Ongelmia paratiisissa. GM 6.5td lohko halki. Hitsaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mika.T, 27.5.2019.

  1. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Pikaguugletuksella ja ylläolevia kuvia katsellessa ymmärsin että vanhemmissa on 12mm pultit ulkolaidoilla ja myöhäisempiin pienensivät 10 milliin jotta kestäsi paremmin, tiedä sitten onnistuivatko.
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Mikä noita lohkoja sit särkee,kun näyttävät kuitenkin niin jykeviltä?
     
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Liika ennakko vanhempien koneiden mekaanisissa pumpussa ja ulompien pulttien liian lyhyt kierreosa, joka aiheuttaa kovan kiristymomentin kera ajanoloon lohkon halkeamisen kierteen kohdalta.
    Erilaiset värinät ja tärinät risasta damperista johtuen ei helpota asiaa, lisänä kuralaatuinen valuseos.
     
  4. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Ei nuo runkopukit loppujen lopuksi järin paksua tavaraa ole tuolta sylinterien puolelta. (6.2 siinä mielessä parempi kun on pienemmällä porauksella)
    Ei ihme että halkeilevat jos siellä on huonoja suuttimia ja liian aikaista ennakkoa ja sekaan laitetaan vielä huono valuseos...

    Tuo on tosi että ulommaiset pultit on vanhemmissa 12milliset ja momentti on melko kova. Lohkossa oleva kannas ei ole kovin leveä joten siihen ei jää paljoa materiaalia kun siihen tehdään tuon kokoinen kierre.
    Lohkon valu vaan ei kestä kun normaalin kierteen profiili on aina kartio joten mitä tiukempaan pultin kiristää, sen suuremmalla voimalla se levittää lohkon kierrettä.
    trapetsikierre olisi ratkaisu...

    Uudemmissa on tosiaan ohkasemmat ulommat pultit jolloin lohkon runkopukkiin jää enemmän materiaalivahvuutta.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tää mylly tehtiin sopimaan samaan reikään kuin bensakasi, ilmeisesti ettei tarvii muuttaa autojen tuotantolinjoja, 4 senttiä pidempi lohko olisi ollut paljon vahvempi? Suunnittelu jäi muutenkin pikkasen kesken kun "unohtivat" lohkosta helman joka olisi ratkaissut koko ongelman. Nyt tukiraudat toimii helman korvikkeena ja niillä lohko kestää "ikuisesti" .
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jep.
    GMllä oli jo niin hyvät kokemukset 5.7 dieselistä, niin eivät katsoneet tarpeelliseksi väkisin tehdä mitoitukseltaan poikkeavaa diesel-lohkoa.

    5.7:ssahan lohko EI pettänyt.:cool::D ..vain kaikki sen ympärillä..
     
    1purehell, 4d sedan, mukko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Sattumaa tai ei...
    Tuli tuossa tuota vahnaa konetta purkaessa vastaa sellainen että juuri pahimmin haljenneella kohtaa on hehkutulpan johto sulanut poikki pakosarjaan. Ollut ties kuinka kauan...
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Oliko tuollainen lohko mistä laitoin linkin, se on vahvistettu ainakin mainospuheen mukaan tuolta runkopukkien seudulta?
     
  9. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Ensviikolla pääsen näkemään sen omin silmin.
    Mutta joo. Tuollainen valmiiksi maalattu ja nokan punametalliset laakerit valmiiksi asennettuna se on.
     
  10. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Tänään sain tuon koneen purettua kokonaan muttereiksi.
    Kyllähän sieltä vielä löyty syy huonoille öljynpaineillekkin.

    [​IMG]

    Eli nokkalaakeri lähtenyt pois paikaltaan. Puolet liuskasta kadonnut ja jauhautunut murusiksi joten siinä syy miksi öljypohjassa ja öljykierrossa on ollut roskaa liikenteessä. Kampuran laakerithan oli ihan selvästi epäpuhtauksista johtuvaa naarmua täynnä joten suodattimen läpikin tuota on mennyt.

    [​IMG]

    Ihan läpi saakka halki tuonne nokkalaakerille saakka. Siinä syy miksi nokan laakeri on irronnut.

    [​IMG]

    Itte nokka-akseli onneksi vielä kunnossa. Jälkiä on tuossa irronneen laakerin kohdalla, mutta niin pientä ettei kynnellä tunnu.
    Nostajien rullistakaan en vikaa löytänyt. Kaikki naarmuttomia ja pyörivät tosi keveästi.

    En tiä onko vaikutusta tuohon halkeamiseen mutta vänkärinpuolelta on ollut juuri kaksi keskimmäistä hehkunjohtoa poikki, ja ties kuinka kauan.
     
    Muokattu: 2.6.2019
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onpas ollu melko vähästä kiinni, ettei koko kampi ole päättänyt irtaantua lohkosta. :confused:
     
  12. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Kyllä tuo pukki vielä kiinni on. Huokasin parin kilon varasalla kylkeen eikä tapahtunut mitään

    Ihan yhtä kimeästi kilahti kun muutkin pukit, noin vasaralla kokeilemalla.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    On näistä hajonneista lohkoista myös hyötyä, tosta kalikasta joka irtoaa pukin kanssa saa tehtyä hyvän jigin jolla voi sorvata "reisinkilaakereita":poff: .
     
    palontie tykkää tästä.
  14. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Kolmesta männästä löyty tämmöstä...
    Onneksi tuli haettua tuo toinen lohko josta löytyy ehjät.


    [​IMG][/url]
     
  15. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    On kyllä melko kovilla ollut tuo kone..
     
    palontie tykkää tästä.
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Meinasin kanssa sanoo, ettei ihan kevyessä nurkkapyörittelyssä tule noita.
     
  17. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Ei tollasta jälkee tuu, vaikka antais vähän reilumminkin happee ehjällä polttoainejärjestelmällä varustetulle koneelle. Paskan/kusevan suuttimen seurauksena tulee kyllä aika nopeesti, kuten myös halkinaisia lohkoja...

    Myös sellanen suht runsas ennakko antaa komeen mustan savun vedättäessä, mutta sivuvaikutukset on kovin saman tyyppisiä, jos kansipahvi ei satu korkkaan ensin...
     
    Gary Grand, Nikuzai, kapa73 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. palontie

    palontie Double Gearhead

    Pitäiskin ennakot kattoo omasta,kun lykkää melko herkästi mustaa runtua antaessa..
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  19. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ostin pari vuotta sitten Tuusulasta 180 tkm ajetun hyvän goodwrench 6.2d + th400 vaihteistopaketin, terveisiä vaan sinne Tuusulaan.
    Reilun 3 millin ennakoilla ajettu kaikki kk lakrut röpelöille, yksi mäntä halki, yksi etukammio rikki, lohkossa 7 murtumaa, jakopää loppu ja damperi väljistynyt akselin päähän.

    Yhtään ehjää ja hyväkuntoista (lue kallista) gm dieselkonetta en enää aio harrastajilta ostaa. Ne on kaikki ajettu ennakoilla, virttyneellä jakoketjulla ja risalla pa-järjestelmällä paskaksi.

    Ostan vain 5.7d/dx, koska ne on aina lähtökohtaisesti rikki.
     
    PilsnerBil, Sierra, Jussi289 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Mulla oli kaks laakerivikaista 6.5 turbo konetta, noista sain sekalaisesti valkattua just 8kpl ehjiä mäntiä eli puolet oli halki ns. ehjistä koneista.
     
    Harri S tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!