X-rungon kardaanikulmat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja zero, 18.6.2019.

  1. zero

    zero 3rd gear

    Morjens! Olisko jollakin varmaa tietoa kardaanin kulmista X runkoiseen letukkaan?
    Eli pinjonin kulma ja vaihdelaatikon kulma. Jenkki foorumeilta koitin asiaa tutkia mutta joka paikassa luki "katso korjausmanuaalista" jota mulla ei ole, tai sitten siellä on jo yksiosainen kardaani ja LS tekniikka.
    Ja pelkät kulmat ei riitä, tarvisi myös tietää mittauspaikat.

    Oon sillain yleissääntöjen mukaisesti kulmia säätänyt ja tärinä on kyllä vähentynyt mutta en ole sitä täysin saanut viellä pois. Laatikkona on th350 eli poikittaispalkki on custom made.
    Uskoisin että vika on tällä hetkellä kaksiosaisen kardaanin etummaisessa pätkässä, eli laatikon ja tukilaakerin välissä.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se etupätkä on ihan kohtisuoraan plootan kanssa, tai pitäisi olla. En tiedä onko kaikissa mutta joissain sen palkin saa kahteen kohtaan jostain syystä, kun palkki on alimmassa ei ainakaan ole tärinäongelmaa.
     
  3. zero

    zero 3rd gear

    Joo tuossakin palkissa on kaksi reikää päällekkin että saa eri korkeuksiin, mutta orkkis palkki se ei ole, jenkeissä se jo on tehty. Kahdesta eri paikasta löysin että moottori/vaihteisto paketin pitäisi olla 3 astetta vinossa, peräpää matalemmalla? Se vaan jokseenkin tuntuu nurinkuriselta kun kannatinlaakeri kuitenkin on linja suorassa ja ennen kannatinlaakeria ei ole ristikkoa :odroll: :odeek:
     
  4. jart$u

    jart$u Gearhead

    Moottorin kulman voi mitata venttilikopasta. Sallittu arvo on 3-5 astetta upfront.(suhteessa tallin lattiaan).
    Ekan putken arvo on 2 3/4, +- varttiaste (suhteessa koneeseen).En tiedä millä mittaat, mun puhelin antaa vaan asteen tarkkuudella...
    Täten centersupportin on tarkotettukin toimia kulmassa runkoon nähden.
    Taaemman putken kulman ohjearvo on 1 1/4 astetta uprear(suhteessa etuputkeen),toleranssi myös vartti sinnetänne.
    Sitten vielä taain ristikko, mittaus onnistuu esim. ristinivelen kupin kiinnikeestä, siin on koneistettu pinta. Se pyytäis 3 astetta ja 1/4 taas toleranssia molempiin suuntiin(suhteessa takaputkeen). Itse pinionin kulma on 1/2 astetta uprear ( suhteessa tallin lattiaan).
    Mun mielestä kulmat voi olla pienemmätkin, pääasia et kulmaa on ja oikeaan suuntaan. Usein kulmat saa sinnepäin kun shoppaa tukilakrun jalkaa puoltuumaa, ja sit tarvittaessa laittaa shimmiä (tähän käy vaihteiston hännän shimmit, sama pulttiväli) väliin.
     
    Muokattu: 19.6.2019
  5. latehr

    latehr 1st gear

    Tuota kulma asiaa täs just touhunnu ku uuden kardaanin asentelin x-runkoiseen, ja itellä on toi korjausmanuaali. Sen mukaan kulmien säädössä on eri vaihtoehtoja riippuen mallista ja esim alustan korkeudesta
    Asteina on noi ilmoitettuna siinä korjaus manuaalissa, esim laatikko-etukardaani välinen kulma 3.5’, etukardaani-takakardaani 1’, jne. (noi luvut nyt oli täs hatusta vaan vedetty tähän). Mutta sen muistan että tuon kirjan mukaan laatikko ja etukardaani ei edes ole samassa kulmassa.
     
    zero tykkää tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mulla ainakin tutinat loppuu, kun kontissa on enemmän tavaraa. Kuten olikohan 59kingsway ku kyselikin. Eli minä ainakin voisin vissiin vähän laskea tukilaakerin paikkaa alemmas.
     
    zero tykkää tästä.
  7. zero

    zero 3rd gear

    No sieltä ne tarkat mitat tulikin, kiitos vaan! Tosiaan oon sitä jo shimmaillut suuntaan ja toiseen, sain värinät lähes kokonaan pois, sillain että moni on sanonut jo että "normaalia X rungon tärinää" mutta itseä se häiritsee. Kulmia mittailen semmosella elektronisella kulma kellolla mikä ilmoittaa liiankin tarkkaan(asteet, minuutit ja sekunnit), koneistus pintojen mittailuun tarkoitettu.
     
  8. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Optimaalisen jos haluaa, niin kyydissä pitäisi olla sen normaalin rytmiryhmän verran painoa. Silloin olisi jousituskin oikeassa korkeudessa ja kulmat siinä kohdalleen.:rolleyes:
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei kait sitä koneen kulmaa voi lattiaan suhteen mittailla, beba pikkasen pystyssä niin kulma on aivan mettässä.
     
    zero tykkää tästä.
  10. zero

    zero 3rd gear

    No viimeksi kun säätelin kardaania niin mulla oli slant6 lohko takaluukussa, se vähän simuloi painoa :odsmile:
     
  11. zero

    zero 3rd gear

    Parempi olisi ilmeisesti verrata moottorin kulmaa esim rungon suoraan kohtaan? Mullakaan alusta ei ole vakio ja keula tosiaan on vähän perää matalemmalla.
     
  12. rb

    rb Double Gearhead

    Perkeleen keksintö koko ….tun kardaani!

    Mä tilasin jonkun paremman tukilaakerin, kun ajattelin että se tekee siellä kiusaa.

    Toi on ihan hyvä sataseen asti, mutta siitä kun nostaa, niin aurinkolipat alkaa värisemään.
    Moottoritiellä olisi kiva päästä moottoritie nopeuksia ja nyt kun auton on saanut muuten kulkemaan suoraan (lisää casteria) niin ois kiva, ettei värinöiden takia tarvitse himmailla..
     
  13. jart$u

    jart$u Gearhead

    Ohoh, ymmärsitpä väärin. Pitää korjata TALLIN lattia, nosturin silta tai vaikka mökkilaituri, siis se alusta millä potilas (auto) makaa..
     
    Muokattu: 19.6.2019
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin kirjoitit ja toi pätee vain siinä tapauksessa että runko on sitä TALLIN lattiaa vasten.
     
  15. jart$u

    jart$u Gearhead

    Isossa kirjassa lukee, että jos laitteen normaalikuormitus on maksimissa, tulee keskimmäisen ristikon kulmaa lisätä vartista puoleen astetta.
     
  16. jart$u

    jart$u Gearhead

    Tähän ei runko liity millään tavalla. Ei se ole mittauspisteenä missään kohtaa.
     
  17. rb

    rb Double Gearhead

    Jaa???

    Silloin kun tuo oli lahna, niin se värisi enemmin kun nyt kun se kulkee perä pystyssä...
     
  18. jart$u

    jart$u Gearhead

    Perän korotus vaikuttaa keskimmäisen ja taaimman ristikon kulmaan, ja myös hieman pinionin kulmaan.
    Ilmeisesti parempaan suuntaan sinun tapauksessa.
     
  19. jart$u

    jart$u Gearhead

    Tämä juuri on se kompastuskivi mihin näissä tehtaan arvoissa törmää.
    Eka asia mikä mitataan on riding height 6 1/4" +-3/8". Corrective steps should be taken to raise rear vehicle height before attempting any propeller shaft shudder correction.
    Tällästä maastoautoo ei oo kellään.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sanoit että koneen kulmaa pitää mittailla lattian suhteen.
     

Kerro tästä muillekin!