyllä tiedä miten noita DB605:sia oli saatavana sodan jälkeen. Voisin kuvitella että eteläeurooppalaisella huollolla ja huolto-ohjelmalla niitä olis tarvinnu varaosiksi huomattavasti enemmän kuin Suomalais-ugrilaisella
     
  11. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Lähtivätköhän ameriikan hävittäjät kotiinsa vai Halliin... nimittäin aika sukkulointia lentokonetehtaan koelentoalueella... sano...
     
  12. max

    max Double Gearhead

    DB 605:sen peruskorjausjakso oli luokkaa 100 tuntia.Sitä en sitten tiedä mitä sille tehtiin peruskorjauksessa.
    Mersuja oli sodan jälkeen Suomessa vielä hyvä määrä,ja näin varmaan myös rikotuista koneista saatiin ryövättyä varaosia.
    Konekaupassa Aatu on kyllä varmaan lähettänyt motteja sun muuta kuluvaa materiaalia kylkiäisenä.
     
    Muokattu: 19.6.2019
    rane58 tykkää tästä.
  13. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Mitäs tekemistä sillä lentokonetehtaalla tässä kuviossa on?
     
  14. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Siellä Hallissa on se koelentoalue, missä on vuosikymmenet vedetty viivaa taivaalle koneilla kuin koneilla... Ja kai siellä jotakin ilmavoimien ukoillakin on vielä jotakin tekemistä, niin kuin menneinä vuosikymmeninä...
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jostain kirjasta(lentomekaanikkojen toimintaan liityvä) sain sen käsityksen että noi Mersut oli sodan loppuvaiheilla kaikinpäin loppuunkuluneita, eli niillä lentotunneilla mitä niillä lennettiin niin itse konekin oli jo hyvin kulunut?
    Sikäli tuntuu oudolta että niihin vielä kannatti sodan jälkeen sovittaa toinen moottori niin kuin ne Espanjassa sovitti.
    Ehkä heidän koneensa oli vähillä lentotunneilla, ja siten parempikuntoisia, en tiedä? Tai sit toi mun kirjasta saamani käsitys on väärä, ja Mersu olis ollutkin kestävä kone noin niinkuin tunteja vastaan? Voihan olla että se nopea loppuunkuluminen on liittynyt varaosien saamattomuuteen tai johonkin muuhun tekijään? Mikään pikkusavotta ei toi motin vaihto varmaan ole ollut, kun ajattelee alkuperäistä DB:tä ja sen asentoa vs. Merliniä.
    Onko tuostakestävyydestä kellään parempaa käsitystä, jollain tapaahan niillä Suomessakin operoitiin sodan jälkeenkin?
     
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mun käsitykseni mukaan Espanjalaiset ”Mersut” oli ihan paikallisesti valmistettuja eikä Saksasta vietyjä, taisivat tehdä niitä 50- vai jopa 60-luvulle asti? Mulla on sama käsitys että Mersu oli nopeaan hyökkäyssotaan tehty kampe eikä kovin pitkäikäinen, muutama sata tuntia lennetty runko oli melko väsynyt.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Aivan, se selittäiskin tota moottorin vaihtoa, uusiin koneisiin kannatti sovittaa varmempi ja kestävämpi voimanlähde, johon oli saatavilla varaosiakin vissiin erilailla kuin tuohon DB:n. Ehkä jopa niin ettei DB:tä ollut enää saatavilla eikä sitä kannattanut itsekään valmistaa kun oli vaihtoehtona toi Merlin?
    Mulla vaan oli se käsitys että itse koneet olis olleet Saksalaisia, väärä käsitys.
     
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Muistaisin tosiaan lukeneeni että koneet valmistettiin Espanjassa, ja sodan jälkeen DB605:ia ei varmaankaan saanut mistään... 50-luvulla suihkariaikakauden alkaessa lienee Merlineitä saanut Briteistä aika sopivasti. Olikohan jopa näin että Hispano-Buchon oli tarkoitettu pääasiassa Espanjan siirtomaavaltioissa käytäviin kahakoihin, missä ei enää tarvittu ihan ensilinjan kalustoa vaan edulliset ja (suihkariin verrattuna) helposti huollettavat laitteet oli jopa parempia...
     
  19. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ei ole ollut koelentuetta siellä PV uudistuksen jälkeen. Ei siellä ole ilmavoimilla enää mitään kiinteää toimintaa.
     
  20. max

    max Double Gearhead

    Mersu tosiaan oli massatuotanto lentokone,33000 valmistettua.
    Vaikka näin oli,niin siinä oli aikalaisekseen paljon moderneja ominaisuuksia.
    Hyvinä esimerkkeinä vaikkapa DB 605:sen polttoaineensuihkutus ja automaattiset solakot.
    Tuohon aikaan kun nuo tulivat käyttöön,niin jenkit askartelivat vielä 2-tasokoneiden kanssa.
     
    4d sedan tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!