426 Hemin todellinen teho

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 23.2.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    ...ja asiasta tekee hauskan myös se, että nykyurheiluautoilijan mielestä moparin b koppanen, esim juuri belvedere, ei välttämättä näytä kovinkaan urheilulliselta mutta sitten pienimuotoisessa kisassa vaikka valoista lähdettäessä saattaa tulla suprapojalla kusi sukkaan kun belvedere lähtee niin s**tanasti :D

    tosin onhan noita b koppasia toki urheilullisen näkösiäkin, mutta 66-67 belvedere ei väärän katsojan silmissä ehkä ole kovinkaan nopean näköinen, tai jotenkin silleen. Kyllä te ymmärrätte
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse asiassa 12,5: 1 ei pitäisi olla Hemille niin paha nakki, sen pitäisi olla vielä likimain ok Wedgessäkin, kunhan käyttää 98 benssiiniä. Kyllähän sen sitten kuulee, jos sytkä menee liian aikaiselle :lol:
     
  3. 70 Mopar

    70 Mopar 1st gear

    Olipa Hemin todelliset hevosvoimat 200-600 hv niin kyllähän sen aikaansaamat näytöt erilaisista kisoista puhuvat puolestaan sen olevan maailman legendaarisimpia moottoreita.
    Ja pitää muistaa don`t race with the dyno.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tota, tosta asiasta oon kyllä aavistuksen eri mieltä. Hemeistä ei ole kokemusta, mutta ei ne tosta rutusta juuri sen kummosemmin muiden mukaan tunnu suoriutuvan kun muutkaan. Ihan ekana kannattais ehkä erottaa toisistaan kaks asiaa, eli 12.5:1 männät, ja 12.5 yhteen puristussuhde. Jotta 12.5:1 männillä saadaan 12.5:1 puristussuhde, täytyy palotila olla tietyn kokoinen. Onko se? Hemeissä yleensä on aika liki jos männät onoikeenlaiset, koska palotila on koneistettu, mutta muissa välttämättä ei. Me ollaan pikkasen pelattu noiden puristussuhteiden kanssa, ja tuntuis siltä, että n. 12:1 on ihan tapissaan pumppubensalla kun ajetaan "täysiä", siis alsakansilla kunnon quenchillä ja isolla nokalla. Korkeemmallekin voi mennä, mutta sitten täytyy ruveta vetää ajotusta taaksepäin tai rajoittaa imupuolta. Yleensä se ei ainakaan tehon kannalta ole järkevää.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    onkohan tänpäivän 300 c:n hemimotti yhtä kuuma puheenaihe 30 vuodenpäästä :D
     
  6. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Kyllä se näin on,porukka tuntuu tosiaan sekoittavan perusasiat,että peruspuristeiset männät tai puristussuhde ovat täysin eri asia T.HESSU
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei tässä nyt ole asioita sekoitettu niin pahasti kuin on ymmärretty.

    vakiohemissä on _puristukset_ se 10,25 yhteen. Mutta paljonko ne sitten ovat racehemin kansilla ja 12,5 männillä? Varmasti kuitenkin reilusti yli kuin 10,25
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Toi oli mun kohdalta enempi yleistystä, useimmiten ihmiset puhuu niistä puristuksista sen perusteella millaset männät ne on ostaneet moottoriinsa, mutta harvemmat tietää (eli on mitannut) mitä siellä todellisuudessa on. Siitä saattaa seurata ikäviä komplikaatioita kun ihmiset sanovat, että ykllä 12:1 puristuksilla menee ihan OK, vaikka siitä koneesta todellisuudessa löytyykin vaan vaikka 10:1. Sen perusteella sitten joku toinen tekee moottorin, johon laittaa sen 12:1 kohdalleen ja raapii sitten päätään kun ei tää oikein vörki niinku pitäis, vaikka noilla vörkkii.
     
  9. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Juuri näin,samat sanat,tarkoitus oli yleistää juuri aiheesta,ei kohdistettu vieraaseen(ps.nimim.kokemusta korkeista rutuista) T.HESSU
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jees, asia ok. Mieltä jäi vielä silti askarruttamaan se, paljonko race-hemissä sitten loppupeleissä on niitä _puristuksia_? Entä miten race hemin kannet eroavat street hemin kansista?Tosin niitäkin taitaa olla useitakin vaihtoehtoja, muttapää piirteissään? Onko imu/pakoventtiilit isommat? Entä onko race-hemin kansissa 2 sytkätulppaa per sylinteri?
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Race Hemissä oli samat kannet kun street hemissä, silloin kun niitä rinnakkain tehtiin. Oikeestaan ainoo ero oli vuoden '65 A990 moteissa, joissa kannet oli alumiinia, mutta muuten käytännössä samanlaiset, mutta silloinhan ei vielä street hemiä ollutkaan. '66 eteenpäin käytettiin samaa kansivalua. Mä en osaa sanoa, että mitä vois olettaa tollasesta oikeeta puristusta löytyvän kun en oo koskaan ainuttakaan mitannut. Ralliheimo kesytettiin kadulle vain vaihtamalla pienempikupuset männät, nokka, imusarja/kaasari(t) ja pakosarjat. Noi tuplatulppajutu jne on sitten aftermarket kansia.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    no siis race hemin puristukset on ne 12.5:1 eli tässä tapauksessa mäntien suhde natsaa kansiin eli se on se 12.5:1
     
