Koritina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Puutera, 24.3.2011.

  1. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Miksi ajaa ja harrastaa vanhalla autolla kun uusiakin saa kaupasta?:D
     
  2. Seejii

    Seejii Gearhead

    Oiva pikasilote on jopa uudelleen muovattavissa kostutettuna:eek:
     
    VilleTre ja esmi tykkäävät tästä.
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    No tää menee nyt linjalle, ett miksi porata sähköporalla kun voi veivikäyttöiselläkin tehdä reikiä.
     
    Kalu tykkää tästä.
  4. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Kyllä mä näen tämän myös siten että se tinan käyttö edesauttaa taidon siirtymistä sukupolvelta toiselle.Jos me kaikki ährätään vaan nykypakkelien kanssa niin kuka kohta osaa tinata ollenkaan.:rolleyes:
     
    sdfsd, valpas ja Seejii tykkäävät tästä.
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Ei kukaan kun se on vanhanaikanen menetelmä joka voidaan korvata nykyaikasemmilla?
    Tarviiko tuota kenenkään osatakkaan sit?
     
  6. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Jaa häh?
    Mikä tossa tinaamisessa on vaikeempaa kuin kittauksissa?
    Nykyaikainen menetelmä ei tarkoita, että se on parempi.

    Siirrytään nykyaikaan ja ostetaan kaikki Tesla, piruako näitä bensakrematorioita roplataan….
     
    VilleTre, valpas, laakkius ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Kyllä mä uskon että perinteiselle käsityötaidolle on aina kysyntää ja tarvetta niin autojen kuin monen muunkin asian suhteen,ainakin toivon niin.Mutta toki nykyajan aineillekin tarve ja paikkansa on,se on ihan selvä.Onhan se kuitenkin omalta osaltaa sitä rakentelukulttuurinkin säilyttämistä että arvostetaan sitä miten ennen tehtiin.Arvostetaanhan me näitä autojakin ja sitä mikä näissä on hienoa vaikka vanhoja ovatkin.:)
     
    sdfsd tykkää tästä.
  8. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Epoxyputtysled. Ei kuulosta hyvältä.
     
    Muokattu: 24.6.2019
    Fat-Mike, Kalu ja Ace66 tykkäävät tästä.
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Saako tehdä vielä tinalla, jos tahtoo?
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Miks pitää kitata kun maali vaan päälle. Jos on hyvin tehty pohjat niin mitä sitä kittiä laittamaan.
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Kauankos se uus tinankorvike kestää kovettua? Olisko tinaus sittenkin nopeempi?
    Mitenkähän nuo muovituotteet käyttäytyy ajan kuluessa?
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Moni varmaan vertaa mielessään huonosti tehtyä muutaman sentin halkeillutta muovipakkelikerrosta muutaman millin hyvin tehtyyn tinaukseen.
    Voihan olla käytännössä toisinkin päin.
    Jos oikein hyvin saa pellit kuosiin, niin sama kai tuo on tehdä laadukkailla kiteillä tai tinailla.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sa tehä, jos sulla on vielä lyijyllistä. Arvaan ja veikkaan, että mistään lyijyn korvikkeesta ei ole sen hommaa hoitamaan. Joko se on aivan mahdoton käytettävä, tai sitten yhtä arvaamaton kestoltaan ku joku moderni 2k epoksi.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  14. laakkius

    laakkius Gearhead

    Wurthin myymässä berassa on ainakin 100grammassa 72g lyijyä....
     
  15. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jos oikein muistan, Motonetin lyijyvapaa koritina suurimmalta osin puhdasta tinaa, ja loput sitten kuparia ja sinkkiä. Tuon tinan osuuden takia se maksaakin enemmän, tina kun on kallista nykyisin. Pidemmän aikavälin kestossa ei liene muuta mahdollista hallaa, kuin tinaruton mahdollisuus - en tiedä, onko tinaruton edes mahdollista kehittyä tuollaisessa paikassa, tai mitä se vaatii kehittyäkseen.

    Itse näkisin Motonetin tangon lähinnä aihiona, joka vain odottaa uusiksi valamista romuliikkeestä haetun lyijyn kanssa. :p

    Epoksihutut toiminee monessakin paikassa, mutta tinasta ja sen kestosta on aika monen vuosikymmenen kokemus. Epoksin vahvuus on siinä, ettei tarvita alustan kuumentamista, ja melkein kuka tahansa osaa leipoa. Ei se tinakaan loppujen lopuksi ollut niin vaikea opetella, kun sitä aikoinaan alkoi käyttämään.
     
    valpas tykkää tästä.
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Ei kai epokseissa ole muuta huonoa kuin korkea hinta. Jotkut kehuvat myös metallitäytteisiä kittejä tinan tilalle.
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Älä huoli, kyllä ne kohta loppuu.
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Sitä ne uhos jo ~10v sitten mutta taitaa käydä samat temput kun bensan kanssa 70-luvulla.... Jostain sitä aina vaan riittää. Pitihän juotostinastakin lyijyn hävitä jo yli 20v sitten mutta kuinkas kävikään ;)
     
    valpas ja VilleTre tykkäävät tästä.
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä se on juotostinasta jo paikoin hävinnykin. Pitää vaan ostaa oikeesta paikasta. Mutta kuri tulee ja tappaa...
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Toistaseks ainakin ihan markettikamana löytyny lyijyllistä, mutta kyllähän ne yrittää sitä karsia. Paha vaan että tietyissä paikoissa ei voi muuta käyttää ni ei ne pysty sitä kieltämäänkään ;)
     

Kerro tästä muillekin!