Voyager 2.8 crd lämmöt nousee...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jenkkinisti, 9.6.2019.

  1. Jenkkinisti

    Jenkkinisti 1st gear

    2005 malli, lämmöt nousee kaupunki ajossa ja kierrosten ollessa matkassa yli 2500.
    Heittää vedet pihalle, flektit ei pyöri.
    Uusittu rele ja sulakkeet. Flektit pyörii hyvin käsin, mutta ei lämmön johdosta.
    Lämpötila anturi, termostaatti, mikälie anturi ?
     
  2. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Ootko kokeillut, että puhaltimet lähtee käyntiin jos syöttää niihin suoraan sähköä, ja tuleeko niille sähköä kun lämpö nousee, eli toimiiko ohjaus? Ainakin vanhemmissa flektien ohjausyksikkö sijaitsee vasemmassa runkopalkissa konehuoneen puolella. Se saa kai tiedon ajonopeudesta, moottorilämmöstä, ulkolämpötilasta tai mistä lie, ja laskee niiden perusteella flektien käynnistystarpeen. Se voi olla vioittunut. Omasta se oli hukattu jonnekin, enkä löytänyt sille kuuluvia johtojakaan mistään, ja jotain muutakin oli räpelletty, joten räpelsin lisää kytkennän, jolla ajovalojen virta ohjaa relettä, joka ohjaa flektejä. Tämä ei siis ole korjaus, vaan räpellys, jolla autolla saa tarvittaessa ajettua.
     
    Muokattu: 9.6.2019
  3. Jenkkinisti

    Jenkkinisti 1st gear

    Flektit lähtee kyllä suoralla virralla pyörimään..
     
  4. THE61OHV

    THE61OHV Gearhead

    Meillä samanlaisessa autossa oli jäähdytin lähes tukossa, eikä meinannut puhdistua tavallisella huuhtelulla. Piti ottaa ylä ja alavesiletku irti ja paineella vasta alkoi vesi tulla läpi alhaalta ylöspäin.
     
  5. Jenkkinisti

    Jenkkinisti 1st gear

    Mutta ihmettelen, kun flektit ei pyöri!!
     
  6. THE61OHV

    THE61OHV Gearhead

    Jos jäähdyttäjässä ei ole kiertoa tai se on vähäistä, niin se ei välttämättä lämpene riittävästi että flekti alkaisi puhaltamaan. Kokeile irroittaa alavesiletku jäähdyttäjästä niin ei tarvitse arpoa.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Montaa kertaa ei kannata myöskään kokeilla nesteiden pihalle heittoa


    Jos ei muuta niin kytkimellä suoraan flektit
     
  8. manun

    manun Gearhead

    Aika Selkee minusta,termostaatti jumissa
     
  9. manun

    manun Gearhead

    Jos ei siinä niin syyläri tukossa ja viimeisenä kansi tai tiiviste
     
  10. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Selvitä nyt saako se flekti ohjauskäskyä missään vaiheessa jos se alkaa käydä lämpöisenä. Tässä kai oli primääriongelmana se, että tuuletin ei käynnisty ja jos se ei toimi, ei ole mitään edellytyksiä toimia hitaalla ajonopeudella. Kuten sanoin, se flektin ohjaus on tekoälylutikalla ja riippuu monesta parametristä ja ei ole kallis osa vaihtaa. Jos ohjaus ei toimi, ei ole mitään edellytyksiä saada toimimaan vaikka mitä muuta vaihtaisit. Jos mittari näyttää, että lämmöt menee tappiin, niin silloin lämpötilanmittaus toimii ja silloin flektin kuuluisi käynnistyä.

    Suosittelen hankkimaan ko. auton sähkökaavion ja selvittämään missä flektejä ohjaavat mokkulat sijaitsevat.
     
  11. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    flektiälli voi olla jo ecussa
     
    juko7 tykkää tästä.
  12. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Joo niin voi. Mitä nyt äkkiä vilkaisin niin tuon ikäisen jenkkiversioissa muissa moottorityypeissä on erillinen fan logiikkalutikka ja lisäksi jokin fan control module, en tiedä tarkemmin juuri tuosta moottorityypistä.
     
  13. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Tuosta voisi päätellä ettei ongelmana ei ole flekti & sen ohjaus. Ei usko että matka-ajossa flekti lähtisi pyörimään kuitenkaan, ajoviima on niin voimakas.

    Termostaatti siis, ehkä?? Eikös tuossa moottorimallissa vaadi jakopään purkamisen että saa termostaattikotelon vaihdettua.
     
  14. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    pyydä ilmastoinnilta täyskylmää ja katso lähteekö flektit hetken päästä pyörimään. tämä tietenkin edellyttää, että ilmastointi toimii, sillä älli ei käynnistä flektejä, mikäli ilmastointi ei toimi esim. paineistu jne.
     
    juko7 tykkää tästä.
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Tiedä voiko sysleri olla yhtä tyhmä, mutta pösö minkä kanssa taisteltiin takuiden kanssa, ei pistänyt flektiä päälle, syyksi löytyi laturi, se latas, en muista enään lukuja mutta liian vähän. Autoon tuli sit ohjaustehostimeenkin (sähköinen) ominaisuuksia lisää. Obd ja yleismittari näytti eri lukemia ja kun laturin vaihto niin rupes flekti huutaa. Tiedä onko se niin suunniteltu vai muuten vaan ranskalaisessa sähköt vituiks. Sen takia siihen tehtiin kansiremppa.
     
  16. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mites tän asian kanssa kävi?
     
  17. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    meillä on tapana vain omassa sisäpiirissämme jakaa juurisyiden ratkaisut. sori...
     
    4d sedan tykkää tästä.
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Laitto lämppärin täysille?
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  19. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    korkeamoraalinen perussoumilialainen myy auton ehjänä eteenpäin...
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ...talvella.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!