  13. HEmiTERO

    HEmiTERO 1st gear

    mun hemissä on alukannet mallia-65 venolian 12,5 korkea pattiset männät todellinen puristus mitattu nestellä 11.6 tosin kannen tiivisteet vakiota paksummat ja männän lakea viilattu.toimii 98.lla bensalla ja ennakkoakin voi pitää yli kolmea kymmentä eikä ole mitään ongelmia ajaa kadulla.
     
  14. puavo the baboon

    puavo the baboon Gearhead

    joskus pentuna 10-15v sitten luin kone-viestiä(rattori lehdykkä) jossa oli juttua 426hemistä et 6kyt luvulla joitaki heppuja oli kiinnostanu paljo siitä oikeesti irtoo kaakkeja ni olivat pannu sen moottorin (en muista oliko street vai race) penkkiin joka kestää 600hv ja huudattaisivat kaikki hepat irti silläkin uhalla et kone hajoais! :( mut testin lopputulos olikin et se penkki meni paskax eikä kattilalle käyny kuinkaan! :rotfl:
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikäs hemistä tekee tehokkaan..............samat asiat kuin muissakin kaseisssa ja ym moottoreissa.nokan arvot,puristussuhde,imusarja,pakosarja,kaasutin,sytkä ym.kaikista saman ikä luokan koneista saa varmasti samat litratehot kuin hemistä,vertaa esim.chevyn 427.mitkä ominaisuudet tekee hemistä paremman,eikait mitkään??? kannessa oleva palotila on upee,puolipallon muotoinen.juju onkin siinä että hyvä palotila "pilataan" korkea pattisella männällä,puristussuhteen kohottamiseksi,jolloin palotilan kokonais muoto onkin jo kaikkea muuta kuin pallo tai edes puolipallo,ja kohtuu hyvin virtaavat kanavatkin kärsivät pattimäntien aiheuttamasta virtaus vastuksesta.seoksen sekoittuminenkin on aika huono,palotilassa kun ei poikkittais virtausta synny(palje alueen puuttumisen vuoksi),joten aika laiha lohtu enää tässä vaiheessa on tulpun sijainti keskellä palotilaa.
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Hemistä teki potentiaalisen tehomoottorin huikeesti virtaavat kannet. Ne oli kohtuuhyvin virtaavat, ja on edelleen, SS kansista joissa siis on vakiovalu, vakio kokoset venat, mutta saa kairata edellyttäen, ettei kanavan tilavuus kasva "blueprint" arvoa suuremmaksi, päästään johohnkin 440 cfm:n hujakoille. Siihen aikaan oli pulaa tosta kansien virtauksesta, sittemmin kun muun tyyppisetkin kannet on saatu virtaamaan hyvin, on muut asiat tulleet tärkeämmiksi. Hemi ei ole ollut mitenkään erityisen hyvä hyödyntämään tota kansien virtausta vapaastihengittävänä bensamottina. Ainoo "paikka" jota toi hemi disaini vielä hallitsee/on kilpailukykyinen vapaastihönkäävällä bensapuolella, on IHRA Pro Stock. Ne moottorit on edelleen virtausrajoitteisia ja suuren tilavuuden takia ei mäntienkään tarvi olla mitään möhköjä jotta ruttua saadaan.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    [​IMG]

    Kaasen hemikansissa ei oo puolipalloa enää, quench alue löytyy ja venat aukee edelleen kohti sylinterin keskustaa.
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei oo, eikä oo myöskään sonny leonardin chevy hemissä. Ei itseasiassa ollut enää edes Gliddenin hemeissä 80-luvulla. Mutta toi venttiilikulma on edelleen suuri ja "hemimäinen", toisin kun muissa moteissa.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    perinteinen puolipallon muotonen hemi sopii ahdinkäyttöön parhaiten. siinä ei tarvi kovaa puristusta, vaan päivastoin jotain 7:1-8:1 luokkaa mieluimmin. ja ahdin lisää myös sitä swirliä ja yms pyörteilyä.

    vakio hemin palotila tais olla peräti 190cc
     
  20. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Aikoinaanhan tuon HEMIn kansien virtausta auttoi venttiilien sijainti. Tuolla palotilan muodollahan ei tosiaan vaparikäytössä ole juurikaan etua, mutta vanha viidakon sanontahan kuuluu että "HEMI tykkää ahtimista" :)
     

Kerro tästä muillekin